Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä mökkeilyä

Vierailija
01.06.2020 |

Mikä on sen idea?

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkiä listoja mitä mökkielämältä haluaa. Miksei ihmiset järjestä kotiolojaan sellaisiksi? Eikö se olisi kiva töiden jälkeen köllähtää siihen riippumattoon viinilasin kanssa ja ihastella luontoa? Näin mä ainakin relaan itse, vaikka täällä Helsingissä asunkin.

Olen saanut palan taivasta ostettua. Luontoa ympärillä ja rauhaa. Toki liikenteen ääni kumisee tuolla jossain, mutta niin pientä, että saa kumistakin. Linnut laulaa ja ötökät pörrää.

Eikä tarvii matkustellakaan yhtään mihinkään saadakseen tämän. Ei ruuhkaisilla teillä kuumassa köröttelyä.

Mä tykkään jo siitä mökille matkustamisestakin. Lähdetään jonnekin pois arkikuvioista. Siinä 1,5 tunnnin siirtymän aikana pääsee vaihtamaan vapaa-aikamoodiin ja rauhoittua.

Viihdyn kaupungissakin, mutta vaihtelu on kivaa.

Sama! Mua tympäisee se, jos joudun olemaan samassa paikassa arkena ja viikonloppuna. Juuri se meneminen, siirtyminen ja vaihtuvan maiseman fiilistely antaa hyvän mielen!

Vierailija
42/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyttyset, paarmat, ampiaisen. Sisällä homeelta haisevat lakanat ja yöllä rapistelevat hiiret. Päivällä hämähäkit. Ulkona palaa tai paleltuu, vedestä et sinne painunutta lasta löydä kun on niin sameaa. Vessassa kuset paskakasan päälle.

Pienen hetken ehdin jo miettimään tänä kesänä mökille kun ei ulkomaille pääse, mutta sitten muistinkin millaista mökillä oikeasti oli.

Kamala tuo luonto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mökki syntymäpaikkakunnalla, jossa haluaisin asua, vaan ei ole töitä. Koen sen olevan mun oikea koti, Helsingissä mulla on vain paikka, jossa bunkkaan.

Nimenomaan

Vierailija
44/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauha, hiljaisuus, ei tarvi laittautua, saa olla vaan shortseissa eikä tarvi hoitaa sosiaalisia suhteita.

Vierailija
45/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkiä listoja mitä mökkielämältä haluaa. Miksei ihmiset järjestä kotiolojaan sellaisiksi? Eikö se olisi kiva töiden jälkeen köllähtää siihen riippumattoon viinilasin kanssa ja ihastella luontoa? Näin mä ainakin relaan itse, vaikka täällä Helsingissä asunkin.

Olen saanut palan taivasta ostettua. Luontoa ympärillä ja rauhaa. Toki liikenteen ääni kumisee tuolla jossain, mutta niin pientä, että saa kumistakin. Linnut laulaa ja ötökät pörrää.

Eikä tarvii matkustellakaan yhtään mihinkään saadakseen tämän. Ei ruuhkaisilla teillä kuumassa köröttelyä.

Olen kyllä katsellut mökille merenrantataloja Helsingistä ja Espoosta, jopa Sipoosta. Mutta on nostettava kädet pystyyn ja todettava, että me nyt vaan ollaan liian köyhiä sellaiseen luksukseen.

Vierailija
46/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä jos se on paikka jossa kaikki toimii, voi ottaa iisisti eikä tarvi koko ajan jotain "pikku" juttua olla korjaamassa, laittamassa, uusimassa jne. Mutta sellaista työleiri-mökkeilyä en kyllä ymmärrä, siis toki jos henkilö siitä itse nauttii mutta minua itseä ei sellaiselle saa kyllä mistään hinnasta. Joskus ollut ja sitten pitäisi olla jossain ikuisessa kiitollisuudenvelassa kun on päässyt niinkin "mahtavaan" paikkaan koko viikonlopuksi tekemään ns. tavallisia kodintöitä (mutta heikommissa olosuhteissa) ja siihen kaupan päälle vielä rehkinyt, niin ja pitää toki samalla huolen että lapset pysyy hengissä. Tästä sitten jauhetaan kuinka ihanaa oli ja kun itse et asiasta ole innostunut, niin olet kiittämätön. Oma arki on jo ihan tarpeeksi raskasta, en siitä syystä jaksa lomallakin huhkia ja rehkiä.

Ja jotkut nauttii siitäkin, että just saa siellä mökillä tehdä hommia ja parannuksia ja nikkaroida ja nyppiä ja touhottaa aamusta iltaan. Minä en ole sellainen, mutta jotkut tykkää.

Vierailija
47/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta kun pääsee täältä helvetistä muualle.

Vierailija
48/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa ei voi kuin istua ja katsella lasin läpi, aha nyt on kesä.

Vierailija
49/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kaupunkielämässä on myös paljon sellaista, mistä ei ole valmis luopumaan, pystyäkseen elämään niin kuin mökillä. Ei vaan voi olla sellaista yhdistelmää, että olet meren rannalla luonnon helmassa ja sitten kuitenkin vieressä on 24h Alepa ja kilometrin säteellä käsittämätön määrä kauppoja ja ravintoloita, myös ne lääkäriasemat ja apteekit joita satunnaisesti tarvitaan. Ja työpaikka vielä kävelymatkan päässä. 

Mökillä on omat juttunsa mitä ei ole kaupungissa ja kaupungissa omansa, mitä ei ole mökillä. Arjessa on tärkeää lyhyt työmatkat ja lähellä olevat palvelut, vapaa-ajalla sitten se luonnon rauha ja yksinkertaisempi elämä, kun ei ole ihan kaikkia samoja vimpaimia kuin kaupungissa.

Vierailija
50/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa ostaa Helsingistä merenrantatonttia :(. Uimaranta ei ole sama. Mökillä kävelen nakuna aamu-uinnille heti kun herään.

Vierailija
51/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta kun pääsee täältä helvetistä muualle.

Miksi asut helvetissä?

Vierailija
52/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin keskituloisena sinkkuna ei kyllä Helsingistä tai pk-seudulta ole varaa ostaa mitään sellaista omaa taloa jossa voisi oman rauhan ja luonnonläheisyyden ideaaleja, joita mökiltä haen, harrastaa. Ei varmaan olisi kyllä mökkiä joo jos Helsingistä saisi merenrantahuvilan kunnon rauhaisalla tontilla myös. Tosin kyllä minä siitä mökille reissaamisestakin ihan tykkään, on osa henkistä maisemanvaihtoa jossa työmoodi vaihtuu lomamoodiin.

Vierailija
53/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun pitäisi tajuta?

Vierailija
54/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin keskituloisena sinkkuna ei kyllä Helsingistä tai pk-seudulta ole varaa ostaa mitään sellaista omaa taloa jossa voisi oman rauhan ja luonnonläheisyyden ideaaleja, joita mökiltä haen, harrastaa. Ei varmaan olisi kyllä mökkiä joo jos Helsingistä saisi merenrantahuvilan kunnon rauhaisalla tontilla myös. Tosin kyllä minä siitä mökille reissaamisestakin ihan tykkään, on osa henkistä maisemanvaihtoa jossa työmoodi vaihtuu lomamoodiin.

Helsingissä ei oikeasti ole yhtään rauhallista paikkaa. Olkoon mikä tahansa luonnonidylli, liikenne, rakentaminen, moottoriajoneuvot maalla merellä ja ilmassa pauhaavat.

Vierailija
55/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se istuskelu mökin terassilla kun luonto puskee päälle joka puolella. Ilma on kuin linnun maitoa.

Vierailija
56/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mökkeile lainkaan, mutta ymmärrän. Jos joku kutsuisi mökille olosuhteissa joissa voisin aikuisten oikeasti "olla kuin kotonani", eli rentoutua ja olla omissa oloissani halutessani, ei pakkososialisointia ja kaljanjuontia että sujuu "ilta mukavasti" tai mitä lie, lähtisin heti. Myös paikkaan missä puhelin ei toimi, eikä sähköä ole ja sitä rataa (en edes omista älypuhelinta, vaikka tietokonenörtti olenkin). Mato-onki kainaloon ja menoksi. Jos siitä taas pitäisi maksaa reippaasti, vuokramökki tms, nääh... ei kiitos.

