Kuukautiset 8-vuotiaalla? Onko tämä normaalia?
Tyttöni on siis 8v. Nyt huomasin, kun olin siivoamassa, että sängyn alla oli pikkuhousut joissa oli verta. Kysyin tytöltä, että onko sulla menkat alkanu?
Tyttö vastasi että ”ei oo”
No, olen huomannut hänessä muitakin murrosiän muutoksia. Joten onko tämä ennenaikainen murrosikä? APUA!
Kommentit (336)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdeksänvuotiaalla voi alkaa, joten ehkä kahdesanvuotiaallakin. Minkä verran hän painaa? Voithan sinä soittaa johonkin terveysneuvontaan tai koulun terkkarille, jos ovat paikalla.
Tyttö painoi viimevuonna 35kg, en tiedä paljonko nyt.
AP
Yleensä menkat alkavat kun noin 40kg on tullut täyteen.
ja kukaan 8 vuotias ei varmaan paina 40 kg ??? meillä 10v painaa 33kg (145 cm)
Ei lasten tule olla lihavia. Liikkumista ja kunnon ravintoa!
Tärkeintä on, ettei ap pahenna tilannetta friikkaamalla ja saamalla lapsen häpeämään itseään. Suosittelen keskustelua oman lapsen kanssa positiiviseen sävyyn. Myös lääkärille voi soittaa ja kysyä, mutta älä kerro siitä lapselle itselleen. Muista sanoa että kuukautisten alkaminen on ok, mutta että sitä voi myös myöhentää lääkkeillä, jos haluaa.
En suosittele mitään lääkärintarkastusta ilman tytön omaa pyyntöä lääkityksestä, hermostunut äiti keskustelemassa lääkärin kanssa on varma tapa saada tyttö tuntemaan itsensä epänormaaliksi.
Minäkin tipuin tuon ikäisenä kipeästi pyörän tangolla. Kauhea kipu ja myöhemmin huomasin verta alkkareissa. Eli eiköhän se ollut immenkalvo. Tuo olisi luultavasti todennäköisin vaihtoehto. En kehdannut äidille sanoa mitään, en muista piilotinko alkkarit jonnekin.
Niin, no ne ei omasta mielestäni olleet menkat. Vaikutti tapaturmalta, mutta mistä minä sen tiedän. Ei siellä näkynyt mitään haavaa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin kuvitella että vielä tänä päivänäkin jos 8-vuotiaalla ei ole vanhempia siskoksia niin eivät kaikki sen ikäiset tiedä asiasta yhtään mitään. Ja miksi pitäisikään, lapsuus on lyhyt aika annetaan lasten nauttia siitä ilman turhaa stressiä.
Ei se ole sisarusten homma kertoa, se on äidin tehtävä kertoa kuukautisista!
Kuukautiset on fyysinen hygieniajuttu, niinkuin hampaiden pesu, niistä pitää omaa lasta opettaa jo pienenä, ennen kuukautis-ikää, eikä siinä terveysside/tamponi/kuukuppi-infossa ole mitään stressaavaa.
Terveisin 34-v.
Ei ole enkä sä sitä tarkoittanutkaan. Vaan sitä että isosiskon/siskoja omaava voi olla tietoinen että on olemassa sellainen asia kuin kuukautiset kun luultavasti väkisinkin näkee että on siteitä yms.
Vierailija kirjoitti:
Okei, äsken saatiin paino selville.
39kg.AP
Miten 8-vuotias voi olla noin painava? Trollaatko ehkä? Painoin tuon ikäisenä 19 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on, ettei ap pahenna tilannetta friikkaamalla ja saamalla lapsen häpeämään itseään. Suosittelen keskustelua oman lapsen kanssa positiiviseen sävyyn. Myös lääkärille voi soittaa ja kysyä, mutta älä kerro siitä lapselle itselleen. Muista sanoa että kuukautisten alkaminen on ok, mutta että sitä voi myös myöhentää lääkkeillä, jos haluaa.
En suosittele mitään lääkärintarkastusta ilman tytön omaa pyyntöä lääkityksestä, hermostunut äiti keskustelemassa lääkärin kanssa on varma tapa saada tyttö tuntemaan itsensä epänormaaliksi.
Onko yhtään typerämpää lässytystä kuultu? Tuon tenavan pituuskasvu loppuu kuin seinään, jos hoopolta vaikuttava äiti alkaa kysellä tokaluokkalaisensa mielipiteitä siitä, tahtooko hän menkat vai eikö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa toi aloitus tosi oudolta, että joku kysyisi 8-vuotiaalta vaan että ”onko sulla alkanut menkat”.
Niin, ehkä nykylapset ovat erilaisia kuin minun aikanani mutta 8-vuotiaana en tiennyt mistään kuukautisista yhtään mitään. En tiennyt edes silloin kun ne alkoivat ollessani 11.
Minkä ikäinen olet? Itse olen 31-vuotias, ja olen tiennyt kuukautisista aina. Äitini kertoi minulle niistä ollessani alle kouluikäinen, ja se oli hyvä juttu, luultavasti sen vuoksi suhteeni kuukautisiin on aina ollut ongelmaton.
Ihmettelen miten olet voinut olla noin tietämätön vielä 11-vuotiaanakin? Kyllähän lasten- ja nuortenlehdissäkin on paljon asiaa kuukautisista ja murrosiästä. Itse luin esim. Koululainen-lehteä ekaluokasta asti, eikä kuukautistiedolta voinut välttyä.
Muutamia vuosikymmeniä sinua vanhempi. Ei silloin niistä puhuttu eikä todellakaan missään lastenlehdissä kerrottu.
Eikä puhuttu kyllä tuolloinkaan kun toi 31v väittää, olen itse pari vuotta häntä vanhempi
Kotona ei ehkä puhuttu. Mutta koulussa kyllä. Kavereiden kanssa. Kouluterveydenhoitajalla joo.
Saatiin myös side- ja tamponinäytteitä koulusta.
Ja postissa tuli kaikille tietyn ikäisille tytöille mainospostina tietoa ja näytteitä. Niitä näytteitä sai myös tilata postissa "huomaamattomassa paketissa".
Ja nuortenlehdissä!! Suosikissa oli tietoa ja Ekin palsta.
Terveisin 34-v.
Erimieltä oleva vastaukseni tähän ei nähtävästi miellyttänyt kirjoittajaa, niin pistetään ilmiantoon -huvittavaa. T: edelleen sitä mieltä ettei me nyt 30+ 8vuotiaana puhuttu aiheesta myöskään koulussa tai kavereiden kanssa.
Eikä pitäisi nykyäänkään, jos joku kasvattaja ei osaa ottaa ikätasoa huomioon, niin ei kannata yleistää. Varmaan menee sitten muutkin asiat ja kokeilut samassa liian aikaisessa aikataulussa.....Ihan todettu fakta että tietyt toimintamallit ja elämäntavat siirtyy sukupolvelta toiselle.
Normaalia. Nykyaikana lasten menkat alkaa 8-13 vuotiaana.
Mihin tässä nyt päädyttiin? Onko tyttö satuttanut itsensä vai onko leikkinyt ikäistensä kanssa, eikä kehtaa sanoa. Jokin häpeän tunne siinä on kun ne alkkarit on sängyn alle laitettu.
Oliko tyttö itse paikalla kun löysyit ne housut sängyn alta. Katsoitko hänen ilmettään tai miten hän oli vaivautuneen näköinen?
Pitäisi saada vähän vahvistusta tälle kyselylle.
Tyttö täytti siis helmikuussa 8v.
Ei näyttänyt vaivaantuneelta kun katsoin sängyn alle (ehkä vähän kuitenkin)
-ap
Donaa kirjoitti:
Tyttö täytti siis helmikuussa 8v.
Ei näyttänyt vaivaantuneelta kun katsoin sängyn alle (ehkä vähän kuitenkin)-ap
Siis ap ei ole vieläkään hoitanut tätä asiaa? Täysi heitteillejättö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin kuvitella että vielä tänä päivänäkin jos 8-vuotiaalla ei ole vanhempia siskoksia niin eivät kaikki sen ikäiset tiedä asiasta yhtään mitään. Ja miksi pitäisikään, lapsuus on lyhyt aika annetaan lasten nauttia siitä ilman turhaa stressiä.
Ei se ole sisarusten homma kertoa, se on äidin tehtävä kertoa kuukautisista!
Kuukautiset on fyysinen hygieniajuttu, niinkuin hampaiden pesu, niistä pitää omaa lasta opettaa jo pienenä, ennen kuukautis-ikää, eikä siinä terveysside/tamponi/kuukuppi-infossa ole mitään stressaavaa.
Terveisin 34-v.
Ei ole enkä sä sitä tarkoittanutkaan. Vaan sitä että isosiskon/siskoja omaava voi olla tietoinen että on olemassa sellainen asia kuin kuukautiset kun luultavasti väkisinkin näkee että on siteitä yms.
