5200e opintolaina. Millaiset takaisinmaksuerät tulee?
Ja milloin on alettava maksamaan? Valmistuin v.2017 joulukuussa.
Kommentit (52)
Jos oot töissä niin mikä on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuota voi kukaan muu tietää, kun erien suuruus ja maksuaikataulu riippuu täysin siitä, millaisen sopimuksen olet pankin kanssa tehnyt - silloin lainaa hakiessasi.
En kai minä mitään sopimusta ole silloin tehnyt?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos oot töissä niin mikä on ongelma?
No kai sitä saa varautua? Haluan vähän olla kartalla rahani riittävyydestä, ei muuta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelin vain 1v ja 3kk.
Auts. Eli aika iso erä tullee.Ap
Oletko oikeutettu opintolainahyvitykseen? Pankista kysymällä asia selviää, täällä on hirveän vaikea sanoa, miten lyhennys menee juuri sinun kohdallasi.
Tää on jännä! Mulla oli lainaa joku 3 tonnia, pankki alkoi vaan suoraan periä reilu 100 e/kk eli todellakin enemmän kuin pari euroa. Sinänsä tuo isompi summa ei minua haitannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuota voi kukaan muu tietää, kun erien suuruus ja maksuaikataulu riippuu täysin siitä, millaisen sopimuksen olet pankin kanssa tehnyt - silloin lainaa hakiessasi.
En kai minä mitään sopimusta ole silloin tehnyt?
Ap
Aivan varmasti olet. Ei sulla olisi muuten sitä lainaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä maksa pankille vaan jätä maksamatta. Kela on se takaaja eli maksaa sen. Sen jälkeen sinä maksat kelan tskaisinmaksuyksikölle. Erät voit sopia itse vuodeksi kerrallaan.
Itse maksoin vuosien ajan n50-79€/kk.Luottotiedothan tuossa toiminnassa menee??
No eipä mene vaan pelkästään välit huonoksi sen lainapankkisi kanssa. Vaihtaa pankkia niin se on siinä, näin tein itsekin.
Pankki ei suinkaan hae mitöän yksipuolista tuomiota velasta ja ettö menisi luottotiedot.
Laina vaan irtisanotaan ja sen jälkeen pankki hakee rahat Kelasta.
Maksoin kymmenien tuhansien markkojen lainaa niin kauan takaisin Takaisinmaksuyksikköön, että lopuksi jäi vielä 800€ jäljelle, kun meni vanhaksi.
Hain joka vuosi uutta järjestelyä. Välillä olin töissä ja välillä työttömänä, ja sen mukaan sovin lyhennyseriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan aikoinaan kun exällä oli johonkin alle tonnin lainaan 25 vuoden maksuaika :D Eli ei niillä ainkaan ole kiire sen maksun kanssa.
Onko nykyään mahdollista saada noin pitkä maksuaika? Mun kohdalla sanottiin että 15 vuotta on pisin koska se on valtiontakauksen raja. Maksoin sitten pahimmillaan 150 €/kk työttömänä.
Ei työtöntä voi velvoittaa lainan takaisinmaksuun.
Mulla oli alkuun opintolainaa reilut 9000 euroa. Automaattisesti pankki olisi antanut kuukausieräksi muistaakseni jonkun 120e/kk, nettipankissa tein sitten hakemuksen sataseen kuussa kun oli silloin rahat tiukemmassa ja olen maksanut sitä nyt puolitoista vuotta. Nyt voisi taas nostaa kuukausierää.
Kannattaa hetimmiten tehdä suoraveloitussopimus, mulla danske laskutti paperilaskusta 6e/kpl. Edelleen ottavat laskutuspalkkiota 2,50e/kk.
Itsellä taisi olla jotain 6000e. Pankki alkoi vaan perimään n.60euroa kk eli en ole ikinä sopinut mitään summia. Tuo passasi minulle niin asia oli ok.
Mulla alkoi lyhennykset ihan automaattisesti, kun tuli kaksi vuotta valmistumisesta. Sitä ennen olin kerran lyhentänyt itse joitain satoja euroja. Lyhennys oli automaattisesti 50€/kk + kulut. Mutta ei tullut edes mitään ilmoitusta/kirjettä. Oli vaan verkkopankkiin tullut lyhennysohjelma :D
Mulla oli 4200€ laina. Olen maksanut pois 93€/kk. En lainaa ottaessani tajunnut tuota selvittää, tuli yllätyksenä miten iso vähimmäiserä oli, etenkin kun en koskaan valmistunut. Tässä osa-aikaduunissa sitten maksellut jo yli kolme vuotta, onneksi kohta kokonaan maksettu... En ota enää ikinä lainaa, iso lohko ollut kuukausibudjetista. :(
Opintolainan maks takaisinmaksuaika on 25 v. Harvemmin niin pitkälle on tarvetta, mutta näitäkin on nähty. Lainan lyhennykset alkavat 2 vuotta sen jälkeen, kun on nostanut viimeisen lainaerän, mutta tästäkin voi neuvotella, jos ei ole töissä tai ei vielä valmistunut. Pankki ilmoittaa tulevan maksusuunnitelman hyvissä ajoin, jos se ei kelpaa, sovit toisenlaisesta maksu ohjelmasta. Viime syyskuun jälkeen opintolainan muutoksista ei pankki saa enää periä edes muutos maksua, värkätä voi edes takas vaikka kuinka.
Pankilta tulee ehdotus maksuohjelmasta 1,5-3 vuotta valmistumisen jälkeen. Siitä voi jonkin verran neuvotella. Verkkopankissa pystyy ainakin Nordeassa säätelemään itse maksueriä, eli voi välillä maksaa rivakammin ja isompia eriä, mutta maksuohjelman muutos maksaa jotain 40 euroa kerta.
Sovi varmuuden vuoksi suhteellisen pitkä maksuaika, mutta tee varsinkin alussa lisälyhennyksiä mikäli talous vain sallii, jotta saat pääomaa ja korkokuluja pienemmiksi. Tällä tavalla saat hoidettua takaisinmaksun silloinkin, jos taloustilanteesi heikkenee jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Höpinää, eihän lainan lopullista määrää voi edes hakiessa vielä tietää. Lainaa voi nostaa viisi vuotta satoja euroja kuukaudessa... Laina voi olla mitä tahansa vaikkapa välillä 100-25 000 euroa. Miten maksuohjelman voisi sopia siis lainaa hakiessa?
Vierailija kirjoitti:
Opintolainan takaisinmaksuaika on automaattisesti kaksi kertaa opintoihin käytetty aika. Eli jos oot opiskellut 5 vuotta, maksat lainojasi takaisin 10 vuotta. Silloin 5600 euroa olisi 46E/kk + korot.
Voit kuitenkin itse sopia nopeammasta maksuohjelmasta tai tehdä halutessasi ylimääräisiä lyhennyksiä. TÄmä kannattaa, koska tosiaan, ne korot ovat 10 vuodessa suhteessa aika paljon.
Ei kyllä mulla ainakaan ole näin. Opiskelin itse 2v eikä todellakaan tarvi maksaa takaisin neljässä vuodessa. 50€/kk alkoi lähtemään tililtä neljä vuotta valmistuminen jälkeen ja maksuaikaa taitaa olla ainakin 15v.
Olisitpa minun lapsenlapseni ap niin antaisin heti 4999e .
Vierailija kirjoitti:
Olisitpa minun lapsenlapseni ap niin antaisin heti 4999e .
Voidaan leikkiä että olen lapsenlapsesi. Laitatko tilille vai miten?
Ap