Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa ensiasunnon ostajalle miten asuntonäytöissä pitää käyttäytyä!

Vierailija
04.06.2020 |

Olen nyt kevään ajan käynyt asuntonäytöissä, koska haluan ostaa itselleni kivan oman sinkkuboksin. Jotenkin en vaan osaa käyttäytyä asuntonäytöissä koska olen liian kriittinen ja tuntuu tulen sanoneeksi myytävästä asunnosta ihan liian negatiivisia asioita.

Tänään kävin viimeksi privaattinäytössä, ja asunto oli sillaisenaan ihan kiva. Välittäjä ei selvästi tykännyt, kun kysyin polttivatko viime asukkaat sisällä ("mun nenä ei oo niin herkkä, en mä vaan haista mitään!") ja kun kysyin miksi samasta kerrostalosta on samaan aikaan myynnissä kolme asuntoa, onko tulossa jotain isoa remppaa ("toi on sattumaa, näissä pikkuasunnoissa vaihtuu asukkaat vaan nopsaan! ). Tulin myös puhuneeksi että keittiö ja kylppäri taitaa olla vanhoja, ja parvekkeen pinnoitteet rapistuneessa kunnossa. Mainitsin kyllä asunnon kivojakin puolia, kuten kivan huonejärjestyksen, kivan näkymän, hauskat lasitiilet yms.

Mikä olisi hyvä ohjenuora miten siellä näytössä oikein pitää käyttäytyä ja kommentoida? Olen itse töissä raksa-alalla joten ihan luonnostaan silmäni kiinnittyy heti ekana mätiin ikkunankarmeihin, jeesuksen aikaisiin putkiin, homeiseen kylppäriin, haljenneeseen betoniseinään jne. sen sijaan että maalailisin paikalle omia huonekalujani ja into pinnassa hehkuttaisin jotain ihkua keittiötä. Minulle merkkaa enemmän mitä kaikkea pitää uusia, onko se vaivan arvoista, onko kämpässä mitään piilovikoja tai isoja remppoja tulossa. Pitääkö normaali ostaja kaikki nämä mölyt mahassaan ja pelkästään kehuu ja kyselee esiteltävästä asunnosta jotain tyhjänpäiväisiä vai miten tän pitäisi mennä? Olen tähän mennessä tavannut vain yhden välittäjän jonka tyyli sopi omaani, loput ovat olleet tyyliin "kato, ihana näkymä"

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se voi olla sattumaa, että hyvässäkin yhtiössä on kolme asuntoa yhtäaikaa myynnissä. Edelliseltä paikkakunnalta: Me muutimme toiselle paikkakunnalle, toinen möi täsmälleen samanlaista asuntoa koska peri talon ja kolmannessa tapauksessa erilaisessa asunnossa kuolema, perikunnalla ei asunnolle käyttöä. Meillä tosin kävi niin, ettei tarvinnut laittaa välittäjälle kun tuli puolituttujen kautta ostaja suoraan - se varmasti helpotti näiden kahden muun myyntiä juuri noiden "varmaan jotain vikaa kun on monta asuntoa myynnissä" - myyntiä. Se varmasti kertoo jotain, että asuntoa kysyttiin suoraan. Eikä siinä talossa myyntiajat yleensäkään olleet pitkiä.

Vierailija
2/21 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä väliä miten käyttäydyt? Katsele mitä haluat. Ei sitä välittäjää kiinnosta kuin se palkkio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sen välittäjän kanssa pitää mitään kommunikoida? Omaan tahtiin olen katsellut paikkoja ja tehnyt arvioni. Ellei miellytä, niin toivotan päivänjatkoja.

Vierailija
4/21 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen välittäjän kanssa pitää mitään kommunikoida? Omaan tahtiin olen katsellut paikkoja ja tehnyt arvioni. Ellei miellytä, niin toivotan päivänjatkoja.

Niin, tosiaan. Itse olen kaikissa näytöissä kyllä höpöttänyt jatkuvasti näiden välittäjien kanssa. Jotkut niistä ovat olleet enemmän oma-aloitteisia ja oikeasti myyneet asuntoa tyyliin tämä on länsi, eli olohuoneessa on ilta-aurinko, taloyhtiö en tehnyt nämäjanuo rempat viime aikoina, keittiö on vuodelta 2012 jne. Toisten kanssa olen itse kysellyt enemmän, mm. miksi asunto on myynnissä, lämmityskustannuksista, viime omistajan rakennettamasta laajennuksesta, myynti-ilmoituksissa mainituista vioista jne. Tämänpäiväinen välittäjä istui melkein koko näytön ajan ikkunalaudalla ja näpräsi älypuhelintaan, eikä osannut vastata oikein mihinkään kysymyksiini muuta kuin ympäripyöreää.

Minusta olisi outoa, jos minulle olisi järjestetty privaattinäyttö, paikalla vain minä ja välittäjä, ja hiippailisin ympäri asuntoa sanomatta sanaakaan. Olisi aika hauska näyttö tyyliin Hei (ei kättelyä koronan takia)....10 minuutin hiljainen hiiviskely.....Hyvää päivänjatkoa (ja ulos ovesta). Kuin joku Kummelin sketsi.

- ap

Vierailija
5/21 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä nuo on ihan normaaleja kysymyksiä. Paska välittäjä jos sitä ärsyttää.

Vierailija
6/21 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäydyt ihan normaalisti vaan.

Vierailija
7/21 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjä ei ole ostamassa sinua, joten häntä ei kiinnosta pätkääkään miten käyttäydyt. Normaalit asialliset käytöstavat riittävät. 

Vierailija
8/21 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan peruskysymyksiä. Minä kysyin myös naapureista, jos omistajat ovat paikalla ja katson hyvin tarkkaan heidän ilmeitään. Näki ihan selvästi, että naapureiden kanssa jotain ongelmia vaikka joitain muuta väittivätkin. Tule niin huonot vipat siitä, tosin en muutenkaan asuantoa olisi ostanut. 

Vierailija
9/21 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tosiaan. Itse olen kaikissa näytöissä kyllä höpöttänyt jatkuvasti näiden välittäjien kanssa. Jotkut niistä ovat olleet enemmän oma-aloitteisia ja oikeasti myyneet asuntoa tyyliin tämä on länsi, eli olohuoneessa on ilta-aurinko, taloyhtiö en tehnyt nämäjanuo rempat viime aikoina, keittiö on vuodelta 2012 jne. Toisten kanssa olen itse kysellyt enemmän, mm. miksi asunto on myynnissä, lämmityskustannuksista, viime omistajan rakennettamasta laajennuksesta, myynti-ilmoituksissa mainituista vioista jne. Tämänpäiväinen välittäjä istui melkein koko näytön ajan ikkunalaudalla ja näpräsi älypuhelintaan, eikä osannut vastata oikein mihinkään kysymyksiini muuta kuin ympäripyöreää.

Minusta olisi outoa, jos minulle olisi järjestetty privaattinäyttö, paikalla vain minä ja välittäjä, ja hiippailisin ympäri asuntoa sanomatta sanaakaan. Olisi aika hauska näyttö tyyliin Hei (ei kättelyä koronan takia)....10 minuutin hiljainen hiiviskely.....Hyvää päivänjatkoa (ja ulos ovesta). Kuin joku Kummelin sketsi.

- ap

Ihan normikauraa tuollaisetkin näytöt. Kaikki eivät ole höpöttäjiä, vaan haluavat ihan rauhassa itsekseen tutustua asuntoon. Minun tehtäväni on silloin vain olla saatavilla, jos asiakkaalle tulee kysymyksiä. Itsenäisestä tarkastelusta pitävä asiakas vain ärsyyntyy, jos rupeaa selostamaan asioita. Silloin ei ainakaan synny kauppoja. terveisin kiinteistönvälittäjä 

Vierailija
10/21 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa samalta miten itse toimin. En itse juurikaan pidä välittäjistä, kun eivät osaa vastata kysymyksiin mutta heille voi suoraan kertoa, mikä mättää. Asunnon omistajille ei kauheesti viitsi ruveta kritisoimaan vaikkapa kaakelivalintoja, jos ovat itse ne valinneet.

Ilmeisesti ollaan onnistuttu olemaan miellyttäviä ja kiinnostuneita, sillä olemme saaneet jälkeen päin viestiä myyjiltä, että vaikutitte kiinnostuneilta, haluatteko edetä.

Vierailija
11/21 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalin peruskohteliaasti, miten ihan vaikka vaatekaupassa myyjän kanssa käyttäytyisit, kun saat henkilökohtaista palvelua. Oletuksella, että välittäjä "myyjänä", niin ihan voi rehellisesti todeta mistä ei pidä (jos omistaja myy, niin sitten vähän suodattaisin puheitani). Kaikkea asuntoon liittyen saa ja kannattaa kysellä.

Vierailija
12/21 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se välittäjä voi tietää, tupakoiko omistaja? Jos siellä ei mikään viittaa tupakointiin, niin välittäjän on hankala vastata kysymykseen. Sitäkään välittäjä ei voi tietää, miksi on samaan aikaan myynnissä monta asuntoa ja ne isot rempat selviää isännöitsijätodistuksesta. Voit katsoa sieltä.

Sitäkään en ymmärrä, miksi ostajakandidaatti luettelee välittäjälle asunnon vikoja. Onko yllätys kun kerron, että välittäjä ei aio ryhtyä remonttia tekemään, vaikka ostaja miten luettelisi listaa parketin naarmuista ja kylppärin vanhoista kaakeleista. Seinässä on halkeama, aha. Jos se laskee ostohalukkuutta, niin asia OK, mutta ei se kiinnosta sitä välittäjää lainkaan, vaikka miten kertoisit olevasi rakennusalan ammattilainen. Korkeintaan hän miettii, että luettelemalla vikoja ei hinta laske, asunnon hinta määräytyy tarjouksen perusteella eikä siten, että eniten ongelmia luetellut ostaja kämpän saa.

Osa ostajista on kuin ap eli ensisijaisesti etsitään virheitä. Ei mitään aitoja ostoaikeita, kunhan kuluttaa aikaansa.

Vierailija
13/21 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein käyttäydyt.

Vaikka kämppä tuntuisi oikealta, niin että tekisi mieli liehua ja tanssia huoneesta toiseen, niin älä nyt hyvä ihmisen osoita liiallista kiinnostusta! Sulla on rahat ja jos pystyt osoittamaan, mistä voi tinkiä niin tingi hyvä ihminen. Ei mitään kannata liian kalliilla ostaa.

Mutta yritä myös nähdä asioiden läpi. Kulahtaneen seinän voi aina maalata tai tapetoida. Pinttyneen parvekkeen saa nopeasti kivaksi puulaatoilla ja sisustuksella. Vähän nuhjuisempikin kämppä on tulee aika kodikkaaksi, kunhan sinne saa tavaransa sisään.

Sitten taas, jos sähköpistokkeita on liian vähän tai kylppärin kaakelit halkeilee, niin se on kalliimpi juttu. Ja jos sitä rahaa ei ihan määrättömästi ole käytettävissä, niin asuntosi tulee olemaan sellainen kompromissi oman sisustusmakusi ja varallisuutesi välillä.

Jatka etsimistä! Sekin on ihana vaihe ja toivotaan että löydät sen oman asuntosi lopulta!

Vierailija
14/21 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

e. Toisten kanssa olen itse kysellyt enemmän, mm. miksi asunto on myynnissä, lämmityskustannuksista, viime omistajan rakennettamasta laajennuksesta, myynti-ilmoituksissa mainituista vioista jne.

- ap

Höpötät liikaa, noista kaikista lukee siinä paperissa, lue sieltä. Ei se välittäjä tiedä yhtään enempää kuin mitä paperissa lukee. Jos olet tekemässä tarjousta, voit toki pyytää selvittämään jotain asiaa, mutta ei sellaista, mikä paperissa jo lukee.

Vierailija
15/21 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysele mitä haluat, mieti ehkä vaan sitä _miten_ esität ne kysymykset ja kommentit.

Vierailija
16/21 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä mitä se välittäjää ajattelee. Kyllä se raha kelpaa myyjille 

Vierailija
17/21 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luettelet välittäjälle asunnon vikoja? Hän on kiinnostunut vain siitä, haluatko ostaa vai ei, joten turha selitellä nuhruista tapettia. Asuntoa ei edes tarvitse kehua, ei välittäjä odota muuta kuin kaupantekoa. Hän on valmis vastaamaan faktakysymyksiin, mutta hänellä ei ole tietoa siitä, asuuko yläkerrassa kanta-astuja tai minkä ikäisiä hallituksen jäsenet ovat.

Vierailija
18/21 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, miten asuntoa myydessäni näitä ap:n kaltaisia kävi useita. Minulle lueteltiin asunnosta kaikki mahdolliset viat ja todettiin, että hintapyyntö oli aivan liian iso. Joka kerta sanoin kohteliaasti, että tarjouksia otetaan vastaan.

Lopulta myin asunnon 12 000 e korkeammalla hinnalla kuin mitä olin ilmoitukseen laittanut. Ostajaa ei haitannut liian haaleanvalkoinen kylpyhuone tai se, että keittiöstä ei nähnyt merelle.

Vierailija
19/21 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein käyttäydyt.