En ymmärrä logiikkaasi. Onhan jokaisella lapsella äiti, jonka siteet näkee. Ja jos ei näe, niin ei sitten näkisi siskonkaan siteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa toi aloitus tosi oudolta, että joku kysyisi 8-vuotiaalta vaan että ”onko sulla alkanut menkat”.
Niin, ehkä nykylapset ovat erilaisia kuin minun aikanani mutta 8-vuotiaana en tiennyt mistään kuukautisista yhtään mitään. En tiennyt edes silloin kun ne alkoivat ollessani 11.
Minkä ikäinen olet? Itse olen 31-vuotias, ja olen tiennyt kuukautisista aina. Äitini kertoi minulle niistä ollessani alle kouluikäinen, ja se oli hyvä juttu, luultavasti sen vuoksi suhteeni kuukautisiin on aina ollut ongelmaton.
Ihmettelen miten olet voinut olla noin tietämätön vielä 11-vuotiaanakin? Kyllähän lasten- ja nuortenlehdissäkin on paljon asiaa kuukautisista ja murrosiästä. Itse luin esim. Koululainen-lehteä ekaluokasta asti, eikä kuukautistiedolta voinut välttyä.
Muutamia vuosikymmeniä sinua vanhempi. Ei silloin niistä puhuttu eikä todellakaan missään lastenlehdissä kerrottu.
Eikä puhuttu kyllä tuolloinkaan kun toi 31v väittää, olen itse pari vuotta häntä vanhempi
Kotona ei ehkä puhuttu. Mutta koulussa kyllä. Kavereiden kanssa. Kouluterveydenhoitajalla joo.
Saatiin myös side- ja tamponinäytteitä koulusta.
Ja postissa tuli kaikille tietyn ikäisille tytöille mainospostina tietoa ja näytteitä. Niitä näytteitä sai myös tilata postissa "huomaamattomassa paketissa".
Ja nuortenlehdissä!! Suosikissa oli tietoa ja Ekin palsta.
Terveisin 34-v.Erimieltä oleva vastaukseni tähän ei nähtävästi miellyttänyt kirjoittajaa, niin pistetään ilmiantoon -huvittavaa. T: edelleen sitä mieltä ettei me nyt 30+ 8vuotiaana puhuttu aiheesta myöskään koulussa tai kavereiden kanssa.
Eikä pitäisi nykyäänkään, jos joku kasvattaja ei osaa ottaa ikätasoa huomioon, niin ei kannata yleistää. Varmaan menee sitten muutkin asiat ja kokeilut samassa liian aikaisessa aikataulussa.....Ihan todettu fakta että tietyt toimintamallit ja elämäntavat siirtyy sukupolvelta toiselle.
Olet väärässä. Meille yli 30-vuotiaille kerrottiin jo pikkutyttönä kuukautisista ja murrosiästä. Ja niin siitä pitääkin kertoa. Jos asioista ei kerrota ajoissa, tulee juuri sinunkaltaisiasi traumatisoituneita ihmisiä.
Ja kokeilut eivät tulleet yhtään liian aikaisin. Päinvastoin. Te joille kuukautisista ei kerrottu, aloititte kaikki "kokeilut" jo lapsena.
Tietyt toimintamallit ja elämäntavat todellakin siirtyvät sukupolvelta toiselle, sen näkee sinusta erittäin selvästi. Häpeä ja viha omaa sukupuolta kohtaan on siirtynyt sinulle ilmeisesti äidiltäsi. Jos tytölle kerrotaan kuukautisista liian myöhään, hänestä tulee sinunkaltaisesi sukupuoltaan vihaava poikatyttö.
KAIKILLE tytöille pitäisi kertoa kuukautisista ihan pikkutyttönä, reippaasti alle kouluikäisenä. Silloin suhteesta kuukautisiin tulee luonnollinen ja traumaton.
Fodaa kirjoitti:
Niin, no ne ei omasta mielestäni olleet menkat. Vaikutti tapaturmalta, mutta mistä minä sen tiedän. Ei siellä näkynyt mitään haavaa.
AP
Miten niin eivät olleet menkat? Kyllähän nuo ihan selvästi kuukautisilta vaikuttavat, varsinkin kun tyttäresi on noin lihava.
Kun lapseni oli 10, hänellekin alkoi menkat. Tosin 2 vuotta myöhemmin, mutta kuitenkin.
Mun tytöllä alkoi n.kk.ennen 12v.päivää.Mun mielestä tuo aikaisin.Mulla alkoi 14v.