Miksei meidän lapset saa ikinä mitään stipendejä?
Poika päätti juuri 8. Lk, eikä ole kertaakaan saanut mitään stipendiä, ei edes parhaan kaverin palkintoa. On keskitason kulkija, noin 8 keskiarvolla. Stipendejä ja palkintoja on jaettuja joka ikinen vuosi vähintään 3 kpl. Kaiken todennäköisyyden mukaan olisi pitänyt jo osua kohdalle. Luokassa 22 oppilasta.
Tyttö päätti 3. luokan ja on koko lukuvuoden saanut kaikista oppiaineista kokeissa 9,5-10. Kaikista muista paitsi liikunnasta. Mutta ei ole stipendiä tullut. Eikä muutakaan mainintaa. Nyt keväällä oli jaettu jotain tsemppari-palkintoja kolmelle. Eikö nämä siis tsemppaa ollenkaan, jotka menestyy?
Ja nuorimmainen päätti ekaluokan. Kolme luokkakaveria sai stipendin. Sanoin, että ehkä ensi vuonna saat jotain. Just joo. Ei tule saamaan, kun ei ole isommat sisaruksetkaan kertaakaan mitään saaneet.
Kommentit (293)
Meillä lapsi lopetti ala-asteen ja koulussa oli jo etukäteen kerrottu, että kolme saa stipendin. Lapsi osasi jo etukäteen veikata, ketkä nämä kolme ovat: opettajien suosikkeja. Ja näinhän se asia menikin. Näille kolmelle stipendit menivät. Enpähän tiedä valintaperusteita, mutta lapseni saa paljon Wilma merkintöjä mm. aktiivisesta osallistumisesta ja numerot 9-10 kokeista, niin eipä noilla näy olevan merkitystä, jos et ole ns. paremmasta perheestä. Surullista varsinkin lapsen kannalta, että kortit aletaan jakamaan jo koulussa sillä perustella, kuinka suositusta ja rahakkaasta perheestä olet :(
Mä sain yläasteen ysiluokalla saksasta kirjapalkinnon kun tein yhtä erikoiskäännöstä lisäkurssilla. Opiskelin siis c-kieltä, mutta mulla on opittuna saksa jo lapsuudesta joten se avitti. Olihan se kirja ihan kiv, mutta tuolloin ois rahapalkinto ollut jees. Koskaan en oo saanut rahastipendiä, paitsi kerran sain yliopistossa, mutta siinäkin oli vain pari hakijaa.
Todennäköisyyslaskelmilla ei selvitetä stipendinsaajia. Lisäksi moni nostaa lapsensa jalustalle ja ajattelee juuri noin, "luulisi että olisi jo tullut". No vaikka 30 oppilasta per luokka, ja yksi "hyvä kaveri"-stipendi joka vuosi. Joka vuosi se menee vaan yhdelle. Kuudessa vuodessa ala-asteella se tekee yllättäen vain kuusi kaveristipendiä, ja joka vuosi se on se sama about 30 oppilasta joista valitaan. Vaikka varmistettaisi ettei sama voi saada uudestaan, "mahdollisuus" on silti vaan 6/30. 24 oppilasta ei saa mitään. Sinun ei saanut, eipä saanut 23 muutakaan. Enpä sanoisi että juuri sinun lapsia sorsitaan.
Lisätään sekin vielä, että stipendien eteen pitää myös tehdä jotain. Hymytytöt ja -pojat valitaan sen perusteella, kuka on oikeasti tosi kiva ja kiltti kaikille ja osallistaa muita lapsia. Lapset jotka odottavat stipendejä ja palkintoja eivät yleensä ole sitä tyyppiä, joka tekee palkittavia tekoja. Moni yllättyy että saa stipendin tai pystin, koska teki niitä asioita omasta halusta, ei rahankiilto silmissä.
"Kiva kaveri" on se, jonka kaikki opettajat ovat huomanneet lähestyvän niitä yksinäisiä välitunneilla ja kysyvän haluaako tämä tulla mukaan leikkimään. Tsemppaaja ei ole keskitason puurtaja vaan joku joka tsemppasi, eikä vain mennyt siitä mistä aita on matalin, pysytellen omalla keskihelpolla mukavuusalueellaan.
Älä lupaa lapsillesi että kyllä ne ensi vuonna jotain saa. Huono esimerkki ja opettaa "osallistumispalkintojen" odottamiseen, ja niitähän ei tunnetusti elämässä koulun jälkeen ole eikä tule. Kannusta mieluummin, ja opeta iloitsemaan oppimisesta eikä pelkistä tuloksista.
Ei niitä stipendejä valtaosa koskaan saa, sen kanssa pitää pystyä elämään.
Minä sain jonkun stipendin melkein joka vuosi, sillä olin aina luokkani paras oppilas. Keskiarvoni oli lukion päättötodistuksessakin yli 9,8, eli töitäkin tuli tehtyä ihan kiitettävästi. Ei niistä stipendeistä kauheasti mitään iloa ollut, mutta olihan se kiva saada tunnustusta opintomenestyksestä.
Jos edelleen on voimassa se, että opettajat päättää näistä tunnustuspalkinnoista, niin epäilen, että ne menee aina samoille. Niin ainakin minun aikanani.
Hymytyttöpatsas meni joka vuosi yhdelle ja samalle tytölle, sille kaikkien leuhkimmalle ja opettajan mielisuosioon päässeelle. Muutenkin sai kaikenlaisia etuuksia lukuvuosien mittaan. Poikien kohdalla tehtiin luokan kesken äänestys, mutta tyttöjen kohdalla opettaja valitsi.
Tympi koko patsasjuttu. No, silloin elettiin vanhaa aikaa, ennen peruskoulua. Opettajat oli jumalia, jotka teki mitä halusi. Yksi opettaja löi pesäpallomailalla yhtä poikaa jalkaan niin, että joutui viemään sen kesken päivän kotiinsa pyörän päällä ja sanoi vain, että sattui pahasti, viekää lääkäriin. Poika oli kaksi viikkoa pois koulusta. Opettaja ei puhunut asiasta mitään. Oli meidän tuttuja sen pojan perhe, siksi tiedän, ettei opettaja itse ottanut asiasta mitään vastuuta.
Olin takuuvarmasti luokan paras kirjoittaja, mutta sen jonkun pirun kirjoituspalkinnon
sai se leuhka likka. No, vähän sain lohtua siitä, että se ei päässyt oppikouluun, vaikka pyrki kaksi kertaa. Mutta oli siellä oppikoulussakin näitä opettajien lellikkejä. Yksi opettaja puhui aina yhden tytön kanssa ruotsia, kun tää tyttö oli ainoa, joka puhui sitä oikeasti. Sen vanhemmista toinen oli joku ruotsinkielinen jostain rannikolta. Ne oli hienoja ihmisiä nekin olevinaan ja tää yksi ope ihan tahallaan solkotti sitten sen kanssa sitä ruotsiaan oikein antaumuksella. No, menihän siinä mukavasti opetusaikaa hukkaan muitten kohdalta, mikäs siinä.
Köyhän ja kurjan ei kannattanut niinä aikoina ainakaan mitään stipendejä ja muita huomionosoituksia odotella. Kyllä annettiin ymmärtää, kuka on kukin.
Ja nämä stipenditkö sitten määrittelee ihmisen? Vai miksi niiden perään huutelet?
Paras stipendi on se, kun kuolinvuoteellasi voit todeta eläneesi hyvän elämän, kaikki muu on turhaa kohkausta ja materiaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi lopetti ala-asteen ja koulussa oli jo etukäteen kerrottu, että kolme saa stipendin. Lapsi osasi jo etukäteen veikata, ketkä nämä kolme ovat: opettajien suosikkeja. Ja näinhän se asia menikin. Näille kolmelle stipendit menivät. Enpähän tiedä valintaperusteita, mutta lapseni saa paljon Wilma merkintöjä mm. aktiivisesta osallistumisesta ja numerot 9-10 kokeista, niin eipä noilla näy olevan merkitystä, jos et ole ns. paremmasta perheestä. Surullista varsinkin lapsen kannalta, että kortit aletaan jakamaan jo koulussa sillä perustella, kuinka suositusta ja rahakkaasta perheestä olet :(
Mun mielestä se on hyvä jo lapsesta asti tajuta kuinka asiat menee eikä miten niitten toivoisi menevän.
Olisin itse toivonut oppivan tuon jo lapsesta saakka enkä kantapään kautta. Itse nyt opetan lapsilleni miten tämän maailma oikeasti pyörii. Poika saa silti pelkkää 10:ä ja 9:ä, ala-aste oli ja meni eikä mitään stipendejä tai patsaita koskaan. En kyllä odottanutkaan ja poikakin tiesi aina ettei niitä tule ikinä saamaan, kun ne on jo jaettu etukäteen.
No, mitalikaappi pursuaa mitaleja, tosin yksi kulta meni sivu suun kun mitattiin kultaheitto "vahingossa" alakanttiin. Mitäpä tuosta, onhan noita. Ja hopeamitali sopii sitä paitsi paljon paremmin meidän perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Vaikka stipendien parhain ajatus on se, että kaikilla perhetaustaan katsomatta on Suomessa mahdollisuus tulla miksi vain, rakentaa se oma asemansa. Mutta näin se matto vedetään joka vuosi ihan tärkeilevien itsekeskeisten opettajien toimesta pois niiden alta, joille "se ei kuulu". Hyvinpä motivoi ja antaa uskoa itseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoit sen itsekin, keskitason kulkija. Stipendit menee yleensä tosi etsiville tai sit heikolle tsemppariksi.
Oma lapseni sai 1.lk tsempparin ja vikalla stipendin.
Mikä keskitason kulkija on, jos saa koko vuoden kokeista 9,5-10? Minusta se ei ole keskitaso. En tiedä mitä on tosi etsivät, jotka mainitsit, siis jotain open lellikkejä vai? Tosi etsivät siis saa ja heikoimmat tsemppariksi? Millä perusteilla muka?
-ap
En ole se jota kommentoit, mutta olettaisin että hyvää koemenestystä on monellakin. Stipendin saa sitten, kun tekee vielä jotakin siihen päälle.
Eli tyhmyydestä palkitaan? Siitä, että tekee enemmän kuin mitä on tarpeen?
Itselläni oli koko peruskoulun keskiarvo yli 9. Olisin tuntunut vähän hullulta "tehdä enemmän". Jos sain tuollaisia numeroita tekemättä mitään, mitä olisin HYÖTYNYT siitä, että olisin pingottanut keskiarvoa vielä vähän enemmän?
Minulle olisi pitänyt antaa Todellisen Pärjään -stipendi, koska olen todella hyvä saamaan erinomaisia tuloksia minimiyrittämisellä. Kaikkihan me tiedämme että älykkyys ja laiskuus on maailman tuottavin yhdistelmä.
Jostain syystä koulussa palkitaan mieluiten niitä, jotka ovat tyhmiä mutta ahkeria. Tai kivoja.
En tiedä millä perusteella opettajat niitä stipendejä jakaa, mutta itse sain peruskoulussa 3 stipendiä. Ala-asteella Mannerheimin lastensuojeluliiton stipendin koulukiusaamisen vastustamisesta (en ollut mielestäni tehnyt mitään erityistä kiusaamisen vastustamiseksi). Yläasteella kaksi kuvataidestipendiä peräkkäisinä vuosina (olen aina ollut hyvä kuviksessa, mutta eiköhän joku muu olisi voinut saada sen stipendin toisena vuonna). Ei siis kannata välittää, jos se stipendi ei osu juuri oman lapsen kohdalle, kun ei niiden jakamista ilmeisesti sen enempää mietitä. Sun lapset on ihan yhtä hyviä ja ihania ilmankin niitä, vaikka se lapsia varmasti harmittaa, kun muut saa stipendejä ja itse ei. Voit itse palkita lasta koulumenestyksestä jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoit sen itsekin, keskitason kulkija. Stipendit menee yleensä tosi etsiville tai sit heikolle tsemppariksi.
Oma lapseni sai 1.lk tsempparin ja vikalla stipendin.
Mikä keskitason kulkija on, jos saa koko vuoden kokeista 9,5-10? Minusta se ei ole keskitaso. En tiedä mitä on tosi etsivät, jotka mainitsit, siis jotain open lellikkejä vai? Tosi etsivät siis saa ja heikoimmat tsemppariksi? Millä perusteilla muka?
-ap
En ole se jota kommentoit, mutta olettaisin että hyvää koemenestystä on monellakin. Stipendin saa sitten, kun tekee vielä jotakin siihen päälle.
Eli tyhmyydestä palkitaan? Siitä, että tekee enemmän kuin mitä on tarpeen?
Itselläni oli koko peruskoulun keskiarvo yli 9. Olisin tuntunut vähän hullulta "tehdä enemmän". Jos sain tuollaisia numeroita tekemättä mitään, mitä olisin HYÖTYNYT siitä, että olisin pingottanut keskiarvoa vielä vähän enemmän?
Minulle olisi pitänyt antaa Todellisen Pärjään -stipendi, koska olen todella hyvä saamaan erinomaisia tuloksia minimiyrittämisellä. Kaikkihan me tiedämme että älykkyys ja laiskuus on maailman tuottavin yhdistelmä.
Jostain syystä koulussa palkitaan mieluiten niitä, jotka ovat tyhmiä mutta ahkeria. Tai kivoja.
Ei tässä puhuta keskiarvon pingottamisesta vaan muusta ekstrasta. Esim. hyvä englannintaitaja osallistuu vapaa-ajallaan koulun englanninkielisen esittelyvideon tekemiseen tai pitää kielisuihkua eskarilaisille.
Omat lapseni ovat ainakin tehneet valtavasti ylimääräistä niissä asioissa, jotka kiinnostavat.
Pitäisikö nämä stipendit lopettaa kokonaan kun pahaa mieltä tuo aika monelle. Poikani sai kerran toisella luokalla ja nyt päättyi peruskoulu.
Ihan turhaa eriarvoistaa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat lapseni eivät koskaan saaneet stipendiä kouluvuosinaan ennen kuin viimeisellä luokalla. Toinen oli usein luokkansa paras mutta stipendiä hänelle ei vain annettu. Uskon, että se johtui opettajista, lapseni ei koskaan "nuoleskellut" opettajia ja eräs alakoulun luokanopettaja suorastaan vihasi tytärtäni ja hänen kavereitaan ja teki sen monin tavoin selväksi. Tämä muutenkin ammattitaidoltaan erittäin ala-arvoinen opettaja jakoi stipendit suosikeilleen.
Ala- ja yläkoulussa tilanne on valitettavasti toisinaan se, että stipendejä jaetaan hyvin kummallisin perustein. Oudoin peruste on se, kun eräässä koulussa jaettiin stipendejä sosiaalisuuden perusteella! Aivan älytöntä, sillä yhden niistä stipendeistä sai luokan pahimpiin häiriköihin kuulunut oppilas, joka näin palkittiin huonosta käytöksestään. Eräs tuntemani tyttö sai hymytyttöpatsaan, vaikka oli aivan karmea koulukiusaaja. Opettajat eivät vain tätä tienneet, koska tyttö hoiti kiusaamisen niin ovelasti ja esitti opettajille maailman ihaninta söpöläistä.
Kaiken maailman tsempparistipendejä jaetaan viitos- ja kuutoskerhon oppilaille, jotka sitten onnistuvat nostamaan arvosanojaan kuutoseen tai seiskaan. Lahjakkaat, taitavimmat ja ahkerimmat jäävät usein ilman, yksi koulun stipendeistä saattaa mennä lahjakkaalle oppilaalle.
Toisen asteen viimeisellä luokalla molemmat omat lapseni sitten saivatkin stipendit, kun olivat luokkiensa parhaita.
Ei kannata surra sitä, etteivät lapset saa stipendiä. Lukion ja ammattikoulun viimeisellä luokalla jaetaan stipendejä osaamisen perusteella, siellä moni koulussa hyvin menestynyt saa vihdoin sen jo kauan ansaitsemansa palkinnon.
Eli opettajalla pitäisi olla joku yliluonnollinen kyky huomata kiusaaminen? Mitäpä jos vaikka olisit ottanut yhteyttä tähän opettajaan kouluvuoden aikana ja kertonut, että kyseinen tyttö on kiusaaja eikä paheksua täällä av:llä, kuinka kiusaajat "aina" saavat kiva kaveri -stipendejä ja hymypatsaita.
Niin on tehty, ja saatu opettajan inho ja ylenkatsominen. Kun open suosikeista väittää sellaista, on open mielestä kiusaaja ja kateellinen. Ope on ehkä itsekin ollut joskus koulunkäynnistä tykkäävä sosiaalisesti taitava opettajien mielistelijä ja kaveriporukan ihailtu ja pelätty hallitsija, sekä kiusaaja jolla koko porukan ja open tuki.
Kantsii vetää joulutodistus lähelle nelosen keskiarvoa ja sitten tsempata keväällä. Josko saisi parhaimman todistustaan parantaneen stipendin?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö nämä stipendit lopettaa kokonaan kun pahaa mieltä tuo aika monelle. Poikani sai kerran toisella luokalla ja nyt päättyi peruskoulu.
Ihan turhaa eriarvoistaa lapsia.
Miten se on eriarvoistamista, jos menestymisestä palkitaan? Logiikallasi esimerkiksi myös numerot tulisivat poistaa koulumaailmasta, koska tuovathan nekin pahaa mieltä monille ja lapset vertailevat niitä keskenään. Mielestäni on täysin oikein, että esimerkiksi poikkeuksellisen taitava englannin/ruotsin tjsp osaaja saa sen 50€-100€ stipendin. Eihän se nyt herran jumala niiltä muilta pois ole, että yksi saa. Huomaa kyllä, että täällä av:llä on paljon niitä ihmisiä jotka maksavat sata euroa, jotta naapuri ei saisi 50 euroa. :D
Mä sain stipendejä osan koulu-uraani ja osan en saanut. Näin jälkeenpäin ajatellen koko stipendihomman voisi perusopetuksesta mielestäni lakkauttaa. Se pääsääntöisesti saa aikaan vain pahaa verta ja epäoikeudenmukaisuuden kokemuksia ja etenkin niiden hyvien oppilaiden kohdalla tsemppi ei usein ole kovinkaan tärkeää opinnoissa menestymisen vuoksi. Useinhan noi keskiarvopalkinnot jaetaan perheisiin, joissa lapset ponnistelee kun vanhemmat hengittää niskaan ja stipenditkin on lähinnä vanhemmille leveilyn aihe jälkikasvustaan.
Esim. mun ihan tavallisessa, keskiluokkaisessa parheessä vanhemmille mun tai siskojeni stipendit oli nopeasti ohi menevä kiitoksen aihe, mutta ei niillä leijuttu sukulaisille ja naapureille. Mieheni taas tulee ns. vanhan rahan suvusta, jossa anoppini kyllä aina muistaa joka välissä kehua jälkikasvunsa saavutuksilla, ikään kuin itse olisi jotenkin osallinen lastensa ansioihin. Aika kurjaa välillä, etenkin, kun miehelläni on hirveä pätemisen tarve yhä, mutta oma, sisäsyntyinen motivaatio ja itsearvostus puuttuu, liekö ihmekään, kun kotona on aina painotettu ulkoisten saavutusten tärkeyttä.
voi apuaaaaaa!
ap luulee että 9 tai 10 KOLMANNELLA luokalla olisi JOTAIN MERKITTÄVÄÄ josta pitäisi saada jotain rahaa vai?
hah. Ilmeisesti joku pieni maalaiskoulu jossa puolet oppilaista saa 9 tai 10 siitä hyvästä että osaa nimensa sanoa. Loput saa 8. Jos 10 lasta saa 10 keski-arvon (mitä ala-asteella on paljon) niin miksi sinun lapsesi pitäisi saada kun vetää vain 9?
Jos lapsesi saa lukiossa vain 10 (joita saa 10 muutakin siellä) niin siten voisi arvailla olisiko joskus hänen vuoro saada.
Taisi olla provo.
Vierailija kirjoitti:
Juu opettajatkin ovat vain ihmisiä, ja onhan se selvää että heillä on suosikkeja ja suosikkiperheitä myös.
Tämäpä juuri onkin se syy lopettaa koko stipendikäytäntö. Korkeintaan yksi stipendi esim. parhaimman ylioppilastutkinnon suorittaneelle. Ei mitään hymypatsasta eikä epämääräisiä stipendejä, vaikka olisi joka vuosi eri hlö. Kyllä siinäkin joku ansioitunut hyvä oppilas ja tyyppi jää väliin, joka ei koskaan saa, ja se voi oikeasti vaikuttaa motivaatioon koulussa ja elämässä. Onko tätä niin vaikeaa ymmärtää. Ja koululaitoksen pitäisi tukea yhdenvertaisuusarvoja. Näillä vanhainaikaisilla stipendikäytännöillä, hymypatsaista ja kiva kaveri -stipendeistä puhumattakaan, se ei onnistu.
Sekin on huomioitava, että jonkun palkinnon saajan elämä voi mennä pilalle, kun kateus syttyy kiusaajissa.
Suhteilla menevät. Lapsen luokalla stipendin sai yllätys yllätys open työkaverin lapsi😏
Itse kyllä hieman katkera etten saanut matikkastipendiä. T: Matikasta 10 saanut luokkansa paras, neuvoin mm. muissa aineissa luokan parhaimmistoa matikan tehtävissä ja suoritin 9. luokan alkupuoliskon aikana 2 lukion matikan kurssia (1 ja 2, toinen pitkän matikan ja toinen kaikille yhteinen) mutta kun en ollut paikalla, mitäpä väliä sillä olisi ollut :D