Kysy minulta yleistietoon kuuluvia kysymyksiä, katsotaan osaanko vastata!
Olen 30, minulla on mielestäni heikko yleistiedon osaaminen.
Kysy jotain, johon jokaisen 30-vuotiaan suomalaisen pitäisi tietää vastaus, katsotaan osaanko. Vastaan googlettamatta/tarkistamatta, mutta toki katson myöhemmin oikeat vastaukset, joten minä ja ehkä muutkin voi tästä ketjusta oppia!
Kommentit (71)
Sano jollakin kirjaimella alkava sana.
Miksi Yhdysvaltain vaalitulosta on melkein mahdoton ennustaa varmasti ja miksi siellä voi - kuten Trump teki - voittaa vähemmän ääniä saanut?
Kenet katsotaan maailmanhistorian ensimmäiseksi persoonaksi?
Mikä on ruosteen kemiallinen merkki?
Mitkä maat kuuluvat pohjoismaihin?
Mikä on Burkina Fason pääkaupunki?
- En ole koskaan kuullutkaan!
Minä vuonna Tsernobyl räjähti?
- 80-luvulla, veikkaan 86 (kaveri on muistaakseni syntynyt juuri tuohon aikaan ja muistaakseni on syntynyt 86)
Miksi Italia ja Espanja ovat niin ärtyneitä EU:lle ja varsinkin sen "kitupiikkinelikolle"?
- En todellakaan tiedä. Onko tämä oikeasti yleistietoa?
Montako metriä on yksi maili?
- Apua, onko se noin 6 vai noin 3 km. Vastaan 6200m.
Miksi Rooman valtakunta romahti?
- Tähän ei taida olla mitään yksiselitteistä oikeaa vastausta? Monien asioiden yhteisvaikutus?
Kuka juoksi ensimmäisenä 100 metriä alle 10 sekunnin ja minä vuonna se tapahtui?
- En tiedä kuin muutaman juoksijan nimeltä, en usko että kukaan heistä. Varmaan joskus 90-luvun alussa?
Kuinka mones Suomen presidentti oli Tarja Halonen?
- Veikkaan että 17.
Mistä asioista Brexit-neuvottelussa kiistellään nyt eniten?
- Liittyisikö jotenkin vientiteollisuuteen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä on Burkina Fason pääkaupunki?
- En ole koskaan kuullutkaan!Minä vuonna Tsernobyl räjähti?
- 80-luvulla, veikkaan 86 (kaveri on muistaakseni syntynyt juuri tuohon aikaan ja muistaakseni on syntynyt 86)Miksi Italia ja Espanja ovat niin ärtyneitä EU:lle ja varsinkin sen "kitupiikkinelikolle"?
- En todellakaan tiedä. Onko tämä oikeasti yleistietoa?Montako metriä on yksi maili?
- Apua, onko se noin 6 vai noin 3 km. Vastaan 6200m.Miksi Rooman valtakunta romahti?
- Tähän ei taida olla mitään yksiselitteistä oikeaa vastausta? Monien asioiden yhteisvaikutus?Kuka juoksi ensimmäisenä 100 metriä alle 10 sekunnin ja minä vuonna se tapahtui?
- En tiedä kuin muutaman juoksijan nimeltä, en usko että kukaan heistä. Varmaan joskus 90-luvun alussa?Kuinka mones Suomen presidentti oli Tarja Halonen?
- Veikkaan että 17.Mistä asioista Brexit-neuvottelussa kiistellään nyt eniten?
- Liittyisikö jotenkin vientiteollisuuteen?Ap
Burkina Fason pääkaupunki on Ouagadougou. Tätini mies kysyi tätä minulta, kun 10-vuotiaana olin kiinnostunut maantiedosta ja luulin tietäväni asiata jotain.
Minä vuosina käytiin 2. maailmansota? Entä 1. maailmansota?
Mikä on Brasilian virallinen kieli?
Kenen teoksiin kuuluu Seitsemän Veljestä?
Kuka keksi ensimmäisen painokoneen
Kuinka pitkä on Mauri Pekkarinen? (kahden desimaalin tarkkuudella)
Millä pohjoismaalla ei ole armeijaa?
Kauanko keski kolmikymmenvuotinen sota?
Kuka näytteli tuntematonta sotilasta elokuvassa Tuntematon sotilas?
Minä vuonna Suomi osallistui ensimmäisen kerran Euroviisuihin, ja kuka oli Suomen ensimmäinen euroviisuedustaja?
Mikä on Suomen isoin järvi?
Mikä on Suomen kansalliseläin?
Mikä on Suomen kansallislintu?
Luulisin, että tietäisit nämä.
Montako niskanikamaa on kirahvilla?
Mikä on 54321?