Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hallituksen maskipäätös, mitä mieltä olette?

Vierailija
04.06.2020 |

Mitä mieltä olette päätöksestä? Alkavatko ihmiset kuitenkin käyttää maskeja kaupungeissa edes julkisissa kulkuneuvoissa, vai maalittiko hallitus kaikki maskin käyttäjät mahdollisiksi koronapotilaiksi? Itseäni mietityttää se, että Helsingissä Laakson terveysasema on koronaterveysasema, eli sinne ohjataan ne joilla epäillään koronatartuntaa. Laakson sairaala-alueella on kuitenkin myös paljon muita poliklinikoita, esimerkiksi terveysaseman yläkerrassa on kaupungin psykiatrian poliklinikka. Lisäksi samoille bussipysäkeille jäävät myös Meilahden sairaala-alueelle menijät. Eli samoissa ruuhkabusseissa ovat puolet Helsingin koronapotilaista (Malmilla toinen korona-asema) ja suurin osa muihin sairaaloihin menijöistä, sekä potilaat että henkilökunta. Kehtaavatko nämä koronatesteihin menijät nyt käyttää maskia bussissa? Kuinka moni uskaltaa mennä koko sairaala-alueelle bussilla? Kaikilla ei ole omaa autoa. Olen itse perunut yhden lääkäriajan Laakson sairaala-alueelle tämän takia, en vain uskalla mennä. Varsinkin kun siellä oli vielä se epidemia.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo käyttänyt maskia jonkun sikaa, Helsingissä niitä näkee paljon.

Hallitus teki virheen, kun ei suositellut. Ilmeisesti siellä on sisäistä ristiriitaa. STM ei pysty myöntämään mokanneensa maskien suhteen aiksisemmin, moni muu hallituksessa olisi halunnut suosituksen. Esim sosiaali-ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Vehvilainen (kesk) twiittasi edellisenä iltsna kannattavansa maskisuositusta ja uskovansa, että hallitus sen sntaa. Nyt sitten demarit jyräsivät, että ei annetakaan. Selvää poliittista peliä, jossa kansalaisten terveydellä ei ole merkitystä, vaan sillä, ettei STM (ja sen sdp ja vas ministerit) vaan joudu nöyttämäön siltä, että olisi ollut väärässä, kun alunperin vähätteli maskeja.

Mitähän uutisia mä olen tänään katsonut, kun mun mielestä sanottiin nimenomaan, että paikoissa, joissa turvavälin pitäminen on mahdotonta, olisi hyvä käyttää maskia. En muista, kuka ministereistä tämän sanoi. 

Krista Kiuru uutisissa luki paperista STMn tiedotteen, jossa sanottiin, että hallitus ei suosita maskinkäyttöä, mutta että maskeja VOI käyttää ruuhkaisissa paikoissa ja että hallituksen maskilinja voi vielä muuttua. Eli ei sanonut yhtään mitään.

Vierailija
22/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maski on tarpeeton jos pitää turvavälin yksii hihaan ja pesee kädet. Jos näitä ei tee ei maski mitään auta. Minulla on kaveri joka luulee että maski pelastaa ja käsiäkään ei siksi tarvitse enää pestä. Maski on ihan liian vaikea käyttää oiken eikä siksi auta mitään koronan leviämisen ehkäisemisessä kansan keskuudessa.

Kukaan ei pese käsiään maskin koskettelun jälkeen toisin kuin ihmiset jotka ammatikseen käyttävät näitä. Kukaan ei vaihda maskia sen jälkeen kun on siihen yskinyt. Maski ei ole mitenkään merkityksellinen vaan puhdasta plaseboa kun sitä ei osata käyttää. Ja tätä näkyy jatkuvasti kaikkialla missä maskeja tavallinen kansa käyttää.

Miten siellä bussissa voi pitää turvaväliä ja pestä käsiä? Mitä se auttaa jos vieressä istuva yskii ja aivastelee vapaasti, ja vähät välittää hihaan yskimisestä? Tai huutaa puhelimeen niin että sylki roiskuu?

