Kuin huomaamatta minustakin on tullut yksi heistä, jotka eivät enää katso tv:tä
En muista, milloin viimeksi olisin avannut television. Joskus talvella se varmaan oli, kun iäkäs sukulainen kävi kylässä ja halusi katsoa toisella silmällä hiihtoja.
Aina välillä olen lukenut ohjelmatietoja, mutta mitään sellaista ei ole tullut vastaan että olisin miettinyt, että tuopa täytyykin katsoa.
Perheen teinitkään eivät ole vuosikausiin olleet kiinnostuneet tv-tarjonnasta. Kaikki on netissä.
Onko muille käynyt lähiaikoina samoin?
Kommentit (43)
Tästä tuli mieleen kun sellainen vähän simppelimpi työkaveri yritti viritellä keskustelua tv-ohjelmista (on juuri sitä ikäluokkaa joka istuu telkkarin ääressä tiettyyn aikaan katsomassa tietyt ohjelmat), kyseli olemmeko muut katsoneet olikohan se ollut se Suurmestari vai mikä ohjelma. Kuitenkin, kukaan meistä ei sitä sanonut katsoneensa jolloin tämä työkaveri ihan järkyttyneenä kyseli mitä sitten vapaa-ajallamme teemme jos emme istu telkkarin ääressä. No daa.
Eipä siellä mitään katsottavaa ole, samat uusinnat ja miljardi mainosta. En ole katsonut telkkaria 20 vuoteen eikä ikävä ole tullut koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä youtubesta oikein katsotaan? Itse en ole ikinä sitä oikein ymmärtänyt, kuuntelen lähinnä musiikkia ja katselen jotain juonettomia pikkuvideoita, mutta minulle se on lähinnä netin hömppäsivuja vastaava, tyyliin buzzfeedin listat, ajankulu.
Mies seuraa jotain entisöintikanavaa.
Nyt kun tässä lomautettuna on ollut aikaa, katsoin Youtubesta sellaisen 10-osaisen sarjan, jossa joka jaksossa oli joku talouden aihe. Nobel-palkinnon saanut ekonomisti pohjusti ensin puolen vuoden videolla ja esitteli jossain päin maailmaa vallitsevaa (tai vallinnutta) talousjärjestelmää ja sen jälkeen jonkun yliopiston kirjastossa olevat ekonomistit tai muut talousasiantuntijat väittelivät aiheen tiimoilta puolisen tuntia. En edes tiedä millä vuosikymmenellä tämä oli tehty, ehkä 60- tai 70-luvulla, mutta ohjelma oli äärimmäisen mielenkiintoinen ja senaikaisten talousviisaiden väittelytaito oli jotain aivan huimaa!
Katsoin myös jotain tv-showta, jossa myös puitiin asioita, siinä oli Milton Friedman ja juontaja, joka tenttasi häntä eri aiheista. Tämäkin ehkä 60-70-luvulta. Tässä ohjelmassa oli myös studioyleisö, joka näytti koostuvan tavallisista työssäkäyvistä ihmisistä, jotka esittivät välillä todella hyviä kysymyksiä. Mielenkiintoista katsottavaa tämäkin. Ja pani miettimään, mahtaisiko tässä meidän ajassa menestyä tällainen tv-formaatti, jossa ekonomisti ja juontaja väittelee kiihkeästi talousasioista, yleisö kuuntelee keskittyneesti ja esittää fiksuja kysymyksiä.
Toki sieltä Youtubesta voi katsoa vaikka mitä hömppää. Mutta siellä on myös sisältöjä, joiden katsominen tuntuu siltä kuin aivot saisivat raitista ilmaa kaiken hötön katselun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en katso telkkaria, eikä ole Netflixiä.
Tuo youtubea ehdotellut ei varmastikaan ole kuullut Areenasta mitään... Sieltä löytyy aina jotain tosi kiinnostavaa. Eilen katsoin The Long song -minisarjan. Aivan uskomattoman hyvin tehty ja tunteita herättävä tarina!
Kiitos vinkistä, vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Minäkään en katso tv:tä. Lopetin noin 6 vuotta sitten kun alkoi tulemaan niin paljon sontaa, josta tuli vain paha olo. Realityä ja huonoja mainoksia.
Netflix meillä on, sitä katsoo lapset joskus. YouTube on täynnä roskaa. Areenasta katson joskus jotain jos jaksan. Ehkä kerran kuussa. Voin henkisesti paljon paremmin kun en käytä aikaa passiivisesti tuijottamalla jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tv tarjonta on niin surkea, ettei jää mistään paitsi, jos ei katso sitä. Käytämme Youtubea, lähes päivittäin.
