Mikä erottaa huvilan kesämökistä
Kommentit (34)
Huvila on paikka jossa on huvituksia, jossa huvitellaan?
Vierailija kirjoitti:
Huvila on paikka jossa on huvituksia, jossa huvitellaan?
Synonyymi ilotalolle?
Minäkin luulin huviloiden olevan jotain hienoa, mutta erehdyin?
Oikeasti itärajan mökit hakkaa nuo vanhat mennen tullen.
Minä kerran menin itäsuomalaisena huvilalla. Oikeasti se oli ihan tavallinen kesämökki
Minä oikeasti luulin noiden huviloiden joskus olevan muka jotain hienoa,
Ei ole totta. Voin ostaa nuo milloin haluan.
En kyllä koe tarvetta ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Me idästä olevat olemme nauraneet lännen huviloita. Meilläpäin pitäisi olla oikeasti hienoa, että voisi kutsua huvilaksi.
Minä olen koko elämäni asunut Pohjanmaan rannikolla ja täällä puhutaan huvilasta, vaikka kyse saattaa olla pikkuruisesta mökistä.
Naurakaa te idässä kaikessa rauhassa!
Huvila on mielestäni ennen sotia rakennettu herrasväen kesänviettopaikka. Kesämökkejä alettiin rakentaa, kun työväenluokan elintaso nousi 50-70-luvulla. Puhekielessä sanon huviloitakin kyllä mökeiksi. Tuntuisi snobbailevalta sanoa, että "menemme huvilalle". Kyllä me möksälle/mökille/landelle mennään.
Huvila on vanha, vaalea puurakennus isoine kuisteineen ja pikkuruutuikkunoineen, vanhalla rahalla rakennettu, keskellä upeaa puutarhaa. Se joka kutsuu uutta rakennusta huvilaksi on todennäköisesti hienosteleva nousukas.
Ei huvila ja mukavuudet liity yhteen. Huvila on kookas rakennus ja iso pihapiiri. Tontti on tyypillisesti erinomainen sijainniltaan koska nauttinut aikanaan rakennusaikaista runsaudenpulaa. Päärakennus vähintään kumpareella. Rannassa sauna. Maaperä usein aurinkoista karua ja kallioista kuin varjoista suonlaitaa tai kuusimetsää johon rahvaalle kaavoitettiin mökkitontteja 70-luvulta alkaen. Yksikerroksinen huvila on mahdollinen kaksikerroksinen vielä tyypillisemmin. Ulkohuussi, kaivo- tai kantovesi, puulämmitys voivat vallan hyvin olla huvilastruktuuria. Huvilassa on ainakin yksi ei kriittisen välttämätön huone. Huvilan pihapiirissä on ainakin yksi kukkapenkki. Huvilasta kävelymatkan päässä voi olla pahasti rämettynyt tennis- tai lentiskenttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me idästä olevat olemme nauraneet lännen huviloita. Meilläpäin pitäisi olla oikeasti hienoa, että voisi kutsua huvilaksi.
Minä olen koko elämäni asunut Pohjanmaan rannikolla ja täällä puhutaan huvilasta, vaikka kyse saattaa olla pikkuruisesta mökistä.
Naurakaa te idässä kaikessa rauhassa!
Pohoojalaisia pidetään yleisesti vähän mahtihaluisina, joilla pitää olla pari metriä pidempi talo, kuin naapurilla.
Kuitenkin kaikki Itä-Suomeen naidut pohjalaiset ovat olleet pidettyjä ihmisiä. Varsinkin pohjalaisakat on tosi kovia tekemään töitä.
Muutama vuosikymmen sitten ei ollut kesämökki sanaa, vaan puhuttiin ainostaan huvilasta. Nyt huvila koetaan sellaiseksi koristeellisen omakotitalon näköiseksi vapaa-ajan asunnoksi. Esimerkkinä Kruunuvuoren huvilat, niitä ei ole tapana nimittää kesämökeiksi.
Minusta Huvila ja Mökki on sama asia ei mitään eroa samaa tarkottava Mökki on Huvila ja Huvila on Mökki
Voihan sitä puheissa lipsauttaa välillä että meidän metsästysmajalla sitä ja kalastustorpalla tätä. Meidän hiihtomajalla oli kauhea siivo kun... mökillä sen sijaan on parempi kuin... joku voi luulla että yhden torpan sijaan omistaa vaikka mitä tönöjä.
Mä olen vain maalaisjärjellä ajatellut että huvilassa on enemmän mukavuuksia kuin mökissä. Tai ulkonäkö. Se punainen tupa jossa on sisävessa ja muita mukavuuksia ei voi olla huvila koska se on punaista puuta. Se on silloin aina mökki.
mökissä ei ole sähköä , vesivessaa eikä mahdollisuutta ladata kännykkää. kaikki joissa nuo onnistuvat ovat loma-asuntoja tai huviloita.