Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rintamaidon antaminen pullosta

Vierailija
29.05.2020 |

Mietin, että olisiko rintamaidon pumppaaminen ja juottaminen pullosta hyvä vaihtoehto imetykselle? Tarkoitan, että vauva ei saisi tissiä lainkaan vaan alusta asti ruoka tulisi pullosta. Kun maito olisi pumpattu valmiiksi, molemmat vanhemmat voisivat osallistua lapsen syöttämiseen yhtä paljon.
Monilla imettävillä äideillä tuntuu olevan sellainen tilanne etteivät he saa nukuttua kun vauvaa pitää herätä syöttämään, mutta jos vauvan totuttaisi alusta asti pulloon niin silloin yöheräilytkin voisi jakaa tasaisesti vanhempien välillä.
Onko joku tehnyt näin?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pumppasin lapselle kaikki maidot 20 kuukautta, lapsen sairauden ja keskosuuden takia, ensimmäiset kuusi kuukautta osa meni myös rinnasta, sen jälkeen nenämahaletkuun kaikki. En suosittele jossei ole pakko, aivan todella paljon enemmän vie aikaa. (Mutta se ylenmääräinen sterilointi on mielestäni turhaa. Huuhtelin vedellä ja kerran päivässä/kahdessa pesin saippualla. En olisi muuten jaksanut. En myöskään lämmittänyt maitoa, joi vähän aikaa pullosta ja jääkaappikylmä meni jopa paremmin. Rintamaito säilyy jääkaapissa virallisesti kaksi vuorokautta, mielestäni 3 päivänen oli vielä aivan hyvää, osan myös pakastin, mutta pakastetun maidon maku muuttuu, kaikki ei sitä halua syödä, enkä ihmettele)

Vierailija
42/47 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sen vauvan imettämiseen tarvitse yöllä edes herätä. Vauva kainaloon nukkumaan. Ehkä sen verran joutuu havahtumaan että ottaa rinnan esiin. En todellakaan pumppaisi säännöllisesti, on se niin työlästä hommaa kaikkine sterilointeineen, ja lisäksi riski että joutuu siirtymään korvikeisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

omalla kohdallani vauva oli pari viikkoa sairaalassa. Vein pumpatun maidon kerran päivässä sairaalaan. Kotiuduttua jatkoin pumppaamista n.4-5 tunnin välein, vauva söi aika tarkalleen 3h välein. Maitoa tuli tasaisesti kun alusta asti ohjattiin pumpata sama määrä molemmista,ja määrää hieman nostaen. Normi imetyksessä on vaikeampi arvioida paljon on mennyt. Meillä toimi hyvin,ja lapsi söi tasaisesti,ja yölläkin nukkui AINA 3-4h pätkiä. Ajoitin pumppaamisen aina ennen syöttöä ja tuoreeltaan annettiin pullosta.Jos maitoa oli jäänyt edellisellä kerralla,lämmitin sen ja syötön jälkeen pumppasin uutta jos tuntui liian täydeltä. Yöllä pystyin jättämään yhden pumppauksen välistä ja aiemmin pumpatusta riitti yösyötölle ja mies hoiti mielellään yöt. Alkuun hoidin itse,mutta mies heräsi joka tapauksessa ja antoi mun nukkua. Mies saattoi vaihtaa vaippaa ja itse pumppasin sillä välin. Suosittelen pullon/pumpun sterilointiin mikrossa käytettävää puhdistuslaitetta. Pulloja kannattaa olla reilusti,ainakin 1-2pulloa jääkaapissa säilytettäville maidolle,1-2pumppaamista varten, ja pari puhtaana valmiiksi.

Itse koin helpommaksi,ja se johtui tuosta tarkemmasta aikataulusta. Tiesin koska vauva herää,eli koska on nälkä. Imetys oli toisen lapsen kanssa alkuun arpomista,saiko tarpeeksi?vähän ajan päästä taas nälkä, ja kun sai tissin suuhun niin nukahti.. yöt oli yhtä pomppimista,vieressä rauhoittui ja koko ajan tissin perään. Söi vähän kerrallaan ja nukahti. Tissit oli kipeät,maitoa tuli enemmän kuin meni. Aloitin pumppatun maidon syöttämisen ja tilanne rauhoittui. Eli periaatteessa kaikki neljä lasta on syötetty noin. 3-4kk iässä vain yksi syöttö, ja nekin alkoi vähentyä kun iltaisin alettiin antaa velliä. Korvikemaitoa n.7kk ikäisenä. Maidon tulon lopettaminen onnistui helposti kun pumpattavaa määrää vähitellen pienensi ja välejä pidensi.

Lastentehon ohjeet oli tosi hyvät ja kannusti oman maidon antamiseen muttei imetyspakotusta. Siellä kerrottiin että imetettäessä vauva saa ensin aina sen raskaamman maidon,ja pumpattaessa maito sekoittuu pullossa,joten joka syötöllä maidon "laatu" on tasaisempaa. Pulloruokinnassa pystyi tarkailemaan syötettäessä ettei ylimääräistä ilmaa mene,ja meillä vältyttiin vatsavaivoilta. Erittäin mausteisten ruokien jälkeen saatoin laittaa yhden erän viemäriin. Kyläillessä pystyi vaikka kylppärissä pumpata satsin, otin puhtaan pumpun mukaan jos tiesin etukäteen että menee pidempään.

