Hallituksen pöydällä: raippavero-solidaarisuusveron alaraja 3 000 euron kuukausituloihin.
LIsää veroja on saatava. Nyt vähintään 6300 ansaitsevia verotetaan normaalin progression lisäksi raippaverolla.
Alarajaa suunnitellaan laskettavakasi 3000 euroon. Tämä on luonnollista kun rahaa tarvitaan paljon lisää kaikkeen hyvään.
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3400e brutosta jää nyt käteen 2600e ruokarahojen kanssa. Mistä siinä otetaan? Asumisen, laskujen ja päivähoitokulujen jälkeen ei hurrata tai eletä herroiksi. Pärjätään ja ruokaa saadaan pöytään, mutta kaikki ylimääräinen vaatii erikseen säästämistä. Näin se on varmasti monella perheellä keskituloilla.
2600 on valtava summa. Itse saan työmarkkinatukea noin 600 vain. Muuta tukea en saa, kun on mökki. Mieheni 1200 ansiosidonnaista päivärahaa. (oikeasti kuuluisin sairaseläkkeelle. Nivelet on heikot)
Emme saa edes ollenkaan asumistukea, kun vissiin luulevat, että vanhassa puutalossa on ilmaista elää. Oikeasti on pakko koko ajan rempata. Lämmityskin maksaa.
No työssäkäynnin tarkoitus onkin se, että siitä saa rahaa... 2600€/kk ei ole mikään valtava palkka, vaan sillä voi elää ihan hyvin, jos osaa käyttää rahansa oikein. Ja tämä työssäkäyville sallittakoon. Työttömällä ei voi olla sama elintaso, kuin työssäkäyvillä. Muuten työssäkäynnistä loppuu koko idea.
...eli heti kun jäät työttömäksi, sinun tulee luovuttaa valtiolle jo kertaalleen verotettuina palkkatuloilla hankitut omakotitalo sekä kaupunkimaasturi? Siinähän sitä ideaa vasta onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs se demarien kannatus nyt olikaan? Suostukaa valittajat pienempiin palkkoihin niin verot pysyy ennallaan.
En sinänsä ymmärrä, miksei vaan makseta könttää ilman verotusta, siis summaa, joka joka tapauksessa jäisi käteen verojen jälkeen.
Työttömät EIVÄT ole veronmaksajia.
Ovatko kuntien ja valtion työntekijät veronmaksajia?
Eivät ole.
Jos kuntien työntekijöitä ei olisi joutuisit itse hoitamaan näitä kuntien töitä, etkä tekisi silloin rahaa ollenkaan. Lapsellinen väite ettei kuntien työntekijät maksa veroja.
T. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3400e brutosta jää nyt käteen 2600e ruokarahojen kanssa. Mistä siinä otetaan? Asumisen, laskujen ja päivähoitokulujen jälkeen ei hurrata tai eletä herroiksi. Pärjätään ja ruokaa saadaan pöytään, mutta kaikki ylimääräinen vaatii erikseen säästämistä. Näin se on varmasti monella perheellä keskituloilla.
2600 on valtava summa. Itse saan työmarkkinatukea noin 600 vain. Muuta tukea en saa, kun on mökki. Mieheni 1200 ansiosidonnaista päivärahaa. (oikeasti kuuluisin sairaseläkkeelle. Nivelet on heikot)
Emme saa edes ollenkaan asumistukea, kun vissiin luulevat, että vanhassa puutalossa on ilmaista elää. Oikeasti on pakko koko ajan rempata. Lämmityskin maksaa.
No työssäkäynnin tarkoitus onkin se, että siitä saa rahaa... 2600€/kk ei ole mikään valtava palkka, vaan sillä voi elää ihan hyvin, jos osaa käyttää rahansa oikein. Ja tämä työssäkäyville sallittakoon. Työttömällä ei voi olla sama elintaso, kuin työssäkäyvillä. Muuten työssäkäynnistä loppuu koko idea.
Kyllä 2600 on valtava summa käteen saatuna.
Ja tietysti työstä pitää saada enemmän kuin työttömänä. Se on selvää. Mutta ärsyttää, jos joku valittaa 2600 euron nettotulojaan pieniksi.
Tyytyisin 2400 bruttotuloon, jos vain saisin itselleni fyysisesti sopiva työtä. (yliopistokoulutus on, mutta myös kremppaa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossun tuilla saa oliko joku 480€ kk ja ei paljon ole valinnan mahdollisuuksia eikä eläkkeitä. Näitä sossun tuilla olijoita ei kannata kadehtia heidän elämänsä ei ole sen arvoista. Mitä konkreettista saavutettaisiin sillä että veroja ei kerättäisi? Onhan meilla tämän "vasemmistolaisuuden" takia koulutus sairaanhoito poliisi palokunta tieverkosto viemäröinti jne infra strukstuuri ja hyvinvointi.
Ensimmäiiset lähtijät ovat suuryitykset, ja niiden mukana heidän nyt tähän asti maksamat veromiljoonansa. Eivät jää Suomeen, jos verot edelleen nousee koska eivät tuota tarpeeksi. Eivät kuitenkaan toimi hyväntekeväisyysperiaatteella. Samalla lähtee työpaikat, koska ovat suurimpia työnantajia. Tästä varoiteltiin mm. Vihriälän talousraportissa.
Sittenhän suomeen tule lisää tilaa yrittää kun joku lähtee. Toinenhan sen paikkaa kuitenkin jos sille on tarvetta. Vai mitä tarkoitat tällä lähtee termilläsi?
Ei tule uusia, kun eivät verotuksen takia halua investoida Suomeen.
Mitä esimekkiä sinulla on antaa? Mitkä firmat minkä tyyppistä palvelua/alaa ja miksi eivät täytäisi aukkoa joka suomeen jää?
-eivät tule, koska verotus on niin korkeaa, että voittoa on vaikeampi tehdä
-eivät löydä täältä sopivaa koulutettua työvoimaa, koska hyvät ammattilaiset ovat paenneet ulkomaille korkea verotusta karkuun
-ei kannata avata bisnestä täällä, esim. vaateketjua, ravintolaa, koska suomalaisilla ei ole heikon ostovoiman vuoksi rahaa ostaa tuotteita tai palveluita
Eli et osaa vastata yksinkertaisimpiinkaan kysymyksiin tarkennusta, mistä oikein puhut. Selvä. Ei tarvitse osata kertoa mitään, voit uhota omassa tietämättömyydesäsi mitä haluat. Jos haluat että sinut otetaan vakavasti, osoita ymmärtäväsi asiasta jotain ja kerro mistä aloista puhut ja miten niiden verotus nyt muodostuu ja miksi näille aloille kävisi noin kuin esität.
Minä voin vastata vaikken ole alkuperäinen aloittaja. Kyselijä ilmeisesti kyselee tietämättömyyttään Suomesta lähteviä aloja? Ne ovat jo suureksi osaksi lähteneet. Elektroniikkateollisuus on jo käytännössä hävinnyt. Suuret konepajayritykset ovat jo siirtäneet valmistuksen Kiinaan. Tekstiiliteollisuus on lätenyt. Paperikoneista puolet pysäytetty. Suomalaisyritysten uudet suurinvestoinnit on 2000 luvulla tehty rajojen ulkopuolelle. Teollinen T&K on romahtanut. Nyt tutkijat lähtevät Suomesta. Kokonaisia tutkimusryhmiä on lähtenyt. Suomi on korkeiden kustannusten, kovan verotuksen ja hankalan byrokratian maa. Itse olen työskennellyt lähes koko urani ulkomailla suomalaisyritysten palveluksessa. Olen tuonut vierastyöläisiä Eurooppaan. Tehnyt monikansallisia teollisuusprojekteja. Toimittanut teollisuuden investointeja. Suomen talouden tulevaisuus tällä hetkellä on hyvin heikko. Sitä yritetään pelastaa kasvattamalla julkista sektoria ja kotimaista palvelukysyntää lainarahalla. Samaan aikaan verotuksen koventaminen iskee juuri kotimarkkinatalouteen. Suomen hallituksella ei ole mitään onnistumisen edellytyksiä tilanteeseen.
Omituinen keskustelu tämäkin taas.
On selvää, että koronakriisin kustannukset on maksettava. Yhtä selvää on, että rikkailla on eniten maksukykyä.
Silti. Voidaanko me länsimaisessa sivistysvaltiossa AINA vedota tähän, että otetaan niiltä joilla eniten on?
Eikö edes yhden kerran voisi myös työttömät ja vähätuloiset osallistua mukaan talkoisiin? Ei tässä kuitenkaan nälänhätää kukaan joudu kärsimään vaikka jostain parin tonnin sosiaalietuudesta vähän leikattaisiin. Korkeintaan jää se röökiaski ostamatta -> myös kansanterveys kiittää.
Eli jos rikkaiden verotusta kiristetään, niin vastaavasti sitten kiristetään myös vähätuloisten sosiaalietuuksia ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...eli heti kun jäät työttömäksi, sinun tulee luovuttaa valtiolle jo kertaalleen verotettuina palkkatuloilla hankitut omakotitalo sekä kaupunkimaasturi? Siinähän sitä ideaa vasta onkin.
Minusta mitään ei pidä joutua myymään, jotta saisi tukia.
Tulojen pitäisi ratkaista. Eli jos omaisuudesta on tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs se demarien kannatus nyt olikaan? Suostukaa valittajat pienempiin palkkoihin niin verot pysyy ennallaan.
En sinänsä ymmärrä, miksei vaan makseta könttää ilman verotusta, siis summaa, joka joka tapauksessa jäisi käteen verojen jälkeen.
Se on yksi tapa jakaa verovähennyksiä. Olen saanut useita kotitalousvähennyksiä ja veronpalautuksia työttömyysrahoista otetuista veroista. Enää ei kyllä ole sellaista tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne teidän ressukoiden verot NIIN paljoa nouse, että nälkää joutuisitte näkemään. Ehkä jää joku sisälihapihvi ostamatta joskus.
Kamelin selkä on verotuksen suhteen katkennut jo aikoja sitten.
Outo juttu, kun minulla taas on aina ollut vamaa maksaa veroni mukisematta. Ja mitä enemmän olen tienannut, sen paremmin on veronmaksuun rahat riittäneet. Ehkä sinä vain elät liian leveästi tuloihisi nähden, ja syytät siitä verottajaa?
Ette te köyhät maksa veroja.
Uskokaa nyt, että jos siitä työttömyystuesta, työkyvyttömyyseläkkeestä tai starttirahasta menee pieni osa veroihin, niin se EI ole verojen maksamista. Ei voi olla looginen ajattelu niin vaikeaa.
Itse työttömänä maksan ainakin kiinteistöveroa ja ajoneuvoveroa.
Olisi oikeudenmukaista, että joutuisit myymään autosi ja kiinteistösi.
Ok. Paljonko haluaisit maksaa minulle asumistukea? Helsingissä asun.
Maksat itse kiinteistöstä ja autosta saatavilla rahoilla.
Omaisuus ei vaikuta asumistuen määrään :). Eli en voi maksaa.
Itseasiassa yli 18 000 € tilillä olevat rahat lasketaan tuloiksi asumistukea laskettaessa.
Yhteiskunnan tukien pitäisi olla aikuisille samat. Lapset eivät lisäisi tukien määrää mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tietysti työstä pitää saada enemmän kuin työttömänä. Se on selvää. Mutta ärsyttää, jos joku valittaa 2600 euron nettotulojaan pieniksi.
