Kuinka monta kertaa olet elämäsi aikana leiponut täytekakun?
Itse en ole kertaakaan ja ajattelin nyt kokeilla ekaa kertaa. Saas nähdä, mitä tulee. 😅
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Kymmeniä kertoja. Kakkupohja epäonnistui aina, kunnes tajusin jättää taikinasta leivinjauheen pois.
Leivinjauhe täytekakkupohjassa aiheuttaa sen, että kakku kohoaa uunissa liikaa, ja kun sen ottaa uunista pois, se painuu kuopalle. Kun ei laita leivinjauhetta, kakku kohoaa tasaisesti, ja pysyy jäähtyessäänkin tasaisena. Helppo leikata ja tulee siisti, tasainen kakku.
Eikö sen kuopan voisi täyttää niillä täytteillä, niin silloin sitä kakkua ei tarvitsisi erikseen leikkailla...?
Muutamia kertoja, netistä löysin Kinuskikissa sivustolta hyviä kuvallisia ohjeita. Joka kerta on onnistunut, ainakin toistaseksi 😋
Täytekakkuja olen leiponut todella vähän, vaikka muuten leivonkin paljon. Ehkä kymmenen tähän mennessä?
Lapsena kotona kyllä, mutta aikuisena omin päin en koskaan. En edes sitä lapsen synttärikakkua.
En osaa edes laskea. Synttäreitä lapsille on pidetty vuosien varrella ehkä 60 kertaa, niihin kaikkiin ainakin, sekä rippi-, yo-, valmistujaisjuhliin jne. Sekä monia muitakin kertoja. Olisko sata?
En pysty edes laskemaan. Kaikille oman perheen syntymäpäiville, yksiin häihin, muutamiin ristiäisiin, sukulaisten ja kavereiden syntymäpäiville ja lasten syntymäpäiville. Usein minua pyydetään tekemään, luonnistuu ihan perinteiset ja osaan myös vähän vaativampiakin koristeluita. Teen mielelläni lahjaksi, niin säästyn kaupoissa pyörimiseltä ja lahjan mietinnältä.
About 1-2 kertaa vuodessa. Nimipäivät ja synttärit. Sekä joka kesän must mansikkakakku.
Mun mummo leipoi paljon täytekakkuja. Sieltä tullut tapa tehdä niitä. Oikea kostutus on homman salaisuus. Ja sen oppii treenaamalla.
Lukemattomia! Ei niistä ole pitänyt kirjaa.
Mulla jää kakku aina kiinni vuokaan, vaikka jauhotan sen mannasuurimoilla tai korppujauheella. Missä vika? Pitäisiköhän päivittää kakkuvuoka?
Viime vuosina vähemmän perinteisiä kermakakkuja, ehkä pari mansikkakakkua kesässä ilman mitään ihme koristuksia, paljon kermavaahtoa ja mansikoita. Eivät taida kauheasti olla edes muodissa. Sellaisiin hienoihin sokerimassa taideteoksiin ei taidot riitä.
Enemmän juustokakkuja.
Mutta kakkuja satoja, ikää kun on jo reilusti. 10-20 vuodessa viimeiset 40v. Enkä edes pidä leipomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää kakku aina kiinni vuokaan, vaikka jauhotan sen mannasuurimoilla tai korppujauheella. Missä vika? Pitäisiköhän päivittää kakkuvuoka?
Ei. Mulla on mummon vanhoja alumiinivuokia, ihan parhaat. Voitelun jälkeen jauhotan vehnäjauhoilla ja paistamisen jälkeen pyöräytän reunat tylsällä ruokailuveitsellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Mulla on mummon vanhoja alumiinivuokia, ihan parhaat. Voitelun jälkeen jauhotan vehnäjauhoilla ja paistamisen jälkeen pyöräytän reunat tylsällä ruokailuveitsellä.
Sillä ruokailuveitsellä mäkin irrotan aina. Mutta jotenkin haaveilen sellaisesta lopputuloksesta, että vaan kumoaisin valmiin kakkupohjan leivinpaperille. Ja se todellakin tulla tupsahtaisi itsekseen sieltä vuo'asta ulos. :)
Lasten (nyt jo aikuisia) synttäreille leivoin aina täytekakun, joka hetkessä katosi synttärivieraiden (lapsia) suihin. Eli kymmeniä kertoja olen leiponut täytekakun.