Ystäväpariskunta pyysi esiintymään häissään, joten mitä pyytäisin korvaukseksi?
Olemme tunteneet vasta vähän aikaa ja pyysivät minua esiintymään häissään eli laulamaan ja soittamaan pianoa. Sain kutsun häihin vieraana mutta pyysivät voisinko myös esiintyä. Ei tullut puheeksi korvaus enkä yleensä esiinny huvikseni. Mitä kannattaisi pyytää korvaukseksi? En halua pelkkää hymyä ja kiitosta koska sehän olisi hyväksikäyttöä.
Kommentit (93)
Mun ystäväpiirissä tuollaiset keikat on mennyt häälahjana, samoin kuin kampaus, hääkimppu tai manikyyri.
Jos soitat siellä kappaleen tai kaksi ja normaalisti laskutat esiintymisistä, niin silloin se esiintyminen on teidän lahja eikä teidän tarvitse antaa muuta lahjaa. Pidä se esiintyminen kuitenkin lyhyenä, ei siellä koko iltaa tarvitse ilmaiseksi soittaa.
Minä pyysin tuollaisen esiintymislahjan oman tyttäreni häihin sukulaiselta, joka on musiikinopettaja ja jonka lapset ovat jonkin verran tottuneet esiintymään. Minusta oli hienoa että suostuivat ja ihan mielelläänkin. Sulhasen puolelta oli myös yksi tällainen esiintyminen, yksi kappale laulettuna ja pianolla säestettynä. Minusta ne olivat kiva lisä siihen muuhun ohjelmaan, jotenkin henkilökohtaisia lahjoja. Varsinaista tanssia varten oli sitten ihan maksettu bändi.
Kappaleeksi ehdotan Ed Sheeranin Perfect tai Thinking Out Loud.
3
Korvaus pyydetään siinä vaiheessa kun luvataan esiintyä, ei jälkikäteen. "Voin hyvin esiintyä, esiintymispalkkioni on x €."
Vierailija kirjoitti:
Korvaus pyydetään siinä vaiheessa kun luvataan esiintyä, ei jälkikäteen. "Voin hyvin esiintyä, esiintymispalkkioni on x €."
En ole suostunut vielä mutta halusivat minun soittavan neljä kappaletta hääjuhlassa.
Kysyppä kelpaisitko tulevaisuudessa vaikkapa varakummiksi.
Hankalia juttuja. Olisivat varmasti itse kysyneet hintaa jos aikomuksena olisi ollut jotakin esiintymisestäsi maksaa. Välithän tuossa voi mennä kun alat rahaa pyytämään, mutta jos koet asian niin ehdottomana ettet ilmaiseksi suostu, niin sekin mahdollisuus on sitten vain hyväksyttävä. Ymmärrän kyllä sinänsä oikein hyvin, ettei kiinnosta alkaa puolituttujen ilmaiseksi viihdetaiteilijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole suostunut vielä mutta halusivat minun soittavan neljä kappaletta hääjuhlassa.
Tuo on jo aika paljon. Häälahjana ehkä ok, jos on hyvä kaveri.
Jos sinut on kutsuttu sinne vieraaksi, varmaankin veisit lahjan? Jos siis menisit.
Voisiko esiintyminen olla se lahja vai onko esiintymisesi paljon enemmän arvoinen mielestäsi?
Mutta neljä kappaletta on aika paljon. Veikkaan että myös kuulijoille.
Ehdottaisin että kaksi riittää. Ei häät mikään konsertti ole.
tuollainen pyyntö voi myös ärsyttää. Varmasti jokainen "kampaaja, muusikko, valokuvaaja" haluaisi myös joskus olla vain vieraana. Tiettyjä ammattikuntia kohtaan kohdistuu aina vaateita, mikä itseä ärsyttää. Itse olen ollut kaasona ja sen lisäksi on "pitänyt" valokuvata, järjestää ohjelmaa, hoitaa koristelut yms koska olen ammatiltani tapahtumaorganisaattori joka osaa valokuvata. Lähinnä itseä vitutti koko homma, koska en voinut kieltäytyäkkään. Mitään ei morsian maininnut että nämä menee lahjasta.
200 g makaronilaatikkoa ja raikas voileipä on kohtuullinen palkkio.
Ehkä paras vaihtoehto olisi jonkinlainen vastapalvelus. Voisiko hääpari puolestaan vaikka esim. leipoa teidän juhliin tai osallistua talon maalaustalkoisiin, korjata autonne, hoitaa lapsianne tai lainata teille mökkiään viikonlopuksi tai pariksi?
Olet kai ennenkin esiintynyt joten varmasti tiedät sopivan summan.
Onko kyseessä sun ammatti? Sitten ihan sen mukaan, mikä taksa on yleensäkin. Jos harrastus, anna lahjana. Omissa häissä hyvä ystävä lauloi yhden laulun kirkossa (on ammattimuusikko), pyydettiin se lahjana ja tuttu graafikko otti meidän hääkuvan, samoin lahja. Mutta kampaajakaveri teki mun kampauksen, sen maksoin ihan listahinnan mukaan..
No riippuu minkä tason muusikko olet ja mikä on normaali taksasi. Jos olet lähinnä kaljapalkalla esiintyvä tuntematon harrastelija, niin minusta olisi tökeröä pyytää maksua. Jos ihan oikeasti teet normaalielämässä vastaavia keikkoja kunnon rahoista, niin sinuna miettisin meneekö tuo häälahjasta vai onko lahjan arvo kohtuuton. Paljonko pyytäisit vastaavasta keikasta vs paljonko antaisit lahjaksi? Onko erotus sinusta kohtuuton?
Toinen vaihtoehto rahan pyytämiselle on yksinkertaisesti kieltäytyä kohteliaasti.
Kaksissa häissä olen ollut soittamassa, en ole ammattimuusikko. Ensimmäisessä soitettiin 4 tai enemmän kappaleita toisen muusikon kanssa, sain varmaan 50 markkaa palkkaa, en tuntenut hääparia. Toinen oli hyvä ystäväni, siellä soitin yhden kappaleen, ei tullut mieleenkään pyytää rahaa. Myös kummipoikani ristiäisissä soitin monta kappaletta, ei palkkiota enkä halunnutkaan.
Jos olisin ammattimuusikko niin kyllä olisi kohtuullista maksaa palkka eikä käyttää hyväksi.
Kaksi kappaletta minun mielestä menisi häälahjana suht uudelle tuttavuudelle. Ei sitten tarvitse mitään ostaa.
Rahaa?