IS Timo Haapala ilkkuu ja ilkeilee TEHYn pj:lle kun suurimmat riskit kantavata ja ihmishenkiä pelastavat hoitajat jyrättiin palkkaneuvotteluiss jälleen kerran
Äijä saa nautintoa vallankäytöstä
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006522713.html
Kommentit (328)
No onhan se selvää ettei kukaan voi ottaa tosissaan sitä pj, kun on niin järkyttävän, groteskin näköinen. Huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien koulutus ei ole mikään korkeakoulutus, korkeasti koulutetut ovat palkankorotuksensa ansainneet. Ei ole oikein että insinööri tienaa hoitajaa vähemmän, koska hoitajan työssä ei vaadita minkäänlaisia erityistaitoja tai -osaamista.
Toisekseen koronatilanne on Suomessa erittäin rauhallinen eikä yksikään hoitaja ole sairastunut työpaikalta saatuun koronaan. Koronalisä on näin ollen täysin perusteeton vaatimus, joka tulee torpata valtiojohdon taholta välittömästi.
Nyt tulleet ns. yleisen linjan mukaiset korotukset ovat hoitoalalle liian suuria.
Moni hoitaja on todellakin sairastunut koronaan työpaikalta saatuun tartuntaan, tästähän on ollut uutisissakin. Tilastoja ei ole vielä tehty Suomen osalta, saa nähdä julkaistaanko edes.
Vierailija kirjoitti:
Koronalisä olisi kyllä ollut aiheellinen kaikille niille terveysalalla, jotka altistuvat taudille. Nyt terveys vaarantuu työssä ilman että siitä saa mitään korvausta.
Moniko hoitaja on sairastunut tai kuollut koronaan? Koronatilanne on parhaillaan Suomessa erittäin rauhallinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei se julkisen puolen insinöörikään keskimäärin juuri enempää tienaa. Yksityiseen turha verrata.
Itse olen lukion ope ja bruttopalkka on n. 5400€/kk. En minäkään ole itkemässä, miksi jonkun ison pörssiyhtiön johtaja tai asianajofirman osakas tienaa 20k€/kk. Maistereita kun nekin ovat.
Toki voisi sairaanhoitajille enemmänkin maksaa, mutta välillä vaatimukset ovat kokonaisuuteen nähden hieman kohtuuttomia.
Olisitko valmis luovuttamaan omasta palkastasi osan?! Hyvä se on huudella muiden kohtuuttomuuksista kun itse tienaa hyvin. Ei voi muuta sanoa kuin että onneksi tajusin jo lähteä opiskelemaan että voin jättää nämä hoitajan hommat joskus ja siirtyä parempiin töihin. Ei tämä viimeisin episodi ainakaan auta väkeä pysymään hoitoalalla. Tämä oli viimeinen niitti siihen että hoitajaksi en jää. Kukahan ne vanhusten vaipat vaihtaa sitten joskus?
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskusteluissa on AINA se ongelma, että ”hoitajat” ja ”hoitotyö” tarkoittaa jotain yhtä ja samaa. On täysin eri asia olla yliopistosairaalan sairaanhoitaja (vaikka teholla tai kirurgisella), stressi ja kiire on varmasti jatkuvaa ja työn vaativuus valtavan paljon isompi kuin lähihoitajalla palvelutalossa. Enemmän palkkojen porrastusta vaativuuden mukaan!
Mä en lähtisi kovasti väheksymään. Siellä hoivalaitoksissaja tk-vuodeosastoilla ollaan oikeasti yksin, esim. pe-iltapäivästä maanantaiaamuun ei lääkäriä paikalla jolloin on ihan itse selvitettävä mahdolliset ongelmatilanteet, esim. lääkelistassa on epäselvyyksiä, potilaan vointi huononee, potilas on aggressiivinen, kanyyli ei vedä...eikä se niinkään toimi että aina soitetaan ambulanssin lääkäriyksikkö paikalle. Sairaaloissa osaaminen on erikoistunutta mutta suppeaa ja aina on se työkaverien ja eri erikoisalojen lääkärien tuki saatavissa.
Parhaat hoitajat ikinä olen tavannut psykiatrisissa sairaaloissa (töissä, en ole potilaana ollut), valtavan fiksua ja maalaisjärkistä porukkaa jota ei hetkauta riehuvat potilaat tai riehuvat omaiset ja jotka osaavat käsitellä maanisia tai vaikeasti persoonallisuushäiriöisiä potilaita ihailtavan taitavasti ja joilla ei mene sormi suuhun missään tilanteessa. Ollaan rentoja ja istutaan joo röökillä potilaiden kanssa mutta osataan samalla rentoudella ja jopa hyväntuulisuudella fiksusti hoitaa tilanteet joissa potilas tulee päälle tai kieltäytyy syömästä tai masturboi lounaspöydässä tai syö lasia tai...Esim. lääkkeenottoon suostuttelussa aivan huippuja (suljetulla toki ne lääkkeet tarvittaessa laitetaan väkisinkin mutta se ei ole hoitomyöntyvyyden kannalta kovin rakentavaa touhua), niitä vinkkejä saisivat mielellään jakaa vuodeosastoillekin joissa tämä on säännöllinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Koronalisä olisi kyllä ollut aiheellinen kaikille niille terveysalalla, jotka altistuvat taudille. Nyt terveys vaarantuu työssä ilman että siitä saa mitään korvausta.
Enempi se terveys vaarantuu töissä niillä jotka ovat tuolla liikenteessä tai touhuavat isojen koneiden ym kanssa. Tai oikeasti raskasts fyysistä työtä / huonoissa asennoissa työtä tekevillä. Sairaaloissa on muitakin tautisia kuin koronaa sairastavia, se on vähän se sairaaloiden juttu..
Hoitajien imago on ihan muuta kuin he itse kuvittelevat. Harva potilaana ollut yhtyy näihin ”itkin pukkarissa”- sankaritarinoihin.
Yleisesti ajatellaan, että lähäriksi pääsee opiskelemaan ihan kuka tahansa.
On ihan yleisesti tiedossa, että hoitajissa on päihdeongelmaisia ja esimerkiksi potilailta katoavat lääkkeet on ikuisuusongelma.
Hoitajat eivät ota palautetta vastaan. Esimerkiksi synnytysväkivallasta käyty keskustelu vaiennettiin täysin. Hoitajat on itse aika hyväksyviä kovia otteita kohtaan esim kätilöiltä odottajien ja synnyttäjien kohdalla ja vanhustenhoidossa.
En ole valmis maksamaan yhtään enempää hoitsuille tai kätilöille. Eikä moni muukaan suomalainen.
Se on vain pieni osa koronaa sairastavista, jotka ovat jollain hetkellä sairaalahoidossa.
Kokonaismäärä voi nousta ajan kuluessa satoihin tuhansiin kun tautia ei tukahduteta.