Tarvitseeko kela-korttia oikeastaan mihinkään?
Eikö ajokortti käy kaikkeen mihin kelakorttikin? Tarvitseeko kelakorttia oikeastaan kantaa mukana edes tk:ssa, tai apteekissa?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen töissä HUS:n vastaanottoluukulla ja kyllä kysyn Kela-korttia kaikilta potilailta. Joillain tosin sitä ei ole mukana ja silloin käy ajokortti tai jos ei sitäkään, niin nimen kertomalla pääsee vastaanotolle... Mieluiten kuitenkin se Kela-kortti mukaan, kiitos! Näen siitä tarvittavat tiedot vastaanotolle kirjaamiseen ja mahdolliseen uuden ajan varaamiseen.
Kuten itse sanoit, ajokortti käy myös. Kelakortissa ei ole mitää tietoja joita ei olisi ajokortissa. Olet kangistunut kaavoihisi.
T. Myös töissä luukulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain kelakortissa on merkintä jos olet oikeutettu saamaan tietyt lääkkeet halvemmalla.
Onko näitä tolloja oikeasti olemassa, voi että ihminen voi olla tyhmä.
Ei sitä merkintää kyllä ole muissa korteissa. No, kelatietoihin yhdistetyssä henkkarissa on, mutta ei esim. ajokortissa :’D
Kuinka vaikea sinun on ymmärtää, että eivät ne tiedot siinä kortissa ole. Ne tiedot on kelan järjestelmässä ja ne näkyvät kun järjestelmä on saanut henkilötunnuksesi, jonka saa mistä tahansa kortista missä on viivakoodi. Voit käyttää kelakorttia, passia, ajokorttia tai henkilökorttia. Oikeastaan et tarvitse korttia ollenkaan, jos vain kerrot henkilötunnuksesi.
Muuten samaa mieltä, mutta kyllä silti joku fyysinen kortti tarvitaan, jotta ei voi huijata olevansa joku muu, jonka henkilötunnuksen on opetellut ulkoa. Ja itse asiassa nyt kun muistelen, niin nykyään taidetaan vaatia kuvallinen kortti joka paikassa, joten silloinhan kela-kortti ei edes kelpaa! Tai ainakaan mulla ei oo siinä kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä lääkärillä ei saanut kela-alennusta ajokortilla, piti olla kelakortti
Jaa, no mitenhän on mahdollista, että minä olen saanut? Joka kerta, eri yksityisillä asemilla.
Vierailija kirjoitti:
Vain kelakortissa on merkintä jos olet oikeutettu saamaan tietyt lääkkeet halvemmalla.
Kyllä se merkintä löytyy myös sieltä apteekin tietokannasta. Olen itse saanut kela-korvauksen myös hakemalla lääkkeet passilla tai henkilökortilla, jos kela-kortti unohtunut kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa tilata ilmainen eurooppalainen sairaanhoitokortti Kelasta myös ulkomaanmatkoja varten. Sitä todellakin tarvitaan jos joudut sairaalahoitoon, passi ei riitä.
Eu-kortti antaa matkustajalle samanlaisen pääsyn hoitoon, kuin kohdemaan kansalaiselle. Ei korvaa itsessään mitään, eli kyllä matkavakuutus on viisainta olla tämän lisäksi, ellei kulujen maksaminen omasta pussista ole ongelma.
Julkisella puolella ja apteekeissa on yhteys kelaan ja ajokortti riittää. Yksityisellä tarvitaan edelleen kela-korttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa tilata ilmainen eurooppalainen sairaanhoitokortti Kelasta myös ulkomaanmatkoja varten. Sitä todellakin tarvitaan jos joudut sairaalahoitoon, passi ei riitä.
Eu-kortti antaa matkustajalle samanlaisen pääsyn hoitoon, kuin kohdemaan kansalaiselle. Ei korvaa itsessään mitään, eli kyllä matkavakuutus on viisainta olla tämän lisäksi, ellei kulujen maksaminen omasta pussista ole ongelma.
Eikö matkavakuutukset saa helposti ammattiliitoista? Mulla ainakin on eli siitä ei koskaan tarvitse huolehtia mutta tuo eurooppalainen sairaanhoitokortti oli tilattava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun kaikissa eu-maissa julkinen sairaanhoito ei ole ihan suomalaisella tasolla.
Ap tässä, kiitos vastauksista. Ilmeisesti siis kotimaassa voin jättää kelakortin pois lompakostani? Hyvä, sillä ajattelin vaihtaa huomattavasti nykyistä pienempään lompakkoon ja pohdin mahtuvatko kaikki kortit suunnittelemaani malliin.
Kelan sivuilla sanottiin, että:
"Henkilökortti sairausvakuutustiedoin
Henkilökorttiin ei enää merkitä sairausvakuutustietoja. Vuonna 2017 myönnettyä henkilökorttia ei voi käyttää Kela-kortin sijasta. Aiemmin myönnettyä, sairausvakuutustiedot sisältävää henkilökorttia voi edelleen käyttää Kela-kortin sijasta esimerkiksi lääkäriasemilla tai apteekeissa. Korttiin on voitu merkitä esimerkiksi tiedot erityiskorvattavista lääkkeistä, työpaikkakassaan kuulumisesta ja määräaikaisesti sairausvakuutetun vakuuttamisaika."
En tiedä onko nuo sitten merkattu myös vanhoihin ajokortteihin, mutta ei uudempiin, tai mihin tietoja tarvitaan jos ne kerran saa sieltä verkostakin. Tietysti asiaa voisi kysyä suoraan Kelastakin missä tilanteessa ei kelpaa mikään muu kuin kelakortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä lääkärillä ei saanut kela-alennusta ajokortilla, piti olla kelakortti
Jaa, no mitenhän on mahdollista, että minä olen saanut? Joka kerta, eri yksityisillä asemilla.
Mehiläisessä piti ainakin viimeksi asioidessa olla kela-kortti. Voi olla että on muuttunut sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä, kiitos vastauksista. Ilmeisesti siis kotimaassa voin jättää kelakortin pois lompakostani? Hyvä, sillä ajattelin vaihtaa huomattavasti nykyistä pienempään lompakkoon ja pohdin mahtuvatko kaikki kortit suunnittelemaani malliin.
Kelan sivuilla sanottiin, että:
"Henkilökortti sairausvakuutustiedoin
Henkilökorttiin ei enää merkitä sairausvakuutustietoja. Vuonna 2017 myönnettyä henkilökorttia ei voi käyttää Kela-kortin sijasta. Aiemmin myönnettyä, sairausvakuutustiedot sisältävää henkilökorttia voi edelleen käyttää Kela-kortin sijasta esimerkiksi lääkäriasemilla tai apteekeissa. Korttiin on voitu merkitä esimerkiksi tiedot erityiskorvattavista lääkkeistä, työpaikkakassaan kuulumisesta ja määräaikaisesti sairausvakuutetun vakuuttamisaika."
En tiedä onko nuo sitten merkattu myös vanhoihin ajokortteihin, mutta ei uudempiin, tai mihin tietoja tarvitaan jos ne kerran saa sieltä verkostakin. Tietysti asiaa voisi kysyä suoraan Kelastakin missä tilanteessa ei kelpaa mikään muu kuin kelakortti.
Tuo ei ole normaali henkilökortti vaan paremminkin kela-kortti johon on lisätty henkilökorttiominaisuus. Ilmeisesti sellaisia ei sitten enää ole.
