ÄIDINKIELENTAITAJAT! NYT TARVITAAN APUANNE
Kommentit (26)
Korona on yleisnimi kuten nuha tai yskä. Nuhatartunta, flunssatartunta on verrattavissa siihen. Ei siis tarvita viivaa, mutta on yhdyssana.
Vierailija kirjoitti:
Korona-tartunta on oikein.
Vähän kuin vaikka Ebola-tartunta tai AIDS-tartunta.T. Äikän ope
Ilmankos Pisa-tuloksetkin ovat romahtaneet.
Ja siis pienellä kirjaimella kirjoitetaan.
Olen ihan oikeasti nähnyt iltalehdessä kahteltakin eri naistoimittajalta kirjoitusasua "korona tartunta" 😅👍
Koronavirustartunta, pienellä kirjoitettuna.
Jos Korona kuuluu kirjoittaa isolla kirjaimella, se on nimi, silloin väliviivan kanssa: Korona-tartunta.
Jos korona kuuluu kirjoittaa pienellä kirjaimella, silloin ilman väliviivaa: koronatartunta.
Joka tapauksessa kyse on yhdyssanasta. Olisin kuvitellut itse, että se on nimi, joten olisin kirjoittanut isolla, mutta vastaaja 3 esitti, että se on yleissana kuten nuha, silloinhan se tulee pienellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan oikeasti nähnyt iltalehdessä kahteltakin eri naistoimittajalta kirjoitusasua "korona tartunta" 😅👍
Mika Koskinen varmaan toinen näistä?
Yhteen ilman väliviivaa, koska on jo vakiintunut.
Toivottavasti äikän ope oli vain keksitty nimimerkki.
Äidinkielen taitajat. Koronatartunta tai korona-tartunta selvyyden vuoksi. Ole hyvä.
Totta kai se on yhdyssana, eli koronatartunta on oikein.
Ensinnäkin sairaudet pienellä: korona. Väliviiva tulee sellaisiin yhdyssanoihin, joissa toinen osa on vierasperäinen, esim. rock-musiikki. Korona on kuitenkin c-kirjaimen osalta muutettu suomen kielen mukaiseksi, ja sana noudattaa muutenkin suomen kielen äänne- ja muotoasua. Sen takia siihen ei tarvitse laittaa väliviivaa. Väliviivan laittaminen ei kuitenkaan ole täysin poissuljettu, koska kyseessä on uusi, vierasperäinen sana. Itse kirjoittaisin kuitenkin ilman väliviivaa eli koronatartunta.
Kiva, että tällaisia kysytään!
T. Äikänope
Vierailija kirjoitti:
Äidinkielen taitajat. Koronatartunta tai korona-tartunta selvyyden vuoksi. Ole hyvä.
Tietämättömät alapeukuttivat. Tämä on oikein.
Se on koronatartunta, pienellä ja yhteen, koska korona on yleisnimi, ei erisnimi.
Mutta: Corona-olut.
Vierailija kirjoitti:
Vähän kuin vaikka Ebola-tartunta tai AIDS-tartunta.T. Äikän ope
koronatartunta tai covid-tartunta
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin sairaudet pienellä: korona. Väliviiva tulee sellaisiin yhdyssanoihin, joissa toinen osa on vierasperäinen, esim. rock-musiikki. Korona on kuitenkin c-kirjaimen osalta muutettu suomen kielen mukaiseksi, ja sana noudattaa muutenkin suomen kielen äänne- ja muotoasua. Sen takia siihen ei tarvitse laittaa väliviivaa. Väliviivan laittaminen ei kuitenkaan ole täysin poissuljettu, koska kyseessä on uusi, vierasperäinen sana. Itse kirjoittaisin kuitenkin ilman väliviivaa eli koronatartunta.
Kiva, että tällaisia kysytään!
T. Äikänope
Ihan hyvä yritys jäit kuitenkin kiinni, koska äikän ope ei ole yhdyssana.
T. Ihan oikean äikän ope
Vierailija kirjoitti:
Korona on yleisnimi kuten nuha tai yskä. Nuhatartunta, flunssatartunta on verrattavissa siihen. Ei siis tarvita viivaa, mutta on yhdyssana.
Eikös vierasperäiset sanat kirjoiteta kuitenkin väliviivalla?
Vähän kuin vaikka Ebola-tartunta tai AIDS-tartunta.
T. Äikän ope