Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua nykyajan moppaamista?! Kertokaapa fiksummat!

Vierailija
29.05.2020 |

Mielestäni moppaamisen tarkoitus on pestä sitä lattiapintaa, niin että poistuu tahrat ja jalanjäljet jotka näkyy helposti esim. meidän harmaassa laminaatissa. Ja varsinkin keittiössä kun on laattalattia, niin minusta on järkevää että tahrat saa mopilla hujauttamalla pois. Ja mahdollisesti vielä olisi jotain mukavan miedon hajuista pesuainetta jotta siivouksen jälkeen tuoksuisi raikkaalle.
Mutta.
Kun nykyään ei saisi mopata kostealla vaan nihkeällä jottei lattia mene pilalle. Käytän levymoppia, jota suihkaisen kevyesti suihkepullolla jossa on vettä, jotta en pesisi liian kostealla. Vaan tuolla tyylillä tahrat ei juuri tahdo lähteä, kevyitä jalanjälkiäkin saa hinkuttaa, ja eipä juuri tule puhdasta tunnelmaa. Ja siltikin puolisoni saattaa tulla meuhkaamaan, että on liian kostealla pyyhitty! Ajattelen että siinä ei ole mitään mieltä, että jokaista yksittäistä tahraa konttailen yksitellen kostean rätin kanssa hinkaten, ja muuten moppaisin nihkeällä. Tämä ei edes toimi meidän lattian kohdalla, kun kulkureiteille jää jalanjälkiä ajan kanssa. Moppauspäivät aiheuttaa harmaita hiuksia, onko tähän nyt mitään neuvoja miten mopata niin, ettei pilaa lattiaa kosteudella?

Nimim. Kaipaan jopa sitä hirveää lankamoppi-aikaa, jolloin pystyi vain huiskauttamaan lattiaa puhtaaksi mopilla ja kyllä tuli puhdasta

Kommentit (258)

Vierailija
141/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, moppaa se lattiasi tasan niin kuin itse parhaaksi katsot äläkä stressaa siitä mitä "nykyään saisi" ja mitä ei. 

En halua lattiaa remonttikuntoiseksi hetkessä, saati tehdä kosteusvauriota asuntoon. Olen siinä käsityksessä, että sen takia laminaattia ei saa pestä kostealla, koska saumat alkaa herkästi turpoilla ja lattia on pilalla ja kosteus imeytyy rakenteisiin.

Muutenhan minua ei kiinnostaisi että miten moppailen, mutta en halua tahalleen vaurioittaa taloa, se ei ole järkevää siivousta.

Ap

En ole se jota lainasit, mutta ei sitä kosteusvauriota noin vain muutamalla saa aikaiseksi. Laminaattin ja parkettiin riittää kyllä, kun puristaa luutun niin kuivaksi kuin käsin sen saat puristettua.

Käytännössä pitäisi aivan litimärällä luuta, että niin saisit vahinkoa aikaan. Ja näinhän ennen luututtiinkin, eli luutu puristettiin mekaanisesti kuivaksi, mutta silti luutusta tippui vettä sen "rutistamisen" jälkeen. Kun käsin puristat, niin aivan varmasti saat sen riittävän kuivaksi mutta kuitenkin sellaiseksi, että tarhat lähtevät.

Märän ajattelisin tarkoittavan tuota että kastellaan rätti ja ei juuri puristeta kuivaksi. Ja kostea minulle on sellainen, jossa puristetaan kuivaksi niin että väännetään rättiä pari kertaa. Mutta puoliso valittaa tästä että ei hänen mielestään tule tarpeeksi kuivaksi rutistettua. Kädet saattaa joskus tippaista vettä tuon rutistamisen jälkeen (ja tottakai kädet on märät kun ne on juuri kastellut), niin se on hänen mielestään merkki siitä että rätti on liian märkä. Jotta tulisi puolison standardeihin sopivan kuivaa, niin parhaaksi olen nähnyt tuon suihkepullolla suihkuttamisen, jolloin rätti ei juuri edes ole kostea. Muutoin joudun useaan kertaan puristamaan rättiä kuivaksi, eikä sekään näytä vielä riittävän ja minusta siivouksen pitäisi onnistua nopeasti eikä niin että suurinosa hommasta menee jonkun rätin puristeluun. :D

Ap

Miksi ihmeessä jankkaat vain noita asioita, mitä miehesi sanoo/käskee? Hyviä neuvoja olet täältä saanut. Pitäähän sinun osata ajatella omilla aivoillasi myös, ei miehesi näyttävästi tiedä asiasta yhtään mitään.

