Äitini sanoi eilen, että; "Te olette veljesi kanssa ensimmäistä sukupolvea, joka ei tehnyt lapsia".
Mikä teissä on mennyt pieleen? Olen 49 vuotias. Ohitin sanomisen samantien, mutta se sattui todella pahasti, koska en ole vapaaehtoisesti lapseton. Ihmissuhteeni ovat vaan aina olleet epäonnistuneita. Miksi se on ainakin noilla 75-80 vuotiailla vallitseva ajatus, että kaikki menee elämässä aina kuin oppikirjassa. Näin minullekin lapsena suorastaan ohjeistettiin, että mies, oma asunto ja lapsia. Mikää näistä ei ole kohdallani toteutunut, ja tunnen olevani todella epäonnistunut kummajainen vanhempieni silmissä.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
On varmaan kivaa, kun sulla ei ole sitten jälkeläisiä.
Se luo turvallista tunnetta vanhana, lähellä kuolemaa, että ole osuuteni tehnyt.
Kuule ei tuo. Monenko kuolinvuoteen äärellä olet valvonut? Minäpä olen.
Nussiminen on jokseenkin olematon saavutus.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta älykkäältä hän.
Mulla on kaksi lähes satavuotiasta kummitätiä, jotka eivät tehneet lapsia yli 70 vuotta sitten.
Ja ""ensimmäinen sukupolvi, joka ei tee lapsia" olisi myös viimeinen.
Siis joka sukupolvessahan on ollut niitä, jotka eivät ole pystyneet, saaneet tilaisuutta tai halunneet lisääntyä, mutta he ovat olleet poikkeus valtavirrasta. Nykyisin lapsettomuus on kohta jo valtavirtaa, jonkinlainen trendi suorastaan. Samoin lapsen hankkiminen (tarkoituksella) ilman elämänkumppania on yleistynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi lähes satavuotiasta kummitätiä, jotka eivät tehneet lapsia yli 70 vuotta sitten.
Sodan jälkeen monet naiset jäivät tahtomattaan lapsettomiksi, sillä sodassa kuoli lähes 100 000 suomalaista miestä. Kaikille naisille ei vain riittänyt puolisoa. He jäivät ikään kuin sotaleskiksi ennen kuin ehtivät naimisiin, joillain juuri kihlattu saattoi kuolla rintamalla. Tästä surullisesta sodan seurauksesta on hyvin vähän puhuttu.
Kerropa äidillesi, että varsin monella 49-vuotiaalla ja nuoremmallakin on lapsia, ei tarvitse olla huolissaan.
Ja että huonoja geenejä on parempi olla jatkamatta.
tietääkö äitisi että olisit halunnut lapsia?
Tää on oikeasti aika jännä sillä itse olen serkkukatraasta nuorin ja täytän 40v. Minulla on serkkuja 13 kpl lisäkseni eli yhteensä 14, ja meistä vain 4:llä on lapsia. 10 on siis lapsetonta puolisoineen tai itsekseen. Ja meille 4:lle on syntynyt lapsia siten että itsellä 3 lasta, yhdellä 2 lasta ja kahdella 1 lapsi.
On tuo pudotus hurja siihen nähden että 9 sisarusta (isäni ja äitini suvuista) on aikoinaan saanut 14 lasta, jotka ovat saaneet sitten vain 6 lasta.
Olemme suomalainen suku eikä mitään uskontojuttuja taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sodan jälkeen monet naiset jäivät tahtomattaan lapsettomiksi, sillä sodassa kuoli lähes 100 000 suomalaista miestä. Kaikille naisille ei vain riittänyt puolisoa. He jäivät ikään kuin sotaleskiksi ennen kuin ehtivät naimisiin, joillain juuri kihlattu saattoi kuolla rintamalla. Tästä surullisesta sodan seurauksesta on hyvin vähän puhuttu.
Kummitätini jäivät lapsettomiksi työnsä vuoksi. Heidän nuoruudessaan olisi menettänyt työpaikkansa avioituessaan ja saadessaan lapsia. Ei ollut mitään äitiyslomia, päiväkoteja tai vanhempainrahoja.
Nykyäänhän on taas sama meininki.
Onko vika sittenkään syntyvyydessä? Onhan niitä muitakin tekijöitä. Abortteja on tehty vuodesta 1975 jo noin 600 000 kpl. Pelkästään Suomessa siis. Hyvä kun saa tehdä, mutta määrä pistää miettimään.
Vierailija kirjoitti:
Tää on oikeasti aika jännä sillä itse olen serkkukatraasta nuorin ja täytän 40v. Minulla on serkkuja 13 kpl lisäkseni eli yhteensä 14, ja meistä vain 4:llä on lapsia. 10 on siis lapsetonta puolisoineen tai itsekseen. Ja meille 4:lle on syntynyt lapsia siten että itsellä 3 lasta, yhdellä 2 lasta ja kahdella 1 lapsi.
On tuo pudotus hurja siihen nähden että 9 sisarusta (isäni ja äitini suvuista) on aikoinaan saanut 14 lasta, jotka ovat saaneet sitten vain 6 lasta.
Olemme suomalainen suku eikä mitään uskontojuttuja taustalla.
Minulla on 30 serkkua ja heillä lapsia yli 70. Lapsettomia on 2 kpl 50-vuotiaita mammanpoikia.
Pari, kolme serkkua on väsännyt 7 lasta ihan ateistipohjalta ja koska on varaa.
Olen serkusparven keskimmäinen, 55-vuotias, mulla on 2 jälkeläistä.
Meitä olinelja serkusta, joista yksi on jo aikaa sitten edesmennyt. Kun meistä kolmesta jäljellä olevasta aika jättää, niin meidän sukuhaaramme kuolee. Me olemme sukupuun viimeiset vihannat ja kaikki lapsettomia, kuka mistäkin syystä, ikääkin alkaa olla jo aika paljon (57-71 vuotta), joten ei ole enää odotettavissakaan jälkeläisiä. Tiedän että jokaisen vanhemmat olisivat toivoneet lapsenlapsia, mutta toisin kävi.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi on väärässä. Syntyvyys on laskenut 70-luvulta lähtien.
Tämä monesti unohtuu ja sensijaan syytetään nuorempia sukupolvia.
Onhan se tosi itsekästä, että vuosisatoja kestänyt suvun jatkaminen päättyy nyt tähän voimaantuneeseen sukupolveen, ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
Onko vika sittenkään syntyvyydessä? Onhan niitä muitakin tekijöitä. Abortteja on tehty vuodesta 1975 jo noin 600 000 kpl. Pelkästään Suomessa siis. Hyvä kun saa tehdä, mutta määrä pistää miettimään.
Puliväki ei osaa eikä muista ehkäistä. Nuo kasaantuvat pienelle joukolle.
Mietipä sitä, että joka toinen raskaus menee spontaanisti kesken varhaisilla viikoilla.
Niinpä minullakin lienee taustalla 2 keskenmenoa, joita en ole edes huomannut. 50000 syntyvää kohti vuodessa on 50000 keskenmenoa.
Mulle toi ei toimi, koska vanhempieni kolmesta sisaruksesta vain yhdellä on lapsia. Olen siis vela toisessa polvessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puliväki ei osaa eikä muista ehkäistä. Nuo kasaantuvat pienelle joukolle.
Mietipä sitä, että joka toinen raskaus menee spontaanisti kesken varhaisilla viikoilla.
Niinpä minullakin lienee taustalla 2 keskenmenoa, joita en ole edes huomannut. 50000 syntyvää kohti vuodessa on 50000 keskenmenoa.
Kesken menneistä sikiöistä ei olisi koskaan tullut elävää ihmistä. Siksi vähän turha rinnastaa niitä ja abortteja.
15 serkusta, nuorin alle 40 v. Lapsettomia on 4, joista kaikki on yli 40 v. Yhdellä on yksi lapsi ja lopuilla 2-4.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis joka sukupolvessahan on ollut niitä, jotka eivät ole pystyneet, saaneet tilaisuutta tai halunneet lisääntyä, mutta he ovat olleet poikkeus valtavirrasta. Nykyisin lapsettomuus on kohta jo valtavirtaa, jonkinlainen trendi suorastaan. Samoin lapsen hankkiminen (tarkoituksella) ilman elämänkumppania on yleistynyt.
Juu lapsettomuus täytyy olla nykyään valtavirtaa, kun maailman väkiluku on noin 7.5 miljardia. Noin kaksinkertainen siihen, mitä se oli 50 vuotta sitten.
Hyvä kehityssuunta on, että ihmiset miettivät tarkemmin lapsentekoa ja osa jättää ihan tarkoituksellisesti lapset hankkimatta. Ennen on ollut yleisempää, että kaikki kynnelle kykenevät lisääntyvät niin paljon kuin mahdollista, ja vaikutukset valitettavasti näkyvät edelleen kaikkialla ympärillämme.
On älyttömän hyvä, että voi olla lisääntymättä. Voisko äidilläsi olla muistisairaus? Onko persoonallisuus muuttunut?
Sano äidillesi, että olisi tehnyt enemmän lapsia niin todennäköisemmin olisi joku niitä hommannut.