Vierailija
57/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyttyset, paarmat, ampiaisen. Sisällä homeelta haisevat lakanat ja yöllä rapistelevat hiiret. Päivällä hämähäkit. Ulkona palaa tai paleltuu, vedestä et sinne painunutta lasta löydä kun on niin sameaa. Vessassa kuset paskakasan päälle.

Pienen hetken ehdin jo miettimään tänä kesänä mökille kun ei ulkomaille pääse, mutta sitten muistinkin millaista mökillä oikeasti oli.

Nämä mainitsemasi asiat saavat minunkin mökkeilyintoni nollaan!

Vierailija
58/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäristön vaihdos kaupungin keskustasta (jossa myös viihdyn ja haluan asua) luonnon rauhaan järven rannalle on rentouttavaa. Pidän myös matkustelusta, mutta se on väsyneenä myös raskasta ja haluan nauttia Suomen kesästä. Omaa mökkiäni en vuokraisi muille kuten en kotianikaan.

Vierailija
59/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän toki mökkeilystä pitäviä siinä mielessä, että ilmeisesti mökkeilystä pitävät ihmiset eivät ole viettäneet elämästään ensimmäisiä vuosikymmeniään omakotitalossa maaseudulla kaukana kaikesta, sillä minä olen asunut elämäni ensimmäiset noin 15 vuotta omakotitalossa, jossa oli ns. nykyajan mittapuulla sen ajan mökkiolosuhteet eli ulkohuussi, pihasauna, kellari, puuliiteri, laaja pihamaa marjapuskineen ja perunamaa sekä tietenkin kasvimaa. Joinakin kesinä myöskin mansikkamaa.  Likellä oli kirkasvetinen, virtaava puro, jossa oli kiva käydä uimassa ja pesemässä mattoja jne.    Omakotitalossa oli pihakaivo, josta kannettiin vesi niin sisään keittiöön kuin myös saunan pataan ja saaveihin.  Nurmikkoaluetta riitti lyhennettäväksi koko kesän ajaksi ja syksyisin oli sitten puiden lehtien haravointia.

Sain siis lapsuuteni viettää erilaisten aktiviteettien parissa pihaleikkien ja pelien parissa, mutta aikuisena olen nauttinut kerrostalossa asumisesta, koska kaikki tuo vaivannäkö, mitä omakotitalon ja kesämökin ympärillä hyöriminen vaatii ihmiseltä, niin EI KIITOS ikinä kumpaakaan, ei omakotitaloa, eikä kesämökkiä!!!!!

Onneksi minulla ja perheelläni on koko kesän ajan mahdollisuus käydä nautiskelemassa milloin vain halutaan eräällä yhteisön kesämökillä saunomassa&uimassa järvessä, ja grillaamassa sekä voimme myös yöpyä, jos haluaisimme, mutta mieluiten tulen kotiimme nukkumaan omaan hyvään sänkyyn, ja vessaan pääsen tuosta vaan, eikä tarvitse lähteä mökin pihan perälle vaeltamaan sähkölamppu kädessä tai otsalampun kanssa etenkin juhannuksen jälkeen kun yöt alkavat pimetä läpeensä syksyä kohden.

P.S. Sain jo lapsena käden rasitusvamman tikkatauluun tikkojen heitosta, että en kaipaa sitäkään harrastetta, typerää kävelyä eestaas tikkataulun ja heittoviivan väliä sekin.

Vierailija
60/97 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään ymmärrä.

Eikö ole tylsää suunnistaa aina viikonloppuna ja lomalla samaan paikkaan? Ja toisaalta tuollainen suurimman osan vuotta tyhjänä seisova tilus aiheuttaa varmasti huolta ja murhetta, paljon työtä ja rahanmenoakin.

Mitä siellä mökillä on tarkoitus tehdä? Uida ja saunoakin voi vain oman määränsä, ei kai sitä viikkotolkulla jaksa.

Ihan mielelläni käyn kaverin mökillä vaikka kahvilla tai saunassa, mutta ikinä en itselleni moista haluaisi.