Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua nykyajan moppaamista?! Kertokaapa fiksummat!

Vierailija
29.05.2020 |

Mielestäni moppaamisen tarkoitus on pestä sitä lattiapintaa, niin että poistuu tahrat ja jalanjäljet jotka näkyy helposti esim. meidän harmaassa laminaatissa. Ja varsinkin keittiössä kun on laattalattia, niin minusta on järkevää että tahrat saa mopilla hujauttamalla pois. Ja mahdollisesti vielä olisi jotain mukavan miedon hajuista pesuainetta jotta siivouksen jälkeen tuoksuisi raikkaalle.
Mutta.
Kun nykyään ei saisi mopata kostealla vaan nihkeällä jottei lattia mene pilalle. Käytän levymoppia, jota suihkaisen kevyesti suihkepullolla jossa on vettä, jotta en pesisi liian kostealla. Vaan tuolla tyylillä tahrat ei juuri tahdo lähteä, kevyitä jalanjälkiäkin saa hinkuttaa, ja eipä juuri tule puhdasta tunnelmaa. Ja siltikin puolisoni saattaa tulla meuhkaamaan, että on liian kostealla pyyhitty! Ajattelen että siinä ei ole mitään mieltä, että jokaista yksittäistä tahraa konttailen yksitellen kostean rätin kanssa hinkaten, ja muuten moppaisin nihkeällä. Tämä ei edes toimi meidän lattian kohdalla, kun kulkureiteille jää jalanjälkiä ajan kanssa. Moppauspäivät aiheuttaa harmaita hiuksia, onko tähän nyt mitään neuvoja miten mopata niin, ettei pilaa lattiaa kosteudella?

Nimim. Kaipaan jopa sitä hirveää lankamoppi-aikaa, jolloin pystyi vain huiskauttamaan lattiaa puhtaaksi mopilla ja kyllä tuli puhdasta

Kommentit (258)

Vierailija
121/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tällainen kehys

https://www.velimark.com/fiFI/catalog/c/14_02_10/p/N-BI75/Moppikehykset…

Ja tällaisia moppeja

https://www.finntensid.fi/Siivousvalineet/Mopit-ja-kehykset/Duotex-Dust…

https://www.finntensid.fi/Siivousvalineet/Mopit-ja-kehykset/Mikrokuitui…

En ymmärrä tuota sauma-asiaa. Laminaatissahan saumat eivät lähtökohtaisesti erotu vaan lattia on jotenkin väärin asennettu tai imenyt kosteutta, jos saumat puskevat esiin. 

Näin päällepäin näyttää melko samalta kuin tuo minun Sinin monitoimimoppi ja siihen saatavill olevat liinat.

Mutta nuista saumoista olen käsittänyt sen, että siis näistä saumoista kosteus voi imeytyä, ja silloin alkavat kupruilemaan. Eli alkujaanhan (jos hyvin asennettu) saumat on ok, mutta niissä on silti se minimaalinen rako josta kosteus voi päästä saumojen sisälle jos on päästäkseen ja sitten on lattia pilalla ajan kanssa.

Ap

Lattia on pilalla ajan kanssa JOS SIINÄ ON JATKUVASTI KOSTEAA. Kerta viikossa tai edes päivittäinen pyyhintä ei lattiaa eikä saumoja pullista tai sitten sun lattia on tapetilla päällystettyä vaneria. Lattiat on lähtökohtaisesti tehty kestämään kulutusta ja pesua.

Sitäpaitsi laminaatti asennetaan niin että ne osaset napsahtaa toisiinsa kuin palapelin pala, eli toisessa laudassa on ura ja toisessa uloke joka sinne uraan napsautetaan. Näin ollen se mahdollinen kosteus ei mene saumoista talon rakenteisiin

Tapetilla päällystetty vaneri. :D Joo siis, näin minä kummastelin että miten voi olla että lattiaa ei pystyisi pesemään kostealla, kun pitäähän nuiden käyttöä ja siivousta kestää! Puolison homehysteria on uponnut nähtävästi minuun aika hyvin. Tietty olen uskonut kun en mitään juuri rakentamisesta tajua, ja puoliso tajuaa asteen enemmän (vaikkei ole rakentaja). Lattian pilaminen oli minun ensisijainen huoli, kun se varmaan ensimmäisenä menisi ennen kosteusvauriota.

Ap

Vastaatko ap ihna usoraan tähän kysymykseen;

Onko olemassa joku syy miksei mies pese lattiaa, kun sinä kerran sen pilaat?

Siis anteeksi, vastaatko ihan suoraan.

Vierailija
122/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela -72 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nykyajan nihkeä menetelmä perustuu juuri nimenomaan mikrokuidun käyttöön, ei joku nihkeä vanha t-paita tee puhdasta jälkeä.

No ilmankos!! Mikrokuitu siis heti käyttöön. Käyn tänään kaupassa ja ostan heti. Harmi että tuli "mopattua" eilen, niin en heti viitsi kokeilla, mutta jos tuo on se taikakeino miten saa nihkeällä puhdasta ja tahratkin pois niin olen myyty. Ilmeisesti mikrokuitu ovi ajan kanssa "tukkeentua" että ei toimisi nini hyvin enää, vai olenko tässä väärässä?

Ap

Mikrokuitumopit ja -liinat voi ja kannattaakin pestä pyykinpesukoneessa ilman huuhteluainetta. Mä olen aina pessyt 60 asteessa, vaikka joidenkin pesuohjeiden mukaan pitäisi pestä 40 asteessa.

Mulla on sellainen systeemi, että periaatteessa käytän yhtä mikrokuitumoppia vain kerran, siis moppaan koko kodin sillä samalla mopilla, toki välillä moppia huuhdellen ja nihkeäksi kiertäen. Moppauksen jälkeen huuhtelen sen kunnolla ja annan kuivua. Tämän jälkeen heitän sen pyykkikoriin. Keittiön tasojen ja kaapinovien pyyhintään käytän tiskirättiä ja mikroliinaa, jotka vaihdan viikottain. Muutaman viikon välein pesen sitten kaikki sinä aikana likaantuneet siivousmopit, liinat, rätit ja kylppärin maton samassa koneellisessa 60 asteessa ILMAN HUUHTELUAINETTA. Tuo on tärkeää muistaa, että mikrokuitu ei tykkää huuhteluaineesta. Etikkaa saatan pikkulorauksen käyttää jos tuntuu että rätit haisee tympeälle. Yleensä eivät kyllä haise, koska kierto on sen verran runsasta ja huuhtelen ne aina ennen pyykkikoriin laittoa.

Ja laminaattilattian moppaan sillä tavalla, että kastan mikrokuitumopin vedessä, väännän niin kuivaksi kuin käsivoimin jaksan ja sitten vaan moppaan menemään. Suihkin valmiiksi suihkepulloon tehtyä hyvin laimeaa pesuainevettä suoraan lattiaan jos tarvis ja menen mopilla perässä. Tällä tavalla lattia jää sillä tavalla kosteaksi moppauksen jälkeen, että kestää ehkä 3-5 min. kuivua itsestään, mutta ei meidän laminaatti ole siitä miksikään mennyt. Hyvin lähtee jalanjäljet ja muut tahrat, joita kissataloudessa kummasti aina siunaantuu.

Ja se piti vielä sanomani, että mulla on monta vuotta vanhoja mikrokuitumoppeja ja -liinoja, joita on siis pesty useita kymmeniä kertoja koneessa ja edelleen toimivat oikein hyvin. Tietenkään nekään eivät ikuisia ole, eivätkä ihan äidiltä tyttärelle kestä, mutta silti kestävät oikeasti pitkään. Mulla on käytössä Sinin levymoppisetti ja siihen kolme mikrokuituista moppia. Niiden lisäksi paaljon ihan tavallisia mikrokuituliinoja, joita oon ostanut milloin mistäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne tahrat kai on tarkoitus pyyhkiä pois heti, kun lattialle ilmestyvät. Nykypäivän mopit ovat aika laadukkaita (puhun nyt mikrokuitumopeista) ja poistavat lian tehokkaammin kuin ne vanhanajan lankamopit. Meillä tulee kesällä sisälle aina kuoriaisia ja olen huomannut, että eivät pesiydy nurkkiin ja listojen alle, jos käytän mikrokuitumoppia +suihkautan siihen silloin tällöin mietoa klooriliuosta (se desinfioi lattiapinnan ja tasot ja näin mahdolliset kuoriaisten munat kuolevat)'

meillä on nyt parketti ja se on oikeastaan helpompi kuin laminaatti. Laminaattilattian pinta alkaa helposti kupruilla, jos se on kosteana liian pitkääneikä sitä voi korjata (lapsiperheessä esim helposti lapselta voi roiskua vettä lattialle ja sen löytää sitten tuntien päästä, kun tulee töistä kotiin), parkettikaan ei pidä vetisestä pinnasta, mutta sen pinta ei kupruile, paremmin on kestänyt roiskeita meidän perheessä ja: parketin voi hioa ja lakata sitten joskus kun mukulat on tarpeeksi isoja.

Edellisen asuntomme laminaattilattian laadusta en tiedä, koska ostettiin asunto valmiina, niissäkin kai on

eroja.

jos kokee, että lankamoppi on oma juttu, niin sitten kannattaa ottaa käyttöön muovimatto ja ostaa se lankamoppi.

Vierailija
124/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

höyrypesurilla helposti. tuuletus päälle, niin kuivuu nopsasti. ei sitkään tarvi lotrata. kuuma poistaa nopeasti.

Höyrypesuri on ollut mielessä. Vaan ilmeisesti tästäkin on oltu sitä mieltä että voi vaurioittaa laminaattia, ja en tiedä onko kovinkin paljon työläämpi käyttää/ottaa käyttöön kuin moppi? Pitäisi päästä testaamaan ennen ostopäätöstä.

Ap

kyllä. kaikki laminaatit ei kestä höyrypesuria: siitähän tulee kuumaa vesihöyryä. kannattaa siis ensin ottaa selvää millainen laminaatti kotonasi on ja sitten etsiä netistä tietoa voiko höyrypesuria käyttää (tähän tarvitset myös höyrypesurin manuaaliin perehtymistä: nekin löytyy googlaamalla, kunhan tiedät minkä mallin aiot ostaa).höyrypesuri on tosi hyvä laattalattioille.

Vierailija
125/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on täyspuinen lattia ja sitä ei kerta kaikkiaan saa täysin puhtaaksi. Siinä näkyy kaikki lika ja jalanjäljet ja kun todella nihkeällä mäntysuopaliuokseen kastetulla mopilla kuinka koitat hinkuttaa ja hiki hatussa luututa niin ei tule puhtaan näköistä. Tekisi mieli vain heittää ämpärillinen mäntysuopavettä lattialle ja hangata juuriharjalla.. mutta sitä ei tietenkään voi tehdä kun menee lattia pilalle.

Vinkkejä kellään?

Kuulostaa oudolta. Meillä on täyspuinen lankkulattia, eikä pesun kanssa ole niin tarkkaa, tahrat otan ihan reilulla vedellä ja kuivaan. Ja lattia säilyy puhtaana ja hyvänä, vaikka on ikivanha.

Jos kaikki lika ja jalan jäljet näkyvät, niin syy on pinrakäsittelyssä, ei itse materiaalissa

Vierailija
126/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

se täyspuinen lattia pitää pintakäsitellä

Vierailija
127/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, moppaa se lattiasi tasan niin kuin itse parhaaksi katsot äläkä stressaa siitä mitä "nykyään saisi" ja mitä ei. 

En halua lattiaa remonttikuntoiseksi hetkessä, saati tehdä kosteusvauriota asuntoon. Olen siinä käsityksessä, että sen takia laminaattia ei saa pestä kostealla, koska saumat alkaa herkästi turpoilla ja lattia on pilalla ja kosteus imeytyy rakenteisiin.

Muutenhan minua ei kiinnostaisi että miten moppailen, mutta en halua tahalleen vaurioittaa taloa, se ei ole järkevää siivousta.

Ap

En ole se jota lainasit, mutta ei sitä kosteusvauriota noin vain muutamalla saa aikaiseksi. Laminaattin ja parkettiin riittää kyllä, kun puristaa luutun niin kuivaksi kuin käsin sen saat puristettua.

Käytännössä pitäisi aivan litimärällä luuta, että niin saisit vahinkoa aikaan. Ja näinhän ennen luututtiinkin, eli luutu puristettiin mekaanisesti kuivaksi, mutta silti luutusta tippui vettä sen "rutistamisen" jälkeen. Kun käsin puristat, niin aivan varmasti saat sen riittävän kuivaksi mutta kuitenkin sellaiseksi, että tarhat lähtevät.

Vierailija
128/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta koko ketjua kommentoin että laminaattejakin on monenlaisia, julkisiin tiloihin on hyvinkin kosteuden kestäviä laminaatteja. Onko aloittajalla tietoa oman laminaattinsa kosteudenkestosta?

Vierailija
129/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hysteerikko pesee lattiat kloorilla? Edes sairaaloissa ei pestä muulla kuin yleispuhdistusaineella lattioita, ja siellä sentään on vaikka mitä sairaalabakteereita.

Vierailija
130/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela -72 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nykyajan nihkeä menetelmä perustuu juuri nimenomaan mikrokuidun käyttöön, ei joku nihkeä vanha t-paita tee puhdasta jälkeä.

No ilmankos!! Mikrokuitu siis heti käyttöön. Käyn tänään kaupassa ja ostan heti. Harmi että tuli "mopattua" eilen, niin en heti viitsi kokeilla, mutta jos tuo on se taikakeino miten saa nihkeällä puhdasta ja tahratkin pois niin olen myyty. Ilmeisesti mikrokuitu ovi ajan kanssa "tukkeentua" että ei toimisi nini hyvin enää, vai olenko tässä väärässä?

Ap

Mikrokuitumopit ja -liinat voi ja kannattaakin pestä pyykinpesukoneessa ilman huuhteluainetta. Mä olen aina pessyt 60 asteessa, vaikka joidenkin pesuohjeiden mukaan pitäisi pestä 40 asteessa.

Mulla on sellainen systeemi, että periaatteessa käytän yhtä mikrokuitumoppia vain kerran, siis moppaan koko kodin sillä samalla mopilla, toki välillä moppia huuhdellen ja nihkeäksi kiertäen. Moppauksen jälkeen huuhtelen sen kunnolla ja annan kuivua. Tämän jälkeen heitän sen pyykkikoriin. Keittiön tasojen ja kaapinovien pyyhintään käytän tiskirättiä ja mikroliinaa, jotka vaihdan viikottain. Muutaman viikon välein pesen sitten kaikki sinä aikana likaantuneet siivousmopit, liinat, rätit ja kylppärin maton samassa koneellisessa 60 asteessa ILMAN HUUHTELUAINETTA. Tuo on tärkeää muistaa, että mikrokuitu ei tykkää huuhteluaineesta. Etikkaa saatan pikkulorauksen käyttää jos tuntuu että rätit haisee tympeälle. Yleensä eivät kyllä haise, koska kierto on sen verran runsasta ja huuhtelen ne aina ennen pyykkikoriin laittoa.

Ja laminaattilattian moppaan sillä tavalla, että kastan mikrokuitumopin vedessä, väännän niin kuivaksi kuin käsivoimin jaksan ja sitten vaan moppaan menemään. Suihkin valmiiksi suihkepulloon tehtyä hyvin laimeaa pesuainevettä suoraan lattiaan jos tarvis ja menen mopilla perässä. Tällä tavalla lattia jää sillä tavalla kosteaksi moppauksen jälkeen, että kestää ehkä 3-5 min. kuivua itsestään, mutta ei meidän laminaatti ole siitä miksikään mennyt. Hyvin lähtee jalanjäljet ja muut tahrat, joita kissataloudessa kummasti aina siunaantuu.

Tässä onkin tosi hyvää ohjetta, kiitos! En ole aiemmin mikrokuituliinoja käyttänyt, niin hyvä saada ohjetta miten ne toimii.

Ap

Vierailija
131/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakaan minkäänlaista rakenteellista kosteusvauriota ei saa aikaan, vaikka kostealla moppaa lattiat. Oli kyse laatasta, laminaatista tai parketista. Käytännössä pitäisi vettä kaataa ämpäristä lattialle, jotta vesi pääsisi rakenteisiin asti. Eli nyt sille miehellesi valoja päälle! T. Rakennusalan ammattilainen

Niin ja noille lankamopin kauhustelijoille: eihän se sen pahempi bakteeripesä ole kuin muutkaan pesuvälineet, sillä sehän myös pestään pyykkikoneessa puhtaaksi jokaisen käytön jälkeen. Mieluiten 90 asteessa, niin kyllä puhdasta tulee.

Vierailija
132/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tällainen kehys

https://www.velimark.com/fiFI/catalog/c/14_02_10/p/N-BI75/Moppikehykset…

Ja tällaisia moppeja

https://www.finntensid.fi/Siivousvalineet/Mopit-ja-kehykset/Duotex-Dust…

En ymmärrä tuota sauma-asiaa. Laminaatissahan saumat eivät lähtökohtaisesti erotu vaan lattia on jotenkin väärin asennettu tai imenyt kosteutta, jos saumat puskevat esiin. 

Näin päällepäin näyttää melko samalta kuin tuo minun Sinin monitoimimoppi ja siihen saatavill olevat liinat.

Mutta nuista saumoista olen käsittänyt sen, että siis näistä saumoista kosteus voi imeytyä, ja silloin alkavat kupruilemaan. Eli alkujaanhan (jos hyvin asennettu) saumat on ok, mutta niissä on silti se minimaalinen rako josta kosteus voi päästä saumojen sisälle jos on päästäkseen ja sitten on lattia pilalla ajan kanssa.

Ap

Lattia on pilalla ajan kanssa JOS SIINÄ ON JATKUVASTI KOSTEAA. Kerta viikossa tai edes päivittäinen pyyhintä ei lattiaa eikä saumoja pullista tai sitten sun lattia on tapetilla päällystettyä vaneria. Lattiat on lähtökohtaisesti tehty kestämään kulutusta ja pesua.

Sitäpaitsi laminaatti asennetaan niin että ne osaset napsahtaa toisiinsa kuin palapelin pala, eli toisessa laudassa on ura ja toisessa uloke joka sinne uraan napsautetaan. Näin ollen se mahdollinen kosteus ei mene saumoista talon rakenteisiin

Tapetilla päällystetty vaneri. :D Joo siis, näin minä kummastelin että miten voi olla että lattiaa ei pystyisi pesemään kostealla, kun pitäähän nuiden käyttöä ja siivousta kestää! Puolison homehysteria on uponnut nähtävästi minuun aika hyvin. Tietty olen uskonut kun en mitään juuri rakentamisesta tajua, ja puoliso tajuaa asteen enemmän (vaikkei ole rakentaja). Lattian pilaminen oli minun ensisijainen huoli, kun se varmaan ensimmäisenä menisi ennen kosteusvauriota.

Ap

Vastaatko ap ihna usoraan tähän kysymykseen;

Onko olemassa joku syy miksei mies pese lattiaa, kun sinä kerran sen pilaat?

No ei. Ensi kerralla kun tulee arvostelemaan niin laitan sen hommiin. Saa kokeilla sitten itse kuinka saa melkein kuivalla rätillä puhdasta jälkeä aikaiseksi.

Ap

Vierailija
133/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ne tahrat kai on tarkoitus pyyhkiä pois heti, kun lattialle ilmestyvät. Nykypäivän mopit ovat aika laadukkaita (puhun nyt mikrokuitumopeista) ja poistavat lian tehokkaammin kuin ne vanhanajan lankamopit. Meillä tulee kesällä sisälle aina kuoriaisia ja olen huomannut, että eivät pesiydy nurkkiin ja listojen alle, jos käytän mikrokuitumoppia +suihkautan siihen silloin tällöin mietoa klooriliuosta (se desinfioi lattiapinnan ja tasot ja näin mahdolliset kuoriaisten munat kuolevat)'

meillä on nyt parketti ja se on oikeastaan helpompi kuin laminaatti. Laminaattilattian pinta alkaa helposti kupruilla, jos se on kosteana liian pitkääneikä sitä voi korjata (lapsiperheessä esim helposti lapselta voi roiskua vettä lattialle ja sen löytää sitten tuntien päästä, kun tulee töistä kotiin), parkettikaan ei pidä vetisestä pinnasta, mutta sen pinta ei kupruile, paremmin on kestänyt roiskeita meidän perheessä ja: parketin voi hioa ja lakata sitten joskus kun mukulat on tarpeeksi isoja.

Edellisen asuntomme laminaattilattian laadusta en tiedä, koska ostettiin asunto valmiina, niissäkin kai on

eroja.

jos kokee, että lankamoppi on oma juttu, niin sitten kannattaa ottaa käyttöön muovimatto ja ostaa se lankamoppi.

Juu tahrat toki poistetaan heti kun huomataan. Vaan kun kaikkea ei tosiaan aina huomaa. Ja sitä varten minusta mopataan, että saa kätevästi poistettua liat lattioista.

Ap

Vierailija
134/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä lattialla ole tarkoitus olla mitään tahroja. Pyyhi sellaiset pois heti kun niitä tulee, äläkä jätä odottamaan jotain moppausta!

Minulla on kissa, ja sen tahmatassuista jää viikotasolla jälkiä laminaattiin. Ei silloin kun se kävelee kerran tai kaksi jonkun tietyn reitin, mutta viikon moppausvälillä lattiaan todellakin muodostuu valoa vasten näkyvä polku. Kaikki tahrat eivät ole tyyliä 'pudotin tomaattikeiton'.

Vierailija
135/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakaan minkäänlaista rakenteellista kosteusvauriota ei saa aikaan, vaikka kostealla moppaa lattiat. Oli kyse laatasta, laminaatista tai parketista. Käytännössä pitäisi vettä kaataa ämpäristä lattialle, jotta vesi pääsisi rakenteisiin asti. Eli nyt sille miehellesi valoja päälle! T. Rakennusalan ammattilainen

Niin ja noille lankamopin kauhustelijoille: eihän se sen pahempi bakteeripesä ole kuin muutkaan pesuvälineet, sillä sehän myös pestään pyykkikoneessa puhtaaksi jokaisen käytön jälkeen. Mieluiten 90 asteessa, niin kyllä puhdasta tulee.

Toki sen itse laminaatin saa tuhottua, jos jatkuvasti pesee "valuvalla vedellä" (= monta kertaa viikossa, niin että jää pitkään märäksi pinnasta), mutta kostealla mopilla uskaltaa kyllä pestä normaalia siivoustahtia. Juurikin niin, että pintaa kuivuu itsestään muutamassa minuutissa.

Vierailija
136/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka hysteerikko pesee lattiat kloorilla? Edes sairaaloissa ei pestä muulla kuin yleispuhdistusaineella lattioita, ja siellä sentään on vaikka mitä sairaalabakteereita.

en hysteerikoista tiedä, mutta meidän perheessä on välttämätöntä pitää pintoja desinfioituina. se on ihan lääkärin määrys ja sillä pidetään eräs perheenjäsenemme elossa.

Sairaaloissa käytetään kyllä aikamoista arsenaalia puhdistusiaineita. kaikkia ei edes myydä ns. tavan tallaajille.

Vierailija
137/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet valinnut sellaisen lattiamateriaalin, joka ei kestä puhdistusta tai käyttöä?

Itse pesen kyllä laminaatin Tolun laminaattipesuaineella ja niin että upotan mopin ämpäriin ja väännän kuivaksi. Laattalattian pesen laattapesuaineella

Lattia oli tällainen jo muutettaessa, enkä näe järkeväksi vaihtaa periaatteessa ehjää lattiaa sen takia.

Ap

No ei tuo kovin järkevältä ratkaisulta vaikuta jos ei uskalla siivota. Mikä vesivahinko moppaamisesta muka syntyy, ethän sä sinne ämpärikaupalla sitä vettä kaada

Puoliso on sitä mieltä että syntyy. Jos mopattu kohta ei heti tai muutamassa minuutissa haihdu kuivaksi, niin silloin on hänen mielestään mopattu liian märällä. Sama muidenkin pintojen pyyhkimisessä jos pöydän taso tuntuu käteen aavistuksen kostealta heti kun on pyyhkäissyt, niin on liian märkä. Ja taas jos jotain tahraa alkaa pöydästä nihkeällä hinkkaamaan, niin saa sitä hinkata, kun kostealla sen olisi saanut heti. Puoliso meinaa että jos viikottain siivoaa näin, niin tulee kosteusvaurio.

Ap

Täys pässi koko äijä!

Kyllä kotona pitää voida siivota!

Vierailija
138/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, moppaa se lattiasi tasan niin kuin itse parhaaksi katsot äläkä stressaa siitä mitä "nykyään saisi" ja mitä ei. 

En halua lattiaa remonttikuntoiseksi hetkessä, saati tehdä kosteusvauriota asuntoon. Olen siinä käsityksessä, että sen takia laminaattia ei saa pestä kostealla, koska saumat alkaa herkästi turpoilla ja lattia on pilalla ja kosteus imeytyy rakenteisiin.

Muutenhan minua ei kiinnostaisi että miten moppailen, mutta en halua tahalleen vaurioittaa taloa, se ei ole järkevää siivousta.

Ap

En ole se jota lainasit, mutta ei sitä kosteusvauriota noin vain muutamalla saa aikaiseksi. Laminaattin ja parkettiin riittää kyllä, kun puristaa luutun niin kuivaksi kuin käsin sen saat puristettua.

Käytännössä pitäisi aivan litimärällä luuta, että niin saisit vahinkoa aikaan. Ja näinhän ennen luututtiinkin, eli luutu puristettiin mekaanisesti kuivaksi, mutta silti luutusta tippui vettä sen "rutistamisen" jälkeen. Kun käsin puristat, niin aivan varmasti saat sen riittävän kuivaksi mutta kuitenkin sellaiseksi, että tarhat lähtevät.

Märän ajattelisin tarkoittavan tuota että kastellaan rätti ja ei juuri puristeta kuivaksi. Ja kostea minulle on sellainen, jossa puristetaan kuivaksi niin että väännetään rättiä pari kertaa. Mutta puoliso valittaa tästä että ei hänen mielestään tule tarpeeksi kuivaksi rutistettua. Kädet saattaa joskus tippaista vettä tuon rutistamisen jälkeen (ja tottakai kädet on märät kun ne on juuri kastellut), niin se on hänen mielestään merkki siitä että rätti on liian märkä. Jotta tulisi puolison standardeihin sopivan kuivaa, niin parhaaksi olen nähnyt tuon suihkepullolla suihkuttamisen, jolloin rätti ei juuri edes ole kostea. Muutoin joudun useaan kertaan puristamaan rättiä kuivaksi, eikä sekään näytä vielä riittävän ja minusta siivouksen pitäisi onnistua nopeasti eikä niin että suurinosa hommasta menee jonkun rätin puristeluun. :D

Ap

Vierailija
139/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on täyspuinen lattia ja sitä ei kerta kaikkiaan saa täysin puhtaaksi. Siinä näkyy kaikki lika ja jalanjäljet ja kun todella nihkeällä mäntysuopaliuokseen kastetulla mopilla kuinka koitat hinkuttaa ja hiki hatussa luututa niin ei tule puhtaan näköistä. Tekisi mieli vain heittää ämpärillinen mäntysuopavettä lattialle ja hangata juuriharjalla.. mutta sitä ei tietenkään voi tehdä kun menee lattia pilalle.

Vinkkejä kellään?

Miksi et käytä vaan ihan reilusti vettä niihin tahrakohtiin ja pyyhi sen jälkeen kyseinen kohta kuivalla rätillä, niin ei jää märäksi? Onhan se puulattia kuitenkin jotenkin pinnoitettu, eli lakattu, tai maalattu eli kestää ihan hyvin hetkellisen kastumisen.

Vierailija
140/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukematta koko ketjua kommentoin että laminaattejakin on monenlaisia, julkisiin tiloihin on hyvinkin kosteuden kestäviä laminaatteja. Onko aloittajalla tietoa oman laminaattinsa kosteudenkestosta?

Ei mitään tietoa, kun lattia oli tässä muuttaessa enkä ole itse sitä valinnut. Joten lähden ennemmin siitä varovaisesta oletuksesta että yleisesti laminaattia ei saisi pestä kovin märällä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme