Olen päiväkodissa töissä, työsopimukseen kuuluu, että olen kesäkuun
Ensimmäisen viikon pois ryhmästä ja suunnittelen ensi vuotta ja vien vuoden työt päätökseen ( kirjoitushommia,lomakkeita ) yms.
Nyt kuitenkin pyydettiin olemaan ryhmässä tämä Viikko, ja se tarkoittaa että työt jää tekemättä muilta osin.
Mitään perusteita tähän ei oo, ryhmässä on tarpeeksi henkilökuntaa jne.
Voinko kieltäytyä tästä?
Pelkään että leimaudun hankalaksi työntekijäksi , mutta toisaalta en haluaisi luopua omista oikeuksista.
Mitä mieltä ?
Kommentit (27)
Trolli. Hölmö. Aina teet näitä aloituksia. Haluat taas jonkun väittelyn vastaan opet hoitajat.
Kyllä siihen nyt syy on jos sinut ryhmään pyydetään. Tietäisit itsekin ellet olisi trolli.
Vaikka olekin trolli niin kaksi kuukautta on nyt päiväkodissa tehty rästitlitä ja paperihommia. Ei tarvi enää.
Mitä ihmeen lomakkeita. Eikös teillä nyt ollut Koronan aikaan aikaa tehdä lomakkeita.
Suunnittelet yksin ensi vuotta. Eikös ne tehdä tiiminä.
Ja turhaan suunnittelet kun et tiedä onko edes päiväkodit auki jos Korona jatkuu.
Ei päiväkotien työsopimuksissa lue mitään tuollaista etä viikko paperihommia. Hah
Yksityisen pk :n voi kirjata ihan melkein mitä vaan, kunhan vaan itse neuvottelee. Tässä vinkki muille.
Meidän talossa oman tiimin vetäjät tekevät kesäkuun alun ns suunnittelutunteja, se voi olla melkein mitä vaan.
Useimmiten pistän lasten vasut eteenpäin.
Käyn vikat keskustelut (nyt etänä ) vanhempien kanssa.
Lisäksi valmistelen ensi elokuun alkua, tarkistan aloittavat lapset, laitan heille paikat, suunnittelen syksyn teemaa, retket ja jumpat.
Siihen ei voi koko tiimi osallistua vielä alkuvaiheessa, kun he vastaavat kesäkuun hoidosta ryhmässä.
Lisään vielä että mulla lomaa Tämän viikon jälkeen elokuuhun saakka.
Joustolla siis tarkoitetaan että tekisin loput työt omalla ajalla..
Ap
Tämä on itseasiassa aika yleistä alalla. Koitetaan venyttää työntekijöitä joustamaan, vaihdetaan vuoroja sanomatta mitään. Lisäksi mm työvuorot tulevat vain muutamaa päivää ennen. Jos joku on pois, oletetaan automaattisesti, että aina voi omalla vapaa-ajalla tekemään ylitöitä joita ei edes välttämättä korvata. Tai jos vaadit niitä korvattavaksi niin saat pilkkaa ja olet joustamaton.
Kerran meillä oli lauantai työpäivä, jossa ohjelmaa perheille.. pyysin siitä asianmukaiset korvaukset korotuksineen, sain siitä kovaääniset kummastelut osakseni kuinka kukaan ei oo koskaan vaatinut yhtään mitään. Ja ehkä voi saada tunti tunnilta vapaata jne.
Tämän jälkeen mulle oltiin mm esimiehen suunnasta useita päiviä puhumatta.
Eikö muilla todella ole kokemusta?
Vierailija kirjoitti:
Yksityisen pk :n voi kirjata ihan melkein mitä vaan, kunhan vaan itse neuvottelee. Tässä vinkki muille.
Meidän talossa oman tiimin vetäjät tekevät kesäkuun alun ns suunnittelutunteja, se voi olla melkein mitä vaan.
Lisäksi valmistelen ensi elokuun alkua, tarkistan aloittavat lapset, laitan heille paikat, suunnittelen syksyn teemaa, retket ja jumpat.
Siihen ei voi koko tiimi osallistua vielä alkuvaiheessa, kun he vastaavat kesäkuun hoidosta ryhmässä.
Lisään vielä että mulla lomaa Tämän viikon jälkeen elokuuhun saakka.
Tarkistat aloittavat lapset? Siis teet mitä?
Miksi ihmeessä meillä ei ole keskitettyä suunnittelua, nyt menee järjetön määrä aikaa siihen, kun jokaisessa päikyssä suunnitellaan viikkotolkulla syksyä ja suunnitellaan silloinkin lisää.
Olisi aika hupaisaa, jos jossain kauppaketjussa myymäläpäällikkö joka päivä suunnittelisi pari tuntia esillepanoa ja mainoksia ja alennusmyyntejä sen sijaan että ne kaikki tulee nyt keksitetysti ja säästetään!
Olen päiväkodissa enkä kyllä tuollaiseen työsopimukseen ole törmännyt.
Ne vasuthan on pitänyt kirjata jo ajat sitten. Jos kesäkuussa niitä kirjaat niin. Ei helvata.. Mitä hyötyä
Ideahan niissä olisi se että ne on tiimin ja vanhempien nähtävillä ja käytössä kauden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että mulla lomaa Tämän viikon jälkeen elokuuhun saakka.Tarkistat aloittavat lapset? Siis teet mitä?
Miksi ihmeessä meillä ei ole keskitettyä suunnittelua, nyt menee järjetön määrä aikaa siihen, kun jokaisessa päikyssä suunnitellaan viikkotolkulla syksyä ja suunnitellaan silloinkin lisää.
Olisi aika hupaisaa, jos jossain kauppaketjussa myymäläpäällikkö joka päivä suunnittelisi pari tuntia esillepanoa ja mainoksia ja alennusmyyntejä sen sijaan että ne kaikki tulee nyt keksitetysti ja säästetään!
En ole päiväkodissa, mutta luulisin että on hyvä vilkaista vähän etukäteen millaista "matskua" on tulossa - onko tarpeen päivittää omat tiedot epilepsiasta tai selvittää mitkä on ajankohtaiset tulkkikäytännöt tai tehdä materiaalia kommunikoinnin tueksi jos tulee vieraskielinen lapsi, tai jos luvassa on liikuntavammainen lapsi niin vilkaista tiloja hänen näkökulmastaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Ne vasuthan on pitänyt kirjata jo ajat sitten. Jos kesäkuussa niitä kirjaat niin. Ei helvata.. Mitä hyötyä
Ideahan niissä olisi se että ne on tiimin ja vanhempien nähtävillä ja käytössä kauden aikana.
Meillä oli koko vasu-keskustelu viime vuonna kesäkuussa. Ensin oli 10/2018, tehtiin suunnitelmaa ja asetettiin tavoitteita, 6/2019 katsottiin miten on edistytty, päivitettiin suunnitelmaa ja tavoitteita syksyä varten. Syksyllä sitten ensisijaisia oli uudet lapset joiden vanhempien kanssa ei oltu vielä ehditty istua jutustamaan kertaakaan. Minusta se tuntui varsin fiksulta.
Miksi suunnittelet ensi vuoden teemat? Näkyykö niissä lasten osallisuus, jos tässä vaiheessa vuotta niitä yksin suunnittelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että mulla lomaa Tämän viikon jälkeen elokuuhun saakka.Tarkistat aloittavat lapset? Siis teet mitä?
Miten päikyn toiminnan voisi suunnitella yhtä keskitetysti kuin tavaratalon? Eihän jokaisessa päikyssä ole saman konseptin mukaiset tavarat ja niiden sijoittelu niin kuin kaupoissa vaan jokaisen lapsen asia on käsiteltävä juuri siinä paikassa. Muutenkin päikyssä on jokainen päivä erilainen, ja melko usein poikkeaa jollakin tavalla suunnitelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi suunnittelet ensi vuoden teemat? Näkyykö niissä lasten osallisuus, jos tässä vaiheessa vuotta niitä yksin suunnittelet?
Ei lasten ole pakko suuria linjoja olla vetämässä, kyllä toiminnalla pitäisi olla vankemmat pedagogiset perusteet. En tosin tiedä miksi sinne jotain suuria teemoja edes tarvitsee, vuodenajat vaihtuu joka vuosi ja siitä irtoaa jo paljon runkoa, leikki-ikäisten harjoiteltavat taidot ei ihan häränpyllyä heitä vuosittain (siis se mitä 4-5-vuotiaiden ryhmässä noin keskimäärin treenataan), ja kaveritaidot on hyvä teema joka vuodelle 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida tuntea kovin hyvin toiminnan johtamista. Keskitettyjä suunnitelmia voi tehdä sinne, missä olosuhteet ovat identtiset. Kaikkialla muualla paikallinen soveltaminen tuo paremman tuloksen.
Mitä esimies sanoi kun kysyit milloin ne nyt aiemmin sinulle määrätyt työt tehdään?