Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä mökkeilyä

Vierailija
01.06.2020 |

Mikä on sen idea?

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä saa nököttää rauhassa ja ihmetellä luontoa.

Kummallista, kun niin moni kuin minäkin voin myös ihmellä ja nököttää rauhassa ihan omassa kotonani ja ihmetellä luontoa, ei siihen mökkiä tarvita jossain jorpakon rannalla.

Mulla näkyy vesialanäkymä luontoineen jokaikisestä ikkunastani moneen suuntaan kerrostalokodistanikin. Ja kun ikkunan avaan tai partsin oven auki, niin linnun laulut kuulen siinä missä jossain jorpakkomökin terassillakin.

Vierailija
82/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkiä listoja mitä mökkielämältä haluaa. Miksei ihmiset järjestä kotiolojaan sellaisiksi? Eikö se olisi kiva töiden jälkeen köllähtää siihen riippumattoon viinilasin kanssa ja ihastella luontoa? Näin mä ainakin relaan itse, vaikka täällä Helsingissä asunkin.

Olen saanut palan taivasta ostettua. Luontoa ympärillä ja rauhaa. Toki liikenteen ääni kumisee tuolla jossain, mutta niin pientä, että saa kumistakin. Linnut laulaa ja ötökät pörrää.

Eikä tarvii matkustellakaan yhtään mihinkään saadakseen tämän. Ei ruuhkaisilla teillä kuumassa köröttelyä.

Mä tykkään jo siitä mökille matkustamisestakin. Lähdetään jonnekin pois arkikuvioista. Siinä 1,5 tunnnin siirtymän aikana pääsee vaihtamaan vapaa-aikamoodiin ja rauhoittua.

Viihdyn kaupungissakin, mutta vaihtelu on kivaa.

Sama! Mua tympäisee se, jos joudun olemaan samassa paikassa arkena ja viikonloppuna. Juuri se meneminen, siirtyminen ja vaihtuvan maiseman fiilistely antaa hyvän mielen!

Minä taasen en kaipaa ainaista vaatteiden ja muiden tarvikkeiden pakkailua ja kaupasta saa kantaa eineksiä ja juomaa kassitolkulla, ja laittele niitä sitten kylmälaukkuihin, nou mökkeilylle.  Joka viikonloppuisen matkustelun mökille ja takaisin keväästä syksyyn, paitsi välissä tietysti jos meinaa olla koko kesälomansa putkeen mökillään, niin onhan siinäkin se meno-paluureissunsa tarvikkeineen, niin nou thanks!

Tuon matkustusajankin mökille ja takaisin voipi käyttää johonkin muuhun mukavempaan tekemiseen kuin tien päällä autolla köröttelyyn.

...ja entäpä lakanoiden viritystä niin tunkkaisen homeelle haisevalla mökillä, ja sitten vielä kotonakin.   Pyykkiä piisaa, kun on kotipyyhkeet ja mökkipyyhkeet. Kaksinkertaista puuhaa keväästä syksyyn, koska onhan sitä kotonakin välillä käytävä; kesäloma kun ei työläisillä ole kuin sen kuukauden mittainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mieluummin laitan rahani matkusteluun eri paikkoihin kuin mökkiin jossa on aina samat maisemat ja Suomen kylmä ilmasto ja hyttyset ja mökin työleiri. Kyllä ulkomailla all inclusive hotelleissa on paljon kivempi lomailla. Kokemusta molemmista.

Ei mökkeilyä ja matkailu sulje mitenkään toisiaan pois. Eikä mökin tarvitse olla mikään työleiri.

Minä matkailen mielelläni, mutta en nyt. Nyt on erityisen ihanaa kun on mökki. Matkoillani majoitun mielelläni muualla kuin hotelleissa. Olen kyllästynyt hotelleihin ja mitään all inclusivea en voisi kuvitellakaan. Miten tylsää!

Vierailija
84/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeilyn idea onkin "mökkihöperöityminen".  Suomalaisen luonnehan on sellainen mököttävä mörrikkyys jossain kaukana toisista. 

Sen takiahan suomalainen ottaa alkomaholiakin, että edes välistä tuntuisi olo rennolta ja vapautuneelta ilman omia estojaan.  Mökillähän voi toteuttaa sitten tuota mörrikkyytensä vapautumistaan alkoholijuomien kera.  Kerrostalokodissa kun ei kehtaa.; etenkin kun ja jos on luonnut muille itsestään sellaisen tiptopkuvan.

Vierailija
85/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallista, kun niin moni kuin minäkin voin myös ihmellä ja nököttää rauhassa ihan omassa kotonani ja ihmetellä luontoa, ei siihen mökkiä tarvita jossain jorpakon rannalla.

Mulla näkyy vesialanäkymä luontoineen jokaikisestä ikkunastani moneen suuntaan kerrostalokodistanikin. Ja kun ikkunan avaan tai partsin oven auki, niin linnun laulut kuulen siinä missä jossain jorpakkomökin terassillakin.

Hahaha 😀😀😀

Vierailija
86/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuin mökistäni tänä vuonna. Olin varma, että se olisi pitkä ja vaikea prosessi. Ei, ei se ollut. Kivaa oman aikansa. Suosittelen kokeilemaan, mutta en ehkä jäämään moneksi kesäksi.

Vierailija
87/97 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä voin kerrostalostani lähteä lenkille moneen suuntaan luontoon...

Ja näin 60-vuotiaana voin kertoa:

lapsuudenkodissani oli vielä 1960-luvulla talosta erillinen ulkosauna, jonka yhteydessä puucee, eli huussi, jossa siis puupenkissä reikä tarpeiden teolle. Muistan vieläkin ne kylmät talviset illat ja aamut, kun tuonne pikkutyttönä aamutakissani asioille juoksin...

Halusin opiskelemaan, parempaan elämään. Opintolainan turvin pääsin eteenpäin. Ja siisteihin sisätiloihin...

Ja poikaystäväni ja sittemmin mieheni: melko varakasta väkeä, vaan noilla oli perintömökki, jossa taas se käsintiskaus, ulkohuussi, puiden pilkkominen jne...  Suomalaista hulluutta?

Tuo juttu on kuultu moneen kertaan (mm. omilta vanhemmilta). Miten mökistä päästiin pois kaupunkiin ja se edusti sitten eteenpäin menoa ja parempaa elämää.

Se vaan eri asia asua mökkiolosuhteissa arkea kuin mennä sinne silloin kun haluaa, lomalle. Silloin on aikaa nauttia siitä alkeellisten askareiden teosta, kun se ei ole pakkoa.

Vierailija
88/97 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset kompostoivat huussit styroxrenkailla on ihan muuta kuin ne vanhat haisevat peehuussit. Paljon järkevämpiä kuin paskoa sisätiloissa ja huuhtoa menemään juomavedellä.

Vierailija
89/97 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset kompostoivat huussit styroxrenkailla on ihan muuta kuin ne vanhat haisevat peehuussit. Paljon järkevämpiä kuin paskoa sisätiloissa ja huuhtoa menemään juomavedellä.

Ei ne vanhatkaan olleet pahoja oikein hoidettuina. En tajua, miten jotkut ei osaa hoitaa huussia oikein.

Vierailija
90/97 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa jos asuntosi korvaa sinulle mökin. Minulle tuo olisi aivan eri asia vesinäköalasta huolimatta. Minulla on omakotitalo pääkaupunkiseudun laitamilla ja koen mökin silti tärkeäksi vastapainoksi kaupunkipihallemme.

Vierailija
91/97 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeily on ihanaa. Käyn kyläkaupassa, nautin omasta pihasta ja rannasta. Mökillä on kiva kun on puuhaa. Kerrostalossa ei niinkään ole, pitää lähtemällä lähteä ulos.

Vierailija
92/97 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mieluummin laitan rahani matkusteluun eri paikkoihin kuin mökkiin jossa on aina samat maisemat ja Suomen kylmä ilmasto ja hyttyset ja mökin työleiri. Kyllä ulkomailla all inclusive hotelleissa on paljon kivempi lomailla. Kokemusta molemmista.

Vain köyhillä matkailu ja mökkeily rajaavat toisensa pois. Tosin itse en harrasta all inclusive -lomailua, se jos mikä on alatyylistä.

Vierailija
93/97 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä järkeä on asua Hesassa

Vierailija
94/97 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en itse mökkeilystä välitä, ymmärrän kyllä ne moninaiset syyt, miksi ihmiset sitä haluavat harrastaa. Tärkeintä lienee se että kaikilla käyttäjillä on jotensakin samansuuntainen käsitys siitä, mitä siellä mökillä tehdään, ja kaikilla on kivaa mahdollisimman usein, sekä tietty kunnon lääkkeet hyönteisallergiaan.

Vierailija
95/97 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idea on maata riippumatossa viinilasin ja hyvän kirjan kanssa samalla kun taustalla kuuluu ainoastaan lintujen laulu.

En oikein osaa löhöillä, mutta mökillä on myös kiva tehdä etätöitä keskellä luonnon rauhaa joka päivä uiden ja saunoen.

Vierailija
96/97 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään nimenomaan siitä että kun kaupungissa saa asua niin helposti, niin välillä on kiva viettää vähän askeettisempaa elämää. Saunaan pilkkoa puut ja kantaa vedet, ynnä muuta. En haluaisi asua mökilläni mutta lomalla mukavaa. Silloin kun on töistä lomalla niin saa mökillä tehdä pihatöitä, pientä pintaremonttia sinne tänne.

Eihän se kaikille sovi.

Vierailija
97/97 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeily on ihanaa!