Riskiryhmään kuuluminen + yksinäisyys
Mitenkäs te muut riskiryhmäläiset, miten olette pärjänneet viime kuukausina? Itse olen nähnyt vain joitain kavereita ulkona, en ole vieraillut kenenkään luona eikä kukaan myöskään luonani. Olen sinkku, ei ole lapsia, ei ole lemmikkejä. Olen ulkoillut tosi paljon, liikkunut luonnossa, yrittänyt harrastaa kaikenlaista. Mutta voi olla mieliala aika surkea jos tämä vuosikausiksi pitkittyy, varsinkin kun koen eristyväni monista porukoista, sillä monet muut näkevät nyt jo normaalisti.
Kommentit (34)
Eräs astmaatikko täällä hei! Yksinäistä on ollut. Pitää varmaan löytää seuraksi joku ukko jolla on myös astma, niin voidaan köhiä keskenämme.
Vierailija kirjoitti:
Eräs astmaatikko täällä hei! Yksinäistä on ollut. Pitää varmaan löytää seuraksi joku ukko jolla on myös astma, niin voidaan köhiä keskenämme.
Täällä myös astmaatikko. Ihan normaalia elämää olen elellyt, töissä käynyt, lomamatkoja suunnittelen. Kävin lääkärissäkin ja lääkäri ei todellakaan suosittanut eristäytymistä.
Kyllä alkaa seinät kaatua päälle. Työni loppui kaksi kuukautta sitten, enkä ole nähnyt ihmisiä kertaakaan tänä aikana. Olisin voinut jatkaa töissä, mutta koronan takia tuli yt:t. Yksinäisyys korostuu tällaisena aikana. Töissä oli seuraa työkavereista. Minulla ei ole yhtään kavereita täällä. Olen lapseton sinkku ja yksin kaiket päivät. Yritän liikkua luonnossa ja käydä urheilemassa, mutta ahdistus on ihan kamala. Ruokahalu on mennyttä. Olen kalmankalpea ja kuihtunut luurangoksi. Epäilen olevani vakavasti masentunut. Työt jatkuu elokuussa, mutta 2 kk tuntuu niin epätoivoisen pitkältä ajalta, etten usko selviäväni hengissä.
Sairastan munuaisten vajaatoimintaa ja aion mennä töihin vaikka oman terveyteni kustannuksella, jos saan työpaikkani takaisin. Kai se on ihan sama, kuolenko koronaan vai otanko itseltäni hengen omatoimisesti.
Tsemppiä kaikille muille yksinäisille! Itse aion alkaa käydä nyt kirjastossa yms. paikoissa, kun ne aukeavat. Ajattelin mennä ravintolaankin. Olen käynyt jo kaupoilla "turhaan" shoppailemassakin. Täällä on ihan rauhallinen tilanne koronan kanssa, joten on tämä eristäytyminen lopetettava jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös astmaatikko. Ihan normaalia elämää olen elellyt, töissä käynyt, lomamatkoja suunnittelen. Kävin lääkärissäkin ja lääkäri ei todellakaan suosittanut eristäytymistä.
Sinulla on varmastikin lievä astma tai vain astmatyyppistä oireilua. Minä olen joutunut ihan sairaalahoitoon asti keuhkoinfektioiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astmaa on lievää, keskivaikeaa ja vaikeaa. Samoja ohjeita ei todellakaan voi soveltaa kaikille. Myöskään influenssan suhteen ei lasketa riskiryhmään kuin ne jotka tarvitsevat päivittäistä lääkitystä.
Astmaatikko täälläkin. Ihan ok mennyt, olen kai vähän erakkoluonne, ja omat etätyöt ja kahden alakoululaisen kotona oleminen on pitänyt ns. elämässä kiinni ihan riittämiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaarallista levittää väärää tietoa. Korona iskee verenkiertoelimistön lisäksi juurikin keuhkoihin ja osa saa keuhkokuumeesta vaurioita keuhkoihin, mahdollisesti jopa pysyviä.
Astmaatikko täälläkin ja sairaalassa käyn ihan normaalisti töissä, julkisilla. Ruokakaupoissa, kirjastosta hain juuri satsin varattuja kirjoja jne. Baareissa en aio ruveta juoksemaan kun en ole niissä ennenkään viihtynyt.
Riskiryhmäläinen, sairaslomalla, ystäviä, joihin puhelimitse yhteydessä ja lemmikki.
Tätä kun lukee, niin taitaa minulla olla asiat paremmin, kuin monella muulla.
Vii kun voitaisi perustaa FB-ryhmä ja pitää sitä kautta yhteyttä!!!!
Vierailija kirjoitti:
Riskiryhmäläinen, sairaslomalla, ystäviä, joihin puhelimitse yhteydessä ja lemmikki.
Tätä kun lukee, niin taitaa minulla olla asiat paremmin, kuin monella muulla.
Vii kun voitaisi perustaa FB-ryhmä ja pitää sitä kautta yhteyttä!!!!
Hyvä idea!
Onneksi on kesä. Paremmin tätä yksinäisyyttä sietää kun voi mennä edes ulos, nauttia luonnossa liikkumisesta ja tarkkailla vaikka lintuja.
Miten olette hyödyntäneet tätä ylimääräistä aikaa? Luetteko paljon? Ainakin on aikaa esim laihduttaa ja kuntoilla, miettiä ruokavaliota. Toisaalta jos on koko ajan pska olo niin voi olla vaikea ylläpitää tiukkaa ja tarkkaa ruokarutiinia.
Samassa veneessä täälläkin. Onneksi on kesä. Ajatelkaa, jos marraskuun räntäkeleissä, pimeässä, joutuisi tätä karanteenia elämään. Toivottavasti tulee rokote pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla astma ja päälle toinenkin keuhkosairaus. Käyn kaupungilla, kaupoissa ja ostoskeskuksissa normaalisti koska siellä kohtaamiset ovat vain ”hetkeisellisiä”. Mutta esim julkista liikennettä en käytä enkä menisi ravintolaan.
Jos on ollut joku pakkopaikka missä pitää olla sisällä ison ihmismäärän kanssa (kerran ollut tällainen) niin sit laitan maskin.
Vaikka virus leijuu ilmassa niin se ei ihan salamana tartu vaan vaatii jonkinlaisen altistusajan. Saman ilman hengittäminen ei vielä tartuta vaan se vaatii keuhkoista ”työntämällä” tullutta ilmaa eli laulaminen, huutaminen tms.
Melko normaalisti elän vaikka kuulun vielä ”erittäin pahaan eidkiryhmään”.
En ole riskiryhmäläinen, mutta luin ketjua silti. Toivotan teille kaikille jaksamista! Tämä korona-aika on niin kummallista ja vaikeaakin aikaa.
Ruokavalioni on jo kunnossa ja pyöräilen ja kävelen päivässä 20 km. Paino 46 kg.
T. eräs vastaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla astma ja päälle toinenkin keuhkosairaus. Käyn kaupungilla, kaupoissa ja ostoskeskuksissa normaalisti koska siellä kohtaamiset ovat vain ”hetkeisellisiä”. Mutta esim julkista liikennettä en käytä enkä menisi ravintolaan.
Jos on ollut joku pakkopaikka missä pitää olla sisällä ison ihmismäärän kanssa (kerran ollut tällainen) niin sit laitan maskin.Vaikka virus leijuu ilmassa niin se ei ihan salamana tartu vaan vaatii jonkinlaisen altistusajan. Saman ilman hengittäminen ei vielä tartuta vaan se vaatii keuhkoista ”työntämällä” tullutta ilmaa eli laulaminen, huutaminen tms.
Melko normaalisti elän vaikka kuulun vielä ”erittäin pahaan eidkiryhmään”.
Esimerkiksi julkisia vessoja on pidetty pahoina altistumispaikkoina, koska niissä on pieni tila, paljon käyttäjiä, rajallinen ilmatila jossa vaihtuu hitaasti ilma.
Ja jos käy jossain kauppakeskuksessa, niin et voi tietää onko oireinen/oireeton kantaja juuri yskinyt siellä. Itse välttelen turhia sisätiloja, käyn kaupoissa yms vain nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Samassa veneessä täälläkin. Onneksi on kesä. Ajatelkaa, jos marraskuun räntäkeleissä, pimeässä, joutuisi tätä karanteenia elämään. Toivottavasti tulee rokote pian.
Kyllä se rokote varmasti menee ensivuoden puolelle. Sen lisäksi joissain maissa on lakeja, että jos siellä saadaan rokote tehtyä ja tuotantoon, niin lääkkeet pitää käyttää ensisijaisesti oman kansan hyödyksi, sitten vasta muualle.
Tuntuu tosi musertavalle jo ajatella seuraavaa aaltoa, ennusteiden mukaan ensi talvena on taas aika lailla totaalieristys otettava. Miten sitä jaksaa yksin marraskuun pimeydessä...