Tiedot tarkistetaan aina tietokannasta, kortti ei kerro yhtään mitään. Esim minulla on kyllä kela-kortti, mutta ei oikeutta suomen sosiaaliturvaan. Olen näet muuttanut maasta, mutta ei sitä fyysistä korttia kukaan tullut pois ottamaan. Kortti on jäänne ajoilta kun reaaliajassa ei tietoja voinut verkosta tarkistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kelalupaajaa kirjoitti:
Ajolupa oikeuttaa ajamaan autoa tms. Ai että sais sillä lääkkeet...kukkua,ei mulla ole ajolupaa.
Sivistä itseäsi,ota selvää.
Kyllä ajokortilla saa reseptilääkkeet, kokeile vaikka! Henkilötunnus riittää osoittamaan, että olet oikeutettu Kela-korvaukseen.
Ei henkilötunnus siihen riitä, vaan henkilöllisyyskortin esittäminen on riitävän vahva suostumus siihen, että apteekki saa hakea henkilöstä hänen kelatietonsa sähköisellä yhteydellä kelan tietokannasta. Ja sitten niiden perusteella antaa kelakorvausta.
Jos olet köyhä sossun asiakas toimeentulotuella, sekin paljastuu samalla. Koska se kattaa myös lääkkeet. Kelakortilla on sama vahvuus apteekissa, vaikka siinä ei olekaan kuvaa. Jos sähköiset yhteydet kelaan ovat poikki, ajokortilla ei saa kelakorvauksia, mutta tämä on äärimmäisen harvinaista.
Korvaus haetaan jälkikäteen, ei tt-tukiasiakas saa lääkkeitä apteekista maksutta mukaansa. Ehkä jollain pitkäaikaissairailla saattaa olla joku jatkuva maksusitoomus, en tiedä, mutta pääsääntöisesti korvaus haetaan jälkikäteen lääkärin kirjoittamalla reseptillä ja apteekin kuitilla.
Kela-kortti helpottaa kyllä kovasti kun sairaalaan tulee päivystysasiakas joka ei puhu suomea eikä englantia. Silloin tietää, että kuuluu kelakorvauksen piiriin. Kortista näkee myös miten nimi kirjoitetaan jos asiakas ensi kertaa käymässä sairaalassa. Hänet pitää ottaa silloin uutena asiakkaana vastaan ja merkitä nimi, syntymäaika, kuntamaksaja yms tiedot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mehiläisessä piti ainakin viimeksi asioidessa olla kela-kortti. Voi olla että on muuttunut sen jälkeen.
Sama juttu, mä olen myös jäänyt Mehiläisessä ilman korvausta, kun ei ollut Kela-korttia. Ei riittänyt että henkilökortissa oli Kelan tiedot (”kun ei tää enää käy”). Jotenkin äärimmäisen kankeaa, asiakkaan hyppyyttämistä. Piti tuon jälkeen ihan tilata uusi kortti Kelasta, ettei enää käy noin. Sainhan minä toki ne korvaukset, mutta ihan turhaan hukkasin aikaa hakemiseen. Lieneekö tässä siis eroja yksityisten välillä, ehkä Mehiläinen vaan on noin tarkka.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin unohtanut veikkauskortin kotiin, menin ärrälle lottoamaan.
Mut ei hätää, fiksu myyjä kysyi, oliks mulla Kela-kortti, sekin käy👍
Ajokortti, henkilökortti ja passikin käy.
Ainakin Akseli-ilmoittautumismasiinoihin voi myös näpytellä henkilötunnuksen, ei tarvii viivakoodia
Terveystalo ei myönnä Kelakorvausta ilman Kelakorttia. Aivan oikein, ei ole iso vaiva kuljettaa Kelakorttia lompakossa, sinne mahtuu hyvin muiden korttien joukkoon. Jälkikäteen toki voi hakea, täyttämällä hakemuksen ja laittamalla liitteet mukaan, vaivalloista.
Ap, harva yksityinen lääkäriasema myöntää Kelakorvausta ilman Kelakorttia. Sinullako ei ole tilaa lompakossa? Outoa logiikkaa.