Pääsin ammattikouluun JA ammattikorkeakouluun, kumpaan menen?
Järki sanoo että AMK, parempi palkka ja siistimpi työ, mutta sydän sanoo amis koska en jaksaisi enää opiskella vuosikausia ja haluan tehdä jotain mahdollisimman käytännöllistä työtä.
Molemmat alat ovat kuulemma tosi työllistäviä, joten molemmista kyllä töihin pääsisin, mutta amis tietysti matalapalkkaisempiin. Ikää on 27 ja lukio käyty.
Kommentit (40)
Miksi et jaksaisi opiskella? Eihän AMK ole kuin muutaman vuoden eikä muutenkaan rankimmasta päästä opintoja.
Aivan samantekevää. Kummassakin saat mikkihiirikoulutuksen, jolla ei ole todellista merkitystä missään.
t. DI
Mitkä koulutusvaihtoehdot käytännössä?
Vierailija kirjoitti:
Aivan samantekevää. Kummassakin saat mikkihiirikoulutuksen, jolla ei ole todellista merkitystä missään.
t. DI
Juurikin näin.
t. toinen DI
Tietysti AMK. Ammattikouluissa opetus on mennyt ihan ala-arvoiseksi. Lisäksi arvostat kyllä tulevaisuudessa parempaa palkkaa. Selvität kyllä ammattikorkeakoulun 3,5 vuodessa eli ero ei ole iso, mutta opetuksen laatu iha erilaista.
Ammatti"korkea"koulu ja ammattikoulu ovat käytännössä samoja asioita, joten aivan sama kumpaan menet. Älykkäät opiskelevat yliopistossa.
-Ekonomi
Vierailija kirjoitti:
t. DI
Kyllä DI:llekin varmasti kelpaa ammattikoulutetun siivoojan siivoamat työtilat, ammattikoulutetun keittäjän tekemät työpaikkalounaat, ammattikoulutetun lähihoitajan hoitamat lapset, ammattikorkeakoulutetun terveydenhoitajan tekemät työterveystarkastukset jne.
Samaa alaa molemmat, kone ja tuotantoalaa. Pelkään, että AMK:ssä menee sormi suuhun matikan ja fysiikan suhteen kun olen molemmissa tosi huono.
Itsee ajatttelin artesaanikoulutusta ja samallla suoritttaa lukion loppuuun.
Olisinpa minäkin mennyt yliopistoon. Valmistun kahden vuoden päästä AMK-insinööriksi ja vaikuttaa että koko suku ja etenkin perhe häpeää minua. Menetin paikkani ensikertalaiskiintiössä, opintotukikuukaudet juoksee ja yliopisto jää kaukaiseksi haaveeksi.
mene amkiin ja kokeile puoli vuotta. amikseen sanot että voit aloittaa vasta myöhemmin opinnot, kysy onnistuuko. sitten olet viisaampi ja valitset sen kumpi natsaa
Vierailija kirjoitti:
Samaa alaa molemmat, kone ja tuotantoalaa. Pelkään, että AMK:ssä menee sormi suuhun matikan ja fysiikan suhteen kun olen molemmissa tosi huono.
Amismatikka amkissa onkin tosi hankalaa. Aivan ylivoimaista.
Vierailija kirjoitti:
Itsee ajatttelin artesaanikoulutusta ja samallla suoritttaa lukion loppuuun.
3d tulostuusteknologiallla pystytään varmaan tuottamaaan jonkilaista mutta tuossa se taiteellinen luova puoli kuitenkin säilyy.
No sehän nyt riippuu siitä, mitä työtä haluaisit tehdä. Ja toisaalta millaisia pitkän tähtäimen haaveita sinulla on.
Toki AMK antaa sinulle enemmän vaihtoehtoja tulevaisuudessa, mutta jos sinulla on sellainen mieluisa ammatti mielessä, jota voi tehdä ammattikoulutaustalla, tottakai se on hyvä vaihtoehto myös. Ammattikoulussa myös pääset nopeasti työharjoitteluiden kautta oikeasti kiinni siihen työhön.
Jos olet päässyt AMK:hon, niin ehdottomasti sinne. Kokeile edes ja jos et tykkää niin uusi haku ammattikouluun. Jos et nyt ota vastaan AMK-paikkaa ja haluaisit sinne joskus uudestaan, et välttämättä enää pääse sinne (siis ei siksi että nyt et ottanut paikkaa vastaan, vaan mahdollisista muista seikoista; pisteytyksistä tms johtuen).
Mä luulen, että en enää pääsisi itse, kävin AMK:n viisitoista vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
t. DI
Turpa kiinni Hessu Hopo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. DI
Juurikin näin.
t. toinen DI
Turpa kiinni Heluna
AMK tietysti, ei tarvitse katuakaan myöhemmin.