Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS Timo Haapala ilkkuu ja ilkeilee TEHYn pj:lle kun suurimmat riskit kantavata ja ihmishenkiä pelastavat hoitajat jyrättiin palkkaneuvotteluiss jälleen kerran

Vierailija
29.05.2020 |

Äijä saa nautintoa vallankäytöstä
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006522713.html

Kommentit (328)

Vierailija
141/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitaja palvelee lääkäriä, jotta lääkäri voi tehdä työnsä, aivan kuin tarjoilija. Ei sairaanhoitaja mitään tee ilman lääkärin siunausta. Kaikki hoito-ohjeet kirjoittaa lääkäri ja epäselvistä asioista pitää kysyä lääkäriltä, että siinä se osaaminen ja suuri vastuu.

Hahaha :D Eipä. 

Itsehän pidän tosiaan vastaanottoa tk:ssa, ihan itse teen päätökset potilaitteni hoitamisesta, lääkäriä konsultoin esim. jos totean potilaalla haavatulehduksen joka vaatii antibioottikuurin. Siinäkään vaiheessa lääkäri ei itse edes näe potilasta, vaan lukee järjestelmästä minun kirjaukseni ko. haavasta ja määrää sen perusteella kuurin. Mitään hoito-ohjeita ei lääkärit kirjoittele, hoitaja itse arvioi hoidontarpeen ja toteuttaa hoidon, lääkäri määrää lääkkeet. Omassa työpaikassani se on yleensä lääkäri joka tulee hakemaan hoitajalta ohjeita esim. juuri haavanhoitoon. Eivät itse tiedä erilaisista haavanhoitotuotteista tai toimenpiteistä tuon taivaallista.

Vierailija
142/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potilaita parantavat lääkärit, eivät hoitajat. Sairaaloissa on myös muita korkeakoulutettuja lääkäreiden lisäksi, kuten fyysikoita, kemistejä ja insinöörejä ja heille kuuluu asiallinen palkka. Palkankorotukset olisi tullut kohdentaa enemmän juuri lääkäreille ja muille akateemisille.

Voi hyvän tähden. Väännetään nyt rautalangasta, jos ei muuten mene perille. Otetaan esimerkiksi sepsispotilas. Laboratoriohoitaja ottaa näytteet, joista lääkäri toteaa sepsistilanteen. Lääkäri määrää iv-antibioottihoidon. Ajattelitko, että lääkäri itse tulee laimentamaan lääkkeen, kanyloimaan potilaan ja infusoimaan sen antibiootin? Lääkärikö seuraa potilaan vointia ja raportoi siitä? Jos et tosiaan ole itse koskaan ollut sairaalassa hoidettavana niin kerrottakoon nyt sinullekin, että lääkäri todennäköisesti näkee ko. potilaan seuraavan kerran kun häntä ollaan kotiuttamassa. Ja siinäkin vaiheessa jatkohoito-ohjeet potilaalle antaa hoitaja. Ei varmaan oikein sujuisi toi potilaan parantaminen ilman hoitajan panosta.

Joudut oikein taskulaskinta käyttämään? sairaanhoitajista 90% ei osaa edes verisuonta etsiä. se lääke parantaa potilaan, ei se kampaviinerin-hoitaja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on, että sh:ksi pääsee aika pitkälti melkein kuka tahansa. Sen verran erityislahjakkuutta se vaatii. Suurin osa amk-/yliopistokouluttautuneista pystyisi myös suorittamaan sh:n tutkinnon hyväksytysti. Tällaisesta suorittavan tason työstä ei mikään markkinataho viitsi maksaa kovinkaan paljoa palkkaa, niin kauan, kun se työ ei tuota taloudellista lisäarvoa.

Vierailija
144/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon myös lääkärit tekevät määräyksiä hoitajien raportoinnin pohjalta. Ei ne lääkärit sitä potilasta seuraa 24/7. Se, että lääkäri määrää hoidon labra-arvojen ja potilaan oireiden perusteella, niin hoitaja on se, joka sen hoidon toteuttaa. Lääkäri määrää lääkkeiden annostuksen ja hoitaja on se, joka ne lääkkeet annostelee ja kyllähän sillä hoitajalla joku vastuu siinä on, että sitä lääkettä annetaan 20 mg eikä 200 mg. Kiireessä myös on monestikin käynyt niin, että lääkäri on määrännyt annostuksen väärin, niin kyllä se on hoitajan tehtävä sitten huomata ja selvittää miten oikeasti annostellaan.

Vierailija
145/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitaja palvelee lääkäriä, jotta lääkäri voi tehdä työnsä, aivan kuin tarjoilija. Ei sairaanhoitaja mitään tee ilman lääkärin siunausta. Kaikki hoito-ohjeet kirjoittaa lääkäri ja epäselvistä asioista pitää kysyä lääkäriltä, että siinä se osaaminen ja suuri vastuu.

