Kuinka monta kertaa olet elämäsi aikana leiponut täytekakun?
Itse en ole kertaakaan ja ajattelin nyt kokeilla ekaa kertaa. Saas nähdä, mitä tulee. 😅
Kommentit (35)
Leivoin ekan kuukausi sitten ja olen 42v. Kyllä jännitti :) Mutta onnistui ihan hyvin hirveän säädön jälkeen, aikaa meni tuntikausia. Vaikeaa oli kun ei oikeen tiennyt miltä sen teoksen pitäisi missäkin kohdin näyttää. Tuurilla meni ok.
En osaa laskeakaan
kuinka monet.
Eli aika nuori taidat olla, ap.
(...ellet sitten ole mies)
ps*) Onnea kuitenkin yrityksellesi !
Yhden kerran, vaikka olen tehnytkin vuosia kokin hommia.
M 43
Kymmeniä kertoja. Kakkupohja epäonnistui aina, kunnes tajusin jättää taikinasta leivinjauheen pois.
Leivinjauhe täytekakkupohjassa aiheuttaa sen, että kakku kohoaa uunissa liikaa, ja kun sen ottaa uunista pois, se painuu kuopalle. Kun ei laita leivinjauhetta, kakku kohoaa tasaisesti, ja pysyy jäähtyessäänkin tasaisena. Helppo leikata ja tulee siisti, tasainen kakku.
En kyllä jaksa enkä edes pysty laskemaan kuinka monta kertaa. Tosin harvemmin enää nykyään, ennemmin tulee tehtyä täytekakun sijaan juustokakku.
Lapsena ja nuorena, äidin kanssa yhdessä tai erikseen, tuli leivottua 10 vuodessa. Olen nääs 80-luvun nuori.
90-00-luvuilla 3-5 vuodessa. Nykyään aikuisten lasten synttäreinä, eli kahdesti vuodessa - mutta se kakku on suklaakakku, ei täytekakku.
Kerran, aiemmin leipoi äiti ja nykyään vaimo.
Yhden käden sormilla laskettavissa. Tykkäisin, mutta olen perfektionisti ja koristelu on vaikeaa
Varmaan miljoona.
No tottakai liioittelua mutta olen lapsesta saakka tehnyt useita täytekakkuja joka vuosi, ja ikää on jo 50.
Varmaan noin 30 kertaa.
Munia, jauhoja ja sokeria sama määrä. Mun vuoalla saa kahteen osaan leikatun kakun 5 munalla ja kolmeen osaan 8 munalla. Mutta siihen 8 munan kakkuun pitää olla jo paljon syöjiä. Pikkusen leivinjauhetta jauhojen sekaan.
Ensin vatkataan munat ja sokeri vaahdoksi sähkövatkaimella ja mieluiten lähemmäs 15 min, että tulee oikeasti kuohkea kakku. 15min jälkeen ei enää rakenne parane. Sitten sekoitetaan jauhot joukkoon. Kakku vuoka kannattaa voidella ja korppujauhottaa.
200 uunin keskitasolla tai vähän alempana siihen asti, että on kypsä, jos pinta meinaa ruskistua liika niin leivinpaperia päälle. Se on kypsä kun keskelle tökättyyn hammastikkuun ei jää kiinni taikinaa.
Kakku kumotaan sokeroidulle leivinpaperille, ettei se tartu siihen kiinni. Kakun pitää olla kunnolla jäähtynyt ennen kuin sitä leikkaa.
Kun alkaa täyttämään niin pitää muistaa kostuttaa kakku ensin.
Ekan kerran viikonloppuna. Ikää mulla jo 47v. Ajattelin myös kokeilla voileipäkakkua.
En kertaakaan