Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tottuuko ihminen tekemään kolmivuorotyötä ja mikä helpottaa unirytmin muuttamista?

Vierailija
29.05.2020 |

Ajattelin hakea ensimmäistä kertaa kolmivuorotyöhön mutta olen kuullut paljon siitä kuinka ihmisillä on jatkuvia vaivoja kuten päänsärkyä unirytmin muuttumisen johdosta.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilemalla se selviää, itse tein pari vuotta ja vaihdoin pelkkään yövuoroon, jota olen tehnyt nyt yli 10-vuotta ja sopii hyvin minulle.

Vierailija
2/15 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo valkosen miehen hommia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 15 vuotta 3-vuoroa tehneenä sanon, että väsyttää ja vituttaa suurimman osan ajasta. Vapaa-ajalla ei myöskään jaksa tehä mitään. Ei ole kumppania tai ystäviä eikä harrastuksia. Elämäni moka mennä amiksen metallipuolelle.

Vierailija
4/15 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sopinut minulle. Just kun sai käännettyä unirytmin normaaliksi niin oli jo uudet yövuorot edessä. Sain myös rytmihäiriöitä kun en saanut kunnolla nukuttua.

Mikä sopii sitten kenellekkin. Minulle ei sopunut yövalvominen.

Vierailija
5/15 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään teollisuudessa tehdään paljon 12 h työpäiviä, esim 6-18 ja 18-06. Vuorot menee niin, että on 2 x 6-18 sitten 2x18-06, eli yhteensä 4 työpäivää. Sen jälkeen 4 tai 5 vapaata, riippuen käyntimuodosta. Aivan loistava työaikamuoto. Olen tehnyt normi 3-vuoroakin mutta tuo on paras. Ei väsy niin paljon ja pitkällä vapaalla ehtii toipua ja puuhata mitä haluaa.

Vierailija
6/15 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään teollisuudessa tehdään paljon 12 h työpäiviä, esim 6-18 ja 18-06. Vuorot menee niin, että on 2 x 6-18 sitten 2x18-06, eli yhteensä 4 työpäivää. Sen jälkeen 4 tai 5 vapaata, riippuen käyntimuodosta. Aivan loistava työaikamuoto. Olen tehnyt normi 3-vuoroakin mutta tuo on paras. Ei väsy niin paljon ja pitkällä vapaalla ehtii toipua ja puuhata mitä haluaa.

Joo, mut monestiko on viikonloppuisin vapaata tuossa?

Vierailija
7/15 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käänsittekö unirytmiä jonkin avulla esim. lääkkeillä tai alkoholilla?

Vierailija
8/15 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että se sopii toisille paremmpin kuin toisille. Itse tein aikoinaan 12 vuotta keskeytymätöntä kolmivuorotyötä ja tykkäsin siitä. Tykkäsin etenkin ilta- ja yövuoroista. Aamuvuorot olivat kauheita, kun kello soi puoli viideltä, mutta nekin oli aina aika pian kärsitty.

Kaikista hienointa olisi, jos voisi tehdä pelkkää yövuoroa tai ilta- ja yövuoroyhdistelmää. Tosin sain aikoinaan ylennyksen ja olen tehnyt jo pitkään pelkkää päivävuoroa.

Vierailija
9/15 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kolmivuorotyötä ja sopii mulle. Saan nukuttua päivisin, kun teen yövuoroa.

Vierailija
10/15 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitotyössä iltavuorosta aamuvuoron jaksoi paremmin, kun otti illalla Melatoniinin. Sen avulla sai nukuttua.

Vierailija
11/15 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passasi minulle nuorena ja perheettömänä.

Yövuorosta piti mennä heti nukkumaan, muuten ei saanut unta.

Luulen että ei sopisi minulle enää.

Keskeytyvää kolmivuoroa tein kolmisen vuotta, 4v olin samassa työpaikassa, mutta oli välillä päivätyö, välillä 2- vuoro.

Vierailija
12/15 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä haastavaa kun on vieläpä pieniä lapsia. Avopuoliso tekee työtä vain päivisin.

Vierailija
13/15 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko 3-vuorotyössä mitään sääntöä miten päin vuorot kiertää vai riippuuko se työnantajasta?

Vierailija
14/15 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalisti tuo on 2x klo7-19 ja 2x19-06 eli AAYY ja 6 vapaata

mies52v

Vierailija
15/15 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko 3-vuorotyössä mitään sääntöä miten päin vuorot kiertää vai riippuuko se työnantajasta?

Ei kai virallisesti ole. Kun aikoinaan aloin tehdä sitä, löysin jostain liiton lehdestä tutkimuksen, jonka mukaan aamu-ilta-yö-rytmi on parempi kuin toisin päin. Pomo innostui asiasta ja kierto käännettiin ehdottamaani suuntaan.