Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua nykyajan moppaamista?! Kertokaapa fiksummat!

Vierailija
29.05.2020 |

Mielestäni moppaamisen tarkoitus on pestä sitä lattiapintaa, niin että poistuu tahrat ja jalanjäljet jotka näkyy helposti esim. meidän harmaassa laminaatissa. Ja varsinkin keittiössä kun on laattalattia, niin minusta on järkevää että tahrat saa mopilla hujauttamalla pois. Ja mahdollisesti vielä olisi jotain mukavan miedon hajuista pesuainetta jotta siivouksen jälkeen tuoksuisi raikkaalle.
Mutta.
Kun nykyään ei saisi mopata kostealla vaan nihkeällä jottei lattia mene pilalle. Käytän levymoppia, jota suihkaisen kevyesti suihkepullolla jossa on vettä, jotta en pesisi liian kostealla. Vaan tuolla tyylillä tahrat ei juuri tahdo lähteä, kevyitä jalanjälkiäkin saa hinkuttaa, ja eipä juuri tule puhdasta tunnelmaa. Ja siltikin puolisoni saattaa tulla meuhkaamaan, että on liian kostealla pyyhitty! Ajattelen että siinä ei ole mitään mieltä, että jokaista yksittäistä tahraa konttailen yksitellen kostean rätin kanssa hinkaten, ja muuten moppaisin nihkeällä. Tämä ei edes toimi meidän lattian kohdalla, kun kulkureiteille jää jalanjälkiä ajan kanssa. Moppauspäivät aiheuttaa harmaita hiuksia, onko tähän nyt mitään neuvoja miten mopata niin, ettei pilaa lattiaa kosteudella?

Nimim. Kaipaan jopa sitä hirveää lankamoppi-aikaa, jolloin pystyi vain huiskauttamaan lattiaa puhtaaksi mopilla ja kyllä tuli puhdasta

Kommentit (258)

Vierailija
81/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se joka osaa noin paljon paremmin, tekee luonnollisesti asian itse. 

Ja ehkä jo jossain viestissä tulikin, että ei saippuaa sisältävää pesuainetta (tolu, mäntysuopa tms.) laminaatille vaan laminaatin hoitoon tarkoitettua puhdistusainetta. Saippua samentaa laminaatin. Liian märkä pyyhintä taas jättää läikkiä, jotka toki voi hoitaa pyyhkimällä kuivaksi. 

Sitä ongelmaa ei ole ollut minulla koskaan, että jäisi märästä pisarajälkiä tms. Siis jälkiä vain koska pesi liian märällä. Joten siksikin tuntuu kummalta että pesenkö tosiaan liian märällä, jos en ole tällaista koskaan kokenut? Siis jos pesty kohta ei kuivahda heti kun sen on pyyhkäissyt, vaan siinä saattaa mennä hetki, niin silloin on liian märkä (vaikka märkäjälkiä ei jää)? Näin siis puolisoni mielestä. Lattiassa varsinkin näkee hyvin valoa vasten, kun pesty kohta hiljalleen kuivahtaa. Kun huoneessa pääsen toisesta nurkasta toiseen, niin huone on jo ehtinyt silti puoleksi kuivua ja tämä on puolisoni mielestä liian hidas kuivuminen (ja huoneen moppaukseen menee ehkä 3min(?) kun moppaa mattojen ja huonekalujen ympäri).

Ap

Vierailija
82/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso on hysteerinen, ei ole liian märkää jos ei saman tien kuivahda.

T: ammattilainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se joka osaa noin paljon paremmin, tekee luonnollisesti asian itse. 

Ja ehkä jo jossain viestissä tulikin, että ei saippuaa sisältävää pesuainetta (tolu, mäntysuopa tms.) laminaatille vaan laminaatin hoitoon tarkoitettua puhdistusainetta. Saippua samentaa laminaatin. Liian märkä pyyhintä taas jättää läikkiä, jotka toki voi hoitaa pyyhkimällä kuivaksi. 