Tyytyisin 2400 bruttotuloon, jos vain saisin itselleni fyysisesti sopiva työtä. (yliopistokoulutus on, mutta myös kremppaa)
En sanonut että se on pieni summa! Sanoin, että siitä on paha verottaa kovasti lisää, jos odotetaan ihmisten pärjäävän ja elättävän perheensä. Kulustasikin kuulemma pitäisi, että niitä töitä riittäisi kaikille. Samalla se on palkkio tehdystä työstä. Kurjaako pitäisi olla tai häpeissään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne teidän ressukoiden verot NIIN paljoa nouse, että nälkää joutuisitte näkemään. Ehkä jää joku sisälihapihvi ostamatta joskus.
Outo juttu, kun minulla taas on aina ollut vamaa maksaa veroni mukisematta. Ja mitä enemmän olen tienannut, sen paremmin on veronmaksuun rahat riittäneet. Ehkä sinä vain elät liian leveästi tuloihisi nähden, ja syytät siitä verottajaa?
Uskokaa nyt, että jos siitä työttömyystuesta, työkyvyttömyyseläkkeestä tai starttirahasta menee pieni osa veroihin, niin se EI ole verojen maksamista. Ei voi olla looginen ajattelu niin vaikeaa.
Mitä järkeä siinä olisi varsinkin, jos lainat on jo maksettu? Vastike on yleensä alhaisempi kuin vuokrat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oletetaan, että keskituloiselle pääkaupunkiseudulla asuvalle palkansaajalle kuuluu kohtuullinen elintaso, niin eihän tuolla 2600 brutolla tee hevonpersettä. Asuminen, kulkeminen ja työssäkäynnin kustannukset, niin juuri mitään ei jää. Vielä jos kuvittelee, että työssäkäyvän olisi hyvä laittaa jotain hieman sivuunkin, niin aika tarkkaan saa pennoset laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa yli 18 000 € tilillä olevat rahat lasketaan tuloiksi asumistukea laskettaessa.
Ei ainakaan laskurin mukaan lasketa. Ei ainakaan, kun viimeksi katsoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole.
Jos kuntien työntekijöitä ei olisi joutuisit itse hoitamaan näitä kuntien töitä, etkä tekisi silloin rahaa ollenkaan. Lapsellinen väite ettei kuntien työntekijät maksa veroja.
T. eri
Jos työttömiä ei olisi, tarvittaisiin kuntien ja valtion työntekijöitä paljon vähemmän.
Tuliko jollekin yllätyksenä että kun rahulia holvataan miljoonittain pitsanpaistajille, pyllytreeneihin, konsulteille, Huoltovarmuuskeskuksen saunahankkeeseen (verorahoilla sekin) ja kavereille sekä kaikille kotiin jääneille ja työttömille sekä isisliskoille, niin jokuhan sen aina maksaa...
Toivottavasti diskorahaan on vielä varaa. Pakko saada valkoiset tanssitennarit käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella työttömät eivät ole veronmaksajia? Miksi minulta sitten otetaan 25 % veroa työttömyyspäivärahoista? Ei mikään pieni prosentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työttömyyskorvauksestakin menee verot.
Miksi nukuit yhteiskuntaopin tunneilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole.
Kyllä työstä maksetaan veroa riippumatta kuka palkan maksaa, työtön ei maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan laskurin mukaan lasketa. Ei ainakaan, kun viimeksi katsoin.
Kelan sivuilla väitetään niin.
Onhan se moninkertainen toki eri summa verratuna tuohon 600 joka on oikeasti 500 verojen jälkeen, ja toki työttömänä vaikka sairaana nähtävästi onkin.
Kyllä jotkut saa töissä aika kivasti rahaa oli tuon tarkoitus varmaan sanoa.
Toinen juttu että monet joita tiedän ovat tyytyväisiä että savat rahaa eikä vttuuntuneita siitä että saavat palkaa ja bonuksia vaikka maksavatkin veroja. Omistuista valittaa siitä että saa jotain. Pitäisköhän ihmisille vaan maksaa se osuus jotka saavat verottomina ettei alkaisi luulemaan että kun palkka on 3400 siitä saa 3400 käteen.
T. eri