Noin käydessä maski ei sinua suojaa eikä häntä estä levittämästä sitä virusta. Siksi first things first ja painontetaan niitä asioita joilla on merkitystä viruksen levittämisessä, maskin plasebon sijaan. . 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän hourivat kun huomauttivat, että olisivat voineet kieltääkin maskit? Miten se sitten muka onnistuisi, jos pelkkä nuuskarallin estäminen olisi perustuslain vastaista? Tulkitsen tuon uhkailuna, että älkääpäs kritisoiko tai me vielä kielletään koko maskinkäyttö.

Vierailija
24/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän kaupassa maskia. Hallituksen välinpitämättömyys asiassa aiheuttaa sen, että ihmiset eivät vapaasti uskalla liikkua ja kuluttaa, viruksen pelossa. Jos maskipakko tulisi voimaan, se loisi turvallisuuden tunnetta ja ihmiset uskaltaisivat lähteä enemmän liikkeelle.

Nimenomaan turvallisuuden tunnetta, ei turvallisuutta. Kun katsoo esim uutisista, miten ihmiset eri puolilla maailmaa käyttävät maskeja, niin tajuaa, että suunnilleen leualla tai jopa sen alla roikkuva maski ei suojaa yhtään mitään. Sitten sitä naamalta valuvaa maskia nostellaan monta kertaa takaisin ylös ja niillä samoilla käsillä kosketellaan kaupassa tomaatteja yms. Naamaan ei pidä koskea. Ei ilman maskia eikä maskin kanssa, koska silloin virukset siirtyvät käsiin ja käsistä kaikkiin koskemiisi paikkoihin 

Juuri tuosta joku lääkäri mainitsi, että  maskin käyttöä on mystifioitu turhaan. Ei kukaan ole bussissa aikeissa tehdä sydänleikkausta, ja jos jollakulla on se maski vaikka sidottu muniskuukkeleihin, niin ei siitä juuri mitään vaaraa ole kenellekään ulkopuoliselle. Jos se sattuu olemaan naamalla, kun mahdollinen tartuttaja yskii- niin hyvä on, silloin se suojaa lähellä olevia ja ainakin heidän saamansa virusmäärä on vähäisempi.

Vierailija
25/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joka kauppareissulla taas kuullut yskintää, jota ei keväämmällä kuulunut juuri ollenkaan.

Vierailija
26/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus ei kieltänyt maskien käyttöä.

Olisi voinut kieltää, mutta ei kieltänyt. Nyt jokainen voi ajatella itse. Ei ole kielletty eikä pakotettu eikä suositettu. Sinällään harvinaista Suomessa, jossa yleensä säädetään niin, että asiat on joko kiellettyjä tai pakollisia tai pahimmassa tapauksessa molempia.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/a1f2a2c8-a743-4bea-adad-b39b44850…

Vierailija
27/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin meni ihan yli ymmärryksen, että miten niin voisivat kieltää maskin käytön. Voisiko ne sitten kieltää samalla vaikka farkkujen käytön. Ei mitään perustetta ole kieltää ketään käyttämästä maskia paitsi niitä joille se ei ole sairauden takia turvallista. Ja millähän tavalla se epidemiatilanteen muuttuminen sitten muuttaisi arviota maskin käytön tarpeellisuudesta. Yhtä tärkeä se maski on aina, kun alueella on epidemia käynnissä. Tänään sanoi telkkarissa se emeritusprofessori, että "ehkä sitten epidemian jälkeen olemme viisaampia/tiedämme enemmän" tai jotain sellaista. Mitä hyötyä siitä sitten enää on.

Vierailija
28/28 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on koko muuta maailmaa fiksummat lääkäriit ja hallitus vai?

Tässä nyt on vaan taustalla sellainen, että maskit halutaan säilyttää terveydenhuollon käyttöön ja siksi niitä ei suositella. Suomalaiset tuntien niitä maskeja hamstrattaisiin niin paljon ,että loppuisivat muutamassa päivässä.

Koulujen aloituksen,terassikauden avajaisten ja senaatintorin mielenosoituksen vuoksi odotan parin viikon sisällä korona aaltoa ja JOS sitä ei tule niin voin alkaa elämään normaalisti .siihen asti käyn lenkillä ja pikaisesti lähikaupassa maski päällä.