En ymmärrä mökkeilyä
Kommentit (97)
Siellä saa nököttää rauhassa ja ihmetellä luontoa.
Mulla on mökki syntymäpaikkakunnalla, jossa haluaisin asua, vaan ei ole töitä. Koen sen olevan mun oikea koti, Helsingissä mulla on vain paikka, jossa bunkkaan.
Saa olla itekseen keskellä ei mitään. Ei tartte nähdä ketään eikä jutella kenenkään kanssa
Idea on maata riippumatossa viinilasin ja hyvän kirjan kanssa samalla kun taustalla kuuluu ainoastaan lintujen laulu.
Rentoutuminen ja silloin kun ei käyttöä niin vuokrata se hyvään hintaan.
En ymmärrä näitä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä eri asioita. :-)
Maisemanvaihdos on mulle se juttu, erilainen ympäristö. Meidän koti on kanta-kaupungissa ja ikkunoista näkee lähinnä muita taloja. Merta näkyy vain vähän kahden talon välissä tai jos makuuhuoneesta katsoo ihan ikkunan reunasta, näkyy satama-allasta. Kotona on sähkösauna.
Mökillä on ympärillä metsää ja voi tuijottaa myös merelle. Rantasauna on puusauna ja siitä voi pulahtaa mereenkin. Eilenkin käytiin pikaisesti kastautumassa, vaikka oli tosi kylmää. No pianhan tämä onnistuu Helsingissäkin jossain Löylyssä ja Lonnassa, mutta ei se ole sama kuin siellä on ne kaikki muutkin ihmiset.
Tykkäsin itsekin nuorempana enempi matkustella, mutta pahin vimma alkaa hellittää näin viisikymppisenä. Matkustelukin on mennyt sellaiseksi, että kiinnostun kohteista enempi luonnon ja maisemien perusteella, kun nuorempana suuret miljoonakaupungit oli kova juttu. Nykyisin odotan kesältä veneilyä ja mökkeilyä. Helsingissä on ihania ulkoilusaaria ja niistä voi varata saunavuorojakin.
Tykkään myös takasta tosi paljon. Meillä ei kerrostalossa ole takkaa (tiedän että jollain on) ja mökillä on ihana polttaa takkaa ja tuijottaa tulta, varsinkin syksyllä kun illat pimenee aiemmin ja on vähän viileämpää.
Minä ymmärrän. Mökkeily on omaa rauhaa. Ei naapureita liian lähellä, vaikka ei minulla mitään ihmisiä vastaan ole. Luonnon läheisyys, sen seuraaminen, lintujen laulu, järvenranta. Huippua on uinti, soutelu, marjastus, sienestys, saunominen, lukeminen, käsityöt, taiteet, kesätapahtumiin osallistuminen, kiireetön ruuanlaitto mielellään vielä luonnon antimista tai paikallisilta tuottajilta, urheilu, liikunta, jooga laiturilla hiljaisuudessa, puhdas ilma jne. Ja mökiltä voi lähteä myös ulkomaille toisin kuin jotkut tuntuu luulevan. Onnea on myös lasten onni mökillä.
Kovasti täällä on aloittajia, jotka mainostavat ymmärryksensä vajavaisuutta.
Miksi sinun pitäisi ymmärtää? Sinun ymmärtämättömyytesi ei kiinnosta ketään. Minua ei kiinnosta mökkeillä, mutten ihmettele jos jotakuta kiinnostaa.
Mä mieluummin laitan rahani matkusteluun eri paikkoihin kuin mökkiin jossa on aina samat maisemat ja Suomen kylmä ilmasto ja hyttyset ja mökin työleiri. Kyllä ulkomailla all inclusive hotelleissa on paljon kivempi lomailla. Kokemusta molemmista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitäisi ymmärtää? Sinun ymmärtämättömyytesi ei kiinnosta ketään. Minua ei kiinnosta mökkeillä, mutten ihmettele jos jotakuta kiinnostaa.
Eikös tää oo keskustelupalsta, jossa voi tuoda esiin omia mielipiteitään ja kysellä muiden ja ehkä koittaa jopa ymmärtää toisia näkökulmia.
Vierailija kirjoitti:
Mä mieluummin laitan rahani matkusteluun eri paikkoihin kuin mökkiin jossa on aina samat maisemat ja Suomen kylmä ilmasto ja hyttyset ja mökin työleiri. Kyllä ulkomailla all inclusive hotelleissa on paljon kivempi lomailla. Kokemusta molemmista.
Mitä ideaa on matkustella "eri paikkoihin", jos asuu kuitenkin all inclusive hotellissa (eli käytännössä viettää kaiken ajan ja syö kaikki ateriat hotelli-alueella)?
Mä ymmärrän, että mökillä on kivaa jos siellä rentoudutaan. Meillä se on aina ollut yksi työleiri. Alkeellisissa oloissa (ei juoksevaa vettä) pelkkä ruuan tekeminen on rasittavaa. Koko ajan on jotain nypittävää tai korjattavaa. Hyttysiä on, niin että piisaa. Järvessä mutapohja ja jäinen vesi ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tää oo keskustelupalsta, jossa voi tuoda esiin omia mielipiteitään ja kysellä muiden ja ehkä koittaa jopa ymmärtää toisia näkökulmia.
Miten sinun ymmärtämättömyytesi liittyy keskusteluun. Jos haluat tietää toisten mielipiteitä mkset kysy suoraan?
No mökkeilyhän on vastapainoa kiireelliselle kaupunkilaiselämälle. Ei betonihelvettiä, ei meluavaa liikennettä, ei kiirettä. Vain luonnonrauha, laulavat linnut ja laiturin nokassa liplattavat laineet. Eli yksinkertaistettuna: paluu luontoon.
Empiiristen havaintojeni mukaan mökillä on kaksi (2) erilaista funktiota:
1. Chillata luonnon rauhassa ja juoda viiniä
2. Puuhastella, tuunata, nikkaroida ja juoda viiniä
Olipa mökkeilijätyyppi siis kumpi tahansa, niin siihen liittyy se kun saa "hyvällä omallatunnolla" kippaa viiniä tönikästä pitkin päivää. Selitys on se, että ollaan mökillä ja lomalla. Tämä mökkeilijän prototyyppi ei taivu viinin lipittämiseen kotona. Tai taipuu ehkä lomalla iltaisin, mutta se ei ole sama asia kuin olla viikon verran päiväpöhinöissä aamusta iltaan mökillä. Mökillä on ikään kuin suojassa. Ei tarvitse olla ihmisten ilmoilla, ajaa autolla tai asioida missään. Mökillä voi aamulla kiskaista shortsit tai hellehameen päälle ja napsaista viinipönikän auki kaikessa rauhassa. Siellä aamuolut on ihan okei. Puolen päivän kuohari on tietenkin jees. Lounaalla ja sitä laittaessa voi tissuttaa puoli tönikkää punkkua, eikä siinä ole mitään erikoista. Saunapuita tehdessä pitää olla halonhakkuu-oluet. Tai jos ottaa aurinkoa riippumatossa, niin pitää olla hellepäivän juoma. Saunan lämmittämiseen tarvitaan tietenkin jotain juomaa, sillä eihän sitä muuten jaksa. Saunassa sitten saunasiiderit tai -oluet. Sen jälkeen alkaakin illallisen valmistelu ja pitää kokille avata uusi viinitönikkä. Illan edetessä maistellaan ehkä isännän hankkimaa uutta giniä tai savuviskiä. Sitten käydäänkin jo nukkumaan ja aamupalan yhteydessähän aamuolut oli ihan okei, koska ollaan kuitenkin mökillä.
Onneks meillä on mökki. Naapurit bilettää joka halvatun viikonloppu eikä taatusti osaa hoitaa saksanpaimenkoiraansa sinä aikana. Pääsee niitä w t bileitä pakoon mökin rauhaan kuuntelemana linnunlaulua eikä tartte pelätä että se niitten koira hyökkää meidän pihalle meidän koiran päälle kun känniset omistajat vastuullisesti eivät kerkeä pitämään silmällä. Sitten meidän toisella puolella asuu kyylämummo. Mökillä ei kyylää kukaan!
Saan hillua vaikka alasti siellä hyttysten keskellä jos haluan, ainiin paitsi nykyään siellä on Thermocell eli ei hyttysiä koko ajan. Ja työleirikin on oikeastaan ihan isännän/emännän kriteereiden ja sääntöjen varassa. Jos isäntäpari on sellaista "laiskuus on syntiä" tyyppiä ni menisin mieluummin omalle mökille, jossa touhutaan joku pakollinen remontointi asia kerran kesässä kerralla valmiiksi niin ei tartte koko kesää askarrella.
Kirjoitteleeko palstalla humanoidi, vai yrittääkö joku opettaa tekoälyä panemalla sen suoltamaan näitä typeriä "En ymmärrä asiaa X" -aloituksia, joissa X on mikä tahansa normaali inhimillinen toiminta? Vai onko oikeasti olemassa näin yksinkertaisia ihmisiä?
Miksi sun tarvitsee sitä ymmärtääkään?