Rintamaidon antaminen pullosta
Mietin, että olisiko rintamaidon pumppaaminen ja juottaminen pullosta hyvä vaihtoehto imetykselle? Tarkoitan, että vauva ei saisi tissiä lainkaan vaan alusta asti ruoka tulisi pullosta. Kun maito olisi pumpattu valmiiksi, molemmat vanhemmat voisivat osallistua lapsen syöttämiseen yhtä paljon.
Monilla imettävillä äideillä tuntuu olevan sellainen tilanne etteivät he saa nukuttua kun vauvaa pitää herätä syöttämään, mutta jos vauvan totuttaisi alusta asti pulloon niin silloin yöheräilytkin voisi jakaa tasaisesti vanhempien välillä.
Onko joku tehnyt näin?
Kommentit (47)
Se pumppaaminen on naurettavan hidasta! Puoli tuntia kun pumppaa, on pullon pohjalle tullut aivan vähän maitoa. Siinäs sitten pumppaat lapselle kaiken maidon! Voi kuule.
Vierailija kirjoitti:
Se pumppaaminen on naurettavan hidasta! Puoli tuntia kun pumppaa, on pullon pohjalle tullut aivan vähän maitoa. Siinäs sitten pumppaat lapselle kaiken maidon! Voi kuule.
Kyllähän se toisilla onnistuu ihan hyvinkin, mutta aika harvalla maitoa tulee pumppaamalla niin hyvin, että jaksaisi kaikki maidot pumpata. Oon mä lukenut täältäkin, miten jossain erityistilanteessa (esim. lapsi on keskonen tai on joku fyysinen syy, ettei voi imeä) äiti on ruokkinut lapsensa pumppaamalla maitoa pitkäänkin, mutta ainakin näiden kertomusten mukaan se pumppaaminen on ollut aika sitovaa hommaa.
Jos ajattelee, että haluaa jakaa vanhemmuuden niin tasan, että ruokintakin on alkutaipaleen alusta asti tasapuolista, niin korvike on varmasti paras vaihtoehto.
Mä tein, mutta loppuajasta mun kaikki lepohetket meni siihen pumppaamiseen ja väsähdin koko hommaan. Piti lopettaa oman maidon antaminen ja ruveta antamaan korviketta kun se levon puute ja stressi rupes vaikuttamaan siihen oman maidon tuotantoon niin paljon, että pumppaamiseen rupes menemään vaan pidempiä ja pidempiä aikoja kun maidon tulo väheni.
Jollakin muulla se voi onnistuakin. Mulla ei. Vaikka oli sähköpumppukinkäytössä. 😒
Vierailija kirjoitti:
Mä tein, mutta loppuajasta mun kaikki lepohetket meni siihen pumppaamiseen ja väsähdin koko hommaan. Piti lopettaa oman maidon antaminen ja ruveta antamaan korviketta kun se levon puute ja stressi rupes vaikuttamaan siihen oman maidon tuotantoon niin paljon, että pumppaamiseen rupes menemään vaan pidempiä ja pidempiä aikoja kun maidon tulo väheni.
Jollakin muulla se voi onnistuakin. Mulla ei. Vaikka oli sähköpumppukinkäytössä. 😒
Mikset siirtynyt ihan vaan imetykseen? Se on kaikkein terveellisintä.
Mä oon miettinyt tota samaa mutta sen näkee sitten miten siinä käy. Ja sitten se on sitovaa ja sitten pumppaa. Tai sitten vois tehdä molempia.
Vierailija kirjoitti:
On tehnyt noin, mutta kaikilla se pumppaaminen ei onnistu. Lisäksi todennäköisesti maidontuotanto loppuu aikaisin vain pumppaamalla.
Yöheräämiset ovat huomattavasti helpompia, kun ei tarvitse mennä jääkaapille, lämmittää pulloa vesihauteessa (äidinmaitoa ei saa lämmittää mikrossa) ja koko ajan hyssytellä itkevää vauvaa, vaan ottaa vauvan viereen ja antaa rintaa.
Ei tartte rintamaitoakaan käydä lämmittämässä erikseen. Mulle neuvottiin synnytyssairaalassa, että rintamaito säilyy 6h huoneen lämmössä. Mä siis pumppasin ja jätin pullon yöpöydälle syöttöä varten. Siitä oli helppo ottaa.
Miten pullosta antaminen olisi yhtään sen helpompaa kuin imetys? Ei välineiden sterilointia ja säilytystä ja aina tuoretta maitoa oikeassa lämpötilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut taistella sen oikean imetysotteen opettamisessa ja kuitenkin tuntui että pumppaamalla sain enemmän maitoa ulos kuin jos olisin yrittänyt imettää.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon miettinyt tota samaa mutta sen näkee sitten miten siinä käy. Ja sitten se on sitovaa ja sitten pumppaa. Tai sitten vois tehdä molempia.
Mä annan nyt tällaisen neuvon: jos meinaa omalla maidolla pärjätä, imettäminen on kaikkein helpoin tapa hoitaa se. Yöimetykset eivät kestä mahdottoman pitkää aikaa, jossain vaiheessa vauva ei enää tarvitse ruokaa yöllä. Yleensä äiti on kotona vauvan kanssa, minusta silloin on enimmäkseen ihan kohtuullista antaa sen työssäkäyvän puolison nukkua yöllä. Toki jos yöt ovat hirveän repaleisia, niitä voi sitten jakaakin. Imettämisen ylläpitämä hormonitoiminta myös parantaa unta katkonaisten yöunien ajanjakson aikana suunnilleen sen kuusi kuukautta.
Vauva nyt 6kk ja pumppauksella mennään. Hyvinä puolina ehdottomasti se että mieskin voi osallistua syöttöihin. Mutta sitoutumista se vaatii, pumpattava on ihan yhtä usein kun vauvakin syö, 2-3h välein. Öisinkin vähintään kerran.
Meillä vauva tosiaan keskonen joka olisi kyllä varmaan rinnallekkin oppinut mutta se vaan jäi.
Moni ei tätä jaksa pidemmällä tähtäimellä, että imetys voi olla helpompi kuitenkin loppupeleissä. Tarvii jatkuvasti miettiä milloin ehtii seuraavaksi pumpulle, välineet oltava aina matkassa mukana. Kerkeät vähän jotain asiaa aloitella ja sit on TAAS pumpattava. Rasittavaa! Ootan sitä aikaa kun en oo taas pumpun orja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut taistella sen oikean imetysotteen opettamisessa ja kuitenkin tuntui että pumppaamalla sain enemmän maitoa ulos kuin jos olisin yrittänyt imettää.
Eli tyypillisiä vääriä luuloja joiden takia imetys loppuu turhaan. Vauva on aina tehokkain pumppu.
Mä tein niin esikoiselle n. 1kk kun vauvan suu oli liian pieni ja oma nänni niin iso ettei saanut raukka syödyksi. Olihan se juu helppoa kun isä sai annettua myös ruokaa, mutta kyllä elämä helpottui huomattavasti kun vauvan suu kasvoi ja sai otteen rinnasta, tissi suuhun vaan kun nälkä yllätti ja takaisin nukkumaan. Kaikki pienetkin reissut onnistui paljon paremmin kun ei tarvinnut miettiä että kuinkahan monta pulloa otan mukaan ja missä välissä pitää pumpata.
Pumppaaminen on usein paljon työläämpää kuin imettäminen. Monesti vie moninkertaisesti aikaa.
Mulla tuli molempien lasten kohdalla ihan hyvin maitoa, mutta pumpulla sain aika säälittäviä määriä, varsinkin toisen lapsen kohdalla. Mä en halunnut antaa kummallekaan korviketta ensimmäisen puolen vuoden aikana, joten pumppasin sitten varastoon maitoa, että mies voi antaa vauvalle, kun käyn jumpassa. Mutta kyllä se aika nihkeetä hommaa oli, semmoisten vähäistenkin määrien pumppaaminen.
Ihan mahdollista tuo on, mutta äiti joutuu siinä kokemaan sekä imetyksen että pulloruokinnan vaivan. Myös imetyksen siksi, että pumppaamaan joutuu ajallisesti lähes yhtä paljon, jotta maidontuotanto pysyy käynnissä.
Kuulostaa ihan sairaan työläältä. Sama aikahan ellei pidempi siihen pumppaamiseen menee kuin imettämiseen ja sitten päälle vielä vauvan syöttäminen pullorumbineen.
Imettäminen on paljon helpompaa, maito heruu paljon helpommin vauvalle kuin pumpulle, ei ole pumpun ja pullojen pesua.
Mutta pumpata voi jos ei halua antaa vastiketta kun äiti lähtee omiin juttuihinsa ja isä hoitaa vauvaa.
Vauva kannattaa totuttaa tuttipulloon, muttei kokonaan siirtyä siihen. Silloin voi huoletta jättää vauvan muille hoitoon kun tietää, että se syö. Silloinkaan ei tarvitse maitoa pumpata, vaan korvikkeilla pärjää hyvin. Ei se vauva saa traumoja jos imetysten välissä saa pari kertaa korviketta.
Vierailija kirjoitti:
Vauva kannattaa totuttaa tuttipulloon, muttei kokonaan siirtyä siihen. Silloin voi huoletta jättää vauvan muille hoitoon kun tietää, että se syö. Silloinkaan ei tarvitse maitoa pumpata, vaan korvikkeilla pärjää hyvin. Ei se vauva saa traumoja jos imetysten välissä saa pari kertaa korviketta.
Annan tähän vielä semmoisen vinkin, että vauva ei välttämättä huoli pulloa äidiltä. Siinä tapauksessa kannattaa antaa puolison tai jonkun muun tutun aikuisen totuttaa vauva pulloon. Jopa äidin läsnäolo huoneessa voi häiritä vauvan pullosyömistä.
On tehnyt noin, mutta kaikilla se pumppaaminen ei onnistu. Lisäksi todennäköisesti maidontuotanto loppuu aikaisin vain pumppaamalla.
Yöheräämiset ovat huomattavasti helpompia, kun ei tarvitse mennä jääkaapille, lämmittää pulloa vesihauteessa (äidinmaitoa ei saa lämmittää mikrossa) ja koko ajan hyssytellä itkevää vauvaa, vaan ottaa vauvan viereen ja antaa rintaa.