Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautiset 8-vuotiaalla? Onko tämä normaalia?

Vierailija
05.06.2020 |

Tyttöni on siis 8v. Nyt huomasin, kun olin siivoamassa, että sängyn alla oli pikkuhousut joissa oli verta. Kysyin tytöltä, että onko sulla menkat alkanu?
Tyttö vastasi että ”ei oo”
No, olen huomannut hänessä muitakin murrosiän muutoksia. Joten onko tämä ennenaikainen murrosikä? APUA!

Kommentit (336)

Vierailija
181/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita heti terveyskeskukseen. Ettei ole seksuaalista hyväksikäyttöä.

Voihan toki olla kyse jostain aaaaivan muusta. Esimerkiksi jos tytöllä oli vuotanut verta nenästä, ja tyttö oli pyyhkinyt sen pikkuhousuihin, mistä sitä tietää.

Vierailija
182/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy tytöltä että mitä kävi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitaaaaa saaaaairaaaaalaaaaannnn

Vierailija
184/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yleistä, mutta normaalia :)

Onko se siis harvinaista, jos minulla on alkanut kuukautiset vasta 13v:nä ja tytöllä 8-vuotiaana?

AP

Sinulla on alkanut aika myöhään. Mites tytön isän puolen suvussa? Paino = rasvakudoksen määrä vaikuttaa  merkittävästi murrosiän alkamiseen. Samoin se, jos äidin puoliso ei ole oma isä. Etninen tausta vaikuttaa myös.

En lukenut kaikkia viestejä, mutta mihin lähteeseen perustuu väite, että isäpuoli/uusperhe aikaistaa murrosikää? Miten voi vaikuttaa kuukautisten alkamisikään? Kiinnostaa todella.

Vierailija
185/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin ehdottomasti lääkäriin tarkastukseen.

Vierailija
186/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄRKEÄÄ: Älä ala kyselemään mistään seks vä ki vallasta ENNEN kun olet kysynyt asiantuntijoilta apua ja neuvoja.

Lapset ovat äärettömän alttiita johdattelulle ja vanhemmat hyvin harvoin osaavat kysellä oikealla tavalla. Ja vanhemmilla tuollaisessa tilanteessa tunteet yleensä pinnassa, joka vaikuttaa merkittävästi lapseen.

Pahimmassa tapauksessa aiheutat lapselle pahoja ongelmia. Älä ala sooloilemaan.

Vierailija
187/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo…miten Etninen tausta vaikuttaa aikaiseen murrosikään?

Vierailija
188/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko asia nyt näin:

Löysit sängyn alta pikkuhousut joissa oli verta.

Menit kysymään tytöltä asiasta.

Ei ollut tytön mukaan menkat.

Ja tulit kyselemään sitä asiaa täältä.

Vierailija
189/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää sun aloitukset ei ole normaaleita!!!!

Vierailija
190/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää sun aloitukset ei ole normaaleita!!!!

Mitkä aloitukset? Kenen aloitukset?

Vierailija
191/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaan vain sängyn alta löytyneistä pikkareista, joissa verta, mutta entä oliko vuode / lakana tahriintunut vereen? Jos oli,niin kyllä sekin jostain kertoo. Lempeää keskustelua nyt lapsen kanssa.

Henkisesti 8-vuotias on vielä ihan lapsi,  toivottavasti vielä monta vuottakin, joten olisi erinomaista, jos hän saisi vielä elää huoletonta lapsuutta ilman kuukautisia ja niihin liittyviä hankaluuksia (siteen vaihdot, runsaat vuodot, kivut, koulun liikuntatunnit jne.).

Minä olen suurten ikäluokkien lapsi. 8-vuotiaana ei todellakaan vielä tiedetty, mitä kuukautiset ovat. Ei niistä puhuttu koulussa eikä usein kotonakaan. Olin 13-vuotias kuukautisten alkaessa ja jatkuessa siitä heti säännöllisinä. Oli pakko kertoa äidille, kun piti saada side. Emme olleet läheisiä. Äiti murahti vain, että tiedänkö, mistä on kysymys. Tiesin. Kaveripiirissä oli monenikäisiä tyttöjä, joilta - onneksi - me nuoremmat saimme asiallista valistusta. Vasta keskikoulun viidennellä luokalla käsiteltiin terveysopissa asiaa. Huvitti, kun kaikilla oli jo omakohtaista tietoa, ja opettaja punoitti kuin pioni! 

Vierailija
192/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan 8v paina yli 40kg!!?? Oma 9v painaa 25kg ja 137cm. Kävi terveystarkastuksessa koululla juuri ennen kesälomaa. Ja keskikäyrällä kasvaa. Kyllä itse soittelisin ekana vaikka koulu terkkarille ja kysyisin sieltä neuvoa.

Mun 6v tyttö painaa 29kg ja on 125cm pitkä eikä ole edes mitenkään lihava, enemmänkin skrode tai sellainen jäntevä/vankka. Jos täällä tämä keskustelu pitää paikkansa että kun 40lg täynnä niin menkat alkaa niin täytyy varmaan jo alkaa tytölle niistä puhua. Meillä selkeä kasvuspurtti painon ja pituuden suhteen menossa[/quite] Tämä 6-v on lasten painoubseksin mukaan ylipainoinen ja ap:n 8-v huonattavan ylipainoinen.

Ei ne käyrät ja BMI:t kaikkea kerro. Oma lapseni on aina ollut käyrien mukaan lihava, muttei hän oikeasti ole, vaan niin sanottua "tiukkaa lihaa".

Muistan vieläkin yhden lääkärikäynnin lapsen asioissa, lapsi ei ollut mukana ja lääkäri oli vaihtunut. Lääkäri ilmaisi huolensa lapsen painosta (tarkkaillaan lääkityksen takia), näytin hänelle sitten videon lapsesta ja hän totesi, että kappas vaan ihan normaalipainoiselta näyttää.

Lapset nyt vaan sattuvat olemaan erilaisia ruumiinrakenteeltaan.

Tiukkaa lihaa :'DD

Vierailija
193/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun kesäleirillä lapsena yhden tytön menkat alkoivat samassa iässä. Joten lienee mahdollista. Käytä ainakin lääkärin kautta ettei ole jotain hormonaalista ongelmaa taustalla, mutta veikkaan että ihan normaali asia, murkkuikä tullut vain aikaisin.

Vierailija
194/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa toi aloitus tosi oudolta, että joku kysyisi 8-vuotiaalta vaan että ”onko sulla alkanut menkat”.

Niin, ehkä nykylapset ovat erilaisia kuin minun aikanani mutta 8-vuotiaana en tiennyt mistään kuukautisista yhtään mitään. En tiennyt edes silloin kun ne alkoivat ollessani 11.

Minkä ikäinen olet? Itse olen 31-vuotias, ja olen tiennyt kuukautisista aina. Äitini kertoi minulle niistä ollessani alle kouluikäinen, ja se oli hyvä juttu, luultavasti sen vuoksi suhteeni kuukautisiin on aina ollut ongelmaton.

Ihmettelen miten olet voinut olla noin tietämätön vielä 11-vuotiaanakin? Kyllähän lasten- ja nuortenlehdissäkin on paljon asiaa kuukautisista ja murrosiästä. Itse luin esim. Koululainen-lehteä ekaluokasta asti, eikä kuukautistiedolta voinut välttyä.

Se että sulla on ollut noin ei tee asiasta normaalia, kaikkien käyttämää toimintatapaa. Todella oudosti toimittu kasvattajalta ja psykologisessa mielessä liian aikaisin asioita joita ei ton ikäisen kuulu joutua murehtimaan.

Vierailija
195/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla että lapsi olisi itse kokeillut sinne jotain ja veri tuli immenkalvon puhkeemisesta. Nykyisinhän ne näkevät netistä ne kaikki dildot.

Vierailija
196/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko asia nyt näin:

Löysit sängyn alta pikkuhousut joissa oli verta.

Menit kysymään tytöltä asiasta.

Ei ollut tytön mukaan menkat.

Ja tulit kyselemään sitä asiaa täältä.

Immenkalvon repeämähän vaikka voimistellessa voi tuottaa vähän verta.

Vierailija
197/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä tullut mitään vahvistusta mikä lapsella on?

Näin paljon menskuista juttua, mutta mitä sinä äiti olet lapsesi kanssa jutellut?

Tuo virtsatietulehduskin on mahdollinen.

Miten aiot toimia nyt kun on viikonloppu?

Josko on satuttanut itsensä?

Onko sinulla hyvä suhde lapseen, että voit rauhallisesti saada asian selvitettyä?

Ja yhä ihmettelen, miksi housut oli sängyn alla?

Voisiko tähän keskusteluun nyt vihdoinkin saada tarkennusta ketjun aloittajalta?

Asia on kuin kuumaapuuroa ja pyörii muualla kuin siinä. mitä lapselle on tapahtunut. Hän ymmärtänee kertoa asian.

Ei nyt auta paino ja ikä.

Vierailija
198/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin ekana tekikö tyttö jotain normaalia ihan kun veri tuli? Nolaamatta lasta.

Ellei niin sitten kysyisin koettiko kutittaa itseään jollain?

Ellei niin menkat, älä ehdottele ollenkaan väkivaltaa ellei lapsi kerro. Ota asia muuten selville jos epäilet. pehmeästi.

Vierailija
199/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hävis ku tuhka tuuleen. Turhaan kyselette siltä mitään.

Vierailija
200/336 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse putosin 7-vuotiaana alapää edellä pöydän kulmalle päiväkodissa ja verta tuli. Nolotti enkä kertonut kenellekään. Voi siis olla peräisin jostain tuollaisestakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän