Kuukautiset 8-vuotiaalla? Onko tämä normaalia?
Tyttöni on siis 8v. Nyt huomasin, kun olin siivoamassa, että sängyn alla oli pikkuhousut joissa oli verta. Kysyin tytöltä, että onko sulla menkat alkanu?
Tyttö vastasi että ”ei oo”
No, olen huomannut hänessä muitakin murrosiän muutoksia. Joten onko tämä ennenaikainen murrosikä? APUA!
Kommentit (336)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä alkoi menkat kun olin 10v (muutama kuukausi ennen 11-vuotissynttäreitä), äidilläni taas 13-vuotiaana. Eipä se äidin alkamisikä oikeestaan vaikuta, ainakaan aina.
Sinulla ainakin on vaikuttanut. Tyttärellä alkaa kuukautiset yleensä pari vuotta nuorempana kuin äidillä. Sinulla siis juuri keskiarvon mukaan, pari vuotta ennen äitiäsi.
Vierailija kirjoitti:
Voisin kuvitella että vielä tänä päivänäkin jos 8-vuotiaalla ei ole vanhempia siskoksia niin eivät kaikki sen ikäiset tiedä asiasta yhtään mitään. Ja miksi pitäisikään, lapsuus on lyhyt aika annetaan lasten nauttia siitä ilman turhaa stressiä.
Ei se ole sisarusten homma kertoa, se on äidin tehtävä kertoa kuukautisista!
Kuukautiset on fyysinen hygieniajuttu, niinkuin hampaiden pesu, niistä pitää omaa lasta opettaa jo pienenä, ennen kuukautis-ikää, eikä siinä terveysside/tamponi/kuukuppi-infossa ole mitään stressaavaa.
Terveisin 34-v.
Vierailija kirjoitti:
Voisin kuvitella että vielä tänä päivänäkin jos 8-vuotiaalla ei ole vanhempia siskoksia niin eivät kaikki sen ikäiset tiedä asiasta yhtään mitään. Ja miksi pitäisikään, lapsuus on lyhyt aika annetaan lasten nauttia siitä ilman turhaa stressiä.
Minulla ei ole siskoja, mutta silti olen tiennyt kuukautisista pikkulapsesta asti. Kuukautisista tietäminen ei vähennä lapsuuden huolettomuutta, päinvastoin. Kuukautisista tietäminen ei lisää stressiä, päinvastoin. Kyllä 8-vuotiaan olisi hyvä tietää kuukautisista ja muista murrosiän asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä alkoi menkat kun olin 10v (muutama kuukausi ennen 11-vuotissynttäreitä), äidilläni taas 13-vuotiaana. Eipä se äidin alkamisikä oikeestaan vaikuta, ainakaan aina.
Sinulla ainakin on vaikuttanut. Tyttärellä alkaa kuukautiset yleensä pari vuotta nuorempana kuin äidillä. Sinulla siis juuri keskiarvon mukaan, pari vuotta ennen äitiäsi.
Miksi jaat tuollaista, että hänen lapsellanko taas 2v. nuorempana?
Niin parin sukupolven kuluttua alkaisi jo 5-vuotiaana. Haloo.
Kemikaalikuorma vaikuttaa hormoneihin, paino ja ruokavalio vaikuttaa. Ja psyykkinen vointi. Ja jopa se onko asunut isän kanssa.
Miksi? Koska hormonit aiheuttavat kuukautiset.
Täytyy siis miettiä mitkä asiat laittavat tiettyjä hormoneja liikkeelle.
Mulla alkoi 9-vuotiaana, että eiköhän 8-v:kin ole ihan mahdollista... Äiti oli kyllä myös ihmeissään ja huolissaan ja vei mut lääkäriin, mutta eipä mitään vikaa löytynyt ja lääkäri vakuutteli että sattuu vaan olemaan aikainen murrosikä. Siis jos olet huolissasi niin voit tehdä samoin ja ottaa yhteyttä vaikka lastenlääkäriin, niin selviää varmuudella! Mutta tässä omakohtainen kokemus asiasta, ettei välttämättä oo mistään sairaudesta kyse. Enkä oo mitenkään kärsinyt siitä että murrosikä tuli varhain, vaikka aluksi oudolta tuntuikin. Niin ja tämä tapahtui 90-luvulla, ettei mikään pelkkä "uusi ilmiö" oo kyseessä 😄
251 vielä jatkaa: kun näistäkin aiheista on tässä ketjussa puhuttu, niin mainittakoon etten painanut vielä mitään maagista 40 tai 46 kiloa, en ollut ylipainoinen, jatkoin vielä kasvamista ihan useamman vuoden sen jälkeen kun menkat oli alkaneet, niin ja omalla äidillä oli alkanut vasta 15-v joten ei mitään logiikkaa aina ole siinäkään. Uskokaa pois, kaikki on mahdollista 😅
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni 8v tietää mitkä on menkat... Siis kun kysyit onko menkat alkanut. Veikkaisin että on jotain muuta, kannattaa selvittää ettei ole mitään ikävää....
Yli puolet tietää.
Mut miksi ihmeessä jotkut eivät puhu näistä reilusti ajoissa? Miksi odotetaan, että lapsi ehtii kehittää sen häpeän näihin aiheisiin liittyen?
Okei, onko verta tullut nyt viimepäivinä?
Vierailija kirjoitti:
Ei! Ei ole tullut. Sitä ihmettelen(kin) mutta eikös ne kuukautiset ollut alkuun vähän epäsäännölliset?
-ap
Ennenaikainen murrosikä on harvinaista, muttei kovin epätavallistakaan.
Donaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei! Ei ole tullut. Sitä ihmettelen(kin) mutta eikös ne kuukautiset ollut alkuun vähän epäsäännölliset?
-ap
Olet itse nainen, etkö muka tiedä?
Mä oon joskus lukenut jostain että nykytytöillä alkaa kuukautiset aiemmin sen takia että nykyään syödään niin tervellisesti että kasvu ja myös kaikki fyysinen kehitys on sen takia nopeampaa. Kaikki kehitys tapahtuu kehossa ikään kuin pikavauhtia. Sen takia meidän isomummoilla alkoi kuukautiset paljon vanhempana ja sen jälkeisillä sukupolvilla pikkuhiljaa aina vain nuorempana ja nuorempana riippuen ravinnon määrästä. Uskon tuon, sillä itse olin lapsena ja teininä todella huono syömään ja nirso. Näytinkin ikäisiäni aina pari vuotta nuoremmalta ja mun kuukautiset alkoi vasta melkein 15-vuotiaana. Vasta lukion alkaessa olin ikäisteni kokoinen ja näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni 8v tietää mitkä on menkat... Siis kun kysyit onko menkat alkanut. Veikkaisin että on jotain muuta, kannattaa selvittää ettei ole mitään ikävää....
Yli puolet tietää.
Mut miksi ihmeessä jotkut eivät puhu näistä reilusti ajoissa? Miksi odotetaan, että lapsi ehtii kehittää sen häpeän näihin aiheisiin liittyen?
Ja lähde tähän tietoon sun oma mielikuvitus?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon joskus lukenut jostain että nykytytöillä alkaa kuukautiset aiemmin sen takia että nykyään syödään niin tervellisesti että kasvu ja myös kaikki fyysinen kehitys on sen takia nopeampaa. Kaikki kehitys tapahtuu kehossa ikään kuin pikavauhtia. Sen takia meidän isomummoilla alkoi kuukautiset paljon vanhempana ja sen jälkeisillä sukupolvilla pikkuhiljaa aina vain nuorempana ja nuorempana riippuen ravinnon määrästä. Uskon tuon, sillä itse olin lapsena ja teininä todella huono syömään ja nirso. Näytinkin ikäisiäni aina pari vuotta nuoremmalta ja mun kuukautiset alkoi vasta melkein 15-vuotiaana. Vasta lukion alkaessa olin ikäisteni kokoinen ja näköinen.
Ensimmäinen oikea perustelu asiaan, kiitos. Ravitsemuksella on tosiaan yhteys todettu.
Tuosta ravitsemuksesta tuli mieleen että kun itse olin lapsi 80-90-luvuilla maalla, niin maatilan tytöt tuntuivat kehittyvän silloin kaikista nopeiten Ne joilla oli lehmiä kotona ja joivat oman tilan maitoa ja söivät oman tilan lihaa. Ne oli vitosluokalla jo täysin naisen näköisiä, kun muut tytöt näytti enemmänkin pikkutytöiltä.
On mahdollista, mutta sen verran aikaista, että lääkäriin pitää viedä. Ennenaikainen murrosikä voidaan ehkä vielä pysäyttää.
Veriset alkkarit sängyn alla? On mahdollista, että tyttö on ollut utelias ja räplännyt alapäätään liikaa.
On todella typerää äidin ihmetellä asiaa täällä, puhuisit lapsesi kanssa rehellisesti ja avoimesti, jos on aihetta viet pikimmiten lääkäriin.
Itse pienenä kaaduin metallisen kukkaruukun reunalle niin että alapään osui siihen että siitä tuli verta. Voi olla tapaturma tai joten muuta, juttele lisää asiasta tytön kanssa.
Kotona ei ehkä puhuttu. Mutta koulussa kyllä. Kavereiden kanssa. Kouluterveydenhoitajalla joo.
Saatiin myös side- ja tamponinäytteitä koulusta.
Ja postissa tuli kaikille tietyn ikäisille tytöille mainospostina tietoa ja näytteitä. Niitä näytteitä sai myös tilata postissa "huomaamattomassa paketissa".
Ja nuortenlehdissä!! Suosikissa oli tietoa ja Ekin palsta.
Terveisin 34-v.