Mitäs vttua nyt? Maksaminen 1 ja 2 sentin kolikoilla
Mistäköhän lähtien se on on ollut sallittua Suomessa???? Eihän Suomessa edes tehdä 5 senttiä pienempiä kolikoita! Nyt kyllä jauhaa pankki täyttä p*skaa.
Kommentit (29)
Niillä saa maksaa, jos saat niistä yhdistettyä 5snt. Eli esim 2snt + 2snt + 1snt.
Mahdollista se on ollut siitä asti, kun Suomessa euroon siirryttiin. Hinnat pyöristetään aina lähimpään viiteen senttiin, mutta jos saat 1 ja 2 sentin kolikoista kerättyä tasasumman, voit niillä maksaa, jos kauppa ei ole erikseen ulkopuolella jo ilmoittanut, ettei se pikkukolikkoja maksuvälineeksi hyväksy.
Jos olisin noin tietämätön kuin ap ja häntä yläpeukuttaneet, niin kyllä nolottaisi.
Suomessa on alusta asti otettu vastaan myös 1 ja 2 sentin kolikoita, eli ne ovat aina kelvanneet kyllä maksamiseen. Vastarahaksi niitä ei kuitenkaan saa ja Suomessa muutenkin hinnat joko ilmoitetaan viiden sentin tarkkuudella tai loppusumma pyöristetään lähimpään 5 senttiin käteisellä maksaessa (kortilla menee sentilleen oikea summa). Näin on ollut ihan alusta lähtien.
Minäkin olen luullut että niitä ei oteta vastaan. Kun se kassa on vaan osa työtä, niin eipä ole työnantaja tuotakaan kertonut. Tietääköhän itsekään.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin noin tietämätön kuin ap ja häntä yläpeukuttaneet, niin kyllä nolottaisi.
Tarkoitatko tuota yhtä ainoaa yläpeukkua?
Ei ne ole suomessa yhteenkään kauppaan kelvanneet, mihin minä olen niitä tarjonnut, eivätkä kelpaa vieläkään
Aina niitä on saanut ottaa vastaan. Ite aikanaan, kun olin kassatyössä vaihdoin reissusta jääneet 1 ja 2 sentin kolikot isompaan (vastaavaan summaan) ja laitoin noi pikkuset tilityksessä pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ole suomessa yhteenkään kauppaan kelvanneet, mihin minä olen niitä tarjonnut, eivätkä kelpaa vieläkään
Ite oon saanu maksettua niillä useammassa paikassa.
En ole minäkään saanut maksettua niillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
APn oma yläpeukku. :D
Aika törkeää tuo pyöristys lähimpään viiteen senttiin. Siinä voi tulla parikin senttiä lisähintaan ostoksille, mikä tekisi vanhassa rahassa lähes 18 penniä!
Siis ajatelkaa! 18 PENNIÄ! Sillä olisi aikoinaan saanut useamman irtokarkin. Voiko tästä valittaa esim. johonkin ihmisoikeustuomioistuimeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
APn oma yläpeukku. :D
Ööö no ei ole. Ja ei ole kyllä mitenkään yleistä, että Suomessa saa maksettua alle 5 sentin kolikoilla.
No onpa outoa että näin moni sanoo etteivät ne ole kelvanneet. Kyllä ne on alusta asti kelvanneet, kaupat tilittävät ne itseltään pois pankkiin, koska ne ovat käypää rahaa vaikka Suomedsa niitä ei käytetä. t. kassavastaava
Vierailija kirjoitti:
Aika törkeää tuo pyöristys lähimpään viiteen senttiin. Siinä voi tulla parikin senttiä lisähintaan ostoksille, mikä tekisi vanhassa rahassa lähes 18 penniä!
Siis ajatelkaa! 18 PENNIÄ! Sillä olisi aikoinaan saanut useamman irtokarkin. Voiko tästä valittaa esim. johonkin ihmisoikeustuomioistuimeen?
👍😁olen sarkasmin ystävä❤
Ei kaupan ole pakko niitä vastaanottaa. Mutta pitää tosiaan olla kai ilmoitettu etukäteen jos ei niille kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kohtaa joo
Vierailija kirjoitti:
Niin 18 penniä ois pyöristetty 20 penniin... Samalla tavalla ne pennkitkin pyöristettiin. Ja ne pyöristettiin vieläpä vain 10 pennin tarkkuudella, ei edes viiden! Ajatteles. Siis ainakin 90-luvulta lähtien, joskus aiemmin varmaan oli 5 pennin kolikoita ja pienempiäkin.
Vuodesta 2002 alkaen, kun eurot tulivat käyttöön.
Suomessa ei ole otettu käyttöön 1 ja 2 sentin kolikoita ja loppusumma pyöristetään 5 sentin tarkuudella, mutta 1 ja 2 sentin kolikot ovat käypää valuuttaa.
Aina. Mutta summa pyöristetään silti lähimpään 5 senttiin.