5200e opintolaina. Millaiset takaisinmaksuerät tulee?
Ja milloin on alettava maksamaan? Valmistuin v.2017 joulukuussa.
Kommentit (52)
Minä otin vuoden opintolainat eli paljonkohan se oli yhteensä, ehkä n. 3000e (vuosi oli 2013)? Maksan takaisin n. 50e/kk. Kohta tosin maksettu jo.
Minulla on lainaa noin 6000€ ja kuukaudessa menee noin 50€ tuosta. En sopinut erikseen, sitä alettiin vain periä ja kun oli ok, niin en alkanut sitä venkslata
Lyhennykset lainasta alkaa juosta, kun viimeiaestä nostetusta opintoetuudesta on mennyt kaksi vuotta. Lainan nostoerää ei kaiketi lasketa opintoetuudeksi tässä.
Lainaerät sovitaan pankin kanssa, mutta ne on mitättömän pieniä. Oma laina oli alussa 20 000 euroa ja lyhennykset automaattisesti 150 euroa kuussa + olematon korko. Neuvottelin pankin kanssa suuremmat lyhennykset ja lainan maksoin lopulta pois parissa vuodessa, kun sain pienen perinnön. Nyt toki asuntovelallinen.
Pankin kanssa siis voit sopia sellaisen maksuaikataulun, jonka haluat. Pankille on valtio antanut takuut lainasta puolestasi, joten pankin intressi on saada lypsettyä sinulta mahdollisimman paljon korkoja eli pitkittää maksuaikaa vuositolkulla. Kannattaa pyrkiä maksamaan kuitenkin melko pieni laina pois niin nopeasti kuin suinkin työtilanteen osalta pystyt.
M31
Löysinkin tiedon pankkini sivuilta; lyhennys alkaa n.2v. sen jälkeen, kun pankki on viimeisen kerran pääomittanut lainan. Eli korot näyttää olevan tililtäni lähdössä 15.6. Hurja summa, 2;64e.
Eli mikäli 15.12 ei enää pääomiteta, maksu lienee sitte n.1.5v päästä alkamassa. Ymmärsin.
Ap
Mulla oli kymppitonni lainaa. Kk- erä jtn 150 euron luokkaa. Siinä 5000€ maksettua alko ärsyttämään koko maksuhomma kun oli eri pankissakin kuin pääpankki,niin maksoin sen pois kerralla. Muutenhan se olis jatkunu vielä vuosikausia se laina. Tuntupa hyvältä se maksaminen .
Mulla oli lainaa hitusen vajaa 13 000. Pankki ehdotti n. 50e/kk. Nostin itse 150 euroon, en viitsi 20 vuotta maksella. Nyt maksuaika on n. 7 vuotta, sekin vähän turhan pitkä. Pystyis kyl isompaakin summaa maksaa mut mennään nyt tällä...
Eikös ne korot ole kuitenkin toooooosi pienet? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne korot ole kuitenkin toooooosi pienet? 🤔
Mulla op:lla jotain 30 euroa vuodessa.
Mulla opintolainaa noin 10000E ja pankki läiskäs 170e/kk maksuerän ja viiden vuoden takaisin maksu ajan. Pienestä palkasta toi on iso summa mutta toistaiseksi olen antanut olla. Loppuuhan joskus.
Vierailija kirjoitti:
Lähestyykö pankki sitten minua kunnon aika alkaa lyhentämään?
Ap
Minulla se erä ja maksuaikataulu oli ilmestynyt ilman mitään ilmoitusta jonnekin verkkopankin syövereihin. Olin siis monesti käynyt siellä sivuilla mutta se oli tullut niin hyvään piiloon, mahdollisimman epäloogiseen paikkaan, ettei sitä löytänyt sieltä ilman pitkää ohjetta mistä aina klikata seuraavaksi. Mitään ilmoitusta että nuo maksuerät ovat sinne verkkopankkiin ilmestyneet ei tullut. Tästä tosin jo 7 vuotta aikaa. Minulla oli lainaa suunnilleen saman verran ja olivat pankissa määritelleet takaisinmaksun eräksi 800e/kk. Yksi erä ehti mennä tililtä automaattisesti ennen kuin huomasin tuon. Ajattelin tietysti, että pankissa (OP) osattaisiin ajatella asiaa järkevästi eli että harvalla vasta valmistuneella (takaisin maksu alkoi 2 vuotta valmistumisesta) on varaa maksaa palkastaan 800e opintolainan lyhennystä. Isolla osalla opiskelukavereitani ei ollut edes vakkaritöitä vielä tuolloin ja tietysti siitä vastavalmistuneen palkasta piti maksaa asuminen, laskut, ruoka yms. Tuli sellainen olo että maksusuunnitelma oli tarkoituksella piilotettu niin vaikeaan ja epäloogiseen paikkaan, että ei ehtisi sopia uudesta, vastavalmistuneelle järkevästä ja kohtuullisesta maksuerästä. Aika tiukan puhelun soitin pankkiin ja asiakaspalveluun mutta sain kuitenkin järkevöitettyä maksuerät 250e/kk. Laitoin kyllä myös koko puljuun palautetta siitä miten asia hoidettiin käytännössä ilman mitään ilmoituksia, tiedotteita tai viestejä. Jospa ovat jo ymmärtäneet muuttaa toimintaansa tässä asiassa.
Ei opintolainaa kannata maksaa nopeasti pois, koska se vähennetään verotuksessa. Kannattaa siis sitä pitkittää. Itse jänskättelen, että millaisia eriä ja koska alkaa opintolainasta menemään, jahka nyt tässä ensin valmistun :D
Venytän tosin valmistumista yli puolella vuodella, jotta saan nostaa maksimimäärän siihen, mitä saa opintolainanhyvitykseen.
Ei mitään käsitystä millaisen sopimuksen tein aikanaan, kun nostin reissua varten 1200 euroa opintolainaa juuri valmistumisen alla. Koska korot olivat olleet maltilliset viime vuosina, ei minulla ollut mitään kiirettä takaisinmaksun kanssa. Takaisinmaksu alkoi vasta reilu 7 vuotta valmistumisestani.
En enää käyttänyt kyseisen pankin tiliä aktiivisesti eikä minulla ollut verkkopankkitunnuksia voimassa, joten havahduin takaisinmaksuun vasta, kun sain kotiin postia ettei tililläni ollut riittävästi katetta seuraavaan lyhennyserään. Lyhennyserä oli muistaakseni 100 euron luokkaa. Päädyin kuitenkin maksamaan jäljellä olevan lainamäärän kokonaan kerralla pois.