Mitä youtubesta oikein katsotaan? Itse en ole ikinä sitä oikein ymmärtänyt, kuuntelen lähinnä musiikkia ja katselen jotain juonettomia pikkuvideoita, mutta minulle se on lähinnä netin hömppäsivuja vastaava, tyyliin buzzfeedin listat, ajankulu.
Itse katselen paljon erilaisten sisällöntuottajien videoita esim. peleistä, asmr, eläinvideoita, kielenopetusta, kokkausohjeita, meikkaus- ja hiustenlaitto-ohjeita jne. Siellä on vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tv tarjonta on niin surkea, ettei jää mistään paitsi, jos ei katso sitä. Käytämme Youtubea, lähes päivittäin.
Mulla ei ole telkkaria tai tietokonetta, mutta katson puhelimella YouTubesta melkein joka päivä esimerkiksi tiedeaiheisia juttuja, luentoja, haastatteluja/keskusteluja, dokumentteja (löytyy esim. Yann Arthus-Bertrand) ja milloin mikäkin kiinnostaa, esimerkiksi minimalismi aiheena.
Alkuperäiseen kysymykseen: ostin telkkarin viimeksi 2007 ja se oli minulla 10 vuotta, mutta koska en katsonut sitä ikinä, myin kolmellakympillä vuonna 2017.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies seuraa jotain entisöintikanavaa.Nyt kun tässä lomautettuna on ollut aikaa, katsoin Youtubesta sellaisen 10-osaisen sarjan, jossa joka jaksossa oli joku talouden aihe. Nobel-palkinnon saanut ekonomisti pohjusti ensin puolen vuoden videolla ja esitteli jossain päin maailmaa vallitsevaa (tai vallinnutta) talousjärjestelmää ja sen jälkeen jonkun yliopiston kirjastossa olevat ekonomistit tai muut talousasiantuntijat väittelivät aiheen tiimoilta puolisen tuntia. En edes tiedä millä vuosikymmenellä tämä oli tehty, ehkä 60- tai 70-luvulla, mutta ohjelma oli äärimmäisen mielenkiintoinen ja senaikaisten talousviisaiden väittelytaito oli jotain aivan huimaa!
Katsoin myös jotain tv-showta, jossa myös puitiin asioita, siinä oli Milton Friedman ja juontaja, joka tenttasi häntä eri aiheista. Tämäkin ehkä 60-70-luvulta. Tässä ohjelmassa oli myös studioyleisö, joka näytti koostuvan tavallisista työssäkäyvistä ihmisistä, jotka esittivät välillä todella hyviä kysymyksiä. Mielenkiintoista katsottavaa tämäkin. Ja pani miettimään, mahtaisiko tässä meidän ajassa menestyä tällainen tv-formaatti, jossa ekonomisti ja juontaja väittelee kiihkeästi talousasioista, yleisö kuuntelee keskittyneesti ja esittää fiksuja kysymyksiä.
Toki sieltä Youtubesta voi katsoa vaikka mitä hömppää. Mutta siellä on myös sisältöjä, joiden katsominen tuntuu siltä kuin aivot saisivat raitista ilmaa kaiken hötön katselun jälkeen.
Eli nämä oli ilmeisesti jotain alunperin telkkariin tehtyjä ohjelmia? Nyt muistan katsoneeni itsekin Youtuben kautta jonkun brittidokkari/tositeeveeyhdistelmän, mutta enemmän on kyllä tullut vastaan jotain nopeaa viihdettä. Ristiriitaista kyllä, minulta menee täysin kärsivällisyys niihin jaaritteluihin, joita useimpien opetusvideoiden alussa tuntuu olevan tubettajan elämästä, kanavasta, tuotteen mainostuksesta ym. ennen käyttöohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on paljon lifehack, self help ja kaikenlaista itsensäkehittämiseen liittyvää kanavaa. Financial Diet esimerkiksi antaa vinkkejä järkevään rahankäyttöön. Itse katson enkuksi, eikä haittaa että USA, UK ja muut englanniksi tekevät postaavat omasta maastaan eli kulttuurierojakin on. On paljon sellaista, mitä länsimaalaiset jakavat.
Eli en juurikaan katso viihdettä (eläinpätkien ja musan) lisäksi. Kaikkea aikaamme liittyvää analyysiä ja kulttuurikritiikkiä kyllä. Ja sitä on onneksi paljon ja tasokasta. Myös monet tvkanavat löytyvät, pitkiä dokkareita.
Kyllä youtubella voi itseään sivistää vaivattomasti.
Mä taas olen aloittanut tv:n katselun viiden vuoden tauon jälkeen just tämän koronan takia. 90 päivää morsiamena ja Tohtori Paise 🤘
Yle Areenaa tulee katsottua tietsikalta, mutta itse telkkarin olen laittanut pois.
Etkö kuitenkin edelleen silti katsele televisioo?
Tabletilta striimaan kaikki sarjat. Omassa sängyssä on mukava köllötellä ja katsoa. Telkkari on vielä toistaiseksi olkkarissa pleikkarilla pelaamista varten. Joskus kauan sitten yritin katsoa jotain sarjaa ihan niin kuin ennen vanhaan katseltiin, tiettyyn lähetysaikaan telkkarista, mutta ne järjettömät jatkuvasti katsomisen keskeyttävät mainosmaratoonit lopetti sen alkuunsa. Taisi olla se X-filesin uusi tuotantokausi.
Me annettiin telkkari pois kun sitä ei katsottu. Ei ole kaivattu. Olkkari on nyt helpompi sisustaakin ilman media-alttaria.
Tällä hetkellä katson tv:stä viikolla vain uutisia ja viiden jälkeen-ohjelmaa. Sunnuntaisin katson tlc:ltä upea lihava elämänimaratoonit, muuten katson vain netflixiä läppäriltä.
Tvn sisältö on mennyt yhä enemmän suuntaan, joka ei anna hyvää oloa. En halua vapaa-ajalla täyttää päätä alastomuudella, pettämisellä, tapoilla, murhilla, ikävällä käytöksellä tai naurulla muiden kustannuksella. On siellä hyvääkin joukossa, mutta suuri osa tarjonnasta tätä.
Mut istun kyllä ruudun ääressä, youtubesta löytyy kiinnostavaa sisältöä, opin uutta, haaveilen ja viihdyn. Hömppäsarjaakin löytyy, josta tulee hyvä mieli, nyt kattelussa vanha highway to heaven.
Vierailija kirjoitti:
Yle Areenaa tulee katsottua tietsikalta, mutta itse telkkarin olen laittanut pois.
Yle Areena = televisio-ohjelmat tallennettuna nettiin, josta niitä voi katsoa myöhemmin. Ne ohjelmat ovat pääosin tulleet televisiosta ja näkyvät vielä Areenan puolella jonkin aikaa. Ihan sama, millä välineellä ne sieltä katsoo.
Minusta monet Teeman dokumentit ovat hyviä, esimerkiksi tosi kiinnostavia ovat lauantai-illan musiikkiaiheiset bändien tarinat. Samoin suurin osa mua kiinnostavista elokuvista tulee parin vuoden viiveellä Ylen kanavilta. Kuulun ilmeisesti kohderyhmään :-)
Suurimman osan katson boxin kautta minulle sopivaan aikaan.
Elin jo vuosia sitten täysin ilman televisiota eikä silloin ollut vielä suoratoistopalvelujakaan. Nykyisin on televisio, josta puoliso katsoo puoli yhdeksän uutiset ja jotain ajankohtaisohjelmia ja Wheeler Dealersia. Yhdessä katsotaan joskus elokuva, harvemmin kuin kerran kuukaudessa. Muutama elokuva on katsottu tämän vuoden puolella myös Areenasta, Kirjastokinosta ja Viddlasta. Netflixin tilasin ilmaiseksi koeajaksi, sieltä löytyi sinä aikana yksi kiinnostava leffa. Cmoresta samoin.
Elokuvissa ehdittiin käydä tämän vuoden alussa katsomassa neljä leffaa ennen kuin korona lopetti sen harrastuksen.
Brittisarjat areenasta ja youtube, maksullisia en kaipaa. Leffathan löytää ilmaiseksi netistä. Ylen uutisia tai "asiaohjelmia" en ole katsonut vuosiin, puhdasta propagandaa tiedätte-kyllä-minkä aatesuunnan eteen. Muilta kanaviltahan tulee vain sisustus/kokki/tositv-*askaa jota ei kestä pahassakaan kumarassa.
Yleensäkin sarjojen katsomista on vähentänyt rekisteröitymispakko, vaikka katsoisin vain ilmaisia ohjelmia. Samoin kiinnostavat sarjat ovat hajallaan eri paikoissa maksullisissa palveluissa.
Jotenkin en vain jaksa sitä salasanojen ja tunnusten etsimistä, niin täytän sitten aikani juuri lyhyillä videoilla Youtubessa, Instagramissa ja TikTokissa. Ei ne parempia ole kuin pitkät oikeat tv-sarjat, mutta on vain tullut jokin väsähdys jo vuosia sitten.