Vaikka kämppä tuntuisi oikealta, niin että tekisi mieli liehua ja tanssia huoneesta toiseen, niin älä nyt hyvä ihmisen osoita liiallista kiinnostusta! Sulla on rahat ja jos pystyt osoittamaan, mistä voi tinkiä niin tingi hyvä ihminen. Ei mitään kannata liian kalliilla ostaa.

Mutta yritä myös nähdä asioiden läpi. Kulahtaneen seinän voi aina maalata tai tapetoida. Pinttyneen parvekkeen saa nopeasti kivaksi puulaatoilla ja sisustuksella. Vähän nuhjuisempikin kämppä on tulee aika kodikkaaksi, kunhan sinne saa tavaransa sisään.

Sitten taas, jos sähköpistokkeita on liian vähän tai kylppärin kaakelit halkeilee, niin se on kalliimpi juttu. Ja jos sitä rahaa ei ihan määrättömästi ole käytettävissä, niin asuntosi tulee olemaan sellainen kompromissi oman sisustusmakusi ja varallisuutesi välillä.

Jatka etsimistä! Sekin on ihana vaihe ja toivotaan että löydät sen oman asuntosi lopulta!

Kiitos kivoista sanoista! Ennemmin tai myöhemmin tulen kyllä löytämään jonkun luukun. Nykyinen vuokrakämppäni oli myös nuhjuinen kun muutin tänne, mutta (vuokranantajan luvalla) maalatut seinat ja sisäkatto ja uusi laminaatti piristivät ilmeen ihan kivan näköiseksi. Pienen pintarempan tarve ei haittaa, mutta jos pitää rempata sekä keittiö JA pesuhuone JA pikkuvessa JA vaihtaa kaikki pinnat, niin silloin asunnon pitää olla jo alemmasta hintaluokasta kun muuten loppuu lompakon paksuus kesken. Yhdessä katsomassani kohteessa oli romahtanut perusta (yksi olohuoneen nurkka oli pehmeä ja vajosi maahan), huonosti tehty laajennus, kylppärissa ei valoja oikosulkuvaaran takia, ja liesituulettimen putki katkaistu edellisten asukkaiden toimesta. En tiennyt itkeäkö vai nauraa.

Yksi asunto oli täydellisen ihana (siis realismin rajoissa ja budjettini huomioon ottaen) ja tein siitä tarjouksen. Joku toinen vaan tarjosi enemmän. Harmitti kovasti.

- ap

Vierailija
20/21 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi luettelet välittäjälle asunnon vikoja? Hän on kiinnostunut vain siitä, haluatko ostaa vai ei, joten turha selitellä nuhruista tapettia. Asuntoa ei edes tarvitse kehua, ei välittäjä odota muuta kuin kaupantekoa. Hän on valmis vastaamaan faktakysymyksiin, mutta hänellä ei ole tietoa siitä, asuuko yläkerrassa kanta-astuja tai minkä ikäisiä hallituksen jäsenet ovat.

Tietenkään en luettele mitään nuhruisia tapetteja. Viime näytöistä muistan kysyneeni mm. milloin taloyhtiössä on viimeksi ollut ikkunaremppa (puiset karmit olivat mädänneet parvekkeella, ja toisaalla ulkomaali oli aivan lastuilla), toisessa asunnossa miksi pesuhuoneessa ei ollut sähköjä tai valoja (oikosulkuvaara huonosti tehdyn laajennoksen takia), ja kolmannessa miten vanha siistin näköiset kylppäri & keittiö olivat. Ei noita ollut lueteltu missään esitteessä, mutta välittäjät kyllä tiesivät aina vastauksen.

Kysyn mielestäni siis ihan ok asioita, enemmän ongelmana on että saatan ajattelematta töksäyttää jotain ajattelematta. Vaikka jotain tyyliin aa täällä onkin tommonen röpelötapetti, haiseepa tupakka, aika paljon liikenteenmelua, keittiö taitaa olla alkuperäinen, onpa erikoinen ratkaisu, olispa vaikea kuivata hiukset kun ei oo sähköjä pesuhuoneessa jne. Nämä ei siis todellakaan kaikki yhdessä asunnossa, vaan poimintoja koko kevään ajalta :D

Olen ihan kauhea hölösuu, kuten joku jo huomauttikin aikaisemmin. Olisi kai helpompi käydä näytössä jonkun muun kanssa, mutta ei kukaan lähde toiseen kaupunkiin 100 km päähän kanssani vain (toistuville) asuntonäytöille.

- ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi