Suosittelijat työhakemuksessa
Jos työhakemuslomakkeessa kysytään suosittelijoita, onko ihan nounou, jos laittaa siihen jotain tyyliin "mikäli rekry etenee, toimitan suosittelijoiden yhteystiedot" (paremmin muotoillen, mutta ymmärtänette)?
Haen tällä hetkellä aktiivisesti töitä. Suosittelijoita on, mutta en oikeasti halua, että heille aletaan kymmenistä paikoista joissa mietitään tyyliin otetaanko tuo haastatteluun soitella. Vasta, jos oikeasti ovat tosissaan, antaisin kontakteja.
Mutta karsiutuuko tuolla saman tien?
Kommentit (28)
Ihan hyvin voi noin laittaa. Kaikki ei välttämättä tykkää, mutta minkäs teet.
Minä tein niin, että kirjoitin suosittelijan nimet ja tittelit cv::hen mutta kirjoitin oheen "yhteystiedot pyydettäessä", jotta voin itsekin ilmoittaa suosittelijalle, että puhelu olisi mahdollisesti tulossa. Hyvin toimi ainakin minulla silloin viisi vuotta sitten.
Voit laittaa tiedot suoraan. Ei niille kymmenistä eri paikoista soitella. Harvoin soitetaan ja jos soitetaan, yleensä vasta haastattelun jälkeen.
Voit laittaa noin, vaikka onhan se riski. Toisaalta voit kyllä olla varma, että ei niille suosittelijoille soiteta muutenkaan, ennen kuin rekry etenee. Siis vain silloin soitetaan, kun olet short listilla JA susta ei tiedetä mitään etukäteen. Ja silloinkaan usein ei soiteta, koska riittää tieto siitä, etä JOKU tuntee sut.
Ihan validi kysymys. Itse hain myös muutama vuosi sitten todella monia paikkoja ja yhdelle suosittelijalle oli tosiaan soiteltu useammasta paikasta ilman, että oltiin mitenkään pitkällä rekrytoinnissa.
Itse laittaisin nimet ja jonkun geneerisen "pyydä yhteystietoja", jolloin ovat joutuneet olemaan kanssasi jossain tekemisissä ennenkuin alkavat ahdistella kontaktejasi.
Kyllä minä laitan aina hakemuksiin suositelijat pyydettäessä. Kun hain aktiivisesti (olin työtön ja suosittelijat tiesivät sen) yhteystiedot olivat CV:ssä.
Nyt haen lähinnä etenemistä uraa, eli lähettelen hakemuksen ehkä noin joka toinen kuukausi. En halua suoraan vaivata entisiä esimiehiä enkä nyt niin edes hirveästi mainostaa, että olen etsimässä uusia hommia.
"Toimitetaan pyydettäessä erikseen"
(eli jätä se "jos rekrytointi etenee" pois)
Älä nyt vitt*u perseile omia työnhakusi tuolla.
Pistät ne suosittelijat siihen jos sulla sellasia on. Ei ne nyt varmasti ala jokaisen suosittelijoille soittelemaan jos hakijoita on vaikka kymmeniä, jos et ole vakavasti harkittavien listalla. Toisekseen he varmasti osaavat käytöstavat puhelimessa ja kysyvät siltä suosittelijalta onko hänellä aikaa jutella puhelimessa sillä hetkellä kun sinne soittelevat.
En koskaan laita suosittelijoita ensimmäisiin hakemuksiin, vaikka niitä pyydettäisiinkin. Ihan juuri siitä syystä, etten halua mainostaa työnhakujani kenellekään ennenkuin tosi on kyseessä ja toisaalta siksikin, ettei yllättäen tule ihmisille soittoja. Jos hakulomakkeella on joku kohta, jota ei voi ohittaa, laitan vaan että kysy yhteystiedot henkilökohtaisesti tms. En myöskään halua, että jonkun firman HR-järjestelmiin menee kontaktejani.
Sitten jos pääsee haastatteluun ja siitä jatkoon, toimitan kyllä tiedot. Ja varoitan ko henkilöitä, että tällaiseen paikkaan ja tehtävään olen hakenut.
Muutaman työpaikan vaihdoksen olen näin onnistunut tekemään, joten ei se ihan mahdoton strategia ainakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt vitt*u perseile omia työnhakusi tuolla.
Pistät ne suosittelijat siihen jos sulla sellasia on. Ei ne nyt varmasti ala jokaisen suosittelijoille soittelemaan jos hakijoita on vaikka kymmeniä, jos et ole vakavasti harkittavien listalla. Toisekseen he varmasti osaavat käytöstavat puhelimessa ja kysyvät siltä suosittelijalta onko hänellä aikaa jutella puhelimessa sillä hetkellä kun sinne soittelevat.
Niin monenlaista hiihtäjää on kyllä HR-osastoilla nähty, etten hetkeäkään epäilisi, etteikö joku virkaintoinen taukki alkaisikin tehdä mittavaa taustatyötä ja soitella läpi kaikkia uhreja. Itse olen ollut monelle entiselle alaiselleni suosittelemassa, ja välillä kyllä ihan ihmeellisiä soittoja ja kysymyksiä on tullut rekryfirmoista. Ihan lähtien siitä, ettei kerrota mikä firma, ja mihin paikkaan kyseinen suositeltava on hakenut ja missä vaiheessa prosessi on menossa.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein niin, että kirjoitin suosittelijan nimet ja tittelit cv::hen mutta kirjoitin oheen "yhteystiedot pyydettäessä", jotta voin itsekin ilmoittaa suosittelijalle, että puhelu olisi mahdollisesti tulossa. Hyvin toimi ainakin minulla silloin viisi vuotta sitten.
Tämä on ihan hyvä, voisinkin kopioida itsellenikin. Minulla on aina ollut vain tuo "suosittelijat toimitetaan pyydettäessä" ja ihan hyvin on sekin toiminut.
Miten vanhoja suosittelijoita olette laittaneet hakemuksiin? En kehtaisi laittaa jotain vuosia vanhoja suosittelijoita, joista en itsekään voi olla varma ovatko samoissa tehtävissäkään. Mutta sitten ei kyllä olisi ketään jota laittaa, koska ei nykyistä esimiestä välttämättä kehtaa kysyä, kun ei ole varma mitä hän olisi mieltä..
Mä kirjoitin, että minua suositeltiin hakemaan uutta työpaikkaa🙄
Olen laittanut hakemukseen aina yhden suosittelijan nimen ja yhteystiedot, sellaisen jolle olen jo kertonut, että saattaa tulla soitto. Lisätietoihin olen laittanut, että suosittelijoita saa tarvittaessa lisääkin. Minä siis keskustelen tietenkin suosittelijoideni kanssa etukäteen, että osaavat varautua siihen soittoon/soittoihin.
En tiedä, onko suosittelijoille soitettu kuin kerran. Se on jo paljon, että siellä on suosittelijan nimi, se luo turvaa myös rekrytoijalle, jos haastattelusta jää sellainen olo, että onko ihminen tosiaan sellainen, kuin haastattelussa antaa kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Miten vanhoja suosittelijoita olette laittaneet hakemuksiin? En kehtaisi laittaa jotain vuosia vanhoja suosittelijoita, joista en itsekään voi olla varma ovatko samoissa tehtävissäkään. Mutta sitten ei kyllä olisi ketään jota laittaa, koska ei nykyistä esimiestä välttämättä kehtaa kysyä, kun ei ole varma mitä hän olisi mieltä..
Olen aina laittanut edelliseltä työpaikalta. Ja jos haluaa enemmän numeroita, niin tietenkin minä kaivan ne yhteystiedot itse, enkä heitä mitään random-työnumeroita.
Tämä on yksi syy, miksi on hyvä pitää aidot välit työkavereihin, he ovat avain mahdollisiin jatkoihin. Toki jossain erikoisasiantuntijuudessa sillä ei ole niin väliä, siellä muut speksit ovat tärkeämmät.
Vit*u kun naurattaa kumpi on tärkeämpää saa itse haluamansa työpaikan vai joku joutuu peräti vastaamaan puhelimeen?
No kyllä hyysäysvaltio Suomi Finland perkele elättää sohvalle.
Laitoin oman äitini yhteystiedot :)
Ongelma on siinä, että on ollut lähes koko työuran yhden ja saman työnantajan palveluksessa ja työnantajalla ei ole mitään käryä, että olen hakemassa muualle. En todellakaan halua lisätä nykyistä työnantajaa suosittelijaksi, ettei tule mahdollisen rekryn kariutuessa turhaa jälkipyykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että on ollut lähes koko työuran yhden ja saman työnantajan palveluksessa ja työnantajalla ei ole mitään käryä, että olen hakemassa muualle. En todellakaan halua lisätä nykyistä työnantajaa suosittelijaksi, ettei tule mahdollisen rekryn kariutuessa turhaa jälkipyykkiä.
Sama täällä. Olenkin aina sanonut reilusti haastattelussa, että en halua tästä hausta vuodettavan nykyiselle työnantajalleni, jonka vuoksi en ole laittanut suosittelijoita. Se on sitten haastattelijan itsensä päätettävissä, miten asian tulkitsee.
Tuskin joka haastatellun suosittelijoille edes soitellaan.