Mikä on sopiva tuntipalkka teinille lapsenvahtina olosta?
Meidän 15-vuotiasta tyttöä on pyydetty vahtimaan tuttavaperheen lapsia kesäaikana joinakin päivinä. Lasten äiti nyt kyselee paljonko olisi sopiva tuntipalkka. Meillä ei ole vielä tästä kokemusta, joten osaisitteko sanoa mikä olisi sopiva palkka?
Perheen lapset ovat 8- ja 10-vuotiaita, joten ihan pienistä ei tarvi huolehtia. Teini lämmittää valmista ruokaa ja katsoo perään nelisen tuntia päivässä parina päivänä viikossa. Käy ulkoilemassa lasten kanssa jne. Tuttuja lapsia siis ovat ja teini mielellään lähdössä tienaamaan taskurahaa.
Kommentit (43)
8 e/h ja tietenkin lasten vanhemmat hankkivat tarpeelliset vakuutukset ja maksavat sivukulut.
Yleensä noi on "keikka-palkkoja" eikä tuntipalkkoja. Pituudesta riippuen sanoinin että puoli päivää 15€ ja koko päivä max 25€. Ruokailuhan kuuluu lapsenlikan luontaisetuihin, sekin huomioidaan palkan tasossa.
Vierailija kirjoitti:
8 e/h ja tietenkin lasten vanhemmat hankkivat tarpeelliset vakuutukset ja maksavat sivukulut.
Vakuutusta ei tarvita, jos maksetut palkat ovat alle 1200€ vuodessa ja noin nuoresta ei makseta tyeliä..
Itse ajattelisin että 7,5€ on kohtuullinen, siitä tulee 30€/kerta. Tällaiset pikkusummat maksaisin pimeänä ilman turhaa byrokratiaa. Valtio saa veronsa alvin kautta kun teini shoppailee jotain.
Muista, että 8,7 e tuntipalkalla suomalaisia nuoria palkanneita maanviljelijöitä kutsuttiin riistäjiksi ja palkkaa orjapalkaksi. Lastenhoito on työtä siinä kuin mansikanistutuskin, joten kyllä palkan on oltava vähintään tuon verran.
Tai sitten aikuinen kysyy itseltään, onko valmis olemaan 4 tuntia vieraiden lasten kanssa hintaan 15 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutusta ei tarvita, jos maksetut palkat ovat alle 1200€ vuodessa ja noin nuoresta ei makseta tyeliä..
Jos se nuori on kesäajan töissä ja tienaa 1301 e, niin vakuutus tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Muista, että 8,7 e tuntipalkalla suomalaisia nuoria palkanneita maanviljelijöitä kutsuttiin riistäjiksi ja palkkaa orjapalkaksi. Lastenhoito on työtä siinä kuin mansikanistutuskin, joten kyllä palkan on oltava vähintään tuon verran.
Tai sitten aikuinen kysyy itseltään, onko valmis olemaan 4 tuntia vieraiden lasten kanssa hintaan 15 e.
Älä viitsi lässyttää paskaa ☹ Teinien kesätyöt on ihan eri asia kuin aikuisten työttömien työllistyminen. Mutta sähän haluatkin vain lietsoa riitaa 😳
Itse en kehtaisi pyytää ketään olemaan vastuussa lapsistani alle 10e/h palkalla. Kevyttä leikittämistä ja ruuan lämmittämistä ja samaan aikaa 100% vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelisin että 7,5€ on kohtuullinen, siitä tulee 30€/kerta. Tällaiset pikkusummat maksaisin pimeänä ilman turhaa byrokratiaa. Valtio saa veronsa alvin kautta kun teini shoppailee jotain.
Palkka.fi:n kautta saa helposti maksettua ihan virallisesti ja tuon ikäisen pienistä palkoista ei veroja mene..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten aikuinen kysyy itseltään, onko valmis olemaan 4 tuntia vieraiden lasten kanssa hintaan 15 e.Älä viitsi lässyttää paskaa ☹ Teinien kesätyöt on ihan eri asia kuin aikuisten työttömien työllistyminen. Mutta sähän haluatkin vain lietsoa riitaa 😳
Aika outoa, että suomalaiset eivät palkkaa niitä aikuisia työttömiä hoitamaan lapsiaan pariksi tunniksi viikossa, vaikka se olisi ihan mahdollista. Olisiko syynä se, että suomalaiselle työttömälle ei työ kelpaa, jos siitä saa 15 e/4h?
Minä olen maksanut naapurin likalle 120€/h
5€/tunti. Itse oli 15 tuolla palkka hoitamassa perheen 4 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka.fi:n kautta saa helposti maksettua ihan virallisesti ja tuon ikäisen pienistä palkoista ei veroja mene..
Menee 60%, jos ei ole toimitettu verokorttia työnantajalle.
Itse annoin ei-sukulaiselle kolmen viikon työsuhteesta 6h per pv / 5 pv per vk / 8e per tunti muutama vuosi sitten.
Jos hoito tapahtuu joinakin päivinä maksaisin tuon 7-10e per tunti. Pidemmästä ajanjaksosta voi helpommin sopia könttäsumnan, jolloin tuntihinta on pieni.
Kympin tunti mä ottaisin, jos oisin teini. Tai könttänä toki halvempi eli 8 h / viikko vois mennä 60 eurollakin.
Keikkapalkka.
Max 20€/päivä ja ruoka.
Jos mukuloita on paljon, ehkä sit voi
maksaa enemmän.
Itse hoidin saman ikäisiä serkkuja kuukauden 9h/PV ja sain kuukaudesta 800€. Sanoisin 20€/PV olisi ok