Suosittelijat työhakemuksessa
Jos työhakemuslomakkeessa kysytään suosittelijoita, onko ihan nounou, jos laittaa siihen jotain tyyliin "mikäli rekry etenee, toimitan suosittelijoiden yhteystiedot" (paremmin muotoillen, mutta ymmärtänette)?
Haen tällä hetkellä aktiivisesti töitä. Suosittelijoita on, mutta en oikeasti halua, että heille aletaan kymmenistä paikoista joissa mietitään tyyliin otetaanko tuo haastatteluun soitella. Vasta, jos oikeasti ovat tosissaan, antaisin kontakteja.
Mutta karsiutuuko tuolla saman tien?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vit*u kun naurattaa kumpi on tärkeämpää saa itse haluamansa työpaikan vai joku joutuu peräti vastaamaan puhelimeen?
No kyllä hyysäysvaltio Suomi Finland perkele elättää sohvalle.
Olen kyllä töissä, joten kritiikkisi ei nyt ihan osu. ap
Vielä vähän aikaa sitten suosittelijoiden yhteystietoja ei saanut panna hakemuksen mukaan. On katsos tyylitöntä jakaa toisten yhteystietoa, mutta itsestäsi joudut kertomaan syntymäajan, osoitteen ja muuta työnhaun kannalta täysin epäolennaista. :))
Suosittelijoille soitetaan vasta rekrypäätöksen sinetöimiseksi. Minä olen hakenut tosi, tosi paljon töitä, ja vain kerran on suosittelijalle soitettu. Sillä ilmeisesti korvattiin testit, koska minut aiottiin lähettää niihin, mutta ei lähetetty.
Suosittelijat ovat oikeasti ihan tarpeettomia. Jokainen kerää tietenkin vain sellaisia suosittelijoita, jotka puhuvat sinusta jotain hyvää. Ne ovat yleensä aikaisemmasta työpaikasta, esim. nykyistä esimiestä ei tietenkään voisi käyttää suosittelijana ulkoisissa hauissa. Jos on ollut useamman vuoden jossain, kontakti on vuosien takaa ja mahdollisesti jo vaihtanut pariin kertaan työpaikkaa siinä välissä.
Kertokaa työnantajat rehellisesti ilmoituksessa mitä on tarjolla, niin saatte parhaat hakijat, eikä suosittelijoita tarvita. Ottakaa sellainen, joka ei osaa kaikkea vielä etukäteen, on jotain nälkää sen työn eteen.
Eikä näin kuin nyt toimitaan: hyvin simppeli suorittava työ kirjoitetaan ilmoitukseen haastavaksi ja mielenkiintoiseksi työksi, jossa jätetään kokonaan mainitsematta se asia, josta työ pääasiassa koostuu. Otetaan ylipätevin hakija, joka kuvitteli tulevansa tekemään sitä vaativaa ja vastuullista työtä, ja ihmetellään parin kuukauden päästä miten uusi työntekijä ei oikein viihdy.
Ei ole sen työntekijän vika.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö suosittelijoihin siis pitää yhteyttä koko työuran ajan?
Onko näihin käytäntöihin jotkut ohjeet?
Muutenhan voi olla, ettei suosittelijaksi merkitsemäni henkilö edes muista minua. Vaikea suositella silloin.
Kiinnostuksesta kysyn, koska itsellä työura loppupuolella enkä ole koskaan suosittelijoita käyttänyt. :o
Mä merkitsen suosittelijaksi vain ihmisiä, joita oikeasti tunnen. Toki takana on 15 vuotta samalla alalla ja kaikki tuntee toisensa. Pitää aina kysyä suosittelijalta haluaako hän suositella sinua kyseiseen tehtävään. Yleensä suosittelija on edellinen tai nykyinen esimies, opinnäytetyön ohjaaja, nimekäs kollega tms. Ei kannata polttaa siltoja takanaan, vaikka lähtisi huonon ilmapiirin takia. :D Se paska esimies voi silti olla ihan pätevä suosittelija.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että on ollut lähes koko työuran yhden ja saman työnantajan palveluksessa ja työnantajalla ei ole mitään käryä, että olen hakemassa muualle. En todellakaan halua lisätä nykyistä työnantajaa suosittelijaksi, ettei tule mahdollisen rekryn kariutuessa turhaa jälkipyykkiä.
Tuossa tilanteessa, olisko mahdollista pyytää jotakuta luotettavaa työkaveria tai yhteistyökumppania suosittelijaksi? Esimiehelle kun ei oikein kannata sanoa, että on hakemassa uutta työtä.
Tämä suosittelijoiden kysyminen on jotenkin hassua.
Tyttäreni haki aikoinaan johonkin kahvilaan kesätöihin ja tämä oli ensimmäinen kesä kun edes yritti saada töitä.
Tyttö pääsi haastatteluun ja siellä oli sitten sanottu että oltas muuten otettu, mutta kun ei ole suosittelijaa.
No neuvoin sitten tyttöä että pyyttää vaikka amiksen opettajalta luvan mainita suosittelijana ja näin myös teki seuraaviin hakemuksiin ja pääsi töihin ja sille opelle oli myös soitettu.
Olen ollut vieressä kuuntelemssa kun joku työhönottaja soitti pomolleni ja kyseli jostain työnhakijasta. Pomo ihmetteli ensin että onko hakija itse maininnut hänet suosittelijaksi ja sen jälkeen sanoi että häntä ei yhtään harmittanut kun kyseinen työntekijä lopetti hänen palveluksessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että on ollut lähes koko työuran yhden ja saman työnantajan palveluksessa ja työnantajalla ei ole mitään käryä, että olen hakemassa muualle. En todellakaan halua lisätä nykyistä työnantajaa suosittelijaksi, ettei tule mahdollisen rekryn kariutuessa turhaa jälkipyykkiä.
Tuossa tilanteessa, olisko mahdollista pyytää jotakuta luotettavaa työkaveria tai yhteistyökumppania suosittelijaksi? Esimiehelle kun ei oikein kannata sanoa, että on hakemassa uutta työtä.
Työkaveri, asiakas, tai sitten ihan joku muu kaveri joka ei liity mitenkään työhön.
Toki joskus työpaikan vaihdon suunnittelu voi olla niin arkaluontoista, ettei siitä haluaisi kertoa vielä hakuvaiheessa kenellekkään.
Joo, onhan tuo suosittelijoiden kysyminen ihan hassua. Tottakai jokainen keksii siihen jonkun, joka puhuu hakijasta myönteisesti.
Eri asia, jos voi laittaa jonkun, joka on siellä hakevassa firmassa, tai muuten tunnettu nimi niissä ympyröissä.
Pitääkö suosittelijoihin siis pitää yhteyttä koko työuran ajan?
Onko näihin käytäntöihin jotkut ohjeet?
Muutenhan voi olla, ettei suosittelijaksi merkitsemäni henkilö edes muista minua. Vaikea suositella silloin.
Kiinnostuksesta kysyn, koska itsellä työura loppupuolella enkä ole koskaan suosittelijoita käyttänyt. :o