Vaihtoehtosi tilanteen ratkaisemiseksi ovat:

1) Jatkat miehesi ohjeiden mukaan ja hyväksyt että lattiat eivä kunnolla puhdistu

2) Teet niinkuin oma järkesi sanoo (ja sitä samaa täällä ketjussa moni kommentoi) eli pyyhit lattiat kostella pesuaineen kera (= kostea eli moppi rutistettu kuivaksi pari kertaa, ei valuta vettä), ja saat puhdasta jälkeä

3) Lopetat lattioiden pesun kokonaan ja annat sen miehesi vastuulle (kerta hän tietää kaiken paremmin)

Minkä vaihtoehdon valitset?

Vierailija
142/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakaan minkäänlaista rakenteellista kosteusvauriota ei saa aikaan, vaikka kostealla moppaa lattiat. Oli kyse laatasta, laminaatista tai parketista. Käytännössä pitäisi vettä kaataa ämpäristä lattialle, jotta vesi pääsisi rakenteisiin asti. Eli nyt sille miehellesi valoja päälle! T. Rakennusalan ammattilainen

Niin ja noille lankamopin kauhustelijoille: eihän se sen pahempi bakteeripesä ole kuin muutkaan pesuvälineet, sillä sehän myös pestään pyykkikoneessa puhtaaksi jokaisen käytön jälkeen. Mieluiten 90 asteessa, niin kyllä puhdasta tulee.

Aamen ja kiitos. Sitä kummastelinkin että millaisia imutyynyjä nuo lattiat on jos imaisevat heti kosteuden itseensä ja muhittavat ongelman vuosien ajan sitten homeeksi siitä että viikottain moppaa kostealla.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, moppaa se lattiasi tasan niin kuin itse parhaaksi katsot äläkä stressaa siitä mitä "nykyään saisi" ja mitä ei. 

En halua lattiaa remonttikuntoiseksi hetkessä, saati tehdä kosteusvauriota asuntoon. Olen siinä käsityksessä, että sen takia laminaattia ei saa pestä kostealla, koska saumat alkaa herkästi turpoilla ja lattia on pilalla ja kosteus imeytyy rakenteisiin.

Muutenhan minua ei kiinnostaisi että miten moppailen, mutta en halua tahalleen vaurioittaa taloa, se ei ole järkevää siivousta.

Ap

En ole se jota lainasit, mutta ei sitä kosteusvauriota noin vain muutamalla saa aikaiseksi. Laminaattin ja parkettiin riittää kyllä, kun puristaa luutun niin kuivaksi kuin käsin sen saat puristettua.

Käytännössä pitäisi aivan litimärällä luuta, että niin saisit vahinkoa aikaan. Ja näinhän ennen luututtiinkin, eli luutu puristettiin mekaanisesti kuivaksi, mutta silti luutusta tippui vettä sen "rutistamisen" jälkeen. Kun käsin puristat, niin aivan varmasti saat sen riittävän kuivaksi mutta kuitenkin sellaiseksi, että tarhat lähtevät.

Märän ajattelisin tarkoittavan tuota että kastellaan rätti ja ei juuri puristeta kuivaksi. Ja kostea minulle on sellainen, jossa puristetaan kuivaksi niin että väännetään rättiä pari kertaa. Mutta puoliso valittaa tästä että ei hänen mielestään tule tarpeeksi kuivaksi rutistettua. Kädet saattaa joskus tippaista vettä tuon rutistamisen jälkeen (ja tottakai kädet on märät kun ne on juuri kastellut), niin se on hänen mielestään merkki siitä että rätti on liian märkä. Jotta tulisi puolison standardeihin sopivan kuivaa, niin parhaaksi olen nähnyt tuon suihkepullolla suihkuttamisen, jolloin rätti ei juuri edes ole kostea. Muutoin joudun useaan kertaan puristamaan rättiä kuivaksi, eikä sekään näytä vielä riittävän ja minusta siivouksen pitäisi onnistua nopeasti eikä niin että suurinosa hommasta menee jonkun rätin puristeluun. :D

Ap

Kertauksen vuoksi pesköön mies lattia ihan itse jos on varaa arvostella. Toisekseen suihkepullomenetelmällä ei tule puhdasta kuten jo olet huomannut. Kolmanneksi, ei niitä kodin lattioita todellakaan tarvitse joka viikko pestä, paitsi ehkä tuossa tilanteessa että ei tule alunperinkään puhdasta.

Vierailija
144/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

iltalehdestä:

Laminaattilattia ei yleensä kestä vettä, vaikka niin helposti luullaan. Kuivaa vesipisarat laminaatilta huolellisesti ja mahdollisimman pian. Laminaatin pintakerrokseen saattaa tulla värjääntymiä tai vaurioita nesteestä. Kosteuden päästessä laminaattilattian kerroksiin se turvottaa materiaalia ja aiheuttaa laminaattilautojen käyristymistä. Jos laminaattilattian saumat kastuvat, saattaa sauman kohdalle tulla kupruja laminaattiin.

Laminaattilattia kannattaa pestä tarpeen mukaan tai vähintään kuukauden välein, jotta lattian väri pysyy tasaisena ja pinta kiiltävänä. Laminaattilattian pesussa tulee huomioida materiaalin heikko vedenkestävyys. Pesumoppi, -pyyhe tai -liina saa olla korkeintaan nihkeä, jotta siitä ei jää pisarajälkiä lattiaan. Tarvittaessa voit kuivata lattiaa pesun jälkeen kuivalla liinalla niistä kohdista, joista pinta on jäänyt kosteaksi.

Valitse yleispuhdistusaine huolella: saippuaa sisältävät puhdistustuotteet eivät sovi laminaattilattian pesuun. Saippua jättää laminaatin pinnalle himmeän, hieman tahmean ja vaikeasti poistettavan harmaan kalvon. Kalvoon jää kävellessä jalanjäljet, ja se himmentää lattian kiillon. Jos olet vahingossa käyttänyt saippuapohjaista tuotetta laminaatille, lähtee kalvo pesemällä lattia nihkeällä mopilla useita kertoja uudelleen

Vierailija
145/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Miksi ihmeessä jankkaat vain noita asioita, mitä miehesi sanoo/käskee? Hyviä neuvoja olet täältä saanut. Pitäähän sinun osata ajatella omilla aivoillasi myös, ei miehesi näyttävästi tiedä asiasta yhtään mitään.

1) Jatkat miehesi ohjeiden mukaan ja hyväksyt että lattiat eivä kunnolla puhdistu

2) Teet niinkuin oma järkesi sanoo (ja sitä samaa täällä ketjussa moni kommentoi) eli pyyhit lattiat kostella pesuaineen kera (= kostea eli moppi rutistettu kuivaksi pari kertaa, ei valuta vettä), ja saat puhdasta jälkeä

3) Lopetat lattioiden pesun kokonaan ja annat sen miehesi vastuulle (kerta hän tietää kaiken paremmin)

Olin niin kovasti uskonut sitä hänen propagandaansa. Lisäksi vielä opiskellut tuolta siivoushullut fb-ryhmästä tätä oikeaoppista moppausta jossa käytetään nihkeää liinaa, joten oletin että kai se sitten on nykyään niin tarkkaa tai muuten homehtuu. Täällä onkin sitten ihan eri kokemusta, niin uskon kansaa. Joko moppailen keskenäni ihan niinkuin tuntuu hyvältä, tai pusken puolison tekemään asian kun kerran on niin tosi hyvä siinä.

Ap

Vierailija
146/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hysteerikko pesee lattiat kloorilla? Edes sairaaloissa ei pestä muulla kuin yleispuhdistusaineella lattioita, ja siellä sentään on vaikka mitä sairaalabakteereita.

en hysteerikoista tiedä, mutta meidän perheessä on välttämätöntä pitää pintoja desinfioituina. se on ihan lääkärin määrys ja sillä pidetään eräs perheenjäsenemme elossa.

Sairaaloissa käytetään kyllä aikamoista arsenaalia puhdistusiaineita. kaikkia ei edes myydä ns. tavan tallaajille.

Sairaalassa käytetään desinfektioaineita pinnoille, etenkin kosketuspinnoille, mutta lattiat pestään vain yleispuhdistusaineilla.

T:sairaalahuoltaja

Vierailija
147/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Puolisos on ihan kujalla, eikä selkeästi ole itse pahemmin moppiin tarttunut. Tee ihan niin kuin olet tehnyt ja jos puolisosi tulee nillittämään, niin lyöt hänelle mopin kouraan ja sanot, että herra on hyvä vaan ja hoitaa homman, kun on kerran tietotaitokin noin hyvin hanskassa.

Asunnon lattia on pääsääntöisesti niin lämmin, että vaikka mopin puristaisit ihan vaan siihen kuppiin painamalla (kuten itse teen) ja et koskisi siihen käsin ollenkaan, niin et sinä sillä lattiallesi mitään vahinkoa aiheuta, koska lattia kuivuu niin nopeasti. Ehkä parketilla voisihieman kuivemmaksi puristaa, mutta laminaatilla ei niin nopon nuukaa ja kivi- ja kaakelilaatalla taas ei mitään väliä, sillä sehän ei vettä pelkää.

Itse olen moppaillut kaikkia lattiatyyppejä ihan vedellä, enkä ole koskaan mitään ongelmia havainnut. Mutta koko huushollia en moppaakkaan, kuin muutaman kerran vuodessa ja yksittäiset likatahrat puhdistan märällä rätillä ja kuivaan kastellun kohdan saman tien.

M52

Vierailija
148/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän kissat eivät jätä jalan(tassun)jälkiä laminaattiin ja tuon iltalehdenjutun luettuani epäilen, että se johtuu siitä ettei ole epähuomiossa käytetty saippuapohjaista puhdistussainetta, mikä on sinällään ihme, koska tykkään käyttää saippuapohjaisia siivouksessa.

Vierailija
149/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakaan minkäänlaista rakenteellista kosteusvauriota ei saa aikaan, vaikka kostealla moppaa lattiat. Oli kyse laatasta, laminaatista tai parketista. Käytännössä pitäisi vettä kaataa ämpäristä lattialle, jotta vesi pääsisi rakenteisiin asti. Eli nyt sille miehellesi valoja päälle! T. Rakennusalan ammattilainen

Niin ja noille lankamopin kauhustelijoille: eihän se sen pahempi bakteeripesä ole kuin muutkaan pesuvälineet, sillä sehän myös pestään pyykkikoneessa puhtaaksi jokaisen käytön jälkeen. Mieluiten 90 asteessa, niin kyllä puhdasta tulee.

Aamen ja kiitos. Sitä kummastelinkin että millaisia imutyynyjä nuo lattiat on jos imaisevat heti kosteuden itseensä ja muhittavat ongelman vuosien ajan sitten homeeksi siitä että viikottain moppaa kostealla.

Ap

Näinpä juuri. Lattiamateriaalit on kyllä suunnittelu siivoustakin ajatellen :D

Pitää myös muistaa, että nämä kaikki valmistajien käyttöohjeet tehdään ns. idioottivarmoiksi, jotta vastuu ei jää ikinä valmistajalle. Eli laminaatti kestää kyllä pääasiassa kostealla pyyhintää, mutta joku voi tulkita tämän, että saa kunnolla märällä pyyhkiä --> valmistajan vastuulle menee. Kun taas ohjeissa nihkeällä pyyhintä, niin menee aina käyttäjän vastuulle kosteuden aiheuttamat kupruilut.

Sama asia esim. vaatteiden pesuohjeissa. Suurimmassa osassa vaatteista ohjeena pesu 40 asteessa, vaikka kestävät hyvin 60 asteen pesun myös. Tässä sama periaate eli vastuu pois valmistajalta.

Vierailija
150/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hysteerikko pesee lattiat kloorilla? Edes sairaaloissa ei pestä muulla kuin yleispuhdistusaineella lattioita, ja siellä sentään on vaikka mitä sairaalabakteereita.

en hysteerikoista tiedä, mutta meidän perheessä on välttämätöntä pitää pintoja desinfioituina. se on ihan lääkärin määrys ja sillä pidetään eräs perheenjäsenemme elossa.

Sairaaloissa käytetään kyllä aikamoista arsenaalia puhdistusiaineita. kaikkia ei edes myydä ns. tavan tallaajille.

Sairaalassa käytetään desinfektioaineita pinnoille, etenkin kosketuspinnoille, mutta lattiat pestään vain yleispuhdistusaineilla.

meillä ainakin käytetään. eritetahrojen poistoon käytetään aina desinfiointipohjaisia puhdistusaineita -myös lattioille. se on sääntö, josta ei saa poiketa ja käytännössä sitten siivotaan koko lattia desinfiointiaineella, koska eritteillä on tapana levitä laajalle. (ja eritetahroja tulee käytännössä kaikissa potilastiloissa)

Vierailija
151/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Olin niin kovasti uskonut sitä hänen propagandaansa. Lisäksi vielä opiskellut tuolta siivoushullut fb-ryhmästä tätä oikeaoppista moppausta jossa käytetään nihkeää liinaa, joten oletin että kai se sitten on nykyään niin tarkkaa tai muuten homehtuu. Täällä onkin sitten ihan eri kokemusta, niin uskon kansaa. Joko moppailen keskenäni ihan niinkuin tuntuu hyvältä, tai pusken puolison tekemään asian kun kerran on niin tosi hyvä siinä.

Ap

Hyvä! :) Mikään ei ole kyllä ärsyttävämpää kuin joku koko ajan neuvomassa selän takana miten pitäisi tehdä. Tekee sitten itse, kun kerta osaa paremmin!

Niin ja tosiaan jos sinua epäilyttää laminaatin laatu ja kosteudenkestävyys (jos olisikin jotain halpaa paskaa), niin eihän tässäkään tarvi mennä heti ääripäästä toiseen. Voit esim. kastella luutun kunnolla märäksi ja puristaa moneen kertaan kuivaksi, ja antaa jonkun aikaa vielä kuivahtaa ennenkuin aloitat pesemään. Näin se luutu on ainakin kostunut, mutta ei liian märkä. Suihkuttelemalla luutua et saa sitä edes nihkeäksi, joten ei tosiaan ihmekään, että lattioita ei ole saanut puhtaaksi.

Vierailija
152/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivittäisessä ylläpitosiivouksessa (ei-eristyshuoneet) leikkaussaleja myöten ihan yleispuhdistusainetta, ja niitä desinfioiviakin myydään kyllä tavan tallaajille erikoisliikkeessä. T:sairaalahuoltaja

Vierailija
153/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivittäisessä ylläpitosiivouksessa (ei-eristyshuoneet) leikkaussaleja myöten ihan yleispuhdistusainetta, ja niitä desinfioiviakin myydään kyllä tavan tallaajille erikoisliikkeessä. T:sairaalahuoltaja

Ja tämä oli siis PSHP ennen korona-aikaa. 

Vierailija
154/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap[/quote]

Parkettimoppi, se oranssiliuskainen. Sen saa puristettua nihkeäksi kiertämällä molempiin suuntiin. Ja kokeile muuta pesuainetta, entinen pesuaine saattaa aiheuttaa sen että jalanjäljet jää lattiaan.[/quote]

Parkettimoppi on varsin hyvä vinkki, kiitos! Käytän nykyään tosi harvoin pesuainetta, juurikin tuon takia. Luin että pesuaine voi kerrostua lattian pintaan ja sitten käy noin, ja sen voi kumota pesemällä useammin vedellä. Vaan mitään ei ole tapahtunut vaikka olen pitkään vedellä pessyt, joten oletan että se on tuon lattian ärsyttävä ominaisuus.

Ap[/quote]

Tietämättömyyksissäni pesin laminaattia Fairylla, joka keräsi pintaan harmaan kalvon, jossa jalanjäljet heti näkyivät. Vaihdoin laminaattipesuaineeseen niin tuli siistiä. Käytin parkettimoppia. Laattalattialle kivipesuainetta. Kokeile näin! Onhan turhauttavaa siivota kun ei tule siistiä.

Vierailija
155/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parketti ja laminaatti kestää oikein hyvin normaalin moppauksen, eli moppi sankoon, väännä pois enimmät vedet ja annat mennä. Siihen lattian pintaan levittyvä kosteus haihtuu melkein samantien.

Vierailija
156/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

meillä on eri käytännöt

Vierailija
157/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

iltalehdestä:

Laminaattilattia ei yleensä kestä vettä, vaikka niin helposti luullaan. Kuivaa vesipisarat laminaatilta huolellisesti ja mahdollisimman pian. Laminaatin pintakerrokseen saattaa tulla värjääntymiä tai vaurioita nesteestä. Kosteuden päästessä laminaattilattian kerroksiin se turvottaa materiaalia ja aiheuttaa laminaattilautojen käyristymistä. Jos laminaattilattian saumat kastuvat, saattaa sauman kohdalle tulla kupruja laminaattiin.

Laminaattilattia kannattaa pestä tarpeen mukaan tai vähintään kuukauden välein, jotta lattian väri pysyy tasaisena ja pinta kiiltävänä. Laminaattilattian pesussa tulee huomioida materiaalin heikko vedenkestävyys. Pesumoppi, -pyyhe tai -liina saa olla korkeintaan nihkeä, jotta siitä ei jää pisarajälkiä lattiaan. Tarvittaessa voit kuivata lattiaa pesun jälkeen kuivalla liinalla niistä kohdista, joista pinta on jäänyt kosteaksi.

Valitse yleispuhdistusaine huolella: saippuaa sisältävät puhdistustuotteet eivät sovi laminaattilattian pesuun. Saippua jättää laminaatin pinnalle himmeän, hieman tahmean ja vaikeasti poistettavan harmaan kalvon. Kalvoon jää kävellessä jalanjäljet, ja se himmentää lattian kiillon. Jos olet vahingossa käyttänyt saippuapohjaista tuotetta laminaatille, lähtee kalvo pesemällä lattia nihkeällä mopilla useita kertoja uudelleen

Tässäkin ohjeessa sanotaan, että pesumoppi saa olla nihkeä, niin ettei siitä jää pisarajälkiä lattiaan. Toisin sanoen, nihkeä tarkoittanee sitä, että se moppi on kastelun jälkeen kierretty käsin mahdollisimman hyvin, mutta kyllä sen siis kastella kuitenkin saa. Ei mulla ainakaan mitään pisarajälkiä jää, kun käsin kierrän mopista tippuvat vedet pois niin hyvin kuin pystyn. Ja märät kädet sutaisen paidan helmaan kuivaksi, ennen kuin kiinnitän mikrokuitumopin siihen alustaansa. Pysyy varsikin paremmin kädessä mopatessa kun ei ole kädet märät.

Ja ap oikeasti, miksi kuuntelet puolisosi valitusta samasta asiasta sen sijaan, että ojennat sen mopin hänelle ja sanot, että teepä itse kun paremmin osaat? Mulla palaisi päreet alta aikayksikön, jos mies alkaisi niskaan hengittämään kun siivoan.

Vierailija
158/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on täyspuinen lattia ja sitä ei kerta kaikkiaan saa täysin puhtaaksi. Siinä näkyy kaikki lika ja jalanjäljet ja kun todella nihkeällä mäntysuopaliuokseen kastetulla mopilla kuinka koitat hinkuttaa ja hiki hatussa luututa niin ei tule puhtaan näköistä. Tekisi mieli vain heittää ämpärillinen mäntysuopavettä lattialle ja hangata juuriharjalla.. mutta sitä ei tietenkään voi tehdä kun menee lattia pilalle.

Vinkkejä kellään?

Vanha konsti jolla ennenkin puulattiat pestiin: Ämpäri jossa pesuainevettä, luutu ja sinä konttaat.

Vierailija
159/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

meillä ainakin käytetään. eritetahrojen poistoon käytetään aina desinfiointipohjaisia puhdistusaineita -myös lattioille. se on sääntö, josta ei saa poiketa ja käytännössä sitten siivotaan koko lattia desinfiointiaineella, koska eritteillä on tapana levitä laajalle. (ja eritetahroja tulee käytännössä kaikissa potilastiloissa)

Tietysti eritetahrat poistetaan kloriitilla, mutta sen jälkeen lattia yleispuhdistusaineella. Ei ne eritetahrat koko lattioille (yleensä) leviä, eikä taudinaiheuttajat leviä lattioista samalla tavalla kun kosketuspinnoilta.

Kotisiivouksessa voi desinfiointiaineet unohtaa kokonaan, ainakin lattioista.

Vierailija
160/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti eritetahrat poistetaan kloriitilla, mutta sen jälkeen lattia yleispuhdistusaineella. Ei ne eritetahrat koko lattioille (yleensä) leviä, eikä taudinaiheuttajat leviä lattioista samalla tavalla kun kosketuspinnoilta.

Kotisiivouksessa voi desinfiointiaineet unohtaa kokonaan, ainakin lattioista.

kuten sanottu: eri paikoissa eri käytännöt. kotisiivouksessa siivotaan siten kuin on tarve siivota. joskus elämässä on tilanteita, joissa on pakko käyttää desinfiointiaineita. Jos et tiedä mikä tilanne kelläkin on, älä lähde tuomitsemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi