Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääsin ammattikouluun JA ammattikorkeakouluun, kumpaan menen?

Vierailija
02.06.2020 |

Järki sanoo että AMK, parempi palkka ja siistimpi työ, mutta sydän sanoo amis koska en jaksaisi enää opiskella vuosikausia ja haluan tehdä jotain mahdollisimman käytännöllistä työtä.

Molemmat alat ovat kuulemma tosi työllistäviä, joten molemmista kyllä töihin pääsisin, mutta amis tietysti matalapalkkaisempiin. Ikää on 27 ja lukio käyty.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsee ajatttelin artesaanikoulutusta ja samallla suoritttaa lukion loppuuun.

3d tulostuusteknologiallla pystytään varmaan tuottamaaan jonkilaista mutta tuossa se taiteellinen luova puoli kuitenkin säilyy.

Kaiikkein tärkein elinehto oikeastaan voisi sanoa on se että järki toimiii ja napsiii kaikenmaailman filosofoinnnin sijaaan niitä olennaisia asioita käsiteltäväksi.

Vierailija
22/40 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luen kuvailuja siitä, mitä insinööri tekee töissään niin ei kauheasti kiinnosta ajatus jostain suunnittelusta ja toimistossa istumiesta tai johtajan roolista. Joo pitäisi olla nykyään niin yläluokkainen ja mennä vähintäänkin yliopistoon (olen käynyt jo kokeilemassa, en tykännyt), mutta minkäs teet jos tykkää olla duunari?

Olen ollut kesätöissä mm. siivoojana ja tutkimusassistenttina. Nautin siitä siivoamisesta enemmän...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin valitset amk

Vierailija
24/40 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverin vaimo valmistui AMKista, joku datanomi vai näitä nyt on. Kaveri kyseli pomolta hänelle töitä, niin vastaus oli, että harjoittelemaan pääsee, jos käy ensin jonkun oikean koulun.

t. DI

Vierailija
25/40 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme vuotta ammattikoulussa tai neljä vuotta ammattikorkeassa, tai mitä ne linjat nyt sitten onkin mihin olet pääsemässä. Ei se nyt ajallisesti ole kovin suuri ero, varsinkaan jos tulee paremmat mahdollisuudet kivempaa työhän. Toki AMK:ssa joutuu vähän enemmän opiskelemaan. Mitä olet tehnyt lukion jälkeen? Vai menikö sulla kahdeksan vuotta lukion suorittamiseen?

Vierailija
26/40 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä kaikki huutelee AMK:a, kun ei se monen vuoden opiskelu kaikille sovi? 

Itse olisin sitä mieltä, että jos yhtään tuntuu että ei tee mieli mennä, niin ei kannata mennä opiskelemaan. Joku, jota oikeasti kiinnostaa saa opiskelupaikan, eikä niin että joku jota ei yhtään kiinnosta menee vähän "kokeilemaan" ja lopettaa 6 kk päästä.

Vierailija
27/40 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme vuotta ammattikoulussa tai neljä vuotta ammattikorkeassa, tai mitä ne linjat nyt sitten onkin mihin olet pääsemässä. Ei se nyt ajallisesti ole kovin suuri ero, varsinkaan jos tulee paremmat mahdollisuudet kivempaa työhän. Toki AMK:ssa joutuu vähän enemmän opiskelemaan. Mitä olet tehnyt lukion jälkeen? Vai menikö sulla kahdeksan vuotta lukion suorittamiseen?

Minulle sanottiin, että koska lukion paperit on jo niin voin ihan hyvin suorittaa sen amiksen alle vuodessa koska siellä tulee pelkät ammattiopinnot.

t. AP

Vierailija
28/40 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ottaa kummatkin paikat vastaan, sillä yhden paikan sääntö koskee vain korkeakouluhakua. Käy amk:ssa vaikkapa syksyn ajan ja kuulostele omia fiiliksiä, että otatko vai jätätkö. Amiksen siirtäminen myöhempään ajankohtaan on todennäköisesti mahdollista, kun sovit asiasta koulun henkilökunnan kanssa.

Vierailija
29/40 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk.

Oon 28-vuotias ja sain ekan amk-vuoden purkkiin. Yllätyin, kuinka helpolla ja vähällä työllä hyviä arvosanoja sai. Olin lukiossa aika huono, kirjoitin c:n paperit.

Nyt oon saanut arvosanoiksi yhden 2, kaksi 3, ja kaikki muut 4 tai 5.

Mun mielestä lukio oli paljon haastavampaa. Tai ehkä oon ite kypsempi nyt opiskelulle :)

Vierailija
30/40 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amk.

Oon 28-vuotias ja sain ekan amk-vuoden purkkiin. Yllätyin, kuinka helpolla ja vähällä työllä hyviä arvosanoja sai. Olin lukiossa aika huono, kirjoitin c:n paperit.

Mun mielestä lukio oli paljon haastavampaa. Tai ehkä oon ite kypsempi nyt opiskelulle :)

ja lisään vielä: amk:ssa on enemmän sun ikäisiä opiskelijoita, ja voit saada sieltä helpommin kavereita ja sydänystäviä loppuelämäksi, kuin amiksesta.

Mua jännitti mennä amkiin näin "vanhana", ja en oikeastaan uskonut että saisin sieltä kavereita.

Ekan vuoden jälkeen oon saanut ihanan 6 hengen porukan, uskon että ollaan kavereita aina. Meillä synkkaa niin hyviin ja ollaan vietetty vapaa-aikaakin yhdessä.

Vierailija
31/40 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK!

Vierailija
32/40 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanottiin, että koska lukion paperit on jo niin voin ihan hyvin suorittaa sen amiksen alle vuodessa koska siellä tulee pelkät ammattiopinnot.

t. AP

No okei, tuota en tiennyt. Kun itse kävin aikoinaan ammattikoulun, niin ihan saman kolme vuotta sitä kävivät lukionkin käyneet. Taisivat saada jotain vapautuksia joistain aineista, mutta ei se opiskeluaikaa lyhentänyt, mutta opiskelupäiviä kylläkin ja nekin monesti niin että jäi hyppytunteja.

Vierailija
33/40 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amk.

ja lisään vielä: amk:ssa on enemmän sun ikäisiä opiskelijoita, ja voit saada sieltä helpommin kavereita ja sydänystäviä loppuelämäksi, kuin amiksesta.

Mua jännitti mennä amkiin näin "vanhana", ja en oikeastaan uskonut että saisin sieltä kavereita.

Ekan vuoden jälkeen oon saanut ihanan 6 hengen porukan, uskon että ollaan kavereita aina. Meillä synkkaa niin hyviin ja ollaan vietetty vapaa-aikaakin yhdessä.

Miksi kaikki luulee, että amis on automaattisesti se teinikoulu jossa ollaan 15-vuotiaiden seassa 3 vuotta? Ihan aikuispuolelle olen menossa ja siellä voi olla kaiken ikäisiä 18 vuotiaasta 50 vuotiaaseen.

t.AP

Vierailija
34/40 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellinen tilanne näyttää aika huolestuttavalta. Tuolla alalla on paljon yrityksiä, jotka ovat joko suoraan tai pidemmän ketjun kautta riippuvaisia viennistä. Turvallisempaa olisi mennä kolmeksi vuodeksi AMK opintoihin. 

Voi olla, että vuoden päästä olet valmistunut amiksesta, mutta töitä ei koulunpenkiltä tulleelle tipu. Oikaiskaa jos olen väärässä, mutta aika moneen paikkaan joudutaan kouluttamaan työpaikalla, vaikka nimellisesti olisikin saanut ammattitutkinnon. 

Vierailija
35/40 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaverin vaimo valmistui AMKista, joku datanomi vai näitä nyt on. Kaveri kyseli pomolta hänelle töitä, niin vastaus oli, että harjoittelemaan pääsee, jos käy ensin jonkun oikean koulun.

t. DI

Datanomit valmistuu ammattikoulusta.

Vierailija
36/40 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummassa on laadukkaampi opetus ja asiansa osaavat opettajat? Onko kanssaopiskelijoiden ikähaitarilla sinulle väliä, ammattikorkeassa on yleensä myös vanhempia alanvaihtajia messissä. Ei ole pelkästään teinejä.

Vierailija
37/40 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amk.

Miksi kaikki luulee, että amis on automaattisesti se teinikoulu jossa ollaan 15-vuotiaiden seassa 3 vuotta? Ihan aikuispuolelle olen menossa ja siellä voi olla kaiken ikäisiä 18 vuotiaasta 50 vuotiaaseen.

t.AP

En tiennyt, että amiksesta on aikuispuoli. Sori että kommentoin.

Vierailija
38/40 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amk.

t.AP

Tämä juuri. Vaikka reformin myötä ei ole enää raja-aitaa nuorten ja aikuisten välillä, niin siltikin aikuisryhmät ovat erikseen. Aikuiset usein etenevät nopeammin ja saavat paremmin otteen opinnoistaan. Nuoria saa taas vähän enemmän kaitseta.

En osaa sanoa kumpi sinulle sopisi. Ammatillisessa koulutuksessa paljon opintojen laadusta vastaa kulloinenkin opettaja, joka kyllä tosin lienee jokaisella asteella sama asia. Ammatillisessa koulutuksessa on kyllä se hyvä puoli, että jos sinulla on YTO -aineet suoritettuna, niin opintosi voivat hulahtaa nopeastikin läpi. Jos sinulla on kiinnostusta ja motivaatiota, niin katsot tarkkaan tutkinnonperusteita ja mietit, että mitä pakollisten tutkinnon osien lisäksi haluat opiskella. Sinulla on siihen oikeus ja opintosi joka tapauksessa henkilökohtaistetaan. Koulu tarjoaa jotkut opinnot, mutta jos sinulla on mahdollisuus näyttää osaamisesi muutoin, niin voit edetä nopeastikin kyseisen tutkinnonosan näyttöön. Nykyäänhän ammattikoulut perustuvat siihen, että opiskelet juuri sitä osaamista mitä sinulta vielä puuttuu. Eli ei istutella tyhjän panttina. Ammatillisen koulutuksen muutos astui voimaan 1.1.2018, eli sinänsä vanhat hölinät amiksesta ei enää pidä paikkansa.

Se on kuitenkin ennen kaikkea itsestä kiinni mitä näistä koulusta itselleen haluaa. 

Vierailija
39/40 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannustaisin vahvasti AMKiin. Tosiaan vaatimustaso ei ole mitenkään mahdoton, oikeastaan jos lukiosta on selvinnyt niin samoilla opiskelutaidoilla menee amk ihan sujuvasti. Ja vaikka on mielestäsi "pitkä" opiskelu, niin useimmiten opinnot sisältävät työharjoittelua, jotka keventävät ja jaksottavat teoriaopiskelua. Näistä saa myös palkkaa.

Ja lopulta amk:sta valmistunut valmistuu kuitenkin työtehtävään joka on hyvin lähellä käytäntöä, ellei ole täysin sitä. Joten tästäkin syystä valitse amk. Saat tod näk paremman palkan ja työnkuvan, muttet vieraannu alan käytännöstä.

Lisäksi vielä mainitsen opiskelielämän/perinteet ja muut mitä amk:ssa on vs amis.

Myöhemmällä työuralla amk myös mahdollistaa sulle niin paljon enemmän eri työtehtäviä / antaa kelpoisuuden niihin.

Luota itseesi ja valitse se amk. Voi olla jotakin ihan päähänpinttynyttä kuvitelmaa itsestä ja noista kouluista, mihin perustat mielipiteesi ja ennakkoluulosi. Jos ala kuitenkin kiinnostaa ja motivoi niin susta on siihen, kun teet vain töitä. Tsemppiä!

Vierailija
40/40 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsee ajatttelin artesaanikoulutusta ja samallla suoritttaa lukion loppuuun.

Opettele nyt ensin kirjoittamaan niin katsellaan noita muita sitten sen jälkeen.