Kuukautiset 8-vuotiaalla? Onko tämä normaalia?
Tyttöni on siis 8v. Nyt huomasin, kun olin siivoamassa, että sängyn alla oli pikkuhousut joissa oli verta. Kysyin tytöltä, että onko sulla menkat alkanu?
Tyttö vastasi että ”ei oo”
No, olen huomannut hänessä muitakin murrosiän muutoksia. Joten onko tämä ennenaikainen murrosikä? APUA!
Kommentit (336)
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiset
Mitä?
Vierailija kirjoitti:
Onko ap vielä täällä?
Ei varmaan
Vierailija kirjoitti:
Hei! Kuukautiset normaalisti alkavat 10-14 vuoden iässä.
Luoja, aloittajan lapsi on 8v eikä 10v. Lue stana otsikko. Jos et osaa, niin opettele.
No vuosi käy loppua ja miten nyt tämä asia on selvinnyt. Ensin huolestuneina ja sitten hylätään koko keskustelu. Tietääkö joku miten asia eteni?
Vierailija kirjoitti:
No vuosi käy loppua ja miten nyt tämä asia on selvinnyt. Ensin huolestuneina ja sitten hylätään koko keskustelu. Tietääkö joku miten asia eteni?
mihin katosi?
Mahdollista, mutta ei kovin normaalia eikä ainakaan yleistä. Liian aikaista murrosikää voidaan jarruttaa lääketieteellisesti jos on tarvetta.
Varmaan silti hyvä käydä gynegologilla ja poistaa mahdollinen raiskaus , onhan hänellä kk rättejä ja näin nuoria ei saa raiskata .
On ihan normaalia.. mun pikkusiskolla alkoi myös kuukautiset 8-9 vuotiaana ja mulla alkoi 10v ja vanhimmalla siskolla alkoi 12v ja äitillä 13-14 vuotiaana.
Meillä alkoi pikkusiskon kanssa murrosikä niin aikaisin. Muistan kun olin 3 luokalla olin melkein pisin meidän luokasta ja rinnatkin oli suuremmat, kuin muilla. Nyt melkein 30 vuotiaana olenkin vain 160cm 55kg ja melkein aina lyhyin porukasta ja rintojen kokokin jäi siihen B kuppiin 😁
Vierailija kirjoitti:
On ihan normaalia.. mun pikkusiskolla alkoi myös kuukautiset 8-9 vuotiaana ja mulla alkoi 10v ja vanhimmalla siskolla alkoi 12v ja äitillä 13-14 vuotiaana.
Meillä alkoi pikkusiskon kanssa murrosikä niin aikaisin. Muistan kun olin 3 luokalla olin melkein pisin meidän luokasta ja rinnatkin oli suuremmat, kuin muilla. Nyt melkein 30 vuotiaana olenkin vain 160cm 55kg ja melkein aina lyhyin porukasta ja rintojen kokokin jäi siihen B kuppiin 😁
Ai niin ja tähän vielä lisäten, että koulun terveydenhoitaja olisi halunnut antaa pikkusiskolleni jotain hormoonilääkettä, että kasvua olisi saanut jarrutettua. Onneksi äitini ei antanut laittaa, koska ei sillä olisi ollut mitään tarvetta! Pikkusiskonikin on vähän päälle 160cm nyt parikymppisenä.
Nykyään käytetään niin paljon kaikkia kemikaaleja, että se vaikuttaa tyttöjen (ja varmasti myös poikien) hormonitoimintaan ja sitä myöten myös kuukautisten alkamiseen. Eli ihan hyvin on mahdollista, että kuukautiset on alkaneet. Olisin silti yhteydessä lääkäriin, ihan varmuuden vuoksi, mutta en huolestuisi asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään käytetään niin paljon kaikkia kemikaaleja, että se vaikuttaa tyttöjen (ja varmasti myös poikien) hormonitoimintaan ja sitä myöten myös kuukautisten alkamiseen. Eli ihan hyvin on mahdollista, että kuukautiset on alkaneet. Olisin silti yhteydessä lääkäriin, ihan varmuuden vuoksi, mutta en huolestuisi asiasta.
Millasii kemikaalei?
Vierailija kirjoitti:
hyvä
Olin vuotta vanhempi kun itselläni alkoi. Ei ehkä kovin yleistä, mutta jonkun verran sitä sattuu.
Joskus vuosikymmeniä sitten kasvatustieteitä opiskellessani luin joistain Afrikan heimoista, joissa nopeutettiin tyttöjen murrosikää. Tarkoituksena saada heidät sukukypsiksi ja synnyttämään lapsia hyvin nuorina. Tämä tehtiin niin, että tytöiltä estettiin kaikenlainen liikkuminen laittamalla heidät asumaan johonkin ahtaaseen koppiin. Olen tavannut myös sairaalassa monta vuotta tajuttomana olleen 7-vuotiian tytön, jolla murrosikä oli alkanut jo jokin aika sitten. Syynä pidettiin juuri liikkumattomuutta. En nyt todella väitä, että asia olisi läheskään aina näin. Lukuisat seikat vaikuttavat ihmisen hormoonitoimintaan. Niinkuin hyvin tiedämme.
Kuukautiset