Olenko outo, en pidä Helsingistä
Koko ikäni olen täällä asunut ja jotenkin olen vaan kyllästynyt koko kylään. Täällä ei oikeasti ole mitään kun vertailee vaikka Tukholmaan. Ihmiset ovat ylimielisiä juntteja (esim. maskeja ei näy täällä Kampissa kellään). Muualle Suomeen en halua muuttaa, sillä ajatus vieläkin ahdasmielisemmästä landesta ja metsästä ahdistaa.
Kiinnostaisi kuulla ulkosuomalaisten kokemuksia, missä päin maailmaa olisi hyvä elää: hintataso, kulttuuri, ihmiset.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Japanilaiset ovat kohteliaita, siellä koko elämän perusta on hyvyys ja armollisuus itselle ja muille. Toisin kuin meillä: omaisuuden hamuaminen keinolla millä hyvänsä ja ihmisten satuttaminen. Japanin suurissa miljoonakaupungeissa ei mitään muukalaisvihamielisyyttä ole. Tietty kieli kannattaa opetella täydellisesti. Toinen mitä voin suositella on Berliini, liekö Euroopan halvin kaupunki asua.
Japani on erittäin suorittamiseen perustuva yhteiskunta. Epäonnistut töissä tai opinnoissa ja se vasta häpeä onkin. Korkeat itsemurhatilastot. Ja ovat erittäin muukalaisvastaisia, huomaa työelämässä.
Berliini oli aikanaan edullinen mutta ei enää. Saksassa halvempiakin alueita mutta jos hintataso on kriteeri niin Balkanin maat.
Eihän sitä tarttekkaan tykätä mutta arki on arkea ihan joka paikassa.
Kannattaisko lähteä hengähtämään vaikka vuodeksi jonnekkin ihan erilaiseen paikkaan jossa arkikin olisi mahdollisimman erilaista?
Joku Mumbai olisi varmaan jo tosi eri paikka.
Tai Bali.
Oltiin muutama vuosi sitten kuukausi putkeen lomalla Miamissa paikallisen asukkaan vieraana. Käytiin niissä isoissakin kaupungeissa, kun oli aikaa kierrellä. Oikeasti Helsinki on semmoinen ihan pieni kiva tuppukylä. ;) Ei millään pahalla, mutta en itse kyllä asuisi siellä, turistina Helsingissä on ihan kiva käydä välillä.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun Kotkassa. Tyttöystävä valittaa koko ajan että pitäisi muuttaa Helsinkiin kun täällä ei ole mitään ja kaikki on tympeää. Helsingissä on taas niin paljon tekemistä ja siellä on kaikkea. Huomaisikohan kohta saman kuin AP? Kohta pitäisi asua Lontoossa.
On eri asia asua kaupungissa kuin lomailla siellä silloin tällöin. Vaikka kyllähän täällä Stadissa on näitä ylimielisiä kylähulluja, joiden mielestä Stadi on maailman napa. Junantuomat on kylläkin vielä pahempia...
Vierailija kirjoitti:
Onhan se tosiaan Suomessa paras mahdollinen kaupunki kumminkin. Ei silti kovin kummoinen.
Paras varmaan vihervassarille ja äh läämin mu nasta kiinnostuneelle anarkolle ja muille liiman haistelijoille.
Vuoden 2015 jälkeen moni paikka on menettänyt viihtyvyyttä. Kävin Berliinissä viime kesänä ja kaikkialla oli vain mustatukkaisia. En voi kertoa tarkemmin, ettei viestiä sensuroida.
Ollessani nuori 80 ja 90 luvulla, se oli maailman hienoin mesta. Ei ole enää.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun noin 13 kilometrin päässä Helsingin keskustasta ja olisi ihan yksi lysti vaikka sinne olisi 130 tai 630 kilometriä, koska käyn siellä niin harvoin että olisi ihan sama tulla kauempaakin.. Itseasiassa olen alkanut vakavasti miettiä muuttoa jonnekin muualle, koska en varsinaisesti tarvitse tätä pk-seutua itse mihinkään ja joku muu taas olisi riemusta kiljuen muuttamassa tänne.
Voi kele.. älä tän ainakaa tuuu!
Suomi on täällä eristyksissä, paitsi maantieteen myös kielen takia.
Vaikka muut suunnitelmat olisi epäselviä, opetelkaa kunnolla edes yksi toinen kieli. Nuorena voi opetella alkeita monistakin kielistä, niin oppii tarvittaessa myöhemmin.
Kukaan tervejärkinen ei mene helssinkkiin, saatika muuttas asumaan. Hyi satan mikä harlemi hykyään.
Helsinki on ihan kiva ja nättikin jos etelässä pysyy, pieni vaan, ongelma on SUOMALAISET ja SÄÄ. Ankea kulttuuri missä kylmiä ihmisiä, sää kylmä, kesä kestää vain hetken.
Berliinissä ja Lontoossa asuisin mielellään. Viihdyn Helsingissäkin mutta tavallaan haluan pois, suomalaisessa kulttuurissa ei saa hengittää vapaasti.
Helsinki on aika kammottava paikka. Isossa metropoleissa ihmiset kunnioittavat toisinsa. Helsingissä eletään kuin pellossa. Ollaan olevinaan niin hienoja ja snobeja. Harmi vain että perhe ja ystävät ovat pitäneet minua täällä.
Ihmiset yskii toisensa päälle, kerrotaloissa on meteliä. Ylipäätän tämä Helsinki on kuin Stepfordin maailma, kaikki ovat niin keinotekoisia, kaikki vaa urheilee tai dokaa. Se pyöräily varsinkin on mennyt ihan överiksi.
Helsinki sopii vaa tietylle kuplalle haaveilevalle.
T. Aito helsinkiläinen.
Vierailija kirjoitti:
Asuin 3 vuotta Helsingissä. Missään en ole nähnyt niin paljon vihaa ja henkistä pahoinvoivia ihmisiä. Ja kaikki pyörii juomisen ympärillä.
Jos kaikki pyöri juomisen ympärillä, niin se kertoo eniten sinusta ja ihmisistä joiden kanssa seurustelet.
8. vuosi menossa hesaelämää ja pois haluaisin. Olis ihanaa saada talo metsän ja pellon läheltä, ajaa omalla autolla hiekkatieltä jonnekin prismaan ja iltaisin istua ulkona ilman tärkeileviä pitkinpoikin kuseksivia hesalaisia joka puolella.
Joskus aattelin täällä olevan kaiken mitä haluan mutta ainut plussa enää on vieressä oleva kirjasto ja kirppikset.
Hesa on kyllä syöpäsin paikka suomen päällä
Alapeukku tuli minulla jo suoraan siitää, että kysyit, oletko outo. Kai nyt jokainen saa pitää ihan millaisesta asuinympäristössä tahansa. Jotku haluaa maalle, joku aitoon suurkaupunkiin.
On aika väsynyttä hokea myös sitä, että Helsinki on tuppukylä. Joo, se paljon pienempi kuin maailman suurimmat metropolit. viiden miljoonan asukkaan valtion pääkaupunki ei nyt vain voi olla Lontoo tai New York. Jos isommat piirit kiehtoo niin siitä vaan maailmalle, mutten ymmärrä tätä kosmopoliitin esittämistä omaa kotimaata mollaamalla.
Turku, Tampere, Lahti, Kotka kaikki kivempia kaupunkeja kuin Helsinki.
Ei kai siinä mitään outoa ole. Helsingistä pitäminen ei ole edellytys sille, että ihmistä pidettäisiin henkisesti tasapainoisena.
Helsinki on kaupunki siinä missä mikä tahansa muukin kaupunki, ja jokaisella kaupungilla on rakastajansa ja kritisoijansa.
Omasta mielestäni Helsinki on ihan mukava kaupunki, mutta ei nyt mikään ihmeellinen paikka globaalissa mittakaavassa. Ehkä tietyllä tapaa Helsinki on yliarvostettu joidenkin suomalaisten keskuudessa: joillakin on kovasti tarvetta nostaa Helsinki erityiseen asemaan, jossa Helsinki on yhtä kuin Suomi, eikä muualla Suomessa ole mitään mainitsemisen arvoista. Tähän ajatteluun liittyy tiiviisti kahtiajako älykkäisiin ja sivistyneisiin helsinkiläisiin ja junttimaiseen ABC-Suomeen, joka alkaa Kehä 3:n jälkeen. Onneksi suurin osa ei ajattele kuitenkaan niin. Tähän mindsettiin vaan törmää välillä keskusteluissa.
Kööpenhamina on mielestäni ihana. Lontoo on myös ihana mutta niin hirveän kallis.
Stadi on ns. parasta mitä löytyy - luonnon ja meren ympäröimä. Vapaa-aikani ja lomat vietän kyllä muualla, kun rajat on auki. Stadista pääsee myös nopeasti ulos. Olen asunut maailmalla ja metropoleissa, ja Suomessakin useassa suuressa kaupungissa.
Minä asun Kotkassa. Tyttöystävä valittaa koko ajan että pitäisi muuttaa Helsinkiin kun täällä ei ole mitään ja kaikki on tympeää. Helsingissä on taas niin paljon tekemistä ja siellä on kaikkea. Huomaisikohan kohta saman kuin AP? Kohta pitäisi asua Lontoossa.