Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hallituksen maskipäätös, mitä mieltä olette?

Vierailija
04.06.2020 |

Mitä mieltä olette päätöksestä? Alkavatko ihmiset kuitenkin käyttää maskeja kaupungeissa edes julkisissa kulkuneuvoissa, vai maalittiko hallitus kaikki maskin käyttäjät mahdollisiksi koronapotilaiksi? Itseäni mietityttää se, että Helsingissä Laakson terveysasema on koronaterveysasema, eli sinne ohjataan ne joilla epäillään koronatartuntaa. Laakson sairaala-alueella on kuitenkin myös paljon muita poliklinikoita, esimerkiksi terveysaseman yläkerrassa on kaupungin psykiatrian poliklinikka. Lisäksi samoille bussipysäkeille jäävät myös Meilahden sairaala-alueelle menijät. Eli samoissa ruuhkabusseissa ovat puolet Helsingin koronapotilaista (Malmilla toinen korona-asema) ja suurin osa muihin sairaaloihin menijöistä, sekä potilaat että henkilökunta. Kehtaavatko nämä koronatesteihin menijät nyt käyttää maskia bussissa? Kuinka moni uskaltaa mennä koko sairaala-alueelle bussilla? Kaikilla ei ole omaa autoa. Olen itse perunut yhden lääkäriajan Laakson sairaala-alueelle tämän takia, en vain uskalla mennä. Varsinkin kun siellä oli vielä se epidemia.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskeista voi ehkä tulla hetkellinen muoti-ilmiö nyt alkukesästä kun ne kauppoihin saapuvat, mutta en usko että niitä kukaan tosissaan alkaa käyttämään, ei ainakaan siinä määrin että se katukuvassa näkyisi.

Vierailija
2/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen hallitus on viisaampi, kuin koko muu maailma.🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käyttänyt maskia jo ties kuinka kauan. Kukaan ei ole ihmetellyt tai katsonut pahasti.

Vierailija
4/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei hallitus voi laittaa maskipakkoa, koska kansalle ei ole maskeja. Siksi suosittelevat, että ihmiset pitäisivät niitä siellä missä ei voi huolehti turvaväleistä. loppu on kansalaisen itsensä vastuulla.

minusta tuo hallituksen päätös on tässä tilanteessa ihan ok.

meillä ei lapset lähde tapaamaan vieläkään kavereitaan, olemme kieltäneet. Sanoimme, että 14.6 alkaen voitte tavata, mutta vain kahta kerrallaan, ulkona ja vain jos huolehditte turvaväleistä. kerroin myös että ei haittaa, jos sanotte, että mutsi on hirvee tiukkapipo tämän asian kanssa tmv. Ihan sama, kunhan noudattavat sääntöjä.

Vierailija
5/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen linjaus oli typerä ja vastuuton. Ns. kansanmaskeista on hyötyä, mutta vain jos niiden käyttö on riittävän yleistä. Suomessa siitä ei tule yleistä, ellei siihen anneta määräystä tai vähintäänkin painavaa suositusta. Nyt hallitus antoi signaalin, että ei kannata käyttää. Tässä tilanteessa ne, jotka ovat miettineet maskin käyttöä, jättävät ne hankkimatta. Ennustan että Suomeen saadaan tällä keinolla toinen aalto vielä kesän aikana ja loppukesästä / syksyllä joudutaan taas sulkemaan paikat.

Vierailija
6/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käyttänyt maskia julkisissa jonkun aikaa. Ei siellä montaa maskia näy. Olen sitä mieltä että olisivat voineet suosituksen antaa kun sitten suojaus olisi parempi kun niitä useampi käyttää. Se on tietysti jokaisen oma asia. Pysyttelen sitten kotona kun ei ole pakollisia menoja. Ei kiinnosta mennä mihinkään vaikka nyt paikat avautuvat kun tuntee olonsa epävarmaksi ja tartunnat lisääntyvät ehkä jonkun verran.

Vierailija
7/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai järkevä ihminen käyttää maskia, sanoi hallitus mitä tahansa.

Se on vastuun ottamista terveydestään kun käyttää maskia.

Vain idi ootit eivät käytä. Ja hyvä niin, vähentyvät luonnollista tietä.

Vierailija
8/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen linjaus oli typerä ja vastuuton. Ns. kansanmaskeista on hyötyä, mutta vain jos niiden käyttö on riittävän yleistä. Suomessa siitä ei tule yleistä, ellei siihen anneta määräystä tai vähintäänkin painavaa suositusta. Nyt hallitus antoi signaalin, että ei kannata käyttää. Tässä tilanteessa ne, jotka ovat miettineet maskin käyttöä, jättävät ne hankkimatta. Ennustan että Suomeen saadaan tällä keinolla toinen aalto vielä kesän aikana ja loppukesästä / syksyllä joudutaan taas sulkemaan paikat.

Ennusta vain. Tähän mennessä lähes kaikki synkät ennusteet ovat kyllä menneet pieleen.

Vierailija
9/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän kaupassa maskia. Hallituksen välinpitämättömyys asiassa aiheuttaa sen, että ihmiset eivät vapaasti uskalla liikkua ja kuluttaa, viruksen pelossa. Jos maskipakko tulisi voimaan, se loisi turvallisuuden tunnetta ja ihmiset uskaltaisivat lähteä enemmän liikkeelle.

Vierailija
10/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maski on tarpeeton jos pitää turvavälin yksii hihaan ja pesee kädet. Jos näitä ei tee ei maski mitään auta. Minulla on kaveri joka luulee että maski pelastaa ja käsiäkään ei siksi tarvitse enää pestä. Maski on ihan liian vaikea käyttää oiken eikä siksi auta mitään koronan leviämisen ehkäisemisessä kansan keskuudessa.

Kukaan ei pese käsiään maskin koskettelun jälkeen toisin kuin ihmiset jotka ammatikseen käyttävät näitä. Kukaan ei vaihda maskia sen jälkeen kun on siihen yskinyt. Maski ei ole mitenkään merkityksellinen vaan puhdasta plaseboa kun sitä ei osata käyttää. Ja tätä näkyy jatkuvasti kaikkialla missä maskeja tavallinen kansa käyttää.

Vierailija
11/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän kaupassa maskia. Hallituksen välinpitämättömyys asiassa aiheuttaa sen, että ihmiset eivät vapaasti uskalla liikkua ja kuluttaa, viruksen pelossa. Jos maskipakko tulisi voimaan, se loisi turvallisuuden tunnetta ja ihmiset uskaltaisivat lähteä enemmän liikkeelle.

Juuri tämän takia maskin hyöty tartuntojen vähentäjänä voisi jäädä olemattomaksi tai jopa negatiiviseksi. Sen käyttö kun ei tarkoita että muuta varovaisuutta voisi vähentää vaan sen pitäisi olla kaiken muun päälle jotta hyötyä saadaan.

Vierailija
12/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maski on tarpeeton jos pitää turvavälin yksii hihaan ja pesee kädet. Jos näitä ei tee ei maski mitään auta. Minulla on kaveri joka luulee että maski pelastaa ja käsiäkään ei siksi tarvitse enää pestä. Maski on ihan liian vaikea käyttää oiken eikä siksi auta mitään koronan leviämisen ehkäisemisessä kansan keskuudessa.

Kukaan ei pese käsiään maskin koskettelun jälkeen toisin kuin ihmiset jotka ammatikseen käyttävät näitä. Kukaan ei vaihda maskia sen jälkeen kun on siihen yskinyt. Maski ei ole mitenkään merkityksellinen vaan puhdasta plaseboa kun sitä ei osata käyttää. Ja tätä näkyy jatkuvasti kaikkialla missä maskeja tavallinen kansa käyttää.

Miten siellä bussissa voi pitää turvaväliä ja pestä käsiä? Mitä se auttaa jos vieressä istuva yskii ja aivastelee vapaasti, ja vähät välittää hihaan yskimisestä? Tai huutaa puhelimeen niin että sylki roiskuu?

Vierailija
13/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä päätös olla suosittamatta maskeja on ensimmäinen missä hallitus teki virheellisen päätöksen, tähän asti minusta hoitaneet pandemian hyvin. Olisin toivonut maskisuositusta julkisiin tiloihin ja liikennevälineisiin sekä yleisötapahtumiin. Pettynyt STM selvitykseen, ei ole linjassa tutkimuksen kanssa ja hallitukseen ettei kuunnellut tiedepaneelinsa mielipiteitä. Syksyllä toivottavasti muuttavat linjaustaan, mutta harmittaa etukateen jo tartunnat mitkä olisi voitu estää joita silloin tulee olemaan.

Vierailija
14/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan turvallisuuden tunnetta, ei turvallisuutta. Kun katsoo esim uutisista, miten ihmiset eri puolilla maailmaa käyttävät maskeja, niin tajuaa, että suunnilleen leualla tai jopa sen alla roikkuva maski ei suojaa yhtään mitään. Sitten sitä naamalta valuvaa maskia nostellaan monta kertaa takaisin ylös ja niillä samoilla käsillä kosketellaan kaupassa tomaatteja yms. Naamaan ei pidä koskea. Ei ilman maskia eikä maskin kanssa, koska silloin virukset siirtyvät käsiin ja käsistä kaikkiin koskemiisi paikkoihin 

Vierailija
15/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo käyttänyt maskia jonkun sikaa, Helsingissä niitä näkee paljon.

Hallitus teki virheen, kun ei suositellut. Ilmeisesti siellä on sisäistä ristiriitaa. STM ei pysty myöntämään mokanneensa maskien suhteen aiksisemmin, moni muu hallituksessa olisi halunnut suosituksen. Esim sosiaali-ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Vehvilainen (kesk) twiittasi edellisenä iltsna kannattavansa maskisuositusta ja uskovansa, että hallitus sen sntaa. Nyt sitten demarit jyräsivät, että ei annetakaan. Selvää poliittista peliä, jossa kansalaisten terveydellä ei ole merkitystä, vaan sillä, ettei STM (ja sen sdp ja vas ministerit) vaan joudu nöyttämäön siltä, että olisi ollut väärässä, kun alunperin vähätteli maskeja.

Vierailija
16/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

V*tun urpot mitä te välitettä mitä hallitus tai kukaan muukaan sanoo... :D Käytätte maskia jos siltä tuntuu.

Vierailija
17/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maski ei sovi kaikille, kun sen kanssa on pidempään käytettynä tukalampi hengittää.

Vierailija
18/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Esimerkiksi minä en tilannut keväällä ensimmäistäkään noutoruoka-annosta, koska missään haastatteluissa ja ravintola-artikkeleissa kokeilla ja tarjoilijoilla ei ollut maskeja.

Ilman maskeja valittivat, kun kauppa ei käy. Ihmisiä syyllistivät, kun eivät asioi heillä. Mutta maskeja eivät pukeneet, jotta uskaltaisi asioida.

Vierailija
19/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo käyttänyt maskia jonkun sikaa, Helsingissä niitä näkee paljon.

Hallitus teki virheen, kun ei suositellut. Ilmeisesti siellä on sisäistä ristiriitaa. STM ei pysty myöntämään mokanneensa maskien suhteen aiksisemmin, moni muu hallituksessa olisi halunnut suosituksen. Esim sosiaali-ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Vehvilainen (kesk) twiittasi edellisenä iltsna kannattavansa maskisuositusta ja uskovansa, että hallitus sen sntaa. Nyt sitten demarit jyräsivät, että ei annetakaan. Selvää poliittista peliä, jossa kansalaisten terveydellä ei ole merkitystä, vaan sillä, ettei STM (ja sen sdp ja vas ministerit) vaan joudu nöyttämäön siltä, että olisi ollut väärässä, kun alunperin vähätteli maskeja.

Mitähän uutisia mä olen tänään katsonut, kun mun mielestä sanottiin nimenomaan, että paikoissa, joissa turvavälin pitäminen on mahdotonta, olisi hyvä käyttää maskia. En muista, kuka ministereistä tämän sanoi. 

Vierailija
20/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Esimerkiksi minä en tilannut keväällä ensimmäistäkään noutoruoka-annosta, koska missään haastatteluissa ja ravintola-artikkeleissa kokeilla ja tarjoilijoilla ei ollut maskeja.

Ilman maskeja valittivat, kun kauppa ei käy. Ihmisiä syyllistivät, kun eivät asioi heillä. Mutta maskeja eivät pukeneet, jotta uskaltaisi asioida.

Mäkin olen jo sitä mieltä, että tukiaiset yrityksille voisi lopettaa. Fiksu kauppuas/ravintoloitsija muuttaisi toimintaansa niin, että asiakkaat uskaltavst tulla, esim luomalla kauppaan maskinkäyttösääntöjä tms. Nyt ne vaan makaavat laakereillaan ja vaativat veronmaksajilta tukirahoja. Oikeesti, ryhdistäytyisivät vähän itse! Pitää kuunnella, mitä asiakkaat haluavat!