Minkä ikäisenä ekan kerran kesätöihin?
Minkä ikäisenä olet mennyt ensimmäisiin kesätöihin tai lapsesi on mennyt kesätöihin? Onko esim. 14-vuotias liian nuori kesätöihin?
Lainsäädäntö tietysti rajoittaa esim. työaikaa...
Kommentit (20)
Pesin mattoja 13 kesäsenä. 14v olin kaupassa useamman kesän ja viikonloppuja.
13-vuotiaana menin ja edelleen 12 vuotta myöhemmin olen samassa työpaikassa. :) Toki työtuntia lisääntyneet ja palkka noussut reippaasti.
14-vuotiaana, tosin tuolloin oltiin hommissa vain osa-kesästä esim. mansikkapellolla. Vasta 18-vuotiaana pääsi koko kesäksi töihin.
Olin 20-vuotias ja opiskellut vuoden yliopistossa. Menin harjoittelijaksi pankkiin. Oli kiva työ, vaikkei ala suoraan kiinnostanutkaan.
Olin muistaakseni 16. Ainakaan en siitä vanhempi.
Minä pääsin oikeisiin töihin vasta 19-vuotiaana. Olin kyllä ennen sitä tehnyt vähän mainosten jakoa ja ollut mm. rippileirillä isosena sekä monenlaista vapaaehtoistyötä.
Lapseni sai nyt tälle kesälle 2 viikon työpätkän 14-vuotiaana.
En muista olinko 15 vai 16, mutta 80-luvulla oli helppo saada kesätöitä. Oma lapsi oli kesätöissä sen pari viikkoa ysin jälkeisenä kesänä, mutta sitten vasta 17-vuotiaana lukion jälkeen sai oikean, koko kesän kestävän työpaikan. Eikä ole onneksi jatkoakaan haitannut, ettei päässyt nuorena kesätöihin. On päässyt tekemään oman alan töitä opintojen ohessa ihan hyvin. Tuo eka kesätyöpaikka 17-vuotiaana oli hyvä työpaikka (ammatillisesti ajateltuna) ja sieltä tyttö sai myös esimieheltä Linkediniin tosi hyvät suitsutukset. Tuo on voinut auttaa näiden seuraavien työpaikkojen kanssa.
21 vuotiaana pääsin kaupan kassalle.
10-vuotiaana isän firmassa ruokatuntituuraajana : D
Ekat oikeat kesätyöt 14-vuotiaana.
14v, sisäinen lähetti isohkossa firmassa 80-luvulla.
Mä olin ekan kerran 8-luokan jälkeen kesätöissä, siis 14-vuotiaana (täytin 15 vasta syksyllä). Tuolloin oli helppoa saada kesätöitä, varsinkin suhteilla. Olinkin säännöllisesti kesätöissä isäni työpaikalla, teollisuudessa, lukion jälkeen vietin välivuodenkin tässä firmassa.
Samoin oma lapseni on ollut saman ikäisenä ensimmäistä kertaa kesätöissä, vaikka ei kunnan kesätyöseteliin ollutkaan silloin vielä oikeutettu. Tänä kesänä olisi tarkoitus saada ensimmäinen kesätyösetelipaikka.
Olin ensimmäistä kertaa mansikoita keräämässä 12-vuotiaana. Sitä teinkin 15-vuotiaaksi asti kesätöinä, sen jälkeen amikseen mentyä aloitin kesätyöt maalikaupassa.
32 v. Poimin mansikoita jokusen litran.
Eka suhteilla hankittu kesätyö oli sinä kesänä, kun täytin 14 (osa keikoista jo 13-vuotiaana, kun täytin vuosia keskellä kesää). Hommana oli keikkatyö äitin siskon pitopalvelufirmassa tarjoilijana erilaisissa kesäjuhlissa (häät, hautajaiset, synttärit jne.). Ensimmäinen koko kesän työ, joka hankittiin omilla ansioilla täysin vieraalta oli vasta 19-vuotiaana siivousduunia. Nyt oman alan töissä ollut jo vuosikymmenen.
Kasi-ysi luokan välisenä kesänä (kerkesin ennen kesää täyttämään 15v) Apteekissa n 1kk. Tämän jälkeen joka kesä ollut vähintään 1kk pituisia töitä.
22-vuotiaana menin ensimmäisen kerran kesätöihin hautuumaalle.
15v, siivosin toimistoa. Oma poika oli 16 vuotiaana 2 vkoa leiriohjaajana ja 2vkoa kaupassa hyllyttämässä. toinen lapsi on nyt 15v ja ei tänä kesänä mene töihin, ensi kesänä sitten.
15v metallifirmaan kesällä 1989.
Työtehtävät oli kyllä vaarallisia minimaalisella perehdytyksellä, että enää ei onnistuisi.