Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautiset 8-vuotiaalla? Onko tämä normaalia?

Vierailija
05.06.2020 |

Tyttöni on siis 8v. Nyt huomasin, kun olin siivoamassa, että sängyn alla oli pikkuhousut joissa oli verta. Kysyin tytöltä, että onko sulla menkat alkanu?
Tyttö vastasi että ”ei oo”
No, olen huomannut hänessä muitakin murrosiän muutoksia. Joten onko tämä ennenaikainen murrosikä? APUA!

Kommentit (336)

Vierailija
221/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä alkoi menkat kun olin 10v (muutama kuukausi ennen 11-vuotissynttäreitä), äidilläni taas 13-vuotiaana. Eipä se äidin alkamisikä oikeestaan vaikuta, ainakaan aina.

Vierailija
222/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkat alkaa, kun painoa on yli 40 kg ja rasvaprosentti on riittävä.

Pakko kysyä, että mistä tämmönen tieto on peräisin? Itsellä kun menkat alkoi 11v ja tuolloin en todellakaan ollut lähelläkään 40 kilogrammaa. Tuo maaginen 40 kilogramman raja taisi mennä rikki vasta täysi-ikäistyttyäni.

t:aito luuviulu

Samaa mietin... Itsekin aina ollut luonnostani hoikka ja tosi alhainen rasvaprosentti, aikuisiällä olen aina painanut 47-48kg. Olen 162cm pitkä. Menkat alkoi, kun olin juuri täyttänyt 11v. En muista tarkkaan mitä silloin painoin, 30-35kg?? mutta todella luuviulu olin etten mitenkään voinut painaa 40kg, rinnatkin semmoiset ihan pienet nypykät... Karvoitusta oli ja oisko pituutta ollut joku 155cm.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvin harvinaista pohjoisella pallonpuoliskolla. Suomalaiselle geeniperimälle, hyvin voi lääkärille tilata ajan. Pituuskasvu loppuu myös kuukautisiin, joten hormonihoitokin mahdollinen.

t.hoitsu

No ei tasan lopu. JOku valehoitsu tais olla asialla :D

Vierailija
224/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi menkat 11-vuotiaana, mutta joskus 8-vuotiaana alapäästäni tuli ulos jotain veristä tavaraa (ilman että olisin loukannut itseäni tai tullut raiskatuksi) ja salasin sen nolona kaikilta.

Myöhemmin mulla on ollut kaikki mahdolliset naisten vaivat ja alapään viat.

Jos olisin ap, veisin tytön lääkäriin mutta painottaisin että nolouteen ei ole syytä.

Vierailija
225/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se edelleen yleistä ole mutta ei se hirveän harvinaistakaan. Kokoa on tarpeeksi jos 39kg.

Ja yleisemmäksi tulee sitä myötä kun entistä nuoremmat on entistä kookkaampia.

joten eiku ruokkimaan kuin teiniä ja varmistamaan 10+ tuntiset unet että on aikaa kasvaa öisin. Ja ennenkaikkea opettamaan lasta että nyt sitä kuuluisi kasvaa ettei jää aikuisena 150 senttiseksi. Läskit voi sitten polttaa täyskasvusena punteilla.

Vierailija
226/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kanssa todella hoikka ja menkat alkoivat vasta 17 vuotiaana. Painoin sillon ehkä sen 45kg max.

Vierailija
227/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa toi aloitus tosi oudolta, että joku kysyisi 8-vuotiaalta vaan että ”onko sulla alkanut menkat”.

Niin, ehkä nykylapset ovat erilaisia kuin minun aikanani mutta 8-vuotiaana en tiennyt mistään kuukautisista yhtään mitään. En tiennyt edes silloin kun ne alkoivat ollessani 11.

Minkä ikäinen olet? Itse olen 31-vuotias, ja olen tiennyt kuukautisista aina. Äitini kertoi minulle niistä ollessani alle kouluikäinen, ja se oli hyvä juttu, luultavasti sen vuoksi suhteeni kuukautisiin on aina ollut ongelmaton.

Ihmettelen miten olet voinut olla noin tietämätön vielä 11-vuotiaanakin? Kyllähän lasten- ja nuortenlehdissäkin on paljon asiaa kuukautisista ja murrosiästä. Itse luin esim. Koululainen-lehteä ekaluokasta asti, eikä kuukautistiedolta voinut välttyä.

Muutamia vuosikymmeniä sinua vanhempi. Ei silloin niistä puhuttu eikä todellakaan missään lastenlehdissä kerrottu.

Vierailija
228/336 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvitella että vielä tänä päivänäkin jos 8-vuotiaalla ei ole vanhempia siskoksia niin eivät kaikki sen ikäiset tiedä asiasta yhtään mitään. Ja miksi pitäisikään, lapsuus on lyhyt aika annetaan lasten nauttia siitä ilman turhaa stressiä.

Vierailija
229/336 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa toi aloitus tosi oudolta, että joku kysyisi 8-vuotiaalta vaan että ”onko sulla alkanut menkat”.

Niin, ehkä nykylapset ovat erilaisia kuin minun aikanani mutta 8-vuotiaana en tiennyt mistään kuukautisista yhtään mitään. En tiennyt edes silloin kun ne alkoivat ollessani 11.

Minkä ikäinen olet? Itse olen 31-vuotias, ja olen tiennyt kuukautisista aina. Äitini kertoi minulle niistä ollessani alle kouluikäinen, ja se oli hyvä juttu, luultavasti sen vuoksi suhteeni kuukautisiin on aina ollut ongelmaton.

Ihmettelen miten olet voinut olla noin tietämätön vielä 11-vuotiaanakin? Kyllähän lasten- ja nuortenlehdissäkin on paljon asiaa kuukautisista ja murrosiästä. Itse luin esim. Koululainen-lehteä ekaluokasta asti, eikä kuukautistiedolta voinut välttyä.

Muutamia vuosikymmeniä sinua vanhempi. Ei silloin niistä puhuttu eikä todellakaan missään lastenlehdissä kerrottu.

Samaa ikäluokkaa; äiti opetti häpeämään aihetta ja olemaan puhumatta aiheesta etenkin poikien/miesten kanssa ja koulussa viidennellä luokalla biologian opettaja sivuutti koko kehitysaiheen toteamalla että nämö opetetaan sitten seiskaluokalla ja -yllätys- seitsemännellä luokalla eri biologian opettaja väisti kiusallisen aiheen sanomalla että nämä asiat on käsitelty jo ala-asteen viidennellä. No ei käsitelty koulussa ollenkaan eikä kotona että (poikkeuksia toki aina on) melko yksin, häpeissään ja tietämättöminä ovat monet tytöt vielä sukupolvi sitten olleet.

Vierailija
230/336 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä puhuttu kyllä tuolloinkaan kun toi 31v väittää, olen itse pari vuotta häntä vanhempi

Vierailija
231/336 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tääkin hoikka ,urheijija olin,13v alkoi..ihan normiikä .Kuopuksen hampaat vaihtu etuajassa ja kiidätin hammaslääkäriin oliko 4v.Muutenkin huomasi hän etuajassa meni,oisko tuo sama ilmiö.Etuajassa meno tarjotti.Herkkyyskaudet eriasioihin meni edellä,Koulukin tuntui tylsälle.Hän hallitsi ne jo.Biologinen kehitys alkaa nykyään aiemmin,syytä ei tiedetä ehkä? Ravinto..

Vierailija
232/336 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 10v sitten minun 8-vuotiaalle annettiin hormoneja kuukauden ja murrosiän siirtämiseksi, mutta nykyään on ilmeisesti ihan normaalia eikä niitä enää käytetä. Jollain eskari-ikäisillä ehkä.

Vierailija
233/336 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä olisi viisainta kysyä lääkäriltä eikä vauvapalstalta. Ei ole myöskään järkeä kysyä noin pieneltä "onko menkat alkaneet" kun ei se välttämättä edes tiedä, mitä ne ovat, ja vaikka tietäisikin, niin mistä se lapsi sen voisi tietää, onko menkat vai jotain muuta.

Kaikkea sitä lukeekin.

Juttele nyt ensin sen lapsen kanssa, sitten lääkärin. 

Vierailija
234/336 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö tuon ikäinen edes murrosiästä ja sen tuomista muutoksista? Itse en ollut noin nuorena niistä edes kuullutkaan.

Tietävät ja googlettelevat ja äidin on hyvä puhua noista asioista.

Vierailija
235/336 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On nykyään normaalin rajoissa normaalia.

Ihmiset saavat niin paljon kemikaaleja nykyään jo kohdussa ja vauvaiässä ja lapsuudessa. Kemikaalicocktail vaikuttaa hormoneihin rajustikin.

Tämä ei ole huuhaa-luulo vaan tietoa josta löydätte aivan uskottavia tutkimuksia ja lisätietoa etsimällä vaikka netistä luotettavista lähteistä.

Lisäksi elämäntyyli vaikuttaa, liikkuminen, ruokavalio. Ne vaikuttavat kehon hormonien määriin ja ajankohtaan.

Liikunnallisilla alkaa usein myöhemmin.

Ja psyykkinen vointi vaikuttaa myös!!!

Ja esim. isättömillä lapsilla alkaa tilastollisesti nuorempana.

alkoi n 15 v. Olin laiha ja liikkuva.

Vierailija
236/336 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypäs poikkikseltasi Mehmetiltä

Vierailija
237/336 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsa kovalla? Peräpukama?

Haava tullut jostain muusta?

En jaksanut lukea koko ketjua, että oliko tämä yksittäistapaus vai tuliko sitä verta useampiinkin pikkareihin. Itse juttelisin tytön kanssa perusteellisemmin ennen kuin raahaisin lääkäriin. Mutta jos selkeästi epäilisin että emättimestä tulee, niin kyllä lääkäriin.

Vierailija
238/336 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia. Itselläni alkoi 9-vuotiaana.

Vierailija
239/336 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lollipop kirjoitti:

tääkin hoikka ,urheijija olin,13v alkoi..ihan normiikä .Kuopuksen hampaat vaihtu etuajassa ja kiidätin hammaslääkäriin oliko 4v.Muutenkin huomasi hän etuajassa meni,oisko tuo sama ilmiö.Etuajassa meno tarjotti.Herkkyyskaudet eriasioihin meni edellä,Koulukin tuntui tylsälle.Hän hallitsi ne jo.Biologinen kehitys alkaa nykyään aiemmin,syytä ei tiedetä ehkä? Ravinto..

Oletko humalassa?

Vierailija
240/336 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä puhuttu kyllä tuolloinkaan kun toi 31v väittää, olen itse pari vuotta häntä vanhempi

PUHUTTIINPAS!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi