Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautiset 8-vuotiaalla? Onko tämä normaalia?

Vierailija
05.06.2020 |

Tyttöni on siis 8v. Nyt huomasin, kun olin siivoamassa, että sängyn alla oli pikkuhousut joissa oli verta. Kysyin tytöltä, että onko sulla menkat alkanu?
Tyttö vastasi että ”ei oo”
No, olen huomannut hänessä muitakin murrosiän muutoksia. Joten onko tämä ennenaikainen murrosikä? APUA!

Kommentit (336)

Vierailija
81/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa yhteys lääkäriin. Voihan olla myös, että ummetus on tehnyt haavan peräaukkoon.

Vierailija
82/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat alkaa, kun painoa on yli 40 kg ja rasvaprosentti on riittävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan 8v paina yli 40kg!!?? Oma 9v painaa 25kg ja 137cm. Kävi terveystarkastuksessa koululla juuri ennen kesälomaa. Ja keskikäyrällä kasvaa. Kyllä itse soittelisin ekana vaikka koulu terkkarille ja kysyisin sieltä neuvoa.

No 131 cm ja 39 kg luvuilla ollaan huomattavan ylipainoisia, mutta toisaalta tuo 137 cm ja 25 kg on puolestaan alipainoinen.

Vierailija
84/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä lapsi ollut sijoituksessa tms viime vuodet kun ap:lle tulee yllätyksenä kaikki lastaan koskeva? Etkä osaa tytön kanss edes puhua?

Vierailija
85/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni alkoi 90-luvulla menkat 8 veenä. Muistan, kun oltiin tosi ihmeissään asiasta....

Vierailija
86/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs kaverini kertoi minulle kerran, että hänen ollessaan n. 5-7-vuotias hän oli jotenkin loukannut (kaatumalla aidan päälle tms) haarovälinsä ja siitä oli alkanut vuotamaan verta. Tämän perusteella vaikka kyseessä ei olisi kuukautiset, niin ei välttämättä kyse ole silti seksuaalisesta väkivallasta.

Kannustan kuitenkin lääkärille soittoa.

Minä tipahdin veljen pyörän tangolle, vieläkin irvistyttää kun muistelen.

Vierailija
87/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkat alkaa, kun painoa on yli 40 kg ja rasvaprosentti on riittävä.

Mä olin 70 kg ja rasvaprosentti oli ainakin riittävä, vaikka en ylipainoinen ollutkaan.

Vierailija
88/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin aika sitten tuli dokumentti siitä, miten murrosikä on aikaistunut. Siinä oli tyttöjä, nyt jo parikymppisiä, joilla oli kuukautiset alkaneet juuri tuossa iässä.

Lääkäriin on hyvä mennä, että selvitetään mahdollinen hormonihäiriö. Todennäköisesti tuo on kuitenkin ihan normaalia murrosiän alkamista, jos olet muitakin muutoksia tytössä huomannut.

Tärkeintä on nyt toimia niin, että tyttö ei pelästy ja saa kielteistä  kuvaa naisena olemisesta tai tule mitään häpeää. Tunnet ap lapsesi parhaiten, joten osaat tuon lääkärikäynninkin varmasti sopivasti selittää.

P.S. Veri pikkareissa voi kyllä johtua ihan jotain muustakin: itse esimerkiksi olen kerran pyyhkiessä onnistunut raapaisemaan itseäni niin, että tuli veriläntti pöksyihin. Ja kerran lapsena kaverini putosi aidalle hajareisin ja silläkin taisi tulla joku hiertymä josta tuli hieman verta.

Vierailija
89/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rinnat ovat alkaneet kasvaa😱

AP

Eli ihan normaali murrosikä. Ensin kasvaa rinnat ja karvoitus, kuukautiset alkavat sen jälkeen.

Vierailija
90/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te pelottele ap:ta seksuaalisella väkivallalla? Se on oikeasti ihan äärettömän harvinaista. Paljon todennäköisempää on, että leikkiessä on sattunut joku vahinko, tai on itse kosketellut itseään ja vahingossa raapaissut tai jopa rikkonut immenkalvon.

Huoli pois, ap. Todennäköisintä on, että kyse ei ole mistään vakavasta.

Vierailija
91/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman nuorin äiti taitaa olla 5 vuotias, joten taisi tulla raskaaksi 4 vuotiaana. ÄLÄ googlaa että kuka hänet teki raskaaksi.

Ihmettelen sitä että sinulla on 8 vuotiaan lapsesi kanssa välit ja kommunikointi niin pahasti pilalla että joudut tuollaista häneltä kyselemään ja hänen puheitaan epäilemään. Jos teillä olisi terve suhde ja oikeasti hyvät välit niin jakaisitte tuollaiset asiat ihan automaattisesti. Olet jotenkin sairaalloisen vieraantunut omasta lapsestasi. Se on paljon pahempi asia kuin aikaiset kuukautiset.

Vierailija
92/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että likaisia pikkuhousuja olisi enemmän, jos menkat ovat alkaneet. Toki on saattanut käyttää vessapaperia housuissa tai sun siteitä.  

Aika usein ensimmäiset, toiset ja kolmannetkin menkat on sitä että tulee yksi tuhru pikkareihin. Näin ainakin minulla.

Vierailija
93/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Meksikossa joku tyttö tullut äidiksi 7-vuotiaana? Kuukautiset 8-vuotiaalla ei ole kovinkaan yleistä, mutta ihan normaalia.

Vierailija
94/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaista mutta mahdollista. Itselläni alkoi kuukautiset 9-vuotiaana (35 vuotta sitten). Olin ala-asteella yksi luokan pisimmistä ja kasvoin lopulta 168 senttiseksi. Eli ei välttämättä vaikuta pituuskasvuun lopulta jos on jo lapsena pituuskäyrän yläosassa. Oli se kyllä hankalaa aikaa esim. liikuntatuntien kanssa. Muistan että opettajan kanssa sovittiin, että kun oli kuukautiset minun ei tarvinnut mennä suihkuun vaan opettaja pyysi tunnin jälkeen järjestelemään liikuntavarusteiden varastoa. Ja uimisen sijaan sain mennä kävelemään. Jos kuukautiset on alkaneet, on tärkeää että koulun kanssa sovitaan käytännön asioista. Opettajat ei muuten tule ajatelleeksi että niin nuorella voi todella olla jo kuukautiset.

Vierailija
95/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytön pituus on 131. Paino 39. On tavallaan aika semmoinen vankka.

Isosiskoa ei ole.

Aika lyhyeksi jää jos nyt on jo kuukautiset. Kuukautisten alkamisesta kasvaa pituutta enää ehkä vain 5 senttiä. Äkkiä lääkäriin.

Ei se pituusjuttu kyllä noin mene. Minä kasvoin varmaan 15 cm vielä sen jälkeen.

Jee, eli apn lapsesta voi tulla jopa 146 senttinen.

Vierailija
96/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie nyt se lapsi lääkäriin, oli se syy mikä vaan äläkä täällä kysele. Mistä sen tietää mitä sille tytölle on tapahtunut.

Vierailija
97/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten alettua pituuskasvu hidastuu ja kasvaa joitain senttejä, ei kymmeniä senttejä.

Vierailija
98/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten keskimääräinen alkamisaika on aikaistunut koko ajan länsimaissa (se on laskenut jopa pari vuotta 80-luvulta tähän päivään), samaan tahtiin kun miesten siittiökato on yleistynyt. Syyksi on arveltu ympäristön kemikalisoitumista, sillä monet kemikaalit muistuttavat estrogeenejä. Siispä on yhä yleisempää, että menkat alkaa ennen kymmentä ikävuotta.

Vierailija
99/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yleistä, mutta normaalia :)

Onko se siis harvinaista, jos minulla on alkanut kuukautiset vasta 13v:nä ja tytöllä 8-vuotiaana?

AP

Äidilläni ja siskollani kuukautiset alkoivat normaalisti 13-14-vuotiaana. Minulla poikkeuksellisesti 9-vuotiaana ja murrosikä 8-vuotiaana. Tietääkseni mummoillakin kuukautiset ovat alkaneet normaaliin aikaan.

Asiaan ei puututtu ja se vaikutti pituuskasvuun, kuten aikaisin alkanut murrosikä voi vaikuttaa. Lakkasin kasvamasta 12-vuotiaana ja olen nyt sitten koko ikinä vain 153cm, kun sukuni muut naiset ja miehet ovat normaalipituisia.

8-vuotias voi saada kuukautiset. Harvinaista, mutta ei mahdotonta. Ottaisin yhteyttä lääkäriin tarkastusta varten.

N40

Vierailija
100/336 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein niiden ekojen kuukautisten jälkeen on pitkä tauko ennen seuraavia, alussa siis hyvinkin epäsäännölliset. Itse taisin olla juuri 10 v täyttänyt kun menkat olivat ekan kerran. Sitten taisi olla puolen vuoden tauko ja sitten alkoivat olla säännölliset ja hyvin runsaat.

Itsellä siis huono maku kuukautisista (nykyään olen syönyt minipillereitä vuosia, jotta kuukautiset eivät tule ollenkaan), joten tuntuu kurjalta, jos jo 8 vuotiaat joutuvat miettiä tekemisiään kuukautisten kannalta, uinti ym. Huoleton lapsuus on todellakin ohi. Naiseksi tulemista ei tarvitsisi noin aikaisin kokea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän