Haluaisin pitää ikkunaa auki, mutta naapurin tupakansavut tulevat sisään
Vuokranantaja sanoi, ettei naapurien tupakointia voida kieltää. Olen käynyt soittamassa naapurien ovikelloa, mutta eivät avaa ovea.
Onko muuta ratkaisua kuin muuttaa pois?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi tulisi kieltää taloyhtiöissä kokonaan, mutta ehkä jonkinlainen tupakointipaikka kauas rakennuksista missä saa käydä tupakalla. Itse muutin pois edellisestä asunnosta, koska yläkerran asukas poltti sisällä ja kaikki haju tuli meidän asuntoon. Lisäksi suoraan makuuhuoneen ikkunan alle oli laitettu asukkaiden oma tupakointipenkki.
Myöhemmin aloin itsekin polttamaan tupakkaa, mutta en polta parvekkeella, vaan kävelen tuonne kadun varteen, jotta savut ei häiritsisi ketään.
Ei ne yläkerran hajut ole sun asuntoos voinut tulla.
Vierailija kirjoitti:
Itse sietänyt jo liian monta vuotta vastaavaa paskaa, asun rivarin päätykämpässä, mutta tietenkin just mun ainoo seinänaapuri on kunnon ketjupolttaja. Heidän röökipenkki ihan siinä meidän terassien väliseinässä kiinni ja mun keittiön ikkuna ja terassin ovi on sit siinä ehkä metrin päässä näistä röökaajista. Istuvat varsinkin keväisin ja kesäisin jopa tunteja siinä vähän väliä poltellen ja ihana savupilvi leijailee mun terassin lävitse. Kyllä joskus ehkä 15min ajan käyvät sisällä. Melkein sama kun omalla terassilla joku polttas koko ajan, ei vaan tarvii nähä sentään..
Ja tässä taloyhtiössä on kielletty terassilla tupakointi vuosia sitten, röökipaikoiksi tuli kaksi semmosta tupakkiroskista pihaan, mut eipä niitä ole kukaan käyttänyt, eikä muuten näykään enää missään kumpaakaan.
Pystyisitkö laittamaan siihen omalle puolellesi vaikka pari pöytätuuletinta puhaltamaan savut takaisin naapurin pihalle?
Täällä naapurin ketjupolttaja (nainen) kälättää puhelimeen samaan aikaan kun istuu sauhuilla parvekkeella. Vuorokaudessa on yhteensä ehkä noin 1-2 tuntia sellaista aikaa kun ei kälätys kuulu ja savu leijalle. Puhuu vielä ihan järkyttävän kovalla äänellä.
et voi mitään, juopot määrää suomessa
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti saatava savuttomat taloyhtiöt sitä haluaville. Samoin lapsi- ja lemmikkivapaat.
En tupakoi, mutta ei minua tupakan haju häiritse. Lasten kirkuminen ja koirien haukkuminen sitä vastoin häiritsee nyt etätöissä.
Pitäisi myös kieltää ääliöt, taloyhtiöön sellainen sääntö, että hermoheikot typerykset nakataan alas ylimmän kerroksen parvekkeelta. On kivempi kaikkien asua.
Mitä helvettiä asut kerrostalossa, muuta omakotitaloon, pois ihmisiä kiusaamasta. Ai niin, sinähän oletkin köyhä kelan elätti, surkea vätys.
Ihanaa, että on varaa asua omakotitalossa isolla tontilla, ei tarvitse sietää sinuun kaltaisia idiootteja.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti saatava savuttomat taloyhtiöt sitä haluaville. Samoin lapsi- ja lemmikkivapaat.
En tupakoi, mutta ei minua tupakan haju häiritse. Lasten kirkuminen ja koirien haukkuminen sitä vastoin häiritsee nyt etätöissä.
Muuta ei tunnu ainakaan vuokramarkkinoilta löytyvänkään kuin savuttomia ja lemmikkivapaita yhtiöitä. Tämä oli ongelma kun etsittiin kaksiota johon saisi ottaa kissan ja jonka parvekkeella saa polttaa. Onneksi löytyi. <3
Sama ongelma oli mulla vielä viime vuonna. Nyt naapuri kulkee happipullon kanssa eikä enää tupakoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tupakoi, mutta ei minua tupakan haju häiritse. Lasten kirkuminen ja koirien haukkuminen sitä vastoin häiritsee nyt etätöissä.Pitäisi myös kieltää ääliöt, taloyhtiöön sellainen sääntö, että hermoheikot typerykset nakataan alas ylimmän kerroksen parvekkeelta. On kivempi kaikkien asua.
Mitä helvettiä asut kerrostalossa, muuta omakotitaloon, pois ihmisiä kiusaamasta. Ai niin, sinähän oletkin köyhä kelan elätti, surkea vätys.
Ihanaa, että on varaa asua omakotitalossa isolla tontilla, ei tarvitse sietää sinuun kaltaisia idiootteja.[/Kukahan tässä on hermoheikko idiootti...
-ohis-
Tuntuu olevan nykyajan ongelma. Ennen sai tupakoida lähes missä vaan.
Vielä 70-luvulla tupakoitiin pankeissa, konttoreissa, ym.
Ja ainakin 90-luvun lopussa vielä esim. aukokorjaamoissa ja samantyylisissä paikoissa.
Nykyään se oma parveke alkaa olla viimeisiä paikkoja, missä saa polttaa.
Itse saisin vuokra-asunnossani polttaa sisällä, jos haluaisin. Edelliset asukkaat on polttanutkin.
Itse mielummin menen parvekkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu olevan nykyajan ongelma. Ennen sai tupakoida lähes missä vaan.
Vielä 70-luvulla tupakoitiin pankeissa, konttoreissa, ym.
Ja ainakin 90-luvun lopussa vielä esim. aukokorjaamoissa ja samantyylisissä paikoissa.
Nykyään se oma parveke alkaa olla viimeisiä paikkoja, missä saa polttaa.
No älä nyt kehtaa sössöttää että parveketupakointiongelma johtuisi julkisten paikkojen tupakointikielloista. Ajatteleeko kukaan "Voi voi kun en voi pankissa polttaa niin lähdenpäs kotiini sauhuttelemaan"? Kyllä sitä poltettiin 70-luvulla kuin nytkin kotona kun kotona ollaan ja julkisella paikalla kun siellä ollaan, nykyään tosin ulkona eikä sisällä.
Olisi parempi, jos asunnot olisivat ylipaineistettuja, eikä alipaineistettuja.
Alipaineistettuun tulee hajut, ja talvella kylmä sisään. Itsellä parvekkeen ovessa käy välillä talvella oikein vinkuna ja viima, kun puhaltaa kylmää sisään (60-luvulla rakennettu kerrostalo).
Joku viisaampi voisi valistaa, miksi ylipaineistettu olisi huonompi.
Vierailija kirjoitti:
Olet silti onnekkaiden joukossa, täällä tulee savut sisään ilmanvaihdon kautta, eli ikkunoiden kiinnipitäminen ei auta.
Mulla sama. Kaiken lisäksi mulla on vielä astma, joka on pahentunut roimasti jatkuvassa tupakansavussa oleskelun takia.
Vierailija kirjoitti:
Itse en voi pitää kesäisin ikkunaa auki kesäpäivisin koska naapurin kersat huutavat jatkuvasti, ja vanhemmat illasta karjuvat lapsilleen.
Just näin.
Sata kertaa mieluummin ketjupolttaja josta ei ole vaivaa talvisin. Huutavista lapsista ei pääse edes talvella eroon.
Osta ap säkillinen kananpaskaa ja aukaise se parvekkeelle. Käy kastelemassa sitä joka päivä. Tulee sellaiset tuoksut ettei huvita tupakoijaakaan oleskella parvekkeella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en voi pitää kesäisin ikkunaa auki kesäpäivisin koska naapurin kersat huutavat jatkuvasti, ja vanhemmat illasta karjuvat lapsilleen.
Just näin.
Sata kertaa mieluummin ketjupolttaja josta ei ole vaivaa talvisin. Huutavista lapsista ei pääse edes talvella eroon.
Höpö höpö. Ole sinä röökaaja hiljaa siinä. Paljon mielummin minä kuuntelen ainakin lasten ääniä, kun vedän keuhkoihin jonkun röökaajan myrkkyjä.
https://www.isannointiliitto.fi/isannointiliitto-vaikuttaa/toimintaympa…
Kenenkään ei tarvitse kärsiä muiden tupakansavusta, vaan rohkeasti yhteydenotto ja valitus isännöitsijälle ja taloyhtiön hallitukselle ja tupakointikielto vireille.
Myös yhteydenotto tupakoivien asukkaiden vuokraisäntiin, mikäli yksityisiä auttaa hyvin usein.
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoita myöhemmin tänä vuonna kansalaisaloite sen puolesta, että tupakointi kiellettään lähtökohtaisesti kaikissa taloyhtiöissä. Aloitetta ei ole laitettu vielä vireille, mutta sellainen on tulossa. Mainosta kansalaisaloitetta!
Hieno homma, jos tällainen on oikeasti tulossa. Muista mainostaa palstalla ettei mene ohi!
Nari nari... Naapurin tupakointi ei kuulu sulle jos se on sallittu parvekkeella.
Pakkoko oli ostaa postimerkin kokoinen tontti?