Vierailija
44/47 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis 3-4kk iässä vain yksi YÖSYÖTTÖ! :)

Vierailija
45/47 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva kannattaa totuttaa tuttipulloon, muttei kokonaan siirtyä siihen. Silloin voi huoletta jättää vauvan muille hoitoon kun tietää, että se syö. Silloinkaan ei tarvitse maitoa pumpata, vaan korvikkeilla pärjää hyvin. Ei se vauva saa traumoja jos imetysten välissä saa pari kertaa korviketta.

Jos haluaa pitää huolta imetyksen onnistumisesta, vauvaa ei totuteta pulloon. Pullo ei myöskään ole välttämätön vaan vauvalle voi antaa lisämaitoa hörpyttämällä mukista.

Ei pientä vauvaa hörppyytetä mukista! Siinä ei maidontuotanto kärsi jos sillointällöin saa pullosta. Itse imetin ja säästyi paljolta vaivalta. Minun sylissä vauva ei pulloa ikinä huolinut mutta isänsä sylistä huoli jos en ollut itse kotona. Ja hyvin aito riitti 10kk

Jep, ei missään nimessä!! Vaarana on maidon joutuminen keuhkoihin, ja keuhkokuume sen johdosta.

Vierailija
46/47 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

omalla kohdallani vauva oli pari viikkoa sairaalassa. Vein pumpatun maidon kerran päivässä sairaalaan. Kotiuduttua jatkoin pumppaamista n.4-5 tunnin välein, vauva söi aika tarkalleen 3h välein. Maitoa tuli tasaisesti kun alusta asti ohjattiin pumpata sama määrä molemmista,ja määrää hieman nostaen. Normi imetyksessä on vaikeampi arvioida paljon on mennyt. Meillä toimi hyvin,ja lapsi söi tasaisesti,ja yölläkin nukkui AINA 3-4h pätkiä. Ajoitin pumppaamisen aina ennen syöttöä ja tuoreeltaan annettiin pullosta.Jos maitoa oli jäänyt edellisellä kerralla,lämmitin sen ja syötön jälkeen pumppasin uutta jos tuntui liian täydeltä. Yöllä pystyin jättämään yhden pumppauksen välistä ja aiemmin pumpatusta riitti yösyötölle ja mies hoiti mielellään yöt. Alkuun hoidin itse,mutta mies heräsi joka tapauksessa ja antoi mun nukkua. Mies saattoi vaihtaa vaippaa ja itse pumppasin sillä välin. Suosittelen pullon/pumpun sterilointiin mikrossa käytettävää puhdistuslaitetta. Pulloja kannattaa olla reilusti,ainakin 1-2pulloa jääkaapissa säilytettäville maidolle,1-2pumppaamista varten, ja pari puhtaana valmiiksi.

Itse koin helpommaksi,ja se johtui tuosta tarkemmasta aikataulusta. Tiesin koska vauva herää,eli koska on nälkä. Imetys oli toisen lapsen kanssa alkuun arpomista,saiko tarpeeksi?vähän ajan päästä taas nälkä, ja kun sai tissin suuhun niin nukahti.. yöt oli yhtä pomppimista,vieressä rauhoittui ja koko ajan tissin perään. Söi vähän kerrallaan ja nukahti. Tissit oli kipeät,maitoa tuli enemmän kuin meni. Aloitin pumppatun maidon syöttämisen ja tilanne rauhoittui. Eli periaatteessa kaikki neljä lasta on syötetty noin. 3-4kk iässä vain yksi syöttö, ja nekin alkoi vähentyä kun iltaisin alettiin antaa velliä. Korvikemaitoa n.7kk ikäisenä. Maidon tulon lopettaminen onnistui helposti kun pumpattavaa määrää vähitellen pienensi ja välejä pidensi.

Lastentehon ohjeet oli tosi hyvät ja kannusti oman maidon antamiseen muttei imetyspakotusta. Siellä kerrottiin että imetettäessä vauva saa ensin aina sen raskaamman maidon,ja pumpattaessa maito sekoittuu pullossa,joten joka syötöllä maidon "laatu" on tasaisempaa. Pulloruokinnassa pystyi tarkailemaan syötettäessä ettei ylimääräistä ilmaa mene,ja meillä vältyttiin vatsavaivoilta. Erittäin mausteisten ruokien jälkeen saatoin laittaa yhden erän viemäriin. Kyläillessä pystyi vaikka kylppärissä pumpata satsin, otin puhtaan pumpun mukaan jos tiesin etukäteen että menee pidempään.

Tuskin ovat lastenteholla noin neuvoneet. Nimenomaan ensiksi rinnasta (tai minkä tahansa nisäkkään nisästä) tulee janojuoma ja lopuksi ne kermaisimmat pisarat.

Oma mielipiteeni on se, että täysimetys on helpoin jos suinkin onnistuu. En usko että olisin onnistunut maitomäärien kasvattamisessa pumpulla, tiheän imun kaudet ovat olleet omien lasteni kohdalla aika intensiivisiä.

Vierailija
47/47 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei missään nimessä saa hörppyyttää vauvaa mukista. Se on vaarallista. Kaikkein parasta on antaa pullomaitoa niin tietää, paljonko vauva saa syödäkseen, ja raskausaikana on hyvä ottaa iltaisin konjakkihömpsy. Minä tiedän nämä asiat parhaiten, koska sain omat lapseni jo 1970-luvulla.

(Ja oikeasti: tänä oli sarkasmia. Älkää kukaan ottako tosissaan. Älkääkä muidenkaan vanhentuneita tietoja.)

-Kolme vauvaa 2010-luvulla täysimettänyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme