Ystäväpariskunta pyysi esiintymään häissään, joten mitä pyytäisin korvaukseksi?
Olemme tunteneet vasta vähän aikaa ja pyysivät minua esiintymään häissään eli laulamaan ja soittamaan pianoa. Sain kutsun häihin vieraana mutta pyysivät voisinko myös esiintyä. Ei tullut puheeksi korvaus enkä yleensä esiinny huvikseni. Mitä kannattaisi pyytää korvaukseksi? En halua pelkkää hymyä ja kiitosta koska sehän olisi hyväksikäyttöä.
Kommentit (93)
Nämä on kyllä ärsyttäviä ja sukulaiset on pahimpia.
Olen joutunut hengailemaan videokameran kanssa muutamat häät, sitten kun ovat ohi niin syön jotain jämiä. Kotona sitten alkaa editointi johon meneekin useita tunteja.
Nykyään en edes mene häihin.
Onko tämä asia, jota varten joudut harjoittelemaan ja valmistautumaan paljon etukäteen? Teetkö normaalisti tämäntyyppisiä keikkoja ja millä hinnalla? Voisko se olla lahjasi? Onko joku syy, jonka takia et haluaisi tätä tehdä?
Punnitse näitä ainakin ja kysy sitten heiltä ihan suoraan, että oliko tarkoitus että tämä olisi sinulta ilmainen työ vai olivatko he varautuneet maksamaan palkkaa. Voit kertoa, että tavallisesti otat esiintymisestä maksun, ja nyt jäit miettimään, että oliko tämä kuitenkin lahjatoive heiltä. Jos oli, etkä halua tehdä sitä ilmaiseksi, voit kyllä kauniisti sanoa senkin. Se tilanne itsessään voi olla kiusallinen ja siksi morsiuspari saattaa loukkaantua, mutta eivät he välttämättä ajattele, että sinun pitäisi tehdä työtäsi ilmaiseksi. Todennäköisesti heitä siinä kohtaa hävettää, että tulivat sellaista ehdottaneeksi, ja sellainen nolous usein ilmenee nöksähtämisenä. Siitä onneksi pääsee yli, molemmat osapuolet.
Aika usein hääpari antaa jonkun lahjan kiitokseksi. Samoin kuin kaasolle ja bestmanille. Me annettiin shampanjapullo ystävälle, joka lauloi kirkossa.
Rahan pyytäminen palkkioksi olisi outoa ja sun pitäisi tietenkin maksaa siitä verot (kuten tietenkin olisit tehnytkin).
Ehkä parempi vain kieltäytyä.
No kai sinä ap itse tiedät taksasi, jos kerran ainakin puoli-ammattilaisena (?) esiinnyt. Miksi kysellä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvaus pyydetään siinä vaiheessa kun luvataan esiintyä, ei jälkikäteen. "Voin hyvin esiintyä, esiintymispalkkioni on x €."
En ole suostunut vielä mutta halusivat minun soittavan neljä kappaletta hääjuhlassa.
jos ovat pyytäneet, niin tee kortti jossa onnittelet ja kerrot että YSTÄVÄLLE tämä on lahjasi,
jos olisivat vain tuttavia tai tuntemattomia on korvaus ok, mutta että YSTÄVÄLLE, en ymmärrä.
jos olisi bändi kokoonpano ja koko ilta kyseessä asia olisi toinen.
- mitä olit noin niinkuin muuten ajatellut antaa lahjaksi?
Vierailija kirjoitti:
Mun ystäväpiirissä tuollaiset keikat on mennyt häälahjana, samoin kuin kampaus, hääkimppu tai manikyyri.
Mites valokuvaus? Moni kehtaa kysyä, muistanhan ottaa kameran mukaan, kärppänä pitäisi olla kuvaamassa vähän väliä. Ei siinä mitään juhlita tai rentouduta ja päälle monen päivän duuni editoidessa. Tulee aika kallis lahja.
Kukaan ei halua kuunnella neljää biisiä, tyhmä provoilija.
Häissä tanssitaan eikä pimputeta pianoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvaus pyydetään siinä vaiheessa kun luvataan esiintyä, ei jälkikäteen. "Voin hyvin esiintyä, esiintymispalkkioni on x €."
En ole suostunut vielä mutta halusivat minun soittavan neljä kappaletta hääjuhlassa.
Tuo on jo aika paljon. Häälahjana ehkä ok, jos on hyvä kaveri.
Emme ole tunteneet kauaa ja kutsukin tuli yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Kappaleeksi ehdotan Ed Sheeranin Perfect tai Thinking Out Loud.
3
Pariskunta ei pyytänyt soittamaan kyseistä kappaletta.
Minä olen opiskellut muutaman ammatin. Kun ystäväni menee naimisiin, olen aina tarjoutunut kampaajaksi.
Ollaan nähty ajoissa, suunniteltu hääkampaus ja jos on kelvannut, se on ollut häälahja.
Olen nuoremapana ollut leipomossa töissä ja olen tehnyt tuhansia kakkuja. Olen antanut kakun lahjana esim ristiäisiin, 50 v synttäreihin jne.
Itse tykkään tälläisistä lahjoista.
Itse sinä päätät onko kyse hyväksikäytöstä vai ei. Jos ei ole, voit laulaa ilmaiseksi ihan rauhassa. Jos on, pyydät palkkion tai kieltäydyt.
Mutta tämä kuulostaa nyt lähinnä siltä, että Ap onkin se morsian, joka kutsuu puolitutun häihin, jotta saisi sen esiintymään. Nyt vaan täytyy kuulostella, että onko se törkeää vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä paras vaihtoehto olisi jonkinlainen vastapalvelus. Voisiko hääpari puolestaan vaikka esim. leipoa teidän juhliin tai osallistua talon maalaustalkoisiin, korjata autonne, hoitaa lapsianne tai lainata teille mökkiään viikonlopuksi tai pariksi?
Teidän? En halua vastapalveluksia ja lapsia ei ole eikä mökkiä.
Ota yhteyttä kutsuvaan ja kysy olivatko ajatelleet esiintymisestä jotakin korvausta. Sanot vain, että et yleensä esiinny ihan ilmaiseksi. Pari satasta on kohtuullinen pyyntö.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä sun ammatti? Sitten ihan sen mukaan, mikä taksa on yleensäkin. Jos harrastus, anna lahjana. Omissa häissä hyvä ystävä lauloi yhden laulun kirkossa (on ammattimuusikko), pyydettiin se lahjana ja tuttu graafikko otti meidän hääkuvan, samoin lahja. Mutta kampaajakaveri teki mun kampauksen, sen maksoin ihan listahinnan mukaan..
Toinen ammattini ja olen esiintynyt maksusta juhlissa. Pyyntö tuli vain yllättäen ilman varoituksia ja sain vähän sellaisen käsityksen että kutsuivat juhliinsa vain että esiintyisin. Haluavat että soittaisin neljä kappaletta ja heillä on jo hankittuna bändi menevämpään musaan. Tehtäväni olisi soittaa balladeja.
Vierailija kirjoitti:
Aika usein hääpari antaa jonkun lahjan kiitokseksi. Samoin kuin kaasolle ja bestmanille. Me annettiin shampanjapullo ystävälle, joka lauloi kirkossa.
Rahan pyytäminen palkkioksi olisi outoa ja sun pitäisi tietenkin maksaa siitä verot (kuten tietenkin olisit tehnytkin).
Miten verojen maksaminen palkkiosta on outoa?
No on kyllä aika naurettavaa nillitystä alkaa tuollaisesta pyytämään rahaa. Tuollaisiin häihin tehdään kuitenkin aika paljon talkootunteja. Jos sä nyt vartin laulelet niin en kyllä ilkeis siitä rahaa pyytää.
Neljä kappaletta on paljon hääväellekin. Yksi tai kaksi kappaletta riittää.
Ehdottaisin, että ne ovat häälahjani heille.
Kaksi kappaletta häälahjana olis ok. Neljä kappaletta taas aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Olemme tunteneet vasta lyhyen aikaa ja pelkään, että käyttävät hyväksi. En halua olla ylimielinen mutta neljä balladia vaatii harjoittelua, vaikka ammattilainen olenkin. En halua vain tyytyä syömään juhlaruokaa, koska jos esiinnyn on se omasta ajasta pois.
Saathan palkaksi kuivunutta karjalanpaistia ja ällömakeaa kakkua. Hyvässä lykyssä pääset nolaamaan itsesi leikeissä ja tanssimaan levydiskossa