Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa miten tätimäistyitte - vertaistukiketju

Vierailija
02.06.2020 |

Oon 46 v ja omasta mielestä näpsäkkä ja nuorekas. Edestäpäin. Nyt näin pari kuvaa itsestä sivusta päin ja mikäs täti Tomera niissä näkyykään. Mulla on lyhyt tukka ja se korostaa paksua niskaa ja tuhtia ylävartaloa. Näytän rintavalta maatalon pehroorinnalta, vaikka en edes ole ylipainoinen, ihan samalta kuin suvun vanhemmat rouvat. Naurattaa olla tällanen muhkea rouva. Kaveriakin nauratti, sanoi että no nyt on.

Kommentit (1764)

Vierailija
1361/1764 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytin juuri 40. Kyllä vuodet naamasta näkyy ja joku lisäkilo on ollut jo vuosia, mutta varsinaista rotevoitumista en ole vielä huomannut: katsoin juuri lisäpeilillä niskaani :-)

Korkokengissä oon aina suosinut matalampaa osastoa, mutta kyllä nyt Riekerit tai muut pehmeät matalat ovat hyvät.

Puutarhahommat ei edelleen kiinnosta.

Ajattelin mennä nyt ostamaan ekaa kertaa sellaisen veskan minkä laitan tätimäisesti ympärilleni eli toiselta harteilta toiseen kainaloon. Aiemmin tämä on tuntunut liian tätimäiseltä, nyt luonnolliselta. Tätimäisyys ei ole minulle siis suomujen tippumista silmiltä (sen olen kokenut kun henkisesti heräsin) tai muu yhtäkkinen tapahtuma vaan hidas luonnollinen siirtymä, joista jotkin asiat, kuten puutarhan hoito, eivät taida keretä tässä ajallisessa edes alkaa.

Tarkoitatko vyölaukkua olan yli kainaloon-tyylillä? Onko se tätien muotia? Eikö se ole enemmän nuortempien tyyliä? Kävin risteilyllä ja kiinnitin huomiota tuohon muotiin, kun siellä pienten lasten äidit ja sen ikäiset käyttivät laukkua niin.

Aikoinaan 80-luvulla vyölaukkua käytettiin vyötäröllä...

T. 55

Tarkoitan ihan tavallista laukkua missä pitkä olkahihna mitä pidetään niin että hihna kulkee esim vasemman olkapään yli ja laukku tulee oikeaan kylkeen. Se on minusta tätimäistä. Tähän asti olen käyttänyt laukkua lyhyellä hihnalla niin että koko laukku (hihna ja laukku) on oikealla olkapäällä/kyljellä.

Olet kyllä todella väärässä. Nuoret ovat pitäneet crossbodylaukkuja iät ajat ja nimenomaan vanhojen tyyli on hihna ja laukku samalla puolella.

NO huh-huh! Keski-Euroopassa kaikenikäiset pitävät olkalaukkua sitten 'vanhojen tyylillä' -mutta se on myös erittäin turvalliseksi havaittu tapa. Olkahihnan pitää olla tarpeeksi pitkä ettei laukku jää rumasti tissien alle pönöttämään. Kuten yleensä varttuneemmilla suomal. rouvilla tapana ulkomailla käydessä, kun tietty pelätän laukun varastamista.

Itse opin tän tavan pitää laukkua sveitsiläisiltä. 

Vierailija
1362/1764 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa ikänsä puolesta oleva täti, joka ei tätimäisty, on Aira Samulin. Siinä on upea nainen: hyvä ryhti, ei niskakyhmyä tai selkä- tai vatsamakkaroita, sanavalmis ja sutjakka. Olisi pitänyt tanssia enemmän.

T. Täti

No voi olla nuo piirteet, mutta kyllä pitkään ollu jo höperehtijä-osastoa. 90-vuotis-tvlähetyksessä hänet ohitettiin tyystin kun ei saanu tolkkua joutavista puheistaan. Syö varmaan yhden salaatinlehden ja kasillisen vettä päivässä, pysyy tikkuna. En ole koskaan ollu aira-fani.

En minäkään fani ole, mutta ei haittaisi näyttää samalta 35 vuoden päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1363/1764 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Crossbody bag eli olkapään yli menevä hihna ei ole erityisesti nuorekas tai tätimäinen sen enempää kuin esim housut tai takki. Laukun tyylistä riippuu, onko tätimäinen vai ei.

Ennen laukkua käytettiin yhdellä olalla mm 70-luvulla, katsoin juuri Bond-leffasta, että Britt Eklandilla oli nahkalaukku yhdellä olalla.

Sitten tuli muotiin yliolan laukku, käytin niin 80-luvulla. 90-luvulla oli muotia olkalaukku eli laukku oli yhdellä olalla lyhyellä hihnalla (on taas muotia kaupoista päätellen). Jos katsoo 90- kulttisarjaa Sinkkuelämää, niin siinä on pelkästään sellaisia laukkuja sekä cluch-käsilaukkuja.

Sitten oli taas yliolanlaukkuja ja nyt on näkynyt hetken nuorisomuodissa yhdellä olalla pidettäviä pitkiä laukunhihnoja. Vielä pari vuotta sitten oli nuorisomuotia yliolanlaukku eli se crossbody bag, jossa oli tosi lyhyt hihna. 80-luvulla hihna oli pitkä.

Itselleni oli tosi vaikea sopeutua lyhyeen hihnaan yliolanlaukussa, siitä hihnan pituudesta näkee helposti, että onko henkilöllä nykymuodin mukainen crossbody bag vai onko hän tätimäisesti jumiutunut menneeseen aikaan.

Vierailija
1364/1764 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Crossbody bag eli olkapään yli menevä hihna ei ole erityisesti nuorekas tai tätimäinen sen enempää kuin esim housut tai takki. Laukun tyylistä riippuu, onko tätimäinen vai ei.

Ennen laukkua käytettiin yhdellä olalla mm 70-luvulla, katsoin juuri Bond-leffasta, että Britt Eklandilla oli nahkalaukku yhdellä olalla.

Sitten tuli muotiin yliolan laukku, käytin niin 80-luvulla. 90-luvulla oli muotia olkalaukku eli laukku oli yhdellä olalla lyhyellä hihnalla (on taas muotia kaupoista päätellen). Jos katsoo 90- kulttisarjaa Sinkkuelämää, niin siinä on pelkästään sellaisia laukkuja sekä cluch-käsilaukkuja.

Sitten oli taas yliolanlaukkuja ja nyt on näkynyt hetken nuorisomuodissa yhdellä olalla pidettäviä pitkiä laukunhihnoja. Vielä pari vuotta sitten oli nuorisomuotia yliolanlaukku eli se crossbody bag, jossa oli tosi lyhyt hihna. 80-luvulla hihna oli pitkä.

Itselleni oli tosi vaikea sopeutua lyhyeen hihnaan yliolanlaukussa, siitä hihnan pituudesta näkee helposti, että onko henkilöllä nykymuodin mukainen crossbody bag vai onko hän tätimäisesti jumiutunut menneeseen aikaan.

Eli laukun pitotavasta riippuu onko täti, ookkeeiii. En tiennytkään, että se on niin yksinkertaista, tai monimutkaista oikestaan - siis mikä NYT on sitten tätimäistä? 🤨😁

Vierailija
1365/1764 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vogue.com/article/spring-2023-handbag-trends

Tuosta näkee, millaiset laukut ovat muodissa juuri nyt tänä kesänä.

Vierailija
1366/1764 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vogue.co.uk/article/autumn-winter-2023-bag-trends

Tässä on tulevan syksyn ja talven laukkumuotia. Siinä on sekä yliolan että yhdellä olkapäällä pidettäviä laukkuja.

Designers unveiled a plethora of fiery red bags for autumn/winter 2023, from tuck-and-go shoulder bags to slouchy clutches to crossbody styles.

Vierailija
1367/1764 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kohtaa olette alapeukuttaneet?

Hihnan pituutta? 80-l hihnan pituus yliolanlaukussa oli lantion alaosaan. Nyt parin vuoden ajan se on ollut lantion yläpuolella.

Ne vyölaukkutyyppiset kainaloon asti ylätävät minihihnaiset laukut ovat kokonaan eri laukkutyyppi kuten tässä https://www.boozt.com/fi/fi/dixie/faustine_30648909/224775342?localLang…

Noita on näkynyt nuoremmilla eli lapsiperheellisillä, ei vanhemmilla. Omaan viisikymppisen silmään näyttää todella kummalliselle.

Vierailija
1368/1764 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta täti sanalla ei ole mitää pahaa fibaa.

Täditteleehän pikku lapsetkin ja sedättelee.

Parikymppisenä se tätittely olisi varmasti vähän särähtänyt, mutta näin Keski-ikäisenä se on ihan ok sana.

Tässä ketjussa jokaisella on oma kokemus omasta tätiydestään joka kiteytyy omassa elämässä tapahtuneisiin muutoksiin kun niitä vertaa esim. Omiin nuoruusvuosiin.

Monia yhdistäviä tekijöitä on monella kuten mukavat kengät ja kiristämättömät vaatteet jne.

Kaikkien ei tietenkään tarvitse tuntea itseään tädiksi koskaan tai edes mummoksi, mutta miksi ihmeessä lytätä tämän ketjun yhteinen kokemus?

Jos tämä huumori ei uppoa niin voit silti antaa toisten nauttia omasta olemisestaan ja tätikokemuksestaan muiden kanssasisarten kanssa.

Vierailija
1369/1764 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emännän kyhmyni on kasvanut jo kytmyniska näkertäjä / valittaja kokoluokkaan. Nipotan turhasta ja saan jopa hetkittäistä nautintoa siitä. Olen siis löytänyt tätiyteni 😉

Vierailija
1370/1764 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkä, hoikka 50+ nainen, joka en ole vielä rotevoitunut. Tyytyväisenä käytänkin kirjaimellisesti samoja vaatteita kuin 90- ja nollaluvulla, esim. kirjoitan tätä jalassani kätevät kahisevat housut, jotka ostin vuonna 2000. En osaa nykyajan vaatekaupoissa käydä (huom. "nykyajan"-sanan käyttö)! Sukka- ja alusvaateostokset teen Lidlissä Prismassa Cittarissa.

Ja sen sanon, ettei kätevämpää vaatekappaletta ole kuin kirppikseltä ostamani edestä tuulenpitävä fleeceliivi. Taskuihin mahtuu useammatkin puutarhahanskat. Kirppikseltä ostin myös polkupyöräni, jonka etuosan ostoskori on todella kätevä. Siihen mahtuu useamman päivän marketostokset. Marketissa haahustan tyytyväisenä pyöräilykypärä päässä, hamsteripussit heiluen. Jne.

1371/1764 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossut kotona on aika tätimäiset kyllä. Toisaalta äiti opetti käyttämään saunan jälkeen jo kun olin murkku.

tätönen 23

1372/1764 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden tehokkaan pesuainepullon fiilistely on kanssa tätiä

tätönen 23

Vierailija
1373/1764 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää naiset leikkuuttako sitä polkkatukkaa..Se tekee jo ensimmäisenä tädin...Ruokavalio kuntoon myös.Joo se ei ole helppoa.Liikunta on tärkeää.Mutta jos syöt mitä sattuu niin liikunta ei juurikaan auta...Se höttö ruoka pilaa kaiken...

Vierailija
1374/1764 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se pahin indikaattori on uusi esimieheni, joka on minua nuorempi mies. Minä olen täti, siitä ei mihinkään pääse. N41

Vierailija
1375/1764 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimmo- 69 kirjoitti:

Älkää naiset leikkuuttako sitä polkkatukkaa..Se tekee jo ensimmäisenä tädin...Ruokavalio kuntoon myös.Joo se ei ole helppoa.Liikunta on tärkeää.Mutta jos syöt mitä sattuu niin liikunta ei juurikaan auta...Se höttö ruoka pilaa kaiken...

Riippuu polkasta.

Vierailija
1376/1764 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Tunsin äsken töissä itseni todella tätiksi. Olin respassa ja pari tuli yöpymään, syntymävuotensa oli +2000 vuodelta. Siis syntyivät, kun minä täytin 40. Olivat ihanan kohteliaat ja kuuntelivat ohjeitani majoittumisesta.

Nainen maksoi kellolla. Yritin pitää ilmeeni kurissa.

Vierailija
1377/1764 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin äsken terassille. Kavereillani oli versat. Mustavalkoiset t-paidat. Collarit...

Mietin kuka meistä on täti... mulla oli farkkuhaalarit, tennarit ja ruutupaita.

.

Mitä väliä... kaikilla oli lystiä. Usein porukkaamme istuu parikolmekymppiset, sulassa sovussa meidän tätien ja setien kaa. Paikalliset kyläbaarit on parhautta.

Vierailija
1378/1764 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kimmo- 69 kirjoitti:

Riippuu polkasta.

Ja naamasta. Joillekin sopii! Mulla on aina ollut pitkät hiukset ja tossa nelivitosena kekkasin, että leikkaanpa polkan!

Olen siis hoikka ja sporttinen, mutta tuo polkka... Voi luoja, minusta tuli kaikkien tanttojen ybertantta ja ikää tuli +20v! Kaduin sillä sekunnilla. Naamani on leveäleukaperäinen, kuten ruotsin Madeleinella tai Viktorialla. Ei sopinut, ei. Nyt on taas pitkät hiukset.

Vierailija
1379/1764 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kohtaa olette alapeukuttaneet?

Hihnan pituutta? 80-l hihnan pituus yliolanlaukussa oli lantion alaosaan. Nyt parin vuoden ajan se on ollut lantion yläpuolella.

Ne vyölaukkutyyppiset kainaloon asti ylätävät minihihnaiset laukut ovat kokonaan eri laukkutyyppi kuten tässä https://www.boozt.com/fi/fi/dixie/faustine_30648909/224775342?localLang…

Noita on näkynyt nuoremmilla eli lapsiperheellisillä, ei vanhemmilla. Omaan viisikymppisen silmään näyttää todella kummalliselle.

On kuin olisi hinattu fanny pack kainaloon ryöstäjien pelossa, aivan omituinen muoti mielestäni.

Vierailija
1380/1764 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä rotevpituminen johtuu? Liikun, syön kohtuudella, juon kohtuudella. Ei piäisi olla kaloreita liikaa. Mutta olen tanttara. Pitääkö ryhtyö ranskalaiseksi tädiksi ja pössytellä vaan ja juoda lasi vettä päivän aikana. Vai mitä tässä pitää tehdä?