Sitä ongelmaa ei ole ollut minulla koskaan, että jäisi märästä pisarajälkiä tms. Siis jälkiä vain koska pesi liian märällä. Joten siksikin tuntuu kummalta että pesenkö tosiaan liian märällä, jos en ole tällaista koskaan kokenut? Siis jos pesty kohta ei kuivahda heti kun sen on pyyhkäissyt, vaan siinä saattaa mennä hetki, niin silloin on liian märkä (vaikka märkäjälkiä ei jää)? Näin siis puolisoni mielestä. Lattiassa varsinkin näkee hyvin valoa vasten, kun pesty kohta hiljalleen kuivahtaa. Kun huoneessa pääsen toisesta nurkasta toiseen, niin huone on jo ehtinyt silti puoleksi kuivua ja tämä on puolisoni mielestä liian hidas kuivuminen (ja huoneen moppaukseen menee ehkä 3min(?) kun moppaa mattojen ja huonekalujen ympäri).

Ap

Saatko muut asiat elämässäsi tehtyä helpommalla? Kuulostaa rankalta jos pelkkä siivous on noin työläs projekti

Avaa ikkunat niin kuivuu nopeammin. Ja moppaa silloin kun mies ei ole vahtimassa. Tulet näkemään ettei se kasteltu moppi taloa pilaa. Enemmän vauroita aiheuttaa luultavasti kuivumaan laitetut pyykit kun niistä haihtuu kosteutta huoneilmaan ;-)

Vierailija
84/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on liian kuiva moppi. Suihkepullolla kostutus on liian vähäistä. Ammattilaiset kostuttavat mopit pullolla jossa on korkissa reikiä. Myös lisäkosteutus tahrakohtiin suihkepullolla suoraan lattiaan.

Laattaa voi pestä rokeasti vielä kosteammalla. Jos sauma vähän kastuu, ei se siitä vielä homehdu jos et millään vettä valuvalla lankamopilla pese ja koko ajan kasta moppia uudestaan. Muutenkin ammattilaisen silmään lankamoppi on oksettava bakteeripesä, lankamoppi ei kuivu kunnolla kokonaan pesukertojen välissä koska lankojen kiinnityskohdalla langat ovat niin tiukassa.🤢

Joo no niinkuin sanoin niin sillälailla en sitä lankamoppia kaipaa, vaan reilusti kostealla pesemistä. Ja nyt kun googletin, niin tuollainen oranssi parkettimoppi minulla oli opiskeluaikoina, eli ei se aito lankamoppi edes ollut. Termit ei nyt minulla ollut kohdallaan.

Kerran vuodessa pesen laattalattian saumat saumaharjalla. Dippaan sitä ämpäriin jossa on vettä ja pesuainetta, ja siinä kyllä roiskuu vesi ja tulee kosteutta. Pesun jälkeen kuivaan. Mutta viikkosiivouksessa käytän tuota nihkeää-kuivaa liinaa joka ei juuri mitään tee.

Ap

Vierailija
85/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sekä 30 vuotta vahaa että ihan uutta parkettia. Molemmat kestävät normaalin lankamopilla pesemisen.

Vierailija
86/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko levymoppisi muovinen vai metallinen? Parhaaksi olen kokenut metallisen ja tasaisen pohjan levymopissa. Näin se antaa tasaisen paineen lattian pintaa vasten. Kevyt muovinen vaan liitelee lattian pinnalla. 

Sinin muovinen monitoimimoppi. Ja varmaan nuo liinatkin voisi vaihtaa, kun on jotain perus rättejä. Sinillä oli jotain mikrokuituisia lattialiinoja, jos ne olisi parempia? https://sinituote.fi/tuote/sini-siivousvalineet/siivousliinat-ja-ratit/…

Ap

Vierailija
87/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko levymoppisi muovinen vai metallinen? Parhaaksi olen kokenut metallisen ja tasaisen pohjan levymopissa. Näin se antaa tasaisen paineen lattian pintaa vasten. Kevyt muovinen vaan liitelee lattian pinnalla. 

Sinin muovinen monitoimimoppi. Ja varmaan nuo liinatkin voisi vaihtaa, kun on jotain perus rättejä. Sinillä oli jotain mikrokuituisia lattialiinoja, jos ne olisi parempia? https://sinituote.fi/tuote/sini-siivousvalineet/siivousliinat-ja-ratit/…

Ap

Kokeilun arvoinen idea. Mikrokuidun idea on kuitujen särmissä, jotka pureutuvat likaan (ja kerrostumiin) ihan eri tavalla kuin esim. frotee, jota usein näkee käytettävän. (Kunhan niitä ei tuki huuhteluaineella.) Kevyempiä käyttääkin. Liinat voi nihkeyttää myös pesemällä kädet ja kuivaamalla ne liinaan.

Vierailija
88/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on täyspuinen lattia ja sitä ei kerta kaikkiaan saa täysin puhtaaksi. Siinä näkyy kaikki lika ja jalanjäljet ja kun todella nihkeällä mäntysuopaliuokseen kastetulla mopilla kuinka koitat hinkuttaa ja hiki hatussa luututa niin ei tule puhtaan näköistä. Tekisi mieli vain heittää ämpärillinen mäntysuopavettä lattialle ja hangata juuriharjalla.. mutta sitä ei tietenkään voi tehdä kun menee lattia pilalle.

Vinkkejä kellään?

Ai menee vai?? Muistan kun mummolassa aikoinani 90-luvulla (ja vielä 2000-luvun alussakin) minäkin hinkkasin puulattiaa juuriharjalla kontaten (ei puhettakaan mistään mopeista 🤣). Lisäsi joka kevät jynssättiin kaikki kämpän ovet ja vähän seiniäkin samala tyyliin 😄. En huomannut, että sen kummemmin pilalle meni, normaaleja kulumisen jälkiä oli esim ovessa.

Mummo oli ammatiltaan siivoja, siivosi vanhan ajan tyyliin ja tykätty olikin.

Mulla on käytössä vieläkin mummon opit paitsi sen verran laiskempi olen että moppaan mutta aivan päin vastoin näitä ohjeita 😆

Vierailija
89/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks ihmisillä ole oikeasti muuta tekemistä kuin jatkuva lattian hinkkaaminen?

No on. Siksi haluankin tämän asian kuntoon, jotta moppaus sujuisi mahdollisimman kivuttomasti ja järkevästi ja voi keskittyä johonkin jännempäänkin (koska siis tietenkin kun tein tämän aloituksen, niin en muuta tee kuin 24/7 joko moppaan tai mietin moppausta).

Kerran viikossa moppaan nopsasti, ehkä menee 10-20min koko talon siivoukseen. Ja totta kai haluan että se sujuisi nopeammin ja järkevämmin. Ehkä niin että ei tarvitsisi joka viikko edes mopata, kun olisi joko fiksummat välineet tai tekniikat. Ja että moppaus ei olisi niin vastenmielinen homma jonka jälkeen tuntuu että oliko tässä mitään mieltä.

Ap

Mä en tiedä, onko tuosta enää mahdollista nopeuttaa, jos tuossa ajassa moppaat koko talon. Kotioloissa ei tarvitse mopata joka viikko, jos ei satu huvittamaan, imurointi ja nihkeäpyyhintä poistavat pölyä yhtä hyvin (tahranpoisto erikseen). Pölyävien tekstiilien vähentäminen vähentää siivoustarvetta radikaalisti, jos haluaa oikoa.

Paljoa tuosta ei varmaan pysty nopeuttamaan. Muuten en moppaisi joka viikko, mutta keittiössä tulee tahroja ja jalanjäljet jää laminaattiin. Tarkemmassa moppauksessa kestää kauemmin.

Ap

Vierailija
90/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tällainen kehys

https://www.velimark.com/fiFI/catalog/c/14_02_10/p/N-BI75/Moppikehykset…

Ja tällaisia moppeja

https://www.finntensid.fi/Siivousvalineet/Mopit-ja-kehykset/Duotex-Dust…

https://www.finntensid.fi/Siivousvalineet/Mopit-ja-kehykset/Mikrokuitui…

En ymmärrä tuota sauma-asiaa. Laminaatissahan saumat eivät lähtökohtaisesti erotu vaan lattia on jotenkin väärin asennettu tai imenyt kosteutta, jos saumat puskevat esiin. 

Vierailija
91/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja Ap, eikö sulla ole mikrokuitumoppeja ja - liinoja? Se selittääkin paljon sun ongelmia.

Vierailija
92/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että saumat ei erotu, ei tarkoita etteikö vesi pääsisi saumasta sisään jos sitä on reilusti lattialla.

Vierailija
93/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laminaateissakin on valtavasti laatieroja. Halpis ole käytössä paras. Ja pesuaine kannattaa valita huolella meteriaalin mukaan.

Vierailija
94/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nykyajan nihkeä menetelmä perustuu juuri nimenomaan mikrokuidun käyttöön, ei joku nihkeä vanha t-paita tee puhdasta jälkeä.

Vierailija
95/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoliso on hysteerinen, ei ole liian märkää jos ei saman tien kuivahda.

T: ammattilainen

No näin minä olen ajatellut että kun pinta ei kuitenkaan jää märäksi lainehtimaan niin että menisi puoli tuntia itsekseen kuivua, vaan että se siinä minuuteissa kuitenkin kuivuu. Vaan puoliso kun on omaa mieltä niin sitä ei päätä juuri käännä. Ehkä laitankin tosiaan hänet hoitamaan moppailut ja katsotaan miten hienosti se sujuu sillä nihkeällä (kuivalla) rätillä.

Ap

Vierailija
96/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

höyrypesurilla helposti. tuuletus päälle, niin kuivuu nopsasti. ei sitkään tarvi lotrata. kuuma poistaa nopeasti.

Vierailija
97/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mikrikuidut käyttöön. Ja siihen teräväkuivaimeen saa klipsejä tai tarrapaloja millä pyyhe pysyy paikallaan.

Puolisosi on hysteerinen, jos pyyhit niin nihkeällä/kuivalla ettei lattiassa näy minkäänlaista kosteutta, niin ei sillä lähde likakaan.

Vierailija
98/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen perinteisellä luutulla joka on nykyään risritty lianlevittäjäksi. On siis moppi ja sanko johon puristetaan ylimäärävesi. Kunkin alueen jälkeen huuhtelen mopin, turistan ämpäriin ylijäämäveden ja sitten dippaan pesuaineeseen ja taas puristan sen ylijäämän. Olen vissiin kaikista kamalin moppaaja.

Vierailija
99/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tällainen kehys

https://www.velimark.com/fiFI/catalog/c/14_02_10/p/N-BI75/Moppikehykset…

Ja tällaisia moppeja

https://www.finntensid.fi/Siivousvalineet/Mopit-ja-kehykset/Duotex-Dust…

En ymmärrä tuota sauma-asiaa. Laminaatissahan saumat eivät lähtökohtaisesti erotu vaan lattia on jotenkin väärin asennettu tai imenyt kosteutta, jos saumat puskevat esiin. 

Näin päällepäin näyttää melko samalta kuin tuo minun Sinin monitoimimoppi ja siihen saatavill olevat liinat.

Mutta nuista saumoista olen käsittänyt sen, että siis näistä saumoista kosteus voi imeytyä, ja silloin alkavat kupruilemaan. Eli alkujaanhan (jos hyvin asennettu) saumat on ok, mutta niissä on silti se minimaalinen rako josta kosteus voi päästä saumojen sisälle jos on päästäkseen ja sitten on lattia pilalla ajan kanssa.

Ap

Vierailija
100/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen laminaattilattiaa välillä pelkällä etikkavedellä. Ei jää pesuainejäämiä tai mopin jälkiä tai niitä jalanjälkiäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän