Kuukautiset 8-vuotiaalla? Onko tämä normaalia?
Tyttöni on siis 8v. Nyt huomasin, kun olin siivoamassa, että sängyn alla oli pikkuhousut joissa oli verta. Kysyin tytöltä, että onko sulla menkat alkanu?
Tyttö vastasi että ”ei oo”
No, olen huomannut hänessä muitakin murrosiän muutoksia. Joten onko tämä ennenaikainen murrosikä? APUA!
Kommentit (336)
Onko tässä tullut mitään vahvistusta mikä lapsella on?
Näin paljon menskuista juttua, mutta mitä sinä äiti olet lapsesi kanssa jutellut?
Tuo virtsatietulehduskin on mahdollinen.
Miten aiot toimia nyt kun on viikonloppu?
Josko on satuttanut itsensä?
Onko sinulla hyvä suhde lapseen, että voit rauhallisesti saada asian selvitettyä?
Ja yhä ihmettelen, miksi housut oli sängyn alla?
Miten menkkojen alkaminen on painosta kiinni? Kysyn tosissani, tyttäreni on 11 eikä vielä kuukautisia, mutta muita murrosiän merkkejä toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan 8v paina yli 40kg!!?? Oma 9v painaa 25kg ja 137cm. Kävi terveystarkastuksessa koululla juuri ennen kesälomaa. Ja keskikäyrällä kasvaa. Kyllä itse soittelisin ekana vaikka koulu terkkarille ja kysyisin sieltä neuvoa.
Mun 6v tyttö painaa 29kg ja on 125cm pitkä eikä ole edes mitenkään lihava, enemmänkin skrode tai sellainen jäntevä/vankka. Jos täällä tämä keskustelu pitää paikkansa että kun 40lg täynnä niin menkat alkaa niin täytyy varmaan jo alkaa tytölle niistä puhua. Meillä selkeä kasvuspurtti painon ja pituuden suhteen menossa[/quite] Tämä 6-v on lasten painoubseksin mukaan ylipainoinen ja ap:n 8-v huonattavan ylipainoinen.
Ei ne käyrät ja BMI:t kaikkea kerro. Oma lapseni on aina ollut käyrien mukaan lihava, muttei hän oikeasti ole, vaan niin sanottua "tiukkaa lihaa".
Muistan vieläkin yhden lääkärikäynnin lapsen asioissa, lapsi ei ollut mukana ja lääkäri oli vaihtunut. Lääkäri ilmaisi huolensa lapsen painosta (tarkkaillaan lääkityksen takia), näytin hänelle sitten videon lapsesta ja hän totesi, että kappas vaan ihan normaalipainoiselta näyttää.
Lapset nyt vaan sattuvat olemaan erilaisia ruumiinrakenteeltaan.Sangen outoa, että uusi lääkäri ei ole nähnyt potilasta.
No näin nyt vaan kävi. En itse siihen pystynyt vaikuttamaan, että vanha jäi eläkkeelle. Neurologinen sairaus kyseessä ja lapsen ei itse tarvinnut olla paikalla kun lääkityksestä keskusteltiin.
Onko totta, että siellä katselitte lääkärin kanssa kännykkävideoita, eikä lääkäri ollut nähnyt potilasta? Miksi lapsi oli estynyt tulemasta vastaanotolle? Miksi ihmeessä suostuit moiseen?
Voi hyvää päivää...
Lapseni käy säännöllisesti lääkärissä ja hieman tuota käyntiä ennen oli ollut osastojakso, siellä oli oma sairaanhoitaja sekä tapaamiset toimintaterapeutin ja psykologin kanssa säännöllisesti. Lapsen ei ollut tarve olla paikalla lääkärin, eli neurologin tapaamisessa. Lääkäri oli vaihtunut. Lapsi oli silloin koulussa.Jos sinä ja sinua ennen kommentoinut haluatte tietää lisää, niin tehkää vaikka uusi aloitus aiheesta. Tää ei nyt liity kauheasti tähän ketjuun. Alunperin halusin vain kommentoida tuohon lihavuus asiaan.
Nykyään hyvin nuoret tytöt ovat niin ylipainoisia että heillä on jo tissit vaikka rinnat eivät ole vielä kasvaneet hormonaalisesti. Rinnat ja menkat voivat olla vaikka karvoitus ei olisi vielä alkanut kasvaa. Naapurin tytöllä oli pitkät karvat 10 vuotiaana 1992. Esitteli alapäätä meille muille tytöille joilla ei ollut jalkovälissä vielä muuta kuin maidonvalkeutta. Rinnat rupesi kasvaa 11 vanhana mutta sinä kesänä kun täytin 12 ja menin 6 luokalle ne kasvo kesän aikana niin että äiti osti liivit.
Minusta noin nuorille pitäisi kyllä antaa systemaattisesti jotain estolääkitystä, jos murrosikä meinaa alkaa noin aikaisin. Ei ole oikein lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauheaa jos tuon ikäisellä lapsella alkaa jo menkat. Minä olin 12-vuotias kun ne alkoivat ja sekin oli aivan liian aikaisin.
Minäkin olin 11-12, kun ensimmäiset tuli. Ihan tarkkaan en muista, mutta samaa mieltä. Oli aivan kauheaa ja koin, että IHAN liian aikaisin. En usko, että 8-vuotias osaisi kunnolla vielä huolehtia kuukautishygieniasta, kun tuolloinkin se oli vaikeaa.
Vaihtelee tosi paljon yksilöittäin. Minulla alkoi 11v iässä. Kaverilla 17v iässä (joutui käymään siksi lääköritutkimuksissa).
Menkkojen alettua pituuskasvu alkaa hiipumaan, miten pitkä tyttäresi on ap? Kasvoin itse menkkojen alettua enää 4cm jääden 157cm pituiseksi. Kaveri josta yllä mainitsin kasvoi 183cm pituiseksi.
Toki tarvittaessa alle 13v ikäiselle myönnetään kasvuhormonia mikäli kasvu pysähtyy ennen aikojaan
Kuukautiset 8 v. Vaihdevuodet 40 v. Lasten saanti vaikeaa jo 30 v.
Vierailija kirjoitti:
8 vuotta on se raja. Eli ei ole ennenaikainen murrosikä, mutta ihan ekojen joukossa tietysti.
Koulussa ei varmaankaan ole vielä kerrottu asiasta mitään, joten valistuspuuhat jäävät nyt sinulle.
Mikä ihmeen ajatus tämä on, että koulu hoitaa lapsen kasvatuksen puolestasi?
Vierailija kirjoitti:
Miten menkkojen alkaminen on painosta kiinni? Kysyn tosissani, tyttäreni on 11 eikä vielä kuukautisia, mutta muita murrosiän merkkejä toki.
Vartalot kehittyy eri tahtiin ja massaa(pituus/paino, sisäelimiin kasvaminen ja kehittyminen jne jne) , kun on kasvanut tarpeeksi alkaa kehitys lapsi vaiheesta murrosikäiseksi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ne kuukautiset alkaisivat silloin, kun paino on sen 40kg. Jokainen on yksilö. Aiemmin puhuttiin paljon ikäsidonnaisesti kuukautisista, mutta lasten ollessa niin erikokoisia, eri ikäisinä on helpompi puhua painorajasta josta vanhemmat voi miettiä, onko lapsi nyt siinä kehitysvaiheessa vai ei.
Muut murrosiän merkit saattavat olla näkyvillä pitkääkin, ennen kuin kuukautiset alkavat.
Immenkalvo voi muuten revetä esim ratsastaessa tai telinevoimistelussa, ja sen revetesså voi tulla vähän verta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole kyse kuukautisista, on kyse väkivallasta. Mutta kyllä 8-vuotiaalla voi alkaa menkat.
Hyvä että ap huomasi ja välittää. Nyt voi selvittää, kummasta kyse. Tyttö saa apua, oli kummin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartalot kehittyy eri tahtiin ja massaa(pituus/paino, sisäelimiin kasvaminen ja kehittyminen jne jne) , kun on kasvanut tarpeeksi alkaa kehitys lapsi vaiheesta murrosikäiseksi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ne kuukautiset alkaisivat silloin, kun paino on sen 40kg. Jokainen on yksilö. Aiemmin puhuttiin paljon ikäsidonnaisesti kuukautisista, mutta lasten ollessa niin erikokoisia, eri ikäisinä on helpompi puhua painorajasta josta vanhemmat voi miettiä, onko lapsi nyt siinä kehitysvaiheessa vai ei.
Muut murrosiän merkit saattavat olla näkyvillä pitkääkin, ennen kuin kuukautiset alkavat.
Ja vielä lisäys, ettei se 40kg ole mikään maaginenraja vaan osviittaa antava.
Tyttö 8v paino 41 = todennäköistä, että kuukautiset voi alkaa
Tyttö 8v paino 31 = kuukautiset voi alkaa, muttei todennäköistä, joten lääkärin on hyvä tarkistaa missä mennään, jos vuotoa ilmenee
No hö, joko kuukautiset tai seksuaalinen väkivalta vaihtoehtoina...
Veriset pikkarit voivat johtua monesta muustakin.
Eräällä lapsella oli ollut sairaudesta johtuva verenvuoto. Lääkäriin siis.
Vierailija kirjoitti:
Harvinaista mutta mahdollista. Itselläni alkoi kuukautiset 9-vuotiaana (35 vuotta sitten). Olin ala-asteella yksi luokan pisimmistä ja kasvoin lopulta 168 senttiseksi. Eli ei välttämättä vaikuta pituuskasvuun lopulta jos on jo lapsena pituuskäyrän yläosassa. Oli se kyllä hankalaa aikaa esim. liikuntatuntien kanssa. Muistan että opettajan kanssa sovittiin, että kun oli kuukautiset minun ei tarvinnut mennä suihkuun vaan opettaja pyysi tunnin jälkeen järjestelemään liikuntavarusteiden varastoa. Ja uimisen sijaan sain mennä kävelemään. Jos kuukautiset on alkaneet, on tärkeää että koulun kanssa sovitaan käytännön asioista. Opettajat ei muuten tule ajatelleeksi että niin nuorella voi todella olla jo kuukautiset.
Tämä!
Muistan sen häpeän tunteen, kun opettaja alkoi tiivaamaan koko luokan edes, miksi minun pitää päästä terveydenhoitajalle.
Sai sitten koko luokka kuulla, että kuukautiseni on alkanut, kun kerroin tarvitsevani siteitä, kun ei ollut omia.
Ei lapsena tullut mieleen pakata koulureppuun siteitä, kun ei kukaan aikuinen nainen asiassa neuvonut.
- Ai ne alko, kaapissa on rättejä -
Vierailija kirjoitti:
Minusta noin nuorille pitäisi kyllä antaa systemaattisesti jotain estolääkitystä, jos murrosikä meinaa alkaa noin aikaisin. Ei ole oikein lapselle.
Leikkii barbeilla ja käy välillä vaihtamassa siteen.
Omat menkat alkoivat, kun oli 11-vuotias. Siinä iässä myös kasvoin nykyiseen pituuteeni 172 cm. Painoa en muista, mutta aika laihaluikku olin. Puhutaan vuodesta 1969. Nykyään tuntuu 9 vuotta olevan uusi normaali. Minua kyllä suunnattomasti ketutti mokoma riesa.
Mistä nää painorajat tulee... Itse painoin 32 kg kun kuukautiset alkoi. Olin tosin jo 12-v.
Soita heti terveyskeskukseen. Ettei ole seksuaalista hyväksikäyttöä.
Huoh. Ole hyvä ja laita lähde. Lähteeksi ei kelpaa, että naapurin Hillevi oli jostain kuullut.