Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautiset 8-vuotiaalla? Onko tämä normaalia?

Vierailija
05.06.2020 |

Tyttöni on siis 8v. Nyt huomasin, kun olin siivoamassa, että sängyn alla oli pikkuhousut joissa oli verta. Kysyin tytöltä, että onko sulla menkat alkanu?
Tyttö vastasi että ”ei oo”
No, olen huomannut hänessä muitakin murrosiän muutoksia. Joten onko tämä ennenaikainen murrosikä? APUA!

Kommentit (336)

Vierailija
101/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia, mutta näitäkin tapauksia on. Joillakin alkaa menkat poikkeuksellisen aikaisin.

Vierailija
102/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkat alkaa, kun painoa on yli 40 kg ja rasvaprosentti on riittävä.

Pakko kysyä, että mistä tämmönen tieto on peräisin? Itsellä kun menkat alkoi 11v ja tuolloin en todellakaan ollut lähelläkään 40 kilogrammaa. Tuo maaginen 40 kilogramman raja taisi mennä rikki vasta täysi-ikäistyttyäni.

t:aito luuviulu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oli normaalia tai ei, hakisin jonkun lääkityksen.  8 vuotias on ihan lapsi vielä ja ansaitsee elää lapsuuttaan ilman ko riesaa. 

Vierailija
104/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kauheaa jos tuon ikäisellä lapsella alkaa jo menkat. Minä olin 12-vuotias kun ne alkoivat ja sekin oli aivan liian aikaisin.

Vierailija
105/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yleistä, mutta normaalia :)

Onko se siis harvinaista, jos minulla on alkanut kuukautiset vasta 13v:nä ja tytöllä 8-vuotiaana?

AP

Sinulla on alkanut aika myöhään. Mites tytön isän puolen suvussa? Paino = rasvakudoksen määrä vaikuttaa  merkittävästi murrosiän alkamiseen. Samoin se, jos äidin puoliso ei ole oma isä. Etninen tausta vaikuttaa myös.

Ai 13 myöhään? Aika normaali etenkin useampi vuosikymmen sitten, kuten oletettavasti ap:n tapauksessa. Itse olin jo 16v, kun olin niin pieni että 40kg vasta tuolloin painoa ja sen myötä hormonitoiminta käynnistyi..

Vierailija
106/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö tyttö edes mitä kuukautiset ovat? Itse en varmaan tuossa iässä vielä tiennyt. Siksi on vähän outoa, että kysyit tytöltä onko kuukautiset alkaneet. Eihän hän osaa vastata jos ette koskaan ole asiasta aikaisemmin jutelleet. Koulussakin näistä puhutaan vasta 5-luokalla eli kun ovat 11-vuotiaita. Ehkä kuitenkin varalta käyttäisin myös lääkärissä, on kuitenkin suhteellisen harvinaista että noin pienellä lapsella alkaisi kuukautiset. Ja lapsen kanssa on kyllä keskusteltava asiasta ja selitettävä miksi vuotaa verta. 

Vierailija
107/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö 9 v soitti yksi ip paniikissa kun huomasi koulussa pikkareissa vähän verta. Oli keinunut seisaaltaan ja jotenkin livennyt siitä, tullut sitten hajareisin keinulaudan päälle. Mitään vammaa tytöllä ei näkynyt eli veri tuli sisältä päin. Yhden vajaan päivän kesti tosi niukkana, sitten loppui. Epäilin ekana kuukautisia, mutta kyllä se vesi vain tuosta pikku tapaturmasta johtui.

Joten tällainenkin vaihtoehto ap:n lapselle on. Olettaen toki, ettei sitä verta sitten useampina päivinä vuotanut.

Vierailija
108/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oli normaalia tai ei, hakisin jonkun lääkityksen.  8 vuotias on ihan lapsi vielä ja ansaitsee elää lapsuuttaan ilman ko riesaa. 

Tulee vaihde vuodet myös aikaisin..mummo 35:sena

Vierailija
109/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tavatonta mutta harvinaista

Itsellä alkoi vasta 16 vuotiaana olin luokkani viimeisempiä joilla ne alkoi noin myöhään

Vierailija
110/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te pelottele ap:ta seksuaalisella väkivallalla? Se on oikeasti ihan äärettömän harvinaista. Paljon todennäköisempää on, että leikkiessä on sattunut joku vahinko, tai on itse kosketellut itseään ja vahingossa raapaissut tai jopa rikkonut immenkalvon.

Huoli pois, ap. Todennäköisintä on, että kyse ei ole mistään vakavasta.

Minä kyllä taas sanoisin, että seksuaalinen hyväksikäyttö ei ole ollenkaan niin harvinaista, kun annetaan ymmärtää. Jos on pienintäkään epäilystä, niin jokaisen aikuisen velvollisuus on puuttua asiaan ja selvittää tilanne, eikä vain todeta, että se on niin harvinaista, ei se sitä voi olla. Poliisi on kirjannut viimeisen vuoden aikana 1800 tapausta ja voin sanoa, että valitettavasti kyseessä on vain jäävuoren huippu ja vain räikeimmät tapaukset tulevat tilastoihin.

Vierailija
111/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä  vauva palsta neuvoo..siis kantsii käydä kerran lekurissa..ihan normisti lasta huolestuttamatta.

Sit ei tarvi ihmetellä ..ja kytätä omaa lastaan.

Vierailija
112/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata heti kieltää jonkin mahdollisuutta sen harvinaisuuden perusteella. Esimerkiksi hyväksikäyttö ei ole niin harvinaista, etteikö sen mahdollisuutta kannattaisi mahdollisimman tehokkaasti sulkea pois, jos epäily herää.

Mutta menkat voi alkaa noinkin aikaisin. Aiemminkin. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_youngest_birth_mothers

Ensisijaisesti nyt tyttären kanssa juttelemaan tietenkin.

Vierailija
113/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullakin alkoi kuukautiset 10 v. Nyt olen 69v. Olin pitkä ,

Vierailija
114/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

O n syytä rauhallisesti jutella tytön kanssa. Eikä töksäyttää, nuoret kärsii ja kokee loukkaavana.

Voi olla kutinasta tai madoista. Satuttanut itsensä tai joku koskettanut häntä.

Miten housut joutuu sängyn alle, siihen liittyy jotain häpeää, mikä pitäisi rauhallisesti keskustella.

Olisi katsoa sinne alapäähän varovasesti ja kunnioituksella.

Vähän oudolta tutnuu kun häpeää liittyy asiaan, minkä voi rauhoittaa.

Vierailija
115/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärille HETI! Ei todellakaan ole normaalia.

Vierailija
116/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla korona tai sittten on leikitty taas naapurin lasten kanssa satanismia ja kissan viilltelyä se on nykyään normaalia

Vierailija
117/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapset nuorempia kun alkavat tarkastella toistena erilaisuuta. Naapurin lapset juoksi takapihalle housut kintuissa ja tarkasteli toisiaan. Ehkä 8 vuotias on jo ohittanut tämän ajan.

Ihmetyttää vielä, että lapsi ei enempää kertonut asiasta. Luottamuksellinen keskustelu on tarpeen, parasta tehdä selväksi, että veri ei ole hävettävä asia, mutta tärkeä mistä se on tullut.

oliko päälivaatteissa myös?

Vierailija
118/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, jäin moderointiin. Yritetään uudestaan. Mullakin on keinulautatarina! Ala-asteella meitä oli iso lauma keinulaudalla peräkkäin keinumassa, ja olin ihan päätymmäisenä. Putosin vauhdissa keinulaudalta, ja laudan pää raapaisi ilkeästi ruumiinosaa, jota moderointi ei ilmeisesti suvaitse mainittaman. Se oli ensimmäinen kerta kun mulla oli verta pikkareissa. Veri oli ilmeisesti varsin pinnallisesta naarmusta peräisin, koska "ykköshädällä" (oliko se kenties asia joka joutui sensuurin hampaisiin?) kirveli aika reippaasti. Uskalsin kuitenkin kertoa asiasta äidille, jolta sain vinkin lorottaa haavaan vettä bideesuihkulla samalla kun... no, lorotan itse. En tiedä mistä äiti sen keksi, mutta pahoin pelkään että allekirjoittaneen maailmaantulolla voi olla asian kanssa jotain tekemistä :) Mutta voin ihan hyvin kuvitella, että joku lapsi ei kehtaisi kertoa tällaisesta ja vain hävittäisi todisteet. Asiaan ei siis tarvitse liittyä tämän isompaa dramatiikkaa.

Vierailija
119/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko muka tosi, että jää lyhyemmäksi pituudeltaan, jos menkat alkaa varhain... Ristiriitaiselta kuulostaa, että 80- luvulta tähän päivään menkat olisivat varhaistuneet, mutta kuitenkin samalla väestön keskipituus kasvanut?

Vierailija
120/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet normaali äiti, niin ihan leppoisasti kyselet tytöltäsi, onko hänellä joku haava alapäässä, jos ei ole menkat alkaneet. Sanot vaan ,ettei sekään ole niin erikoista, ja ettei syytä huoleen.

Kyllä tyttö jonkun selityksen antaa. Jos ei selkiä, tilaat ajan gynekologille.

Älä tee siitä tytön kanssa negatiivista numeroa.

Ei varmaan hän halua siitä jutella, mutta sanot ,ellei selviä ,mennään lääkäriin, että kaikki on ok.

Onko muuten koulukiusattu lapsi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi