mikä siinä on että seurustelukumppani haluaa jotain tieteellistä väittelyä?
Milloin parisuhteesta tuli joku väitöstilaisuus, jossa pitäisi jaksaa "keskustella" jostain maailmanpolitiikan käänteestä tai tieteen löydöksestä? Eikö parisuhde pitäisi olla aikaa olla yhdessä, eikä löytää toisen tietämyksestä heikkouksia?
Kommentit (62)
Hän valitsi sinut älykkyytesi vuoksi, ja arvostaa sinua siksi myös parhaana ystävänään. Aivojumppaa parhaan kaverin kanssa, sen sänkyjumpan vaihteeksi. Molempi parempi.
Hän ei väittele kanssasi riidelläkseen, vaan haluaa kumpaakin kunnioittaen reilun henkisen kisan, että saadaan ehkä luotua jotain uusia ajatuksia, henkinen tuuletus. Minä arvostaisin tuollaista miestä.
Oletko ap jutellut tuosta puolisosi kanssa? Tuskin hän tahallaan etsii heikkoja kohtiasi, kunhan vaan tahtoo jutella kiinnostavista aiheista. Onhan se kiva puhua muustakin kuin ostoksista ja säästä.
Mutta jokainen taaplaa tyylillään. Itse tykkään puhua vähän kaikenlaisesta ja exänkin kanssa aina juteltiin politiikasta, tieteestä ja esim. etiikasta. Nykyisen kämppiksenkin kanssa jauhetaan niistä jutuista myös ja selitetään toisillemme asioita, joista toinen ei tiedä niin paljon. Opitaan jotain joka päivä.
Itse haluaisin kumppanin, jonka kanssa voisi kehitellä teorioita, jakaa mielipiteitä ja jauhaa politiikasta vaikka aamukahvia juodessa.
Se vaan on hauskaa. Ei siihen muuta liity. Itse en jaksaisi suhdetta, jos toinen ei "haasta" mua älyllisesti tai ei halua oppia uutta. Tykkään siitä, jos joudun ajattelemaan asioita uudella tavalla.
En oikein tiedä, mitä yhdessä sitten pitäisi tehdä, jos ei saisi keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Kasvattaa lapsia. Juuri siitä syystä parisuhteet eivät nykyään onnistu, kun puolison tulee olla joku yli-ihminen.
Vierailija kirjoitti:
En käsitä. Yleensä ihmisellä on kavereita, joiden kanssa keskustella syvällisiä. Parisuhde on rentoutumista, yhdessäoloa ja rakastamista varten, ei mikään älyjen mittelökenttä. Ottaa päähän joku henkinen shakkimatsi joka aamu :(
Miksi koet sen kilpailuna? Vaikuttaa vähän siltä, että sinua harmittaa se, että toinen saattaakiin tietää jostain enemmän kuin sinä tai että osaa perustella kantansa paremmin. Sen voi nähdä myös ajatusten vaihtona tai mahdollisuutena maailmankuvan laajentumiseen sen oman huonouden korostamisen sijaan.
Voisihan sitä valittaa siitäkin, että hirveä noitavaino ja minun mollaaminen joka ilta, jos kumppani haluaa puhua tunteista tai siitä mistä pitää seksissä. Että miksei voisi vain olla ja nauttia.
Joo ei hitsi, välitön turn off jos joku alkaa vääntämään treffeillä tuollaista. Parisuhteessa olisi varmasti luvassa samaa ja vielä suuremmassa mittakaavassa. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Eikös pitkän parisuhteen yksi salaisuuksista ole, että molemmilla on omat haihatuksensa? Mies saa tyytyväisenä rassata moottoripyöräänsä tai kalastella ja nainen keskittyy kvanttifysiikkaa koskevaan väitöskirjaansa tai mies suunnittelee aikansa kuluksi omakotitaloa ja perehetyy piensijoittamiseen naisen keskittyessä ristipistoihin ja neulomiseen. Ei niistä tarvitse kumppanin kanssa keskustella. Riittää, että on henkisesti yhteydessä toiseen.
Mikä se sellainen henkinen yhteys on, jossa ei keskustella? Kyllä mua kiinnostaa aamupalapöydässä puhua vaikka Yhdysvaltain politiikasta ja mistä minä muun siihen kumppanikseni saan kuin puolison? Laitatteko te jutunaiheita jotenkin talteen, että nyt olisi kiva juttu puhua vaikka arkeologiasta, mutta pitää odottaa, että tapaan kaverin etten häiritse puolisoa?
Vierailija kirjoitti:
Hän pitää siitä, hän tulee sellaisesta maailmasta.
Parisuhteessa on tapana puhua siitä mikä on itselle tärkeää. Ei kenenkään mielenkiinnon kohteissa sinällään mitään vikaa ole. Sen verran kuitenkin osaan ennustaa, että luvassa ei ole kovin pitkä parisuhde, jos toinen haluaa puhua pääsääntöisesti ideoista ja ajatuksista ja toinen omista tunteistaan ja lempiruoistaan.
Tämä! Minulle on monta kertaa seksiä lähentävämpää käydä kunnon väittely älykkään kumppanin kanssa. Ja usein se sitten johtaa sinne vällyjen väliin. Toisille se yhdistävä kokemus on joku benjihyppy tai muu, jossa adrenaliini virtaa, toisille väittely, joka pistää aivan samalla tavalla vaikka mitkä hormonit liikkeelle. Kahden aivan erilaisista asioista syttyvän ihmisen suhde on pinnallinen ja onneton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä. Yleensä ihmisellä on kavereita, joiden kanssa keskustella syvällisiä. Parisuhde on rentoutumista, yhdessäoloa ja rakastamista varten, ei mikään älyjen mittelökenttä. Ottaa päähän joku henkinen shakkimatsi joka aamu :(
Miksi koet sen kilpailuna? Vaikuttaa vähän siltä, että sinua harmittaa se, että toinen saattaakiin tietää jostain enemmän kuin sinä tai että osaa perustella kantansa paremmin. Sen voi nähdä myös ajatusten vaihtona tai mahdollisuutena maailmankuvan laajentumiseen sen oman huonouden korostamisen sijaan.
Voisihan sitä valittaa siitäkin, että hirveä noitavaino ja minun mollaaminen joka ilta, jos kumppani haluaa puhua tunteista tai siitä mistä pitää seksissä. Että miksei voisi vain olla ja nauttia.
Mä oon eri, mutta kyllä mäkin koen sen raskaaksi. En vain halua käydä parisuhteessa tuon tyyppisiä keskusteluja... käyn ne muualla, opiskelumaailmassa ja työelämässä. Kumppanin kanssa haluan vain olla ja kohdata tunnetasolla.
Jos toisella on koko ajan tarve haastaa, se ei ole hyvä merkki. Itse en jaksaisi tuollaista. Väitteleminen tappaa läheisyyden.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Joo ei hitsi, välitön turn off jos joku alkaa vääntämään treffeillä tuollaista. Parisuhteessa olisi varmasti luvassa samaa ja vielä suuremmassa mittakaavassa. Ei kiitos.
Treffeillä käyminen on nykyään sama kuin menisi työhaastatteluun. Ihmiset valitsevat kumppaninsa nykyään samoilla kriteereillä kuin työpaikkansa + seksi. Ihmisten tulisi tajuta, että on työminä ja arkiminä, jotka eroavat toisistaan ja sen lisäksi vielä parisuhdeminä, joka eroaa molemmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvattaa lapsia. Juuri siitä syystä parisuhteet eivät nykyään onnistu, kun puolison tulee olla joku yli-ihminen.
Voihan sitä lastenkin kanssa vähän väitellä ja keskustella esim. tieteen asioista. Itse juttelin näistä aiheista jo lapsena isän kanssa ja kuuntelin isän juttuja. Joskus väiteltiinkin. Se oli kivaa.
En ajattele olevani niin ylivertaisen älykäs ja kaiken tietävä, että mun kanssa keskustellakseen ja väitelläkseen toisen pitää olla yli-ihminen.
Veikkaan, että nykyään parisuhteet ei onnistu, koska ihmisillä on vapaus erotakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä lastenkin kanssa vähän väitellä ja keskustella esim. tieteen asioista. Itse juttelin näistä aiheista jo lapsena isän kanssa ja kuuntelin isän juttuja. Joskus väiteltiinkin. Se oli kivaa.
En ajattele olevani niin ylivertaisen älykäs ja kaiken tietävä, että mun kanssa keskustellakseen ja väitelläkseen toisen pitää olla yli-ihminen.
Veikkaan, että nykyään parisuhteet ei onnistu, koska ihmisillä on vapaus erotakin.
Tämä on yhteiskuntaluokkakysymys. Kouluteutut hyväosaiset vanhemmat keskutelevat lastensa kanssa tieteestä ja taiteesta, heikompiosaiset käskevät lasten olla lähinnä hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Treffeillä käyminen on nykyään sama kuin menisi työhaastatteluun. Ihmiset valitsevat kumppaninsa nykyään samoilla kriteereillä kuin työpaikkansa + seksi. Ihmisten tulisi tajuta, että on työminä ja arkiminä, jotka eroavat toisistaan ja sen lisäksi vielä parisuhdeminä, joka eroaa molemmista.
Totta. Valitaan ihan raa'asti se, joka täyttää kriteerit parhaiten. Sänkyynkin mennään vaan koeajamaan samaan tyyliin kuin auto, eikä tunteilla ole mitään sijaa asiassa. Minulla on aina ollut periaatteena mennä treffeille tutustumaan toiseen ihmiseen, ottamaan selvää kuka hän on, millainen persoona. Se ei oikein selviä politiikkaa jauhamalla. Tuollaisen ihmisen kanssa en pysty kokemaan aitoa läheisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se aina ole "kokemisesta" kiinni. Et sinä voi kertoa vieraalle ihmiselle onko kyseessä fakta vai "kokemus". Tuo on aika vähättelevä asenne.
Joillekin ihmisille jokainen keskustelu on tilaisuus selvitä siitä ns. voittajana ja osoittaa että toinen on väärässä eikä niinkään pohtia yhdessä maailman menoa. Joillekin miesyksilöille ottaa lisäksi suunnattomasti itsetunnon päälle se, että toinen nyt sattuu tietämään jostain asiasta enemmän. Ei liity siis aloittajan mieheen.
Tämä meni nyt vähän asian vierestä. Itse haluaisin ehdottomasti kumppanin jonka kanssa ruotia uutisia ja ajankohtaisia asioita. Ja myös kevyempiä aiheita ja rakennella kaikenlaisia ajatusrakennelmia. Toista ei voi muuttaa, hankala tilanne
Vierailija kirjoitti:
Sinua siis harmittaa kun puoliso löytää tietämyksestäsi heikkouksia? Muuten asia olisi ihan ok?
Asia selviää sillä että otat selvää asioista.
Jos olisit selvillä asioista, ymmärtäisit että on miljoona asiaa, joista muut tietävät paremmin, vaikka olisit kuinka älykäs ja viisas. Ja mitä ihmeen heikkouksia se on, ettei tiedä kaikesta kaikkea? Meillä ainakin on ollut jo parikymmentä vuotta lähes päivittäin hyviä keskusteluja vaikka mistä ja aina löytyy uutta tiedettävää.
Vierailija kirjoitti:
Hesaria hän lukee, ja sen sisältö on sellaista pseudotiedettä täynnä että aina tekee pahaa kun hän löytää sieltä jonkun "tiedeartikkelin".
Onko Hesarin tiedeartikkeleissa yleisesti ottaen jotakin valittamista? Hesari ei voi imagosyistä valtakunnan ykköslehtenä julkaista mitä tahansa moskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Valitaan ihan raa'asti se, joka täyttää kriteerit parhaiten. Sänkyynkin mennään vaan koeajamaan samaan tyyliin kuin auto, eikä tunteilla ole mitään sijaa asiassa. Minulla on aina ollut periaatteena mennä treffeille tutustumaan toiseen ihmiseen, ottamaan selvää kuka hän on, millainen persoona. Se ei oikein selviä politiikkaa jauhamalla. Tuollaisen ihmisen kanssa en pysty kokemaan aitoa läheisyyttä.
No mutta selviäähän tuossa nopeasti, ettei ole sinulle sopiva kumppani.
Myös sitä edelliseen mielipiteeseen sanon, että toki kukin saa valita kumppaninsa omilla kriteereillään. Jos treffiseuran tyyli ei miellytä, ette ole sopivia toisillenne.
Simple.
Me puhutaan miehen kanssa tieteestä, uutisista, politiikastakin. Mies on DI ja minä luonnontieteellisen alan FM, tosin tällä hetkellä duunaritöissä kun oma ala työllistää huonosti, mutta koulutuspohja on samantyyppinen ja samantasoinen. Yksi mieleen jäänyt todella innostava keskustelumme koski silloisen asuintalomme taloyhtiösaunan vesiletkua: miten se liikkuisi ja käyttäytyisi jos sieltä tulisi vettä huomattavasti isommalla paineella, tai mitä jos letku olisikin äärettömän pituinen... Jonkun muun mielestä varmaan äärimmäisen tylsä saunakeskustelu, mutta meidän mieleinen yhteinen harrastus on pohtia tällaisia. On hauskaa kun toisella leikkaa, mies on monissa asioissa mua itseäkin fiksumpi ja se vain rikastaa keskusteluja. Voi olla että voisin olla onnellinen ihan erilaisenkin miehen kanssa, mutta aikalailla erilaista se kyllä olisi, ja on tärkeää voida keskustella itseä kiinnostavista aiheista puolison kanssa ainakin jollain tasolla. Jos toinen haluaa tällaista ja toinen ei, niin henkilöt eivät varmaan ole kovin sopivat toisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta selviäähän tuossa nopeasti, ettei ole sinulle sopiva kumppani.
Myös sitä edelliseen mielipiteeseen sanon, että toki kukin saa valita kumppaninsa omilla kriteereillään. Jos treffiseuran tyyli ei miellytä, ette ole sopivia toisillenne.
Simple.
Sehän on vähän sama kun romanttisempi toivoo kukkapuskaa treffeillä ja karkeammalle riittää, että ehdottaa sänkyleikkejä. Ei kovin hyvä kombo yhdessä.
Ei, vaan minä olen liian älykäs. En tahdo keskustella kumppanini kanssa liian syvällisesti ettei se paljastu idiootiksi.