Itsehän pidän tosiaan vastaanottoa tk:ssa, ihan itse teen päätökset potilaitteni hoitamisesta, lääkäriä konsultoin esim. jos totean potilaalla haavatulehduksen joka vaatii antibioottikuurin. Siinäkään vaiheessa lääkäri ei itse edes näe potilasta, vaan lukee järjestelmästä minun kirjaukseni ko. haavasta ja määrää sen perusteella kuurin. Mitään hoito-ohjeita ei lääkärit kirjoittele, hoitaja itse arvioi hoidontarpeen ja toteuttaa hoidon, lääkäri määrää lääkkeet. Omassa työpaikassani se on yleensä lääkäri joka tulee hakemaan hoitajalta ohjeita esim. juuri haavanhoitoon. Eivät itse tiedä erilaisista haavanhoitotuotteista tai toimenpiteistä tuon taivaallista.

Sellaiset jumaluusharhat ja paskapuheet siellä. -eri 

Vierailija
146/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että ihan haavan osaat diagnosoida :DDDD samaa tekevät pienten lasten vanhemmat joka päivä ihan ilman mitään koulutusta :D

Vierailija
147/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon myös lääkärit tekevät määräyksiä hoitajien raportoinnin pohjalta. Ei ne lääkärit sitä potilasta seuraa 24/7. Se, että lääkäri määrää hoidon labra-arvojen ja potilaan oireiden perusteella, niin hoitaja on se, joka sen hoidon toteuttaa. Lääkäri määrää lääkkeiden annostuksen ja hoitaja on se, joka ne lääkkeet annostelee ja kyllähän sillä hoitajalla joku vastuu siinä on, että sitä lääkettä annetaan 20 mg eikä 200 mg. Kiireessä myös on monestikin käynyt niin, että lääkäri on määrännyt annostuksen väärin, niin kyllä se on hoitajan tehtävä sitten huomata ja selvittää miten oikeasti annostellaan.

Mulla on matemaattinen maisterintutkinto ja osaan itse myös ottaa lääkärin määräyksen mukaisesti 8mg reseptilääkettä joka ikinen päivä. HUOM en ole erikseen käynyt hoitajakoulutusta. :)

Vierailija
148/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lässynlässyn. Suurin huolenaiheenne on se, jääkö potilailta lounaalta ylimääräisiä jäätelöitä syötäväksi.

Ettehän te pärjää edes lääkelaskuissa opiskelijoina. En ole nähnyt IKINÄ kiireistä hoitajaa muualla kuin Meilahden päivystyksessä. 80 000 Pilleri-Tanjaa siellä ei ole töissä. 

Vierailija
149/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien koulutus ei ole mikään korkeakoulutus, korkeasti koulutetut ovat palkankorotuksensa ansainneet. Ei ole oikein että insinööri tienaa hoitajaa vähemmän, koska hoitajan työssä ei vaadita minkäänlaisia erityistaitoja tai -osaamista.

Toisekseen koronatilanne on Suomessa erittäin rauhallinen eikä yksikään hoitaja ole sairastunut työpaikalta saatuun koronaan. Koronalisä on näin ollen täysin perusteeton vaatimus, joka tulee torpata valtiojohdon taholta välittömästi. 

Nyt tulleet ns. yleisen linjan mukaiset korotukset ovat hoitoalalle liian suuria. 

Ei vaadita mitään erityistaitoja tai -osaamista???! Oletko tosissasi? Olisipa mielenkiintoista nähdä miten työpäiväsi sujuisi vaikkapa elinsiirto-osastolla, leikkaussalissa, lastenpsykiatrian poliklinikalla tai vaikkapa synnyttäneiden vuodeosastolla. Mitään erityistä osaamista ei tarvita, joten sinä hoitaisit hommat ihan tuosta vaan? Voin keroa että minä en lähes 20 vuoden sairaanhoitajan kokemuksella selviytyisi mistään noista edellämainituista jos sinne yhtäkkiä joutuisin.

Mikä ihme saa hoitajat kuvittelemaan että heidän suorittava työnsä olisi yhtään sen tärkeämpää kuin kenenkään muunkaan suorittavaa työtä tekevän työ?

Samalla logiikalla, koska sinä et osaisi ajaa täysperää niin kaikille rekkakuskeille on heti maksettava vähintään 5000€ kuukaudessa. Koska jos rekkakuskit eivät kuljeta ruokaa, me kuolemme kaikki nälkään. Viimeistään talvella.

Huomaatko, jokaiseen ammattiin tarvitaan koulutus eikä ilman koulutusta ammattiaan pysty harjoittamaan. Hoitajat eivät ole palkkakuopassa. Ehkä jopa ylipalkattuja kun miettii heidän panostaan yhteiskunnalle.

Vierailija
150/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudut oikein taskulaskinta käyttämään? sairaanhoitajista 90% ei osaa edes verisuonta etsiä. se lääke parantaa potilaan, ei se kampaviinerin-hoitaja. 

Lääke parantaa, kyllä, se on lääkkeen idea. Mutta milläs ajattelit sen lääkkeen sinne suoneen saada ilman hoitajaa? Se verisuonen etsiminen muuten opetetaan siellä koulussa missä ei kuulemma mitään opeteta. Kanyloinnin hallitseminen on ihan perusedellytys sairaanhoitajana toimimiselle. Miten tähän muuten liittyy taskulaskin? 

Vierailija
151/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuus on, että sh:ksi pääsee aika pitkälti melkein kuka tahansa. Sen verran erityislahjakkuutta se vaatii. Suurin osa amk-/yliopistokouluttautuneista pystyisi myös suorittamaan sh:n tutkinnon hyväksytysti. Tällaisesta suorittavan tason työstä ei mikään markkinataho viitsi maksaa kovinkaan paljoa palkkaa, niin kauan, kun se työ ei tuota taloudellista lisäarvoa.

No ei pidä paikkaansa. helpompi insinööriksi on päästä. Aaltoonkin pääsi todistuvalinnalla suoraan sisäään joillekin osastoille 8/26 pisteellä mitkä saa C:n papereilla. Pääsykoepisteetkin jäivät alhaisi. Sairaanhoitajaksi ei olisi mitään saumaa Metropoliaan tuollaisilla ja tosiaan Aallossa kyse yliopistotason hausta ei amkista, jonne tietty vielä helpompi päästä. Varsinkin maakuntiin.

Vierailija
152/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on matemaattinen maisterintutkinto ja osaan itse myös ottaa lääkärin määräyksen mukaisesti 8mg reseptilääkettä joka ikinen päivä. HUOM en ole erikseen käynyt hoitajakoulutusta. :)

Osaat varmasti myös googlaamalla etsiä itsellesi oireenmukaisen diagnoosin ja hoidon siihen ja marssit lääkärin vastaanotolle ja kerrot, että sinulla on tämä ja tämä sairaus ja hoidoksi siihen tulee tämä?

Vierailija
153/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan tullut kenellekään yllätyksenä, että varmaan vähiten koronan takia lomautettu ammattiryhmä on vinkumassa palkankorotuksesta ensimmäisenä. Kyllä munkin puolesta jonkun koronalisän olisi voinut maksaa kaikille, jotka toistaiseksi päivittäinen vetävät jonkun koronankestävän kokovartalokortsun päällensä. Mutta kun reipas enemmistö on näitä palvelutaloissa notkujia ja muita turhakkeita, joilla on aikaa ulista täällä, koska kaikki vanhuksia ja muita ns. aktivoiva toiminta on jäissä ja harva edes käy tk:lla. Olisivat tyytyväisiä maan jäykkään työmarkkinaan, jossa palkka juoksee iloisesti, vaikka ei ole kunnolla töitä.

Vierailija
154/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haapala tekee taas sitä mihin kyvyt riittävät; räksyttämiseen.

Vierailija
155/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo kyllä kaiken tarpeellisen tästäkin keskustelusta, että kun hoitaja tiedostaa ammattinsa vastuullisuuden eikä vähättele itseään, aletaan soittaa suuta jostain jumaluusharhoista. Eli tärkeintähän tässäkin olisi vain se, että setämiehet saisivat tuntea itsensä tärkeiksi ja turhat akat nöyristelisivät ja matelisivat heidän edessään. 

Vierailija
156/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääke parantaa, kyllä, se on lääkkeen idea. Mutta milläs ajattelit sen lääkkeen sinne suoneen saada ilman hoitajaa? Se verisuonen etsiminen muuten opetetaan siellä koulussa missä ei kuulemma mitään opeteta. Kanyloinnin hallitseminen on ihan perusedellytys sairaanhoitajana toimimiselle. Miten tähän muuten liittyy taskulaskin? 

Ei minulle hoitajat ole koskaan kanyylia saaneet, olen joka kerta sanonut tarvitsevani anestesialääkärin. Pari kertaa hoitaja on katsonut vihaisesti sen jälkeen ja tupissut itsekseen, sitten tökkinyt käden mustelmille jonka jälkeen on soittanut anestesialääkärin, joka sitten on laittanut kanyylin ilman ongelmia.

Vierailija
157/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien koulutus ei ole mikään korkeakoulutus, korkeasti koulutetut ovat palkankorotuksensa ansainneet. Ei ole oikein että insinööri tienaa hoitajaa vähemmän, koska hoitajan työssä ei vaadita minkäänlaisia erityistaitoja tai -osaamista.

Toisekseen koronatilanne on Suomessa erittäin rauhallinen eikä yksikään hoitaja ole sairastunut työpaikalta saatuun koronaan. Koronalisä on näin ollen täysin perusteeton vaatimus, joka tulee torpata valtiojohdon taholta välittömästi. 

Nyt tulleet ns. yleisen linjan mukaiset korotukset ovat hoitoalalle liian suuria. 

Ei vaadita mitään erityistaitoja tai -osaamista???! Oletko tosissasi? Olisipa mielenkiintoista nähdä miten työpäiväsi sujuisi vaikkapa elinsiirto-osastolla, leikkaussalissa, lastenpsykiatrian poliklinikalla tai vaikkapa synnyttäneiden vuodeosastolla. Mitään erityistä osaamista ei tarvita, joten sinä hoitaisit hommat ihan tuosta vaan? Voin keroa että minä en lähes 20 vuoden sairaanhoitajan kokemuksella selviytyisi mistään noista edellämainituista jos sinne yhtäkkiä joutuisin.

Mikä ihme saa hoitajat kuvittelemaan että heidän suorittava työnsä olisi yhtään sen tärkeämpää kuin kenenkään muunkaan suorittavaa työtä tekevän työ?

Samalla logiikalla, koska sinä et osaisi ajaa täysperää niin kaikille rekkakuskeille on heti maksettava vähintään 5000€ kuukaudessa. Koska jos rekkakuskit eivät kuljeta ruokaa, me kuolemme kaikki nälkään. Viimeistään talvella.

Huomaatko, jokaiseen ammattiin tarvitaan koulutus eikä ilman koulutusta ammattiaan pysty harjoittamaan. Hoitajat eivät ole palkkakuopassa. Ehkä jopa ylipalkattuja kun miettii heidän panostaan yhteiskunnalle.

Kauppatieteet eivät ole tiedettä vaan uskomusten kalkylointia ja siksipä ekonomeista tuli maistereita vasta joskus 60-70-luvuilla. Sitä ennen kyse oli amistutkinnosta. Lääkäritkin ovat kliinikkoja joka on vain hienompi nimitys suorittavalle käytännön työlle. Vain harvat toimivat oikeasti ajattelua vaativissa tutkimustehtävissä. Insinöörikoulutus on myös käytännön ammatikoulutus, ei tieteentekijän koulutus. Ainoastaan oikeaissa tiedeylipopistoissa saadaan tutkijan so. tieteentekijän valmiudet.

Vierailija
158/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen kaunaa ja katkeruutta te oikein puratte sairaanhoitajia kohtaan. Ei saatu korotuksia ei, se vaivainen 20 euroa menee nouseviin hintoihin ja veroihin.  Ei olla saatu tasokorotuksia 40 vuoteen mitä olen alalla ollut.

Jätin eroilmoituksen ja tosiaan olen vapaa kesän jälkeen , eläkkeen toki saan (se tietysti uusi kaunan ja katkeruuden aihe monelle). Aion hydyntää leipäjonot ja muut , kupata kaikki mitä yhteiskunta antaa niillekin jotka eivät ole 42 vuotta rypeneet kolmivuorotyössä. Olen  kuunnellut ja hoitanut  noitakin jotka minua ja kollegoita tässä ketjussa haukkuvat. 

Vierailija
159/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jopa ylipalkattuja kun miettii heidän panostaan yhteiskunnalle.

Juu, toki, sen puolesta puhuu myös se, miten VÄLITTÖMÄSTI seuraa täysi kaaos ja maailmanloppu ja ulina ihmisten heitteillejätöstä jos hoitajat eivät saa tehdä ylitöitä, saati sitten jos menisivät ihan kunnolla lakkoon. ;D

Vierailija
160/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan tullut kenellekään yllätyksenä, että varmaan vähiten koronan takia lomautettu ammattiryhmä on vinkumassa palkankorotuksesta ensimmäisenä. Kyllä munkin puolesta jonkun koronalisän olisi voinut maksaa kaikille, jotka toistaiseksi päivittäinen vetävät jonkun koronankestävän kokovartalokortsun päällensä. Mutta kun reipas enemmistö on näitä palvelutaloissa notkujia ja muita turhakkeita, joilla on aikaa ulista täällä, koska kaikki vanhuksia ja muita ns. aktivoiva toiminta on jäissä ja harva edes käy tk:lla. Olisivat tyytyväisiä maan jäykkään työmarkkinaan, jossa palkka juoksee iloisesti, vaikka ei ole kunnolla töitä.

Sairaanhoitajat ovat ottaneet vastaan koronariskin eturintamassa rankimman kautta. Jokainen järkevä tämän tajuaa. Ilman sairaanhoitajia Suomen kuolinluvut olisivat = sairaalahoitoon joutuneiden luvut eli monikymmenkertaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan