Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä mökkeilyä

Vierailija
01.06.2020 |

Mikä on sen idea?

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeily on ok ainoastaan silloin, jos mökillä on kaikki mukavuudet, kaikki on hygieenistä ja uutta. Inhoan kaikkea homeista, vanhaa, alkeellista, likaista. Silloin ei pysty rentoutumaan.

Vierailija
62/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän toki mökkeilystä pitäviä siinä mielessä, että ilmeisesti mökkeilystä pitävät ihmiset eivät ole viettäneet elämästään ensimmäisiä vuosikymmeniään omakotitalossa maaseudulla kaukana kaikesta, sillä minä olen asunut elämäni ensimmäiset noin 15 vuotta omakotitalossa, jossa oli ns. nykyajan mittapuulla sen ajan mökkiolosuhteet eli ulkohuussi, pihasauna, kellari, puuliiteri, laaja pihamaa marjapuskineen ja perunamaa sekä tietenkin kasvimaa. Joinakin kesinä myöskin mansikkamaa.  Likellä oli kirkasvetinen, virtaava puro, jossa oli kiva käydä uimassa ja pesemässä mattoja jne.    Omakotitalossa oli pihakaivo, josta kannettiin vesi niin sisään keittiöön kuin myös saunan pataan ja saaveihin.  Nurmikkoaluetta riitti lyhennettäväksi koko kesän ajaksi ja syksyisin oli sitten puiden lehtien haravointia.

Sain siis lapsuuteni viettää erilaisten aktiviteettien parissa pihaleikkien ja pelien parissa, mutta aikuisena olen nauttinut kerrostalossa asumisesta, koska kaikki tuo vaivannäkö, mitä omakotitalon ja kesämökin ympärillä hyöriminen vaatii ihmiseltä, niin EI KIITOS ikinä kumpaakaan, ei omakotitaloa, eikä kesämökkiä!!!!!

Onneksi minulla ja perheelläni on koko kesän ajan mahdollisuus käydä nautiskelemassa milloin vain halutaan eräällä yhteisön kesämökillä saunomassa&uimassa järvessä, ja grillaamassa sekä voimme myös yöpyä, jos haluaisimme, mutta mieluiten tulen kotiimme nukkumaan omaan hyvään sänkyyn, ja vessaan pääsen tuosta vaan, eikä tarvitse lähteä mökin pihan perälle vaeltamaan sähkölamppu kädessä tai otsalampun kanssa etenkin juhannuksen jälkeen kun yöt alkavat pimetä läpeensä syksyä kohden.

P.S. Sain jo lapsena käden rasitusvamman tikkatauluun tikkojen heitosta, että en kaipaa sitäkään harrastetta, typerää kävelyä eestaas tikkataulun ja heittoviivan väliä sekin.

P.S.P.S.  Jatkaen vielä.... ja en kaipaa yhtään itikoiden ininää yöaikaan makkarissani, enkä päivisin paarmojen pistoja, en koko kesän kestävää nurmikon leikkuuta hikisenä surisevan koneen kanssa, saatika kasvimaan kitkemistä en ole kaivannut yhtään, enkä myöskään kukkapenkkien ja kasvimaan kastelua kannuineen. 

Sitten omalukunsa ovat hiiret ja rotat, joita liikuskeli silloin, kun meillä ei ollut kissaa talossa.   Huh,huh, tunkiokin kahdessa paikkaa, toinen huussin vieressä, ja toinen marjapuskien takana, noh, kurpitsat kasvoivat hyvin, mutta niitäkin saa torikauppiailta kesän aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeily on ihan ok, jos ei tarvitse tehdä siellä mitään. Joku muu on tehnyt kaiken valmiiksi. EN jaksa mitään mökkejä, jotka ovat työleirejä. Kokemusta on. Minulla on jo yksi työ, johon olen väsynyt. 

Vierailija
64/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän mökkeilyn mutta en sellaista ostaisi vaikka olisi varaa. Ennemmin asuntoauto ja kiertää vähä maailmaa.

Vierailija
65/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sielu lepää ja verenpaine laskee kun pääsen mökille. Kesämökkimme on puolen tunnin ajomatkan päässä kotoa ja sinne on helppo lähteä aina kun haluaa. Kesällä käyn usein töissäkin mökiltä. 

Mökillä parasta on se, että on oma rauha, oma mökki ja lupa tehdä mitä itseä huvittaa. Mieheni kanssa puksaamme kaikkea pientä ja välillä isoakin eli laitetaan paikkaa kivaksi; korjaillaan rakennuksia, ehostetaan ympäristöä, hoidetaan/istutetaan kasveja, kukkia ja vihanneksia. Osaamme nauttia ympäristöstä ja jouten olostakin, merimaisemassa on ihana lepuuttaa silmiä ja sielua. Saunominen, uiminen,  grillaaminen ja kiireetön oleskelu (sen viinilasillisen :) kanssa on rauhoittavaa. 

Vierailija
66/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkeily on ok ainoastaan silloin, jos mökillä on kaikki mukavuudet, kaikki on hygieenistä ja uutta. Inhoan kaikkea homeista, vanhaa, alkeellista, likaista. Silloin ei pysty rentoutumaan.

Juu jatka vaan kuppasta elämääsi siellä neukkukuution yksiössäsi, emme me sinua täällä maalla kaipaile.

Vierailija
67/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän toki mökkeilystä pitäviä siinä mielessä, että ilmeisesti mökkeilystä pitävät ihmiset eivät ole viettäneet elämästään ensimmäisiä vuosikymmeniään omakotitalossa maaseudulla kaukana kaikesta, sillä minä olen asunut elämäni ensimmäiset noin 15 vuotta omakotitalossa, jossa oli ns. nykyajan mittapuulla sen ajan mökkiolosuhteet eli ulkohuussi, pihasauna, kellari, puuliiteri, laaja pihamaa marjapuskineen ja perunamaa sekä tietenkin kasvimaa. Joinakin kesinä myöskin mansikkamaa.  Likellä oli kirkasvetinen, virtaava puro, jossa oli kiva käydä uimassa ja pesemässä mattoja jne.    Omakotitalossa oli pihakaivo, josta kannettiin vesi niin sisään keittiöön kuin myös saunan pataan ja saaveihin.  Nurmikkoaluetta riitti lyhennettäväksi koko kesän ajaksi ja syksyisin oli sitten puiden lehtien haravointia.

Sain siis lapsuuteni viettää erilaisten aktiviteettien parissa pihaleikkien ja pelien parissa, mutta aikuisena olen nauttinut kerrostalossa asumisesta, koska kaikki tuo vaivannäkö, mitä omakotitalon ja kesämökin ympärillä hyöriminen vaatii ihmiseltä, niin EI KIITOS ikinä kumpaakaan, ei omakotitaloa, eikä kesämökkiä!!!!!

Onneksi minulla ja perheelläni on koko kesän ajan mahdollisuus käydä nautiskelemassa milloin vain halutaan eräällä yhteisön kesämökillä saunomassa&uimassa järvessä, ja grillaamassa sekä voimme myös yöpyä, jos haluaisimme, mutta mieluiten tulen kotiimme nukkumaan omaan hyvään sänkyyn, ja vessaan pääsen tuosta vaan, eikä tarvitse lähteä mökin pihan perälle vaeltamaan sähkölamppu kädessä tai otsalampun kanssa etenkin juhannuksen jälkeen kun yöt alkavat pimetä läpeensä syksyä kohden.

P.S. Sain jo lapsena käden rasitusvamman tikkatauluun tikkojen heitosta, että en kaipaa sitäkään harrastetta, typerää kävelyä eestaas tikkataulun ja heittoviivan väliä sekin.

P.S.P.S.  Jatkaen vielä.... ja en kaipaa yhtään itikoiden ininää yöaikaan makkarissani, enkä päivisin paarmojen pistoja, en koko kesän kestävää nurmikon leikkuuta hikisenä surisevan koneen kanssa, saatika kasvimaan kitkemistä en ole kaivannut yhtään, enkä myöskään kukkapenkkien ja kasvimaan kastelua kannuineen. 

Sitten omalukunsa ovat hiiret ja rotat, joita liikuskeli silloin, kun meillä ei ollut kissaa talossa.   Huh,huh, tunkiokin kahdessa paikkaa, toinen huussin vieressä, ja toinen marjapuskien takana, noh, kurpitsat kasvoivat hyvin, mutta niitäkin saa torikauppiailta kesän aikana.

Mökeissä on se hyvä puoli, että saa ihan vapaasti päättää, mitä siellä puuhailee, vai puuhaileeko yhtään mitään. Mitä taas nurmikonleikkuuseen tulee, niin taitaa olla vielä nykyäänkin niin, että valtaosassa kesämökeistä ei ole minkäänlaista nurmikkoa. Itse taas rakastan nurmikonleikkuuta, koska se on mitä mainiointa hyötyliikuntaa ja juuri niitetyn pihan tuoksu on hurmaava. Siksi itselläni onkin varsin iso nurmikko (yli 2000 neliötä) Se nyt on kuitenkin ihan täyttä tuubaa, että koko kesä nurmikonleikkuussa menisi. Minä pidän nurmikkoni siistinä ja leikkuukertoja tulee 12-14, eli alku kesä kerran viikossa ja loppukesästä enää kerran parissaviikossa riittää hyvin.

Ei ryytimaat ja kukkaistutuksetkaan mitään joka mökin pakollisia juttuja ole. Hyvin monella on mökin piha ihan luonnontilassa ilman minkäänlaisia istutuksia. Kukin tavallaan ja sehän se mäkkeilyn hienous onkin.  Siellä saat tehdä ihan mitä huvittaa, kunhan et erityisemmin ympäristöäsi häiritse.

Rottia täällä maalla ei kyllä enää näe, ne asuvat nykyään kaupungeissa teidän cityihmisten riesana.

Vierailija
68/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyttyset, paarmat, ampiaisen. Sisällä homeelta haisevat lakanat ja yöllä rapistelevat hiiret. Päivällä hämähäkit. Ulkona palaa tai paleltuu, vedestä et sinne painunutta lasta löydä kun on niin sameaa. Vessassa kuset paskakasan päälle.

Pienen hetken ehdin jo miettimään tänä kesänä mökille kun ei ulkomaille pääse, mutta sitten muistinkin millaista mökillä oikeasti oli.

Nämä mainitsemasi asiat saavat minunkin mökkeilyintoni nollaan!

Meillä on mökillä uudempi ja parempi tekniikka ja mukavuudet kuin kotona. Ei ole pakko olla joku homemörskä

Vierailija
69/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Empiiristen havaintojeni mukaan mökillä on kaksi (2) erilaista funktiota:

1. Chillata luonnon rauhassa ja juoda viiniä

2. Puuhastella, tuunata, nikkaroida ja juoda viiniä

Olipa mökkeilijätyyppi siis kumpi tahansa, niin siihen liittyy se kun saa "hyvällä omallatunnolla" kippaa viiniä tönikästä pitkin päivää. Selitys on se, että ollaan mökillä ja lomalla. Tämä mökkeilijän prototyyppi ei taivu viinin lipittämiseen kotona. Tai taipuu ehkä lomalla iltaisin, mutta se ei ole sama asia kuin olla viikon verran päiväpöhinöissä aamusta iltaan mökillä. Mökillä on ikään kuin suojassa. Ei tarvitse olla ihmisten ilmoilla, ajaa autolla tai asioida missään. Mökillä voi aamulla kiskaista shortsit tai hellehameen päälle ja napsaista viinipönikän auki kaikessa rauhassa. Siellä aamuolut on ihan okei. Puolen päivän kuohari on tietenkin jees. Lounaalla ja sitä laittaessa voi tissuttaa puoli tönikkää punkkua, eikä siinä ole mitään erikoista. Saunapuita tehdessä pitää olla halonhakkuu-oluet. Tai jos ottaa aurinkoa riippumatossa, niin pitää olla hellepäivän juoma. Saunan lämmittämiseen tarvitaan tietenkin jotain juomaa, sillä eihän sitä muuten jaksa. Saunassa sitten saunasiiderit tai -oluet. Sen jälkeen alkaakin illallisen valmistelu ja pitää kokille avata uusi viinitönikkä. Illan edetessä maistellaan ehkä isännän hankkimaa uutta giniä tai savuviskiä. Sitten käydäänkin jo nukkumaan ja aamupalan yhteydessähän aamuolut oli ihan okei, koska ollaan kuitenkin mökillä.

:DDD

Tota mä olen usein arvellutkin, että juopottelu on se perimmäinen syy mökkeilyyn :) Saa rauhassa kusta lorottaa pihamaalla ja mölistä omiaan, eikä hyttysiäkään huomaa kun on riittävän päissään :)

Kotikasvatus?

70/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sen idea?

Minä ymmärrän mökkeilyn toisten mökeillä, toki kutsusta ja toki silloin kun se mökki on oikeastaan talo mutta näin helsinkiläisestä näkökulmasta keskellä erilaista ympäristöä vaikka ollaankin kotimaassa. Ei haittaa, vaikka hiirulaiset vilahtavat ovensuussa ja rapisevat yöllä rakenteissa.

Hiiret muuten ovat ällistyttävän vikkeliä; usein niistä ehtii nähdä vain niiden ilmaan jättämät pyörteet.

Oliko selkeää?

Vierailija
71/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkiä listoja mitä mökkielämältä haluaa. Miksei ihmiset järjestä kotiolojaan sellaisiksi? Eikö se olisi kiva töiden jälkeen köllähtää siihen riippumattoon viinilasin kanssa ja ihastella luontoa? Näin mä ainakin relaan itse, vaikka täällä Helsingissä asunkin.

Olen saanut palan taivasta ostettua. Luontoa ympärillä ja rauhaa. Toki liikenteen ääni kumisee tuolla jossain, mutta niin pientä, että saa kumistakin. Linnut laulaa ja ötökät pörrää.

Eikä tarvii matkustellakaan yhtään mihinkään saadakseen tämän. Ei ruuhkaisilla teillä kuumassa köröttelyä.

Mä tykkään jo siitä mökille matkustamisestakin. Lähdetään jonnekin pois arkikuvioista. Siinä 1,5 tunnnin siirtymän aikana pääsee vaihtamaan vapaa-aikamoodiin ja rauhoittua.

Viihdyn kaupungissakin, mutta vaihtelu on kivaa.

Sama! Mua tympäisee se, jos joudun olemaan samassa paikassa arkena ja viikonloppuna. Juuri se meneminen, siirtyminen ja vaihtuvan maiseman fiilistely antaa hyvän mielen!

Minä taasen en kaipaa ainaista vaatteiden ja muiden tarvikkeiden pakkailua ja kaupasta saa kantaa eineksiä ja juomaa kassitolkulla, ja laittele niitä sitten kylmälaukkuihin, nou mökkeilylle.  Joka viikonloppuisen matkustelun mökille ja takaisin keväästä syksyyn, paitsi välissä tietysti jos meinaa olla koko kesälomansa putkeen mökillään, niin onhan siinäkin se meno-paluureissunsa tarvikkeineen, niin nou thanks!

Tuon matkustusajankin mökille ja takaisin voipi käyttää johonkin muuhun mukavempaan tekemiseen kuin tien päällä autolla köröttelyyn.

Vierailija
72/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen mökille grillaamaan. Grillatkaa te parvekkeella.

Vierailija
73/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauha, hiljaisuus, ei tarvi laittautua, saa olla vaan shortseissa eikä tarvi hoitaa sosiaalisia suhteita.

Voihan omassa kerrostalossa sijaitsevassa kodissaankin olla sortsit jalassa ja olla hoitelematta sosiaalisia suhteita.

Ei mun kotiin ainakaan ketään naapureita tunke ilman mun lupaani, toista se on mökillä, naapurimökki on kuitenkin sen verran likellä, että tulla tupsahtavat milloin sattuvat, ja etenkin hieman maistissaan tuovat jopa omat mökkivieraansakin toisen mökille, mitäpä muuta kuin ryypiskelemään.

Vierailija
74/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa ei voi kuin istua ja katsella lasin läpi, aha nyt on kesä.

Minä ainakin voin istua parvekkeella kerrostalokodissani, ja katsella ulos kaunista vesistö maisemineen, ja ennen kaikkea tykkään vaihtelevista näkymistä, kun näen myös kadulla ja tiellä liikkuvia erilaisia ihmisiä, ja joskus naapuritalojen pihaelämää.  Mökillä en näe muuta kuin saman ikuisen järvimaiseman samasta kulmasta.  Harvoin näen edes naapurimökkiläisen venettäkään.  Ainainen sama näköala, eikä muuta kuin lintujen ja hyttysten ääntelyä.  Tuulisella kelillä en voi olla edes mökin tai saunan terassilla, on niin pirun kylmä, kun järven seljältä päin tuuli käy kohti mökkirantaamme, niin että puut notkuu varsiltaan. 

Vierailija
75/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin kerrostalostani lähteä lenkille moneen suuntaan luontoon...

Ja näin 60-vuotiaana voin kertoa:

lapsuudenkodissani oli vielä 1960-luvulla talosta erillinen ulkosauna, jonka yhteydessä puucee, eli huussi, jossa siis puupenkissä reikä tarpeiden teolle. Muistan vieläkin ne kylmät talviset illat ja aamut, kun tuonne pikkutyttönä aamutakissani asioille juoksin...

Halusin opiskelemaan, parempaan elämään. Opintolainan turvin pääsin eteenpäin. Ja siisteihin sisätiloihin...

Ja poikaystäväni ja sittemmin mieheni: melko varakasta väkeä, vaan noilla oli perintömökki, jossa taas se käsintiskaus, ulkohuussi, puiden pilkkominen jne...  Suomalaista hulluutta?

Vierailija
76/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menen mökille grillaamaan. Grillatkaa te parvekkeella.

Jatkuva grillattu ruoka aiheuttaa karsinogeeneineen suolistokanavan syöpää, joka on melkoisen yleinen syöpälaji, ja samaa tekee savustettu kalaruoka.  Ja edellä mainitsemia ruokiahan mökkiolosuhteissa yleisesti valmistellaan päivittäin. Makkara paistuu vähän väliä grillissä. 

Vierailija
77/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään ihan hiffaa purjehdusta ja ymmärrän silti että monelle se on ihan parasta.

Vierailija
78/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on luomuvesissä uintikausikin niin lyhyt, ettei sen takia kannata mökkiä hankkia.  

Avantouintia ken harrastaa, niin avantouintia voi harrastaa ympäri vuoden melko usealla paikkakunnalla ilman omaa mökkirantaakin, kun ottaa huomioon Suomen tuhannet järvet ja lammikot sekä joet ja  meren rannikkoa riittää kahden reunan verran etelässä ja lännessä.

Vierailija
79/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle mökin idea on uida-saunoa-uida-saunoa. Pk-seudulla asuvana ei ole mahdollisuutta ostaa tuollaista taloa, joten mökillä rentoudun tuolla tavalla.

Vierailija
80/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä voin kerrostalostani lähteä lenkille moneen suuntaan luontoon...

Ja näin 60-vuotiaana voin kertoa:

lapsuudenkodissani oli vielä 1960-luvulla talosta erillinen ulkosauna, jonka yhteydessä puucee, eli huussi, jossa siis puupenkissä reikä tarpeiden teolle. Muistan vieläkin ne kylmät talviset illat ja aamut, kun tuonne pikkutyttönä aamutakissani asioille juoksin...

Halusin opiskelemaan, parempaan elämään. Opintolainan turvin pääsin eteenpäin. Ja siisteihin sisätiloihin...

Ja poikaystäväni ja sittemmin mieheni: melko varakasta väkeä, vaan noilla oli perintömökki, jossa taas se käsintiskaus, ulkohuussi, puiden pilkkominen jne...  Suomalaista hulluutta?

Just tää, ja eikö ollutkin tylsääkin tylsempää, kun nuoruudessani alkoi koulujen kesäloma, niin siinähän sitten nökötit kotitalon maalaispihassa keinussa tai puutarhatuolissa, ja eipä nähnyt kuin elukoita ympärilläsi, ja tiellä kulki  se sama  naapurin akka tai ukko ohitse.  Oppikoulua näet minä kävin kaupungissa noin kolmenkymmenen kilometrin linja-automatkan suuntaansa, niin kesäloma kun alkoi, alkoi samantein alkukesän yksinäinen tylsyys (kaikki kaverini asuivat miltei kaupungissa tai muualla maaseutukylissä), sillä vanhemmilla ei ollut vielä heti kesäkuun alussa kesäloma, ja sittenkin kun se vanhemmilla alkoi, niin ensin oli matonpesua ymt. kesäiset kotihommat ennen lomareissun tekoa muuanne.  Omaa kesämökkiä ei edes tullut kaivanneeksi, kun omassa kotitalossa asuminen oli jo sellaista mökkeilyä